Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Рационалност и мислене

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи и всякакви теми свързани с психологията.
Съвременна психология, биологична психология, възрастова психология, генетическа психология, диференциална психология, сравнителна психология, когнитивна психология, психология на личността, психопатология, социална психология, военна психология, икономическа психология, инженерна психология, трудова психология, консултативна психология.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 284003
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 334807
Местоположение: Somewhere In Time

Рационалност и мислене

Мнение от Mozo »

ВТУ”Св.Св.Кирил и Методий”
Философски факултет

МЕТОДИЧЕСКА РАЗРАБОТКА НА УРОК ПО ЛОГИКА
по
Методика на обучението по предметите от философския цикъл

Т Е М А
Рационалност и мислене I

Цел на урока
Да се запознаят учениците с видовете мислене и спецификата на човека като разумно същество. Да се убедят в необходимостта от рационалност в мисленето и да добият умения за това.
Задачи на урока
Да се обобщи изучените до момента психичиските процеси и явления;
Да се запознаят учениците със същността на видовете мислене,за да могат да избират на практика най-правилния за конкретния случай начин;
Вид на урока
Нови знания
Методи на обучение
Разказ, беседа, дискусия
Ход на урока
1.Организационен момент
(Учителят влиза в клас, поздравява учениците, регистрира отсътстващите ученици и се подписва в класния дневник.)
Обобщение в резюме на познанията по психология – 5мин.
Фронтална беседа:
• Кои психически процеси изучавахме в часовете по психология?
• Кои от тях ще посочите за жизнено важни?
• Кое качество отличава човека от останалите живи същества?
С този въпрос правя връзка с новия урок и преминавам към
2.Обяваването на новата тема.
Рационалност и мислене
(темата се записва на дъската,учениците също в тетрадките си)
Нашите мисли са нашите постоянни невидими спътници.
Те са първопричината за всичките ни желания, колебания, решения и действия.
Мисленето сърцевината на човешката личност.
Човек е такъв какъвто е характерът на мислите му.
Мисленето е най-важното човешко качество.

Мисленето е познавателен процес, при който външните обекти и техните свойства са предпоставени в съзнанието чрез понятия и психически образи.
Рационалното мислене включва разсъждения, обхващащи проблема изцяло, изследващи го от различни гледни точки. Това е мислене, насочено към същността на нещата.
3.Преподаване на новата тема – 20мин.
(Основни знания, дефиниции последователно се записват в процеса на тяхното излагане).
Разумът – същностна характеристика на човека. Изразява се спецификата на човека като разумно същество.
Видове мислене.
Според степента на критичност
• емоционално
• рационално
• внушение
• интуиция
Емоционално наричаме това мислене, което е мотивирано
от спонтанни чувства и от трудно поддаващи се на контрол
настроениа и страсти.
Внушението е организирано въздействие върху отделен човек или група хора с цел да възприемат некритично определени убеждения и форми на поведение.
Интуицията е начин на достигане до решението, без да се осъзнават отделните етапи в мисловния процес. Интуицията е внезапно прозрение и разбиране за същността на някакъв проблем, без намесатана рационалното мислене.
Рационално наричаме това мислене, чрез което се достига до ясно разбиране на даден проблем посредством многостепенен логически анализ и с помощта на разумни аргументи и доказателства.
Рационалното мислене се различава от емоционалното по своята цел. За него е характерен стремежът да се открият връзките и зависимостите между отделните елементи на ситуацията. Рационалното мислене се отличава с повишен интерес към истинността на полученото знание. За него са характерни волевите компоненти – търпение, упоритост, последователност и дързост.
4.Затвърждаване на новите знания -10 мин.-чрез следните въпроси:
• Склонни ли сме да мислим емоционално?
• Води ли ни интуицията към правилно решение?
• Какво означава да мислим рационално?
• С каква степен на достоверност е полученото знание под влияние на чувствата?
5.Даване на домашна работа – 1мин.(с цел-упражняване на новите знания)
-Напишите есе на тема „Разум или чувства?”
6.Обобщение на урока -2 мин.
Прави се анализ и разбор на усвояването на материала и се дават препоръки за следващият час по логика.
Рационалният подход включва и получаването на изпреварваща информация. Преди да пристъпим към изпълнение на решението, ние изработваме прогноза как ще се развие ситуацията при реализацията на избрания вариант за действие. Верният образ на бъдещето зависи от надеждността, с която сме определили истинната стойност на знанията, върху които сме се основавали при избора на решението.
Разумът ни помага да окрием полезното, както и потребното и най-подходящия начин да го постигнем.
Рационалното мислене ни открива пътя към успеха.
Способността ни да използваме мисленето си, разума си самостоятелно е важна предпоставки за нашето израстване, за превръщането ни в самостоятелна личност.

ВТУ”Св.Св.Кирил и Методий”
Философски факултет

МЕТОДИЧЕСКА РАЗРАБОТКА НА УРОК ПО ЛОГИКА
по
Методика на обучението по предметите от философския цикъл


Т Е М А
Рационалност и мислене II

Рационалност и мислене II

Цел на урока:
Да се задълбочат знанията на учениците за рационалност в мисленето.
Да се запознаят учениците с видовете рационалност и тяхната практическа полза.
Задачи на урока:
Да се създаде нагласа за разбиране на рационално мислене.
Да се представят различни видове рационалност и тяхното практическо приложение.
Да се очертаят доминиращи характеристики на рационалното мислене и важната му роля в човешкото междуличностно общуване.
Методи на обучение
Лекция
Ход на урока
1.Организационен момент
(Учителят влиза в клас, поздравява учениците, регистрира отсътстващите ученици и се подписва в класния дневник.)
“...Способността да съдим правилно и да различаваме истината от неистината, която собствено наричаме здрав смисъл или разум е по природа еднаква при всички хора, а също че нашите мнения се различават не защото едни хора са по-разумни от други, а само защото насочваме мислите си по различни пътища и не обръщаме внимание на едни и същи неща. Понеже не е достатъчно да имаш добър ум, важното е добре да го прилагаш.”
Рене Декарт – “Разсъждения за метода на правилно ръководене на разума и търсене на истината в науките” (1637 г.)
От горепосоченото могат да се направят следните изводи:
1.Всички хора притежават еднакъв разум.
2.Разум е способността да съдим правилно (да изказваме съждения)
и да различаваме истината от неистината.
3.Нашите мнения се различават.
4.Причината е, че неправилно прилагаме добре (правилно) разума си.

Целият материал:
Прикачени файлове
Рационалност и мислене.rar
(27.66 KиБ) Свален 6 пъти
Прочетено: 31 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

Върни се в “Психология”