Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Християнството - възникване и идеи

Безплатни есета, доклади, реферати, анализи и всякакви теми свързани с религията.
Вярвания, културни системи, мирогледи, свещена история, юдаизъм, християнство, римокатолицизъм, протестанство, ислям, бахайство, индуизъм, будизъм, народна религия, религиозни символи, произход на света, смисъл на живота, сещени места, духовенство, Бог, жертвоприношения, молитва, медитация, религиозни церемонии.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 284023
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 334863
Местоположение: Somewhere In Time

Християнството - възникване и идеи

Мнение от Mozo »

Християнството – възникване и идеи
Идеята за времето в християнската и в късноантичната култура

Християнството, наред с исляма и будизма, е една от трите световни религии и все още заема първо място по разпространение сред населението на земята. Днес то е вероизповедание на 1 999 560 000 негови последователи при 1 188 242 000 мюсюлмани и 359 981 000 будисти. То възниква като реформаторско религиозно учение през I век в източните провинции на Римската империя, почитащо и разпространяващо проповедите на Иисус Христос – Божия син, родил се като човек, за да възвести идването на Божието царство на земята и да изкупи чрез страданията си греховете на хората. Отначало това е вероизповедание предимно на онеправданите и потиснатите, на робите и на най-нисшите социални слоеве, защото отговаря на вечния стремеж на човека към свобода, равенство и справедливост. Първите последователи на Иисус виждат в негово лице дългоочаквания и предсказан от древните пророци Спасител на човешкия род – Месията. По-късно евангелистите-апостоли, описали неговия живот в четирите евангелия на Новия завет, го наричат Христос, което е гръцкият превод на еврейската дума „месия”.
Новото християнско учение, толкова различно от всички езически религии дотогава с призива си за любов към ближния и с култа си към доброто, красивото и светлината, даряващи Божията благодат, бързо набира сили, влияние и многочислени предани до смърт последователи. Сравнително за кратко време надхвърля рамките на първите сдружения на християнските-юдеи от Йерусалимската община. Благодарение на размаха в дейността на апостол Павел и неговите съмишленици, християнството се разпространява лавинообразно сред всички народи в обширната Римска империя. Целта на апостол Павел е да го превърне във вселенска религия, която ще обедини духовно света. В резултат на това към християнските общини започват вече да се присъединяват хора от различни народности, с различен статут и образование, богати и бедни, невежи и интелектуалци. Въпреки страшните гонения през първите векове – най-жестоки при император Нерон – те са готови да приемат мъченичеството, но да не отстъпят от новата си религия. На тази тема е посветен знаменитият роман “Quo Vadis” („Камо градеши”) на големия полски писател Хенрик Сенкевич, удостоен за него и за останалото си творчество с Нобелова награда за литература. През IV век – по-точно в 313 г., с Миланския едикт на император Константин Велики гоненията и избиванията на християните са прекратени, а изповядването на християнската религия е официално разрешено.
Макара да възниква най-напред в тясна връзка с юдаизма, християнството скоро добива свой собствен облик и специфика. То черпи твърде много от старозаветните юдейски представи за Бога, за света и за човешката история, приема за своя свещена книга Стария завет, но прибавя към него и канонизираните към Църквата текстове за Иисус, неговите притчи и проповеди, поставящи доброто и любовта на човек към човека на д всичко останало. Още през първите векове на своето толкова драматично разпространение и утвърждаване в политическата Римска империя, християнството си взаимодейства творчески е езическите религии, усвоява идеи на късноантичната елинистична култура и елементи от древните религиозни култове и митове за умиращи и възкръсващи богове. Християнството се доближава в най-голяма степен до водещите течения в елинската философия в от късноелинистичната епоха – стоицизма и неоплатонизма. От тях то възприема веротърпимостта към другия, различията във всяко едно отношение човек, което толкова леко се свързва с основната проповед на Иисус Христос за любов към ближния и за опрощение дори на врага. Създава се една нова култура – християнската, чиито основни идеи и принципи в никакъв случай не се формират и избистрят вън от контекста на идеите на късноантичната култура. Една от тях – идеята за времето - е красноречив пример не само за неизбежните взаимодействия , но и за съществуващите различия или пък паралелни представи за света. Християнският Бог е единен, макар да се явява в трите си ипостаси*: Бог-отец, Бог-син и Свети дух. Той е всемогъщ и целенасочен в своята разумна и съзидателна воля спрямо хората и целия земен свят. Признаването на единствения Бог – като определящ върховен принцип в картината на света – несъмнено се отразява и на възприетите в християнската култура идея и представа за времето. Времето е само момент от вечността, то е създадено и управлявано от Бога и тече по своя предначертан от Божия промисъл ход. Това, което Бог е отредил на човешкия род, то е определящи и за Времето. според християнското учение представата за него може да бъде сравнена с една нишка, с една, която има начало и край. В резултат на това се възприема идеята, че времето започва от момента на Сътворението на света, преминава през страдалческата смърт и възкресението на Иисус и свършва с предсказанието в Библията Второ пришествие, белязано от повторното връщане на Иисус на земята, но вече в ролята на съдник на грешниците при Апокалипсиса.
