Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Методическа разработка на урок по психология на тема "Комуникациите между хората"

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи и всякакви теми свързани с психологията.
Съвременна психология, биологична психология, възрастова психология, генетическа психология, диференциална психология, сравнителна психология, когнитивна психология, психология на личността, психопатология, социална психология, военна психология, икономическа психология, инженерна психология, трудова психология, консултативна психология.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 284003
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 334807
Местоположение: Somewhere In Time

Методическа разработка на урок по психология на тема "Комуникациите между хората"

Мнение от Mozo »

Културно – образователна област: Философия.
Предмет: Психология и логика.
Тема: Комуникациите между хората.
Цели на урока:
Образователна: да се усвоят и разберат следните основни понятия и процеси: комуникация, взаимодействие, Аз-Дете, Аз-Родител, Аз-Възрастен, идентификация, емпатия, рефлексия;
Възпитателна: