Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Какво ни казва Корана?

Безплатни есета, доклади, реферати, анализи и всякакви теми свързани с религията.
Вярвания, културни системи, мирогледи, свещена история, юдаизъм, християнство, римокатолицизъм, протестанство, ислям, бахайство, индуизъм, будизъм, народна религия, религиозни символи, произход на света, смисъл на живота, сещени места, духовенство, Бог, жертвоприношения, молитва, медитация, религиозни церемонии.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 284012
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 334827
Местоположение: Somewhere In Time

Какво ни казва Корана?

Мнение от Mozo »

2
КАКВО НИ КАЗВА КОРАНА
В Исляма, за разлика от католицизма и православието, няма свещеници, които да тълкуват Корана на вярващите. Всеки мюсюлманин трябва самостоятелно и директно да се запознае със съдържанието на свещения текст. Все пак в школите съществува вековна традиция на тълкуване на Корана и на Сунната (постъпките и изказванията), като някои от коментарите към тях са също много ценни. И в наши дни в школите за изучаване се води този религиозен диалог, наречен тафсир и продължаващ вече четиринадесет века.
Коран! Считан от много хора за най-идеологичната книга в света. Книга, която всеки един човек може да интерпретира спрямо собствените си ценности, морал, възприятия. Четейки свещенният текст, всеки човек може да общува директно с Аллах, без посредници или строги ритуали. Какво ни казва наистина и правилно ли го разбираме ?
За мюсюлманите Коранът написан на класически арабски език е най-съвършеното, вечно валидно, неизменно божие слово. То е било продиктувано на Пророка Мохамед от Архангел Гавраил в пещера в Арабската пустиня, преди около 1500 години. Според вярванията Пророкът предавал Словото като го разказвал на близки и приятели. Те от своя страна записвали всяка негова дума на свитъци, листа, или кожи. Около 20 години след смъртта на Мохамед ( 632 година) тези „откъслечни записки” били събрани в една книга – Корана. От тук се счита, че първият написан изцяло Коран се е появил около 652г. Коранът „говори” на всеки по отделно, свято и интимно. Сякаш самият Аллах говори с теб лично.
До момента има над шест хиляди различни версии на Светото писание. За разлика от Библията в Корана няма хронология, просто сбор от откровения. Коранът задава параметри – граници, но оставя всеки човек да ги тълкува според собствения си разум, морал, усещане за света. Книгата помага на всеки, който я чете и възприема, да се самоусъвършенства, да се променя, да еволюира в духовен план.
Днес Ислямът е религия с огромни размери и дименсии, обхващата хора по цял свят. Става дума за повече от един милиард души, сред които има съществени разлики в схващанията и тълкуванията на Корана – за статута на жените, мира и насилието, прошката и наказанието, толерантността и нетърпимостта.
Една от най – шокиращите разлики в изповядването на религията е отношението към жените. Някои отричат правото на жените да имат образование, да шофират, да заемат отговорни
Димитър Д. Еникиев R10504
3
постове и политически позиции. Битува мнението, че трябва да се возят в отделни градски автобуси. Освен това, ако в някое семейство има три момичета и две момчета и попитат бащата колко деца има, той ще отговори две. Броят се само момчетата. В други ислямски държави жените не само имат повече права, но и могат да станат политически лидери, биват допускани до висши държавни постове като губернаторски и други. Въпреки това в някои страни все още съществуват публичните екзекуции като пребиване с камъни, бесене и обезглавяване.
Също така има коренни различия и по отношение формите на боготворене и изява на вярата. Така например в някои кътчета на Иран в церемонии се повтаря името на Имам Али – отгледан и възпитан от Пророка. Според вярванията Али е предсказал молитвите на народа. На много други места обаче този ритуал се счита за богохулство и грях. В Истанбул, има джамия, в която се позволява на мъжете и жените да бъдат заедно по време на литургията. За мнозина обаче това е оскверняване и потъпкване на вярата. Според тях, докато мъжете се молят, жените трябва да стоят в специално отделно помещение. При трети, жените дори не бива да бъдат допускани в джамиите.