В съгласие с това основно схващане на християнското учение, времето се сдобива с една особено важна и съдбоносна за човешкия род граница, една ценностно ориентирана точка, която определя и санкционира всичко, свързано волно или неволно с греха и злото. Това е предсказанието за Второто пришествие – точката, бележеща края на света и равносметката за всички мъртви и живи съобразно техните дела. В тази съдбоносна точка във времето – свързана с края на човека и с края на човешкия род въобще, Бог единствен ще има силата да съди и да въздава справедливост, разрешавайки всички съмнения и колебания и на праведника, и на грешника. Това абсолютизиране на времевата граница, на момента на Божия съд, е в основата на своеобразното примирение и дори нещо повече – на сакрализирането на смъртта в християнското учение. Неслучайно и в трите разклонения на християнската религия – православие, католизъм и протестантство – датата на смъртта се оказва по-важна от датата на раждането при оценката на един човешки живот, което повлиява дори на погребалните обичаи. Християнските светци по правило се честват на датата на смъртта им, а не на рождената дата.
През същия този първи век от I хилядолетие сл. Хр. в късноантичната култура, достигнала своя апогей през елинистичната епоха и осезаемо влияеща върху народите в цялата Римска империя, се изповядват други възгледи за времето. Нейната представа за него не е линейна, а циклична, основаваща се на неоспоримо съществуващия и вечно повтарящ се кръговрат. Времето според древните философи и мислители е безкрайно, без начало и безкрай. То не се подчинява, нито пък се олицетворява от Божественото начало, защото е вън от него. Според Епикур, Вселената е равнозначна на вечността, тя е „безпределна, защото ограничението, пределното има крайна точка, която може да бъде определена и различима само при сравнение с нещо друго.” А какво е това друго и има ли го изобщо, за да бъде съотнесено времето спрямо него? Вечният кръговрат в природата намира потвърждение в периодично сменящите се сезони, в естествената и неизбежна – а оттам следва и цикличната представа за времето – смяна на човешките поколения, в календарния цикъл и спазването на неговите проявления, довели до обособяването на т. нар. „подвижни” и „неподвижни” християнски празници. Подвижни се наричат празниците, които всяка година са на различна дата, но се отбелязват в един и същ ден от седмицата. Великден е най-красноречивият пример в това отношение. Докато неподвижните църковни празници са винаги на една и съща дата всяка година.
Цикличната представа за времето, утвърждавана с хилядолетия преди появата на Христос, диктуваща и ритмизираща живота на хората, не е могла лесно да бъде преброена и забранена. Християнската култура и нейната водеща институция – Църквата – сравнително бързо изработват своя система от празници, чествания и забележителни дати.
И след като не може да вмъкне Времето в калъпа на линейната представа, тя се оказва принудена да се съобрази с цикличната, дошла от древността. Затова застава на компромисна позиция спрямо идеята за времето и трансформира редица запомнящи се езически празници в християнски. За целта те се приспособяват към християнските канони, често им се придава коренно ново значение и се преименуват. Новото им название ги внедрява в християнската култура и постепенно заличава спомена за първоначалната им същност. Така например, дълбоко врязалите се в съзнанието и във вярата на езическите народи дни на зимното и лятното слънцестоене, бележещи равноденствието, се превръщат в най-уважаваните и най-сакрализирани църковни празници: Рождество Христово (Коледа), Богоявление, Благовещение, Възнесение Христово, Възкресение Христово (Великден) и т.н.
В книгата си „Евангелски сказания” известният полски писател и антрополог Зенон Косидовски подробно и логично разсъждава върху факта защо първите християни, приемащи раждането на Христос като аксиома и като необратима истина, отначало не са се интересували кога точно то е станало и не фиксират определена дата за това знаменателно за човешкия род събитие. Едва в началото на IV век – т. е. при легализирането и с безпрепятственото разпространение на християнската религия след Миланския едикт, първи християните в Рим започват да честват раждането на Иисус на 24 срещу 25 декември! А това е денят на зимното слънцестоене и равноденствие, бурно празнуван още от зората на Римската империя като Ден на раждането на непобедимото Слънце. Традиционните шествия, веселието, танците, пировете, карнавалите, разменянето на подаръци – всички тези традиционни елементи на езическия празник стават вече показателни и при отбелязването на Рождество Христово. Времето като вечна философска категория и неговите неотменни проявления в крайна сметка примиряват християнската линейна и късноантичната циклична представа за него. Празничния християнски календар следва едновременно и заверените езически празници, и основните събития в евангелския разказ за живота, деянията и смъртта на Иисус.
Датата на неговото раждане е избрана за начало на ново летоброене – Новата ера – която в съчетание с Юлианския календар остава в основите на християнската и на общочовешката цивилизация чак до наши дни. През изминалите вече две хилядолетия от създаването му, християнството извървява един дълъг и крайно противоречив път, често пъти отклонявайки се драстично от нравствената чистота на първите християни и от любовта на човека, дори когато е иноверец, проповядвана от Иисус Христос. Това важи особено за Средновековието, когато християнското учение – толкова хуманно и известно по своята същност – често губи ориентир в хода на всесилното Време и бива използвано като средство за насилие, за насаждане на омраза и за провокиране на братоубийствени религиозни представления и войни.
Независимо от тези тежко изживени от народите заблуди, християнството продължава да съществува и вече навлезе в III-то си хилядолетие. В нашето съвремие то все по-успешно се адаптира към потребностите на динамично развиващото се човечество, към стимулирането на неговия духовен живот и преодоляването на злото в глобален мащаб. Единствената световна религия, която издига в култ любовта към ближния и максимата „Всички, които се залавят за нож, от нож ще погинат”, доказва, че има право на бъдеще, именно защото защитава ценности, утвърждаващи мира на земята и любовта между хората.

*ипостаси – проявления, лица
Прочетено: 5373 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Религия”