СОФИЙСКИ УНИВЕРСИТЕТ “ СВ. КЛИМЕНТ ОХРИДСКИ “
ИСТОРИЧЕСКИ ФАКУЛТЕТ
Доклад
по
Балканска етнология
на тема:
„ Вероизповедания и верска търпимост в Албания ”
3-ти курс Етнология
Албанците през вековете се отличават със своята уникална веротърпимост, която до известна степен исторически се основава на механизмите на съжителство между различни религии. Те винаги са показали толерантност и никога не са проливали кръв по въпроси от религиозно естество.
В земите, населени от албанци, християнството се разделя на православие и католицизъм чрез т.н. „линия на Теодос”, пресичаща реките Шкумбин и Мат, а в територията между тези две реки се запазва силното влияние на исляма, като израз на противопоставянето на католическото (от север) и гръцкото (от юг) нашествие в края на XVIII и начлото XIX век. От края на Средновековието до днес, албанското пространство е било зона на равновесие между най влиятелните съществуващи империи: Отоманската и Австро-Унгарската. Между тях са се подписвали редица съглашения, наричани „капитулации”, които са регулирали съотношенията на влиянията, признавайки на Запада правото да се грижи за култовите места на православните чрез т.н. доктрина „cultus protectorati”. В Албания често се среща в едно семейство да съществуват две религии (християнска и мюсюлманска). Например в село Люра североизточна Албания, е имало смесени бракове, а в Шпат, област Елбасан, едно лице е можело да носи две имена – православно и мюсюлмански, като това му е давало право да участва в празниците и ритуалите на двете религии. Националният герой на Албания Георг Кастриоти се е родил в християнско семейство, в последствие приема исляма и става бекташи (това е било условие да стане еничар). Връщайки се в Албания отново се покръства, а последното му желание било да бъде погребан в католическата катедрала в гр. Лежа. Един от неговите братя е поискал да бъде погребан в манастирите на Атон, едно от свещените места на православието.
В Албания е съществувала религиозна ритуална заменяемост. Албанските мюсюлмани са празнували празниците на Свети Георги и Света Мария, Свети Никола, Коледа. Християните са гостували на техните приятели мюсюлмани на Курбан Байрам. В миналото не са били рядкост случаите, когато християнски свещеник е трябвало да отслужи ритуал на починал мюсюлманин като е прочитал слова от Корана, защото ходжата и джамията са се намирали много далеч. В град като Шкодра, където населението е било разнообразно, съставено от мюсюлмани, католици и православни, през дните на Рамазан дори и немюсюлманските търговци спирали да продават свинско месо. В същия град, щедрите мюсюлмански семейства са съдействали за построяването на католическа църква.
Религиозните празници в Албания, независимо дали са част от мюсюлманската, православната или католическата култура, имат тясна връзка с езическите традиции. Албанските католици от северната част в деня на Бузъм празнуват и Коледа, но прибавяйки към този празник и култа на огъня. Света Дева Мария на мюсюлманите съвпада с деня на Феята – Диана – 23 август. Бекташите празнуват култа на Баба Томор, който прилича на митологическия култ на гръцкия Олимп.
Християнството прониква в Албания още през първите векове по новото летоброене като се оформят два могъщи полюса, които ще оформят религиозната, политическата и културната гравитация в Албания през следващите столетия. В северната част на страната християнството прониква от Рим на латинска основа, а в Южна Албания се разпространява от Цариград на гръцка основа. През 9-ти – 11-ти век в борбата между Рим и Цариград се намесва трети фактор в лицето на българската църква и държава. Първоначално източната, а после цялата територия на Албания е включена в състава на българската държава. От 1018г., когато Византия сломява Първата българска държава, християните в Албания попадат под юрисдикцията на Охридската архиепископия. През 15-ти век, когато албанските земи за кратко влизат в състава на Сръбското кралство, част от диоцеза на Охридската архиепископия и Дирахийската митрополия на Цариградската патриаршия в Северна Албания са присъединени към Сръбската архиепископия (от 1346г. патриаршия).
Тази политическа, религиозна и културна конфигурация се променя радикално след 15-ти век, когато албанските земи попадат в състава на Османската империя. Новият религиозен фактор, ислямът, става доминиращ, а доминиращите до тогава католицизъм и православие започват бързо да западат. Процесът на редуциране на двете християнски конфесии е особено интензивен през 17-ти и 18-ти век, когато изповядващите ислям албанци вече надхвърлят 50%. В първите векове на османското владичество православните християни в Албания са разделени в две църковни ведомства. Северна Албания продължава да се намира под юрисдикцията на Цариградската патриаршия. Част от Средна и Южна Албания влизат в състава на Охридската архиепископия. През 1575г., когато се възстановява Ипекската архиепископия, разделението става тройно, защото някой територии попадат в нейния диоцез.
