Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Библейският пост - Основни учения - 32

Безплатни есета, доклади, реферати, анализи и всякакви теми свързани с религията.
Вярвания, културни системи, мирогледи, свещена история, юдаизъм, християнство, римокатолицизъм, протестанство, ислям, бахайство, индуизъм, будизъм, народна религия, религиозни символи, произход на света, смисъл на живота, сещени места, духовенство, Бог, жертвоприношения, молитва, медитация, религиозни церемонии.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Чими
Проклетник
Проклетник
Мнения: 8617
Регистриран: вт окт 16, 2007 22:28
Репутация: 7597
пол: Мъж

Библейският пост - Основни учения - 32

Мнение от Чими »

Библейският пост - гл.32

Основни учения на Библията
А.Тахмисян



В тази глава ще разгледаме една духовна дейност, която води началото си от старозаветни времена. Какво означава пост и трябва ли днес да постим?
В Св.Писание намираме една единствена заповед за пост, свързана с най-святия ден в старозаветното богослужение - денят на омилостивението - Левит 23:27:
“Десетият ден на този седми месец да бъде ден на омилостивение; да имате свято събрание и да смирите душите си, и да принесете жертва чрез огън Господу.”
Счита се, че това смирение е било свързано с пост. Този празник се падаше през есента и за поста свързан с него се споменава в Деян.27:9:
“Но като беше се минало много време и плаването беше вече опасно, защото и постът се беше минал. Павел ги съветваше...”
Никъде другаде в Библията не срещаме божествени постановления за постене. След разрушението на Ерусалим и завладяването на Юдея от Навуходоносор в 586 г.пр.Хр. бяха възприети от евреите четири дни на пост за отбелязване на някои скръбни моменти във връзка с тази национална катастрофа. Те са посочени в Зах.7:5 и Зах.8:19:
“Говори на всичките люде на тая земя и на свещениците като кажеш: Когато постехте и скърбяхте в петия и седмия месец през тия седемдесет години, наистина за Мене ли постехте, за Мене?” (Зах.7:5)
“Така казва Господ на силите: Постът на четвъртия месец, постът на петия, постът на седмия, и постът на 10-тия ще станат на Юдовия дом радост и веселие и весели празници; затова обичайте истината и мира.”(Зах.8:19).
Очевидно тези пости бяха човешко изобретение, въведени от първенците, а не божествена наредба.
По времето на Христос правоверните евреи постели два пъти седмично. Един древен еврейски трактат върху постенето от първи век сл. Хр. - Мегиллат Таанит, споменава някои евреи, които постели редовно във втория и петия ден на седмицата, т.е. понеделник и четвъртък.
В Лука 18:12 се казва същото:
“Постя дваж в седмицата, давам десятък от всичко що придобия.”
Макар че еврейското предание свързва този обичай с историята, че Мойсей започнал 40 дневен пост на Синай в един четвъртък и го приключил в един понеделник, някои библейски авторитети като Страк и Билербек считат, че мотивите са били други (Страк и Билербек - Коментар на Новия Завет). Естествено и тези пости са били установени от книжниците а не чрез божествена заповед.
Но в Новия Завет Христос препоръчва поста за по успешна борба със силите на тъмнината. Един случай е описан в Мат.17 гл. Един нещастен баща довежда болния си от епилепсия син при Христовите ученици и търси помощ. Но апостолите не могли да помогнат. След малко пристига Исус и бащата отправя гореща молба към Него, ако може да направи нещо за болното дете. Спасителят излекувал момчето, но пред Христовите учениците възникнал мъчителен въпрос. Когато по-късно в тесен кръг те запитали Исус за причините на техния неуспех, Той заявил недвусмислено: “Поради вашето маловерие”... Но тогава Христос им посочил и лекарството - Мат.17:21:
“А тоя род не излиза освен чрез пост и молитва”.
Средството за превъзмогване на неверието и всяка духовна слабост е молитвата. Но към молитвата Исус прибавя и поста като помощно средство. С това изявление Господ препоръчва на Своите последователи от време на време да постят, за да имат по-голяма духовна сила.
Библейският пост не е някакъв религиозен ритуал и не трябва да се счита като някаква заслуга пред Бога. Целта на поста е да се постигне яснота на мисълта и трезвеност на духа. Схващането на истината и Божията воля значително се засилва чрез една въздържателна диета. В този смисъл пълното въздържане от храна от време на време стимулира духовното развитие на вярващия.
Нека разгледаме някои забележителни епизоди в Библията, свързани с пост.
Докладвани са ни три случая на 40 дневен пост които са наистина уникални.
Първият е Мойсей - Изх.34:28:
“И Мойсей стоя там с Господа 40 дни и 40 нощи без да яде хляб и да пие вода. И Господ написа на плочите думите на завета, Десетте заповеди.”