При условие, че Корана е неизменното слово на Аллаха, как е възможно да има такива крещящи разлики?
В Корана толерантността и нетърпимостта са описани с еднаква важност. Същото се отнася за мира и насилието. „...който убие човешко същество ще бъде все едно е убил цялото човечество...който спаси човешки живот, ще бъде все едно е спасил цялото човечество”. А наказанието за този, който поведе война срещу Аллах и неговият пророк Мохамед и се опита да всее корупция, е да бъде убит или разпнат, ръцете и краката му да бъдат отрязани. Според вярващите това е едно от най – големите падения в този и в следващият свят.
Д-р Мохамед Хурани, образно сравнява Корана като най-големият магазин в света, където всеки може да намери стоката която му трябва. За него в книгата могат да бъдат намерени различни отговори на един и същи въпрос. Според Корана можеш да постигнеш мир, но можеш и да започнеш война. Умерените мюсюлмани намират упование в Корана, за да проповядват мир и толерантност. Също така и радикалните лидери срещат в текстовете основание и оправдание за крайните си действия. „Коран за мир. Коран за война.”
Най – ярката илюстрация на Исляма се крие в историята му. След смъртта на Пророка арабските армии тръгнали във всички посоки. На север и изток победили армиите на Византия и Персия и
Димитър Д. Еникиев R10504
4
присъедини към Исляма Сирия, Пакистан, Иран и Ирак. На запад покорили Египет, преминали през цяла Северна Африка и стигнали до Атлантическия океан (около 680 година). „Пустинните воини”, както се определяли сами, след като победили тези велики цивилизации и завоювали териториите им, решили да не ги унищожават и променят, а да ги изучат и запазят. Свидетелство за това са появилите се 80 години след смъртта на Пророка големи ислямски архитектурни паметници. Д–р Тимоти Уинтър сравнява Корана с детонатор, произвел ядрена реакция у хората, визирайки империята, която създават, уповавайки се на свещената книга. Империя, простираща се от Мароко до Китай.
Според проф. Тарик Рамадан от Оксфордския университет едно от най- важните послания в Корана е, че той призовава към търсене на знание. Благодарение на това много от постиженията на древните цивилизации не само са били развити и разпространени от арабите. Съществен е приносът им в науки като медицина, физика, астрономия, геометрия, тригонометрия и други. Ехото от това се вижда в цифрите, които използваме днес.
Има много ярки примери за толерантността и нетърпимостта в ислямския свят. Това много ясно личи в конфликта между Израел и Палестина. Пример за това са и многобройните демонстрации в Иран на Денят на Алкуда(Денят на Йерусалим). В този ден спонтанни или организирани тълпи от мюсюлмани демонстрират срещу наречената от тях окупация на Свещения град, който е еднакво свят за християни, мюсюлмани и евреи. Според Библията, на един от хълмовете в Йерусалим Ейбрахам е бил готов да пожертва сина си Айзък по волята на своя Господ Бог. Според Корана на същото място, Пророкът Мохамед се е възкачил при Аллах и е бил приет в Рая.
„ Това е врата към небето и заради това никога няма да се откажем от това свято място независимо колко силен е врагът ни ” Това казва в едно свое интервю представителят на Хамас във Витлеем, шейх Халид Тафеш. За мюсюлманите Йерусалим е третият свещен град, след Мека и Ал Мадина. Свидетелство за това е факта, че в началото Мохамед и неговите последователи се молели обърнати към Йерусалим, а по–късно по волята на Аллах към Мека. Шейхът заключава, че окупацията на светите места в Йерусалим и невъзможността да се молят свободно е повод за Джихад. Още от древността Ислямът уважава и запазва правата на християните и евреите и им позволява да се молят свободно. В съвременият свят тази толерантност постепенно се превръща в нетърпимост. Това става особено силно след окупацията на Йерусалим от израелската армия през 1967 година. В следствие всички мюсюлмани, засегнати от конфликта се обръщат към Корана и намират разрешение и оправдание за свещена война. За тях това е защита на свети земи.
Димитър Д. Еникиев R10504
5
