Културно – образователна област: Философия.
Предмет: Психология и логика.
Тема: Комуникациите между хората.
Цели на урока:
Образователна: да се усвоят и разберат следните основни понятия и процеси: комуникация, взаимодействие, Аз-Дете, Аз-Родител, Аз-Възрастен, идентификация, емпатия, рефлексия;
Възпитателна: възпитаване на толерантност в общуването с другите;
Развиваща: да се развият уменията за общуване.
Тип (вид) на урока): За овладяване на нови знания.
Клас: 9-ти.
Място: класна стая.
Учител:
Компоненти на структурата
Дейности на учителя
Дейности на учениците
Регулативен:
Организиране на учениците за предстоящите дейности в урока:
Представяне на темата;
Представяне на образователната цел на урока;
Външно митивиране за учене;
Провеждане на игра – „Развален телефон”.
„Комуникациите между хората”
Днес ще разберем какви са особеностите на комуникацията между хората и какво е нейното влияние във взаимоотношенията между тях.
Комуникацията ни помага да живеем един с друг, но не винаги това, което искаме да кажем съвпада с това, което другия разбира. Днес ще говорим точно за тези трудности в комуникацията, как те ни влияят и какво можем да направим, за да ги преодолеем и да взаимодействаме пълноценно с другите хора .
Учителят провежда игра и представя темата и целта на урока.
Участие в играта.
Теоретико-познавателен:
Възприемане и разбиране на новото учебно съсържание по темата.
Какво е общуване – Общуването е процес, който се състои от обмен на информация, взаимодействия и взаимовлияния, и взаимно възприемане и разбиране.
Дори самото физическо присъствие на друг човек в границите на индивидуалната пространствено обозрима зона на личността, е вече източник на стимуи, които предизвикват социалното общуване (общуването на човека с човека).
Определение: Социална комуникация – процеси на обмен на информация, взаимодействие и взаимовлияния и взаимно възприемане и разбиране, които протичат в и между социални общностни.
Комуникациите като обмен на информация между хората
Какво правите, когато искате да предадето някаква информация на някой?
Очаква се да дадат отговор – казваме му го, пишем му във фейсбук,изпраща ме му смс и т.н.
Да така е, вие кодирате информацията, която искате да предадете чрез кодове, които да са разбираеми за другите. Думите и несловесните знаци са кодовете, с които най-често боравим.
Словестното кодиране и декодиране на информационните послания
Само че, когато говорим с някой не означава, че той разбира на 100% това, което искаме да му кажем, чрез думите, които използваме. Това е така, защото думите като кодове имат свои специфични характеристики.
Първо думите сами по себе си нямат смисъл. Смисълът на нещата е притежание на хората и хората свързват смисъла с думата. Може да видите фигурата във вашите учебници на стр. 68. Думата се натоварва със смисъл от човека, които я използва, за да се изрази някаква идея. Няма директна връзка между думата и идеята.
Друга специфична характеристика на думите е, че те се отнасят до различни неща (имат различен смисъл) и смисълът на думите включва два компонента – денотативно и конотативно значение.
Определение: Думите са кодове, които имат денотативно и конотативно значение.
Определение: Денотативно значение – това, което фактически се обозначава с думата. Не зависи от индивидуалния опит на човека и е общо за всички носители. Определя се в тълковните речници.
Определение: Конотативно значение – второстепенно значение, което се определя от ситуацията (контекста), в която се използва думата. Тясно свързано е с индивидуалния опит на човека.
Конотативните значения влияят на оценката, която правим при интерпретацията на съобщението и за това е важно да искаме обратна връзка от събеседника си, за да сме сигурни, че правилно сме разбрали какво точно е искал да ни каже. По този начин можем да предотвратим недоразуменията по между си.
Имате ли въпроси до тук?
Учителя разказва урока, дава и изяснява определения, отговаря на въпроси.
Водят си записки по изложението на урока, записват определения, отговарят на въпроси, задават въпроси.
Несловестни знаци за кодиране и декодиране на информационните послания.