Този велик водач на древния Божий народ прекарал два пъти по 40 дни в Божието присъствие, за да получи скрижалите на моралния закон и всички останали божествени наредби. И двата пъти той бил в пост. В нашия текст ни се говори за второто му пребиваване в Божието присъствие. Изрично се изтъква, че през този 40 дневен пост той се е въздържал напълно от храна и вода, т.е. пълно неядене и непиене. Библейският пост не се състои в ограничаване от известни храни, не е някакъв подбор на храните, а се изразява в пълно гладуване. Във времето на поста нищо не се яде и нищо не се пие. Разбира се не е определена продължителността на времето, но обикновеният пост трае един ден, 24 часа. Примерно от вечер до вечер или от обяд до обяд. Да се пости от вечер до вечер означава в деня на поста да се прескочат закуската и обядът. Постът приключва вечерта и можем да вечеряме. Този ден е ден на размисъл, повече молитва и смиряване пред Бога. Естествено ако някои слаби организми не могат да издържат един цял ден без храна, могат да постят до обяд, т.е. само няма да закусят..
Случаят с Мойсей и останалите два, които ще разгледаме са необикновени пости, възможни само със свръхестествена сила от Бога и много крепка воля. В тези случаи Създателят поддържа организма по-особен начин. Нуждите на тялото не се чувстват, защото копнежите на духа са основно удовлетворени в присъствието на Всевишния.
Вторият случай е пророк Илия - 3 Царе 19:8:
“И той стана та яде и пи, и със силата на това ястие пътува 40 дни и 40 нощи до Божията планина Хорив.”
Илия пътувал 40 дни в пълен пост.
И третият случай е Исус - Мат.4:1,2:
“Тогава Исус биде отведен от Духа в пустинята, за да бъде изкушаван от дявола. И след като пости 40 дни и 40 нощи, най-после огладня...”
След кръщението Си Исус се оттегли в пустинята, за да бъде Сам със Своя Отец и за да се подготви за делото което Му предстоеше. Там Той прекара 40-дневен пост. Изразът “най-после огладня” означава и в този случай пълно гладуване през посоченият период.
И така, до тук установихме основния принцип на правилното постене - пълно неядене и непиене. В официалната църква са въведени няколко годишни пости като коледни, великденски и др., през които не се “блажи” т.е. не се консумират известни храни. Но трябва да кажем, че те са установени от църквата и нямат библейска подкрепа.
Библейският пост не е свързан с празници и годишни времена, не е свързан и с причастието, а се диктува от нуждите и обстоятелствата. В Св.Писание няма никакви наредби за предварително установени пости. Един пример ще илюстрира много добре това - Естир 4:15-17:
“Тогава Естир заповяда да отговорят на Мардохея: иди събери всичките юдеи, които се намират в Суса и постете за мене, не яжте и не пийте три дни, нощем и денем; и аз и момичетата ми ще постим подобно; тогава ще вляза при царя, което не е според закона, и ако погина, нека погина. И тъй Мардохей отиде та извърши всичко що му бе заповядала Естир.”
Това е една вълнуваща история от времето на знаменития персийски цар Ксеркс (485-465). Асуир е еврейското му име, а Ксеркс - гръцкото. Евреите по това време бяха под персийско робство и първият министър на царя, Аман, замисля пъклен план - унищожаването на всички евреи в персийската империя. Но будният евреин Мардохей, осиновителят на красивата царица Естир, негова братовчедка узнава това и го съобщава веднага на царицата. Той настоява енергично тя да се намеси и предотврати това изтребление на Божия народ. Тогава Естир решава да предприеме това опасно дело, но като вярваща отправя молба към него и сънародниците си в столицата да постят три дни с нея. С това тя желае да се постави под Божията протекция и ръководство. Развръзката на тази трогателна история е резултат на чудесната намеса на Бога за избавление на народа Му.
Но сега за поста. И тук е посочено, че истинското постене означава пълно лишаване от храна и питие, но и още нещо: Естир в момента решава да пости. Обстоятелствата налагат. С молитва и пост тя търси Божията помощ и подкрепа в трудната ситуация.
Следователно постът няма нищо общо със сезони и празници, не е предварително установен. Всеки седмичен ден може да бъде ден на пост и молитва съобразно нуждата.
А сега нека видим кое е най-същественото при поста,какво очаква Бог от нас при постенето.