Според шейха съобщението в Корана е ясно: „Ако те ударят, удари и ти”. Той интерпретира посланието като разрешение да убие всеки, който убива собствения му народ. На въпроса как интерпретира самоубийствените атентати шейх Халид Тафеш отговаря: „ Господ ни казва „не наранявай себе си, не навличай нещастие на душата си и близките си”, но при условие, че врагът ни е толкова добре въоръжен, ние нямаме избор”. Именно тук възниква противоречието. Многократно в Корана се забранява да нараняваш себе си и да отнемаш живот, защото животът е най–ценното нещо. Същевременно в предсмъртен видеоклип войн–камикадзе чете пасажи от Корана, в които се казва, че онзи, който умре защитавайки божията воля, ще бъде превърнат в мъченик и ще бъде щедро възнаграден в рая.
Дали терористичните актове, убиващи невинни хора са божия воля?
В интервю на шейх Тафеш е зададен въпроса как вижда атентатите в САЩ на 11 септември 2001 година. Той сравнява тези атентати с британско–американските окупации в арабските страни и множеството гаври от страна на американските войници с военнопленниците и местното население.
Най – силно изразена е агресията в Иран, където остро се осъждат делата на западния християнски свят и съюзниците му. Тук гневът надминава този в Палестина, чиято съдба представлява една тъмна глава в взаимоотношенията между християни и мюсюлмани. Екстремистите са хора, носещи силно послание макар и изкривено и неточно, което бива поддържано от чувството за „справедливост” и проблясъци на народна памет. Това е носталгия по вековната, западаща мюсюлманска мощ и престиж, за което западния християнски свят бива държан отговорен. Говори се за времето, в което имперската западна сила оформя средния Изток, налагайки своите закони, ценностна система и начин на живот. Тази западна политика обаче не се приема като някаква форма на освобождение, а като окупация и унижение. Никой не извлича повече полза от това, освен твърдите поддръжници на ислямския фундаментализъм. „Всички кръвопролития в последно време са свързани с мюсюлманска кръв. Места като Чечня, Кашмир, Афганистан, Босна и Херцеговина, Палестина, Кипър, Етиопия, Сомалия...почти покрихме картата.” Това изказване е на шейх Юсуф Ал Бадри от Ислямския университет в Кайро. Докато гневът расте и тонът се изостря, гласът на тези, за които Коранът говори за мир и толерантност, е заглушен от онези, които залагат на противоречивото послание. В една от публичните си изяви иранския активист Аятолах Табатабей казва: „Ние трябва да заявим, че сме деца на Емира на вярващите Имам Али и където и да сме, ние ще се изправим срещу враговете на Исляма. Никога няма да се предадем пред тези
Димитър Д. Еникиев R10504
6
престъпници. О, Аллах, отрежи злите ръце на Израел и Америка. Направи Америка и Британия слаби.”.
След изброяване на външните врагове един странен факт изпъква. Историята познава много периоди, през които мюсюлмани са избивали мюсюлмани. Много повече отколкото са умрели от ръцете на християни и евреи. Пример за това е Ирак през 2005 година, когато един срещу друг застават мюсюлмани срещу мюсюлмани. От смъртта на пророка преди около 1500 години двете основни фракции в Исляма ( Сунити и Шиити ) са в остър сблъсък за това кой да води вярата.
Многообразието и хилядите нюанси на думите в Корана му определят място сред най-големите божии творения. Аллах няма предпочитания за раса, цвят на кожата или племе и няма отношение към човешките разбирания за класа и статут. Най–добри за него са най–праведните. Послание, даващо сила и достойнство дори и на най–обикновения работник или селянин, който не се нуждае от свещеник или равин, за да получи божията мъдрост. Това е така, защото посланието в Корана е направено по такъв начин, че да бъде лесно за разбиране в собственото време и място на човека. Всяко ъгълче или улица са подходящо място за молитва, тъй като се вярва, че Аллах е винаги сред нас, независимо от това къде се намираме. Именно заради това, когато човек се моли, има чувството, че говори със самия бог – независимо дали молитвата е самостоятелна или обща. Именно това директно взаимодействие между Аллах и човек е в основата на сунитското движение. Сунитите са мнозинство в Исляма – около 85% . Според тях Аллах не може да бъде описан с човешки думи и не може да бъде изобразен с никаква форма на изкуство. Това би било идолопоклоничество.

Целият материал:
Прикачени файлове
Какво ни казва Корана.rar
(152.1 KиБ) Свален 14 пъти
Прочетено: 1891 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Религия”