Знаете ли че, по време на комуникация получаваме 7% от информацията от казаните думи, 13% от тона на гласа и 80% от езика на тялото ( невербалната комуникация). Умението да говорим и да разчитаме езика на тялото има определено място в умението ни да печелим позиции и приятели.
Сега ще разиграем една игра:
Нека трима по желание да застнат пред класа.
Вие се намирате в телефонна кабина и водите разговор по телефона, но с различно настроение. На всеки от вас ще кажа на ухо, какво е неговото настроение, кой за какво говори и какви чувства изпитва. Задачите са различни, но те са обединени от едно нещо - вие трябва да пресъздадете пред класа невербално телефонния разговор.
Роли: Единият е разтревожен и притеснен, иска незабавно помощ. Другият е настроен агресивно срещу човека, с когото разговаря, показвайки му ясно негативното си отношение. Третият – щастливо влюбен, който уговаря среща със своята любима.
Тримата ученици трябва да замръзнат в поза, в която те смятат, че най-точно предава състоянието на своя герой. Задачата на другите ученици в класа е да отгатнат настроението им, приблизителното съдържание на разговора, който са пресъздали, интонацията, която са използвали.
Въпроси за дискусия:
• Беше ли лесно да се отгатне настроението на участниците в играта?
• Успяхте ли да отгатне приблизителното съдържание на разговора?
Несловесните знаци (езика на тялото) са мимиките, жестовете, тембъра на гласа, интонацията, паузите включени в речта и др. Те също са кодове, с които предаваме информация, и както се вижда, от тях може да получим повече информация отколкото от думите.
Учителя дава насоки и провежда играта, води дускусия след играта.
Водят си бележки по разказа на учителя.
Участват в играта.
Участват в дискусията.
Комуникациите между хората като взаимодействия.
Определение: Взаимодействие – някакво действие на един човек – реплика, изказване, жест, предизвиква у другия мисли, преживявания, спомени, и ответни поведенчески реакции. Процеса е двупосочен.
Според Ерик Бърн човекът може да се намира в три състояни, три позиции, които се проявяват в общуването. Това са: Аз-Дете, Аз-Родител и Аз-Възрастен.
Определение: Аз-Родител – безкритичен запис в психиката на всички външни събития, които се случват с детето през първите 5 години от живота му.
През този период децата най-често общуват с родителите си. Всичко, което те правят и говорят се записва буквално и безкритично в Аз-Родителя на детето. Основно се записват правила, които родителите дават – „не може”, „може”, „винаги”, „длъжен си”.
Определение: Аз-Дете – запис в психиката на вътрешните собствени преживявания, чувства и реакции на детето по отношение на това, което то вижда и чува.
Аз-Детето – това са положителните емоции: любопитство, творчество, желание да се пробва и узнае новото и т.н. Също така съдържа и отрицателни записи – когато детето тъгува, когато се ядосва и сърди.
Обикновенно към края на петата година се прекъсват записите в Аз-Родителя и Аз-Детето, но в своето поведение ние независимо от възрастта, до края на жизнения си път проявяваме тези свои състояния.
Определение: Аз-Възрастен – Запис на това, което знаем за себе си – какво можем да правим, какво искаме да правим. Започва от десет месечна възраст – до края на живота ни.
В рамките на 2 минути може да погледнете в учебника на страница 72, кои са характерните словесни и несловесни знаци за различните състояния.
Учителят се обръща към някой от учениците с молба за помощ:
„Иванчо, би ли ми помогнал след часовете да пренаредим чиновете в класната стая?”
През отговора на ученикът се дава обяснение за коплементарната и пресечената комуникация.
Ако „Иванчо” отговори, че ще помогне на учителя:
В момента аз реализирах своето Аз-Дете и очаквам Иванчо да ми помогне т.е той да реализира своя Аз –Родител. Иванчо отговаря на очакванията ми като реализира своя Аз-Родител и се съгласява да ми помогне. Това е успоредна (комплементарна) комуникация.
Определени: Комплементарна комуникация – Аз-състоянието, към което е насочена стимулната реплика е източник на ответната реакция.
