Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Социалнопсихологични особености на общуването в Internet

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи и всякакви теми свързани с психологията.
Съвременна психология, биологична психология, възрастова психология, генетическа психология, диференциална психология, сравнителна психология, когнитивна психология, психология на личността, психопатология, социална психология, военна психология, икономическа психология, инженерна психология, трудова психология, консултативна психология.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 284008
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 334817
Местоположение: Somewhere In Time

Социалнопсихологични особености на общуването в Internet

Мнение от Mozo »

Социалнопсихологични особености на общуването в Internet
С навлизането на нови технологични средства и системи в бита на хората и в обществения живот и във връзка с информационния бум през последните две десетилетия на ХХ век актуален става проблемът за същността и формите на компютърно опосредстваната комуникация. Наред с обогатяването на традиционните комуникативни модели тя е и потенциален източник на рискове, свързани с индивидуалното и социалното благополучие.
Днес Интернет вече е естествена среда за общуване, работа и обучение, чиито потребители се увеличават с бързи темпове. Очакванията са към края на 2006 г. те да достигнат 900 милиона. По данни на проучване на BBSS Gallup - България у нас през 2000 г. 386 400 души ползват Интернет, а през 2001 г. - 650 000, като 47% са хората на възраст до 24 години.
Работата в Интернет изисква от участниците друг - различен от досегашния, начин на мислене в процеса на общуване; формирането на виртуална култура е задължително условие за ефективно включване във виртуалното пространство. На преден план излизат изисквания за формиране на нови норми на поведение, които предполагат: осигуряване на общодостъпност до публична информация; своевременна - бърза и точна реакция в отговор на всеки участник във виртуалния екип и мрежата; формиране на единен универсален език, разбираем за всички, свеждащ до минимум възможните разлики в интерпретацията и недопускащ двусмислици и т.н.

Интернет като глобална комуникационна мрежа

Идеята за мрежа от свързани помежду си компютри възниква през 60-те години на ХХ век. През 1969 г. под ръководството на научния институт ARPA (Advanced Researsch Projects Agency) на американското министерство на отбраната се създава мрежата ARPANET, в която са свързани четири компютъра – по един в университета на Юта, Калифорнийския университет в Санта Барбара, Калифорнийския университет в Лос Анджелис и Международния научен институт в Станфорд. Целта е да се изследва принципната възможност отдалечени един от друг компютри да обменят информация с достатъчно висока степен на надеждност. От средата на 70-те години ARPANET се развива чрез интеграция на мрежи за предаване на данни с различна природа – от трансатлантическата спътникова мрежа SATNET през експерименталната широколентова мрежа WBNET до мрежата за общо ползване TELENET.
През 1984 г. Американската национална научна фондация създава мрежата NSFNET, която свързва суперкомпютри с идеята ресурсите им да могат да се ползват от всяка образователна база в САЩ. Двете мрежи ARPANET и NSFNET полагат основата на съвременния Интернет. Мрежата функционира на базата на конвенция за трансфер на данни, съществуваща под формата на протоколите ТСР (Transmission Control Protocol) и IP (Intternet Protocol).
В литературата, третираща проблемите на комуникацията, съществуват становища, че сама по себе си мрежата Интернет не може да бъде наречена медия. По-удачно е тя да бъде определена като канал, благодарение на който се реализират различни форми на комуникация, както World Wide Web, електронна поща, дискусионни групи, Chat канали. Гореспоменатите форми на комуникация, известни като Интернет-услуги, са интегрирани във World Wide Web като изходно мултимедийно средство.
Важна характеристика на мултимедията WWW е, че осигурява бърз преход от една форма на комуникация към друга. От перспективата на потребителя формите на е-mail комуникация, дискусионните групи, сърфирането, чат – комуникациите (chat – от английски – приятелски лек разговор, бъбря, разговарям) са бързо и лесно достъпни. За популярността на тази дигитална медия свидетелства нарастващият брой на нейните потребители. Изследванията показват, че към март 1999 г. потребителите на Интернет и в частност на WWW са били приблизително 171,25 милиона, а в края на 2001 г. техният брой е нараснал на 350-400 млн.

Основни форми на общуване в Интернет

World Wide Web (WWW) – световната мрежа е най-популярната част от Интернет. С помощта на специална програма, наречена уеб-браузър и след посочване на адреса на сървъра, потребителят може да извиква нужните му документи. Тези документи са създадени на основата на хипертестове с препратки, наречени хиперлинкове, които от своя страна водят към други документи. Това е сполучлив опит за глобална организация на мащабни масиви от информация.
Уебдокументите съдържат най-често мултимедийни елементи, като графика, звук, музика, видеообраз. Еднопосочност на комуникативните съдържания и преодоляване на пространствено-темпоралната дистанция между комуникатор и реципиент са белезите на комуникацията, осъществяваща се в световната паяжина.
Електронната поща е интернет-аналогът на традиционната поща и е сред най-предпочитаните Интернет-услуги. Електронното писмо пристига почти незабавно, тъй като “пренасянето му” не е свързано с посредници – хора и техника. Прочитането и отговорът на електронното съобщение може да се извърши, без да е необходима постоянна връзка с мрежата. В този смисъл получателят на електронното комуникативно послание сам определя кога да прочете и отговори на посланието. Комуникацията чрез електронна поща протича асинхронно, което означава, че комуникативното съобщение достига до получателя с известно забавяне във времето.
Сред преимуществата на комуникацията чрез електронна поща могат да се изтъкнат: бързината, с която съобщение от всяка точка по света достига своя получател; високата степен на конфиденциалност на кореспонденция; относително достъпната цена на услугата; възможността за прикачване на графични, звукови и видеоелементи към текста; лесното съхраняване, преработване и препращане на съобщенията; лесно изпращане на електронно съобщение до множество получатели.
Общуването чрез електронна поща може да протича в диадна форма или да е от типа – един комуникатор (изпращач) и много получатели.
Електронните дискусионни групи са голям форум за обмен на знания, както и за провеждане на дискусии по многообразни теми в различни области. Всеки, който е получил достъп до мрежата, може свободно да прочете мнението на много хора, които са направили съобщения; може да напише и изпрати свое лично мнение. Така всеки потребител става член на една широка общност от съмишленици без граници, с равни права и възможности както за получаване на новини по определена тема, така и запредлагане на нова информация.

Целият материал:
Прикачени файлове
Социалнопсихологични особености на общуването в Internet.rar
(14.81 KиБ) Свален 2 пъти
Прочетено: 26 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Психология”