Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Проблема за предмета на психологията

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи и всякакви теми свързани с психологията.
Съвременна психология, биологична психология, възрастова психология, генетическа психология, диференциална психология, сравнителна психология, когнитивна психология, психология на личността, психопатология, социална психология, военна психология, икономическа психология, инженерна психология, трудова психология, консултативна психология.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 283773
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 334127
Местоположение: Somewhere In Time

Проблема за предмета на психологията

Мнение от Mozo »

4. Проблема за предмета на психологията.Диференциация на психологията (П)
Главен методологически проблем на всяка наука е проблемът за предмета и методите и на изследване.Утвърждаването на П като самостоятелна наука също има съществено отношение към предмета и методите на нейното теоретично изследване.В историческото развитие на П са дадени различни определения за нейния предмет,които могат да бъдат систематизирани според етапите на това развитие.
-П е наука за душата (определението е направено в класическа Елада).С наличието на душата у човека като същност,независима от материалния свят,са превени опити да се обяснят всички психични факти и явления в живота на човека.
-П е наука за съзнанието (възниква през XVIIв и е повлияна от фил възгледи на Рене Декарт).Способността на човека да мисли,да чувства и желае Декарт нарича съзнание.Като основен метод на изследване се приема наблюдението на собственото съзнание (интроспекция) и описание на самонаблюдаваните факти и феномени.
-П е наука за безсъзнателните психични процеси и мотивация (формира се в нач. на XXв,под учението на Зигмунд Фройд),наречено психоанализа.За осн. Метод на изследване Фройд определя метода на свободните асоциации.
-П е наука за поведението (формира се през 20-те г. на XXв,в САЩ под влияние на изследванията на Торндайк и Уотсън).Уотсън определя осн.задача на П като контрол и прогнозиране на поведението.Като осн.метод на изследване в поведенческата П (бихевиоризъм) се посочва непосредственото наблюдение на реакциите,постъпките и поведението на човека.
-П е наука за фактите,закономерностите и механизмите на психиката,която е формиращ се в мозъка образ на действителността,въз основа и с помощта на който се се осъществява управление на поведението и дейността,имащи при човека личностен характер (тази представа се базира върху методологията на диалектическата логика и към нея се придържат всички изследователи които използват диалект.логика като общ инструмент за психични изследвания).
Предмета на педагогическата П:е наука за психични факти,закономерности и механизми,които се проявяват в процеса на усвояване от индивида на социален опит в условията на организираната и целенасочена учебно-възпитателна дейност.Педагогическата П се ограничава само с онези психични прояви,които съпътстват обучението и възпитанието на личността.
Общата П изучава основните закономерности на психичната дейност на човека.Възрастовата П изучава генетичната специфика на тези закономерности.Педагогическата П изследва и показва как в учебно-възпитателната дейност обучаващия трябва да използва знания от общата и възпитателната П с цел управлението и оптимизирането на тази дейност.

5. Традиционен модел за структурата човешката личност
Личността,нейното съзнание и поведение се свързва с реалните социално-икономически условия,в който тя живее,с нейното реално битие,с нейната конкретна дейност в която човек не е само обект,но и субект на общественно-историческия процес.Личността на човека се определя от системата на неговите отношения с останалите хора в обществото.Личността на човека се определя като системно качество,детерминирано от обществените отношения,които определят неината структура.Личността на всеки един човек е продукт от развитието на неговата психика в условията на конкретно обществено-икономически отношения.Психичното развитие на човека и развитието на личността са процеси,които,колкото и да са взаимосвързани,не се покриват напълно.На определен етап от психичното си развитие човек формира и качеството личност.Развитието на психиката и личността в съвременната П е приет най общ модел,според който психичните процеси (познавателни, емоционално-чувствени, поведенчески), психични състояния (тревожност, виновност, стрес, фрустрация, еуфория, депресия) и психични свойства (насоченост, темперамент, характер, дарба, талант,
способности) са основно съдържание на човешката личност.
Друг модел за структура на човека и личността предлага Платонов.Модела му има динамично-функционален характер.Важна особеност в модела е,че четири основни присъщи на всяка личност подструктура се намира в йерархична съподчиненост и че всяка подструктура е определено психично равнище на развитие на личността.
Най-низшата подструктура е биологично обусловена.Елементите и подлежат на възпитание и обучение.Нейната функционалност се реализира най-вече чрез динамиката на протичането на осн.нерво-мозъчни процесивъзбуждане и задържане,което от своя страна детерминира и динамичните характеристики на психическото отражение.
Подструктурата обхващаща индивидуалните особености на психичните процеси се формира под влияние на социалните фактори по пътя на упражненията.Обхваща индивидуалните особености в качеството и динамиката на познавателните,емоционално-чувствените и волеви психични процеси.
Подструктурата „социален опит на личността” се формира в процеса на обучение и затова нейния анализ е психолого- педагогически.
Насочеността на личността е най-висшата нейна подструктура,компонентите и също са подредени йерахично.Те определят едновременно отношението на личността към действителността и участват в мотивацията на дейността и.Тя е изцяло социално детерминирана и нейните елементи се формират чрез възпитанието и самовъзпитанието.Според Платонов насочеността на личността се реализира чрез качествата:убеждение,светоглед,интереси,идеали,склонности,желания и влечения.Качествата на личността се формират по 3 осн.начала:неорганизирано,стихийно;чрез целенасочено възпитателно въздействие;чрез самовъзпитание.
Модел на психичната структура предлага психоаналитичната П водеща своето начало от Фройд.Психоанализата приема че психичния живот на човека протича на 3 равнища.На всяко равнище дейността се определя от различни закони и служи на различни цели.
I равнище-човешкия индивид наследява непосредствено след своето раждане,включително подбудите и инстинктите,които се зараждат в организма и правят своите изменения осезаеми и в някои случай осъзнати чрез емоционалните напрежения и афекти и свързаните с тях представи.Заради безличния си характер тя е наречена „ТО”.Единствената цел на „ТО” е удовлетворяване на вътрешно-организмовите потребности,тя се преследва сляпо,независимо от външните условия,влияния или заплахи за организма.Процесите които протичат в него не са обект на логическа организация и се насочват и управляват с цел възможно най-бързо удовлетворяване на влеченията.Подчинява се на принципа на удоволствието.
II равнище-наречена е „Аз”,определена част от съзнанието и самосъзнанието на личността,която е претърпяла своето развитие под влияние на външната действителност.”Аз” управлява произволните движения.Свързването на нагледно-образните представи със словесните дава началото на процеса осмисляне и означаване на действителността от страна на „Аз”-а.Има за основна цел самоутвърждаването на индивида и я решава по посока на външната действителност,разпознава въздействията и стимулите,натрупва опит за тях,отбягва силни и опасни дразнители,научава се да изменя целесъобразно външния свят в своя полза.”Аз” играе ролята на посредник между „ТО” и външния свят,което непренебрегва принципа на удоволствието като доминираща сила,но го подчинява и приспособява към изискванията на действителността.”Аз” е подчинен на принципа на реалността.

Целият материал:
Прикачени файлове
Проблема за предмета на психологията.rar
(17.76 KиБ) Свален 13 пъти
Прочетено: 176 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Психология”