При този вид комуникации взаимодействието със събеседниците ни се проявява като съгласие.
Ако „Иванчо” отговори, че няма да помогне на учителя: В зависимост от отговора се коментира коя „АЗ” позиция е използвал ученика и какъв този вид комуникация.
Определение: Пресечена комуникация – Аз-състоянието, към което е насочена стимулната реплика, не е източник на ответната реакция.
При този вид комуникации взаимодействието между партньорите протича като несъгласие, а много често и като конфликт.
Взаимното възприемане и разбиране в комуникациите между хората
Много често, заради външния вид и нагласите ние възприемаме хората погрешно – изграждаме си погрешно първо впечатление. Механизмите, с които можем да предотвратим погрешното възприемане, както на външния вид, така и на думите на партньора ни, са идентификация и рефлексия.
Определение: Идентификация – умение да се поставяме на мястото на партньора си въз основа на сходни знания и опит.
Освен знанията и опита, другото общо между нас хората, което ни помага да се разбираме са нашите чувства.
Определение: Емпатия – умение за съпреживяване с партньора.
Определение: Рефлексия в общуването – умение за самоанализ и самооценка в общуването и за осъзнаване на това, как ни възприема и разбира партньорът.
Друг механизъм, който ни помага за адекватната комуникация е подържането на активна обратна връзка.
Имате ли въпроси?
Учителя разказва урока, дава и изяснява определения, отговаря на въпроси.
Водят си записки по изложението на урока, записват определения, отговарят на въпроси, задават въпроси.
Целият материал:
Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят. |
Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите. |
Ако не знаете как, кликнете тук |
Методическа разработка на урок по психология на тема "Комуникациите между хората"
- Mozo
- Skynet Cyber Unit
- Мнения: 284003
- Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
- Репутация: 334807
- Местоположение: Somewhere In Time
Методическа разработка на урок по психология на тема "Комуникациите между хората"
- Прикачени файлове
-
- Методическа разработка на урок по психология на тема %22Комуникациите между хората%22.rar
- (25.6 KиБ) Свален 5 пъти
-
- Подобни теми
- Отговори
- Преглеждания
- Последно мнение
-
-
Методическа разработка на уроци по предмет "Психология"
от Mozo » чет яну 11, 2024 15:32 » в ПсихологияМЕТОДИЧЕСКА РАЗРАБОТКА НА УРОК № 1
Тема: Психология – възникване на науката
Вид на урока: урок за нови знания;
Цели на урока:
Образователни:
Да се... - 0 Отговори
- 27 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
чет яну 11, 2024 15:32
-
-
-
Методическа разработка на урок "Аз - образ и самооценка"
от Mozo » ср яну 03, 2024 14:30 » в ПсихологияВеликотърновски университет
„Св. Св. Кирил и Методии”
Методическа разработка на урок
по Хоспетиране
Урок:
“ Аз – образ и самооценка “
І. УЧЕБНА... - 0 Отговори
- 39 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
ср яну 03, 2024 14:30
-
-
-
Методическа разработка по етика и право
ИЗГОТВИЛ : ----------------------------------------------------------------------------------------------------------
МЕТОДИЧЕСКА РАЗРАБОТКА по Етика... - 0 Отговори
- 51 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
ср май 03, 2023 16:40
-
-
-
Методическа разработка на урока “Достойнство и чест”
Варненски Свободен Университет
“Черноризец Храбър”
ЮРИДИЧЕСКИ ФАКУЛТЕТ
Методическа разработка
на урока
“Достойнство и чест”
I. Тема на урока:... - 0 Отговори
- 36 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
ср яну 03, 2024 14:28
-
-
-
Военна разработка: фолио топли и дома, и дрехите
от Mozo » ср ное 22, 2023 12:19 » в Любопитни новиниФинландски инженери измислиха хитър начин за отопление, който не изисква монтиране на радиатори или други отоплителни тела
Радиаторите пречат на... - 0 Отговори
- 21 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
ср ное 22, 2023 12:19
-