Да разгледаме един интересен епизод от живота на древния пророк Йона, живял и действал в 8-ми в.пр.Хр. Като Божий служител той е натоварен да посети големия тогавашен град Ниневия и предупреди населението, че гибел ги очаква, ако не се покаят. Йона се уплашил от това поръчение и решил да избяга от Божието присъствие. Качва се на един кораб за да пътува по Средиземно море в обратна посока. Но Бог го намира и там. Разразява се силна буря и Йона изхвърлен от кораба попада в утробата на огромна риба, вероятно акулокит. Подобни случаи са описани и в друга литература. Но великият Бог ръководи цялата акция и Йона е спасен и избълван от рибата. Сега втори път Бог му поставя същата задача и Йона е вече готов да отиде - Йона 3:1-10:
“И Господнето слово дойде втори път към Йона и рече: Стани иди в големия град Ниневия и възгласи му проповедта която ти казвам. И тъй, Йона стана и отиде в Ниневия според Господното слово. А Ниневия бе твърде голям град, който изискваше три дни за да се обходи. И Йона като започна да върви през града един ден път, викаше и казваше: Още 40 дни и Ниневия ще бъде съсипана. И ниневийските жители повярваха в Бога и прогласиха пост и се облякоха във вретище, от най-големия до най-нищожния. Понеже вестта бе стигнала до ниневийския цар... И обяви и прогласи из Ниневия с указ от царя и големците му...: Човеците и животните... да не вкусят нищо, нито да пасат, нито да пият вода, но човек и животно да се покрият с вретище и нека викат силно към Бога, да! Да се върнат всеки от лошия си път и от неправдата която е в ръцете им... И като видя Бог делата им, как те са обърнаха от лошия си път, Бог се разкая за злото което бе рекъл да направи и не го направи”.
Този доклад показва, че Йона е имал огромен успех в мисията си в Ниневия. Цялото население начело с царя обръщат сериозно внимание на предупреждението и в резултат градът е пощаден. Тук намираме четири аспекта на поста:
1. Външни прояви - обличане във вретище и посипване с пепел. Така в Древния Ориент изразявали голяма скръб и траур. Вретище означава груба и бодлива дреха направена от козина. Външните елементи на поста са най-малко ефектни пред Бога.
2. Отказване от храна и питие.
3. Отправяне молитви към Бога.
4. Изоставяне на греховете, покаяние, смирение пред Бога и коригиране на живота. Последният, 10 стих показва, че това е най-важното при поста.
Същественото не е гладуването, а промяната на живота и духовното разположение на християнина. Някога Бог беше изпратил чрез пророк Исая тържествена вест до еврейския народ, като посочваше, къде се корени причината за техния неуспех и за Божието мълчание - Ис.58:3-11:
“Защо постихме, казват, а Ти не виждаш? Защо смирихме душите си а Ти не внимаваш? Ето в деня на постите си вие се предавате на своите си удоволствия и изисквате да се вършат всичките ви работи. Ето вие постите за да се препирате и карате и да биете нечестиво с пестници. Днес не постите така, щото да се чуе горе гласът ви. Такъв ли е постът, който Аз Съм избрал - ден, в който човек трябваше да смирява душата си? Значи ли да навежда човек главата си като тръстика и да си постила вретище и пепел? Това ли ще наречеш пост и ден угоден на Господа? Не е ли това постът който Аз Съм избрал - да развързваш нестраведливите окови, да разслабваш връзките на ярема, да пускаш на свобода угнеетените и да счупваш всеки хомот? Не е ли да разделиш хляба си с гладния и да доведеш в дома си сиромаси без покрив? Когато видиш голия да го обличаш и да се не криеш от своите еднокръвни? Тогава твоята светлина ще изгрее като зората и здравето ти скоро ще процъфне; правдата ти ще върви пред тебе и славата Господна ще ти бъде задна стража. Тогава ще зовеш и Господ ще отговаря... Господ ще те води всякога, ще насища душата ти в бездъждие, и ще дава сила на костите ти; и ти ще бъдеш като напоявана градина и като воден извор чиито води не пресъхват” (Исая 58:3-11).
Бог не приемаше техния пост, защото те не изоставяха злите си дела, враждите и жестокото отнасяне с хората. Бяха горди и равнодушни към бедните и нуждаещите се. Оставаха си същите непокаяни хора. Постенето им беше формално. Не се поддаваха на облагородяващото влияние на Божия Дух. Ето и в този знаменит пасаж от Исаевото пророчество пак се подчертава най-същественото при поста - промяната на живота.
Има няколко вида пости: лични, групови и общоцърковни. Няколко вярващи могат да се споразумеят за провеждане на групов пост, в определен ден за някакъв специален случай - болест, трудност, проблем и пр. В някои особени моменти и нужди може цялата църква да бъде призована да пости в определен ден. Действително, много слабости и грехове и непреодолими трудности могат да бъдат победени с пост и молитва. В полето на духа, най-големите подвизи са извършени не чрез богата ерудиция, таланти и способности, а чрез искрена молитва и пост.
Прочетено: 286 пъти
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Религия”