Като най – голям стопански и културен център на православните не само в Албания, но и в цялата Охридска архиепископия, се оформя Воскопоя. Населението поддържа редица училища, сред които т. нар. „Нова академия”, която оказва силно културно въздействие върху алабнците. Още от 1720г. в града действа печатница, в която се печатат богословски и други текстове на албански език с гръцки букви.
Първите 4-ри века на османско владичество в Албания за Католическата църква са период на стагнация и упадък. Един от факторите за отлив от католицизма е стермежът на местното население да се изплъзне от плащането на определени данъци. Поради невъзможността през тези столетия да се поддържа нормална църковно – религиозна дейност, албанските католици са поверени на мисионерските грижи на различните разклонения на францисканския орден.
През 18-ти век албанските земи, както и другите области на Османската империя, попадат във водовъртежа на феодалните размирици. От тях в най – голяма степен страдат албанците християни – католици и православни. През 1769г. е разрушен Воскопоя. С много усилия успяват да спасят само някои християнски области, които се ползват с по – особен статут (труднодостъпните планински райони в Северна Албания, в които местното католическо население запазва значителни права). В Южна Албания също има две подобни островчета на християнска полунезависимост (областта Химара и планината Сули).
В края на 18-ти началото на 19-ти век настъпва известно подобрение, свързано с възникването на два центъра на силна политическа власт в Шкодра и Янина. От 1756 до 1831г. в Шкодра управляват последователно четирима представители на фамилията Бушати. При православните в Южна Албания, в Янина се закрепва Али – паша Тепелени. С малки изключения фамилията Бушати се придържат към политика на веротърпимост, позволяват да се ремонтират църкви и манастири и осигуряват свобода за практикуването на религиозните обреди. В Южна Албания Али – паша допуска християни до различни военни и административни постове, разрешава строителството на църкви, като събира средства от населението за тяхното поддържане, поощрява разпространението на образование и култура сред православните християни. Янина се превръща в значителен културен център, известен по целия полуостров със своите библиотеки и школи, в които наред с гръцки език се употребява и албански с гръцко писмо.
Една от тенденциите на 19-ти век е пробуждането на национализма, разгарянето на борбата за културна еманципация и политическо освобождение на подчинените народи. Създаването на национални буржоазии и навлизането на либералните идеи коренно променят обществената структура, поведението и стремежите на балканските християни.
Целият материал:
Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят. |
Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите. |
Ако не знаете как, кликнете тук |
Вероизповедания в Албания
- Mozo
- Skynet Cyber Unit
- Мнения: 296660
- Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
- Репутация: 367992
- Местоположение: Somewhere In Time
Вероизповедания в Албания
- Прикачени файлове
-
Вероизповедания в Албания.rar
- (33.07 KиБ) Свален 13 пъти

-
- Подобни теми
- Отговори
- Преглеждания
- Последно мнение
-
-
Разделянето на Албания и РСМ - справедливо и без език на омразата
от Mozo » чет сеп 26, 2024 12:35 » в Любопитни новиниПолитици коментираха в Партийния дом решението на Европейския съюз да раздели пътя към Общността за Албания и Република Северна Македония.
Пръв това... - 0 Отговори
- 67 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
чет сеп 26, 2024 12:35
-
-
-
Скопие: Македонците в Албания са над 100 хиляди, България манипулира преброяването
от Mozo » чет юли 18, 2024 12:29 » в Любопитни новиниПоредна македонска организация обвини Тирана и София във фалшифициране на преброяването на населението в Албания
Когато направим реално... - 1 Отговори
- 74 Преглеждания
-
Последно мнение от Montoya
пет юли 19, 2024 08:07
-
-
-
България ще подкрепи центровете за мигранти извън ЕС - по примера на Италия и Албания
от Mozo » чет окт 17, 2024 12:31 » в Любопитни новиниългария ще подкрепи идеята за изнесени центрове за мигранти в трети страни - т.е. извън Европейския съюз. Това е добър пример, заяви служебният... - 0 Отговори
- 74 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
чет окт 17, 2024 12:31
-
-
-
Сърбия се притесни, че България ще влезе във военния съюз на Хърватия и Албания
от Mozo » ср мар 19, 2025 11:40 » в Любопитни новиниДекларацията за военния съюз между Хърватия, Албания и Косово има възможност да се разшири и с България в бъдеще. Това заяви сръбският премиер в... - 0 Отговори
- 62 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
ср мар 19, 2025 11:40
-
-
-
Еврокомисар Кос: Албания и Черна гора имат шанс за членство в ЕС в този мандат на ЕК
от Mozo » чет апр 17, 2025 12:24 » в Любопитни новиниИнтеграцията на Западните Балкани в Европейския съюз (ЕС) е не просто политическа амбиция, а стратегически избор, от който зависят сигурността,... - 0 Отговори
- 24 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
чет апр 17, 2025 12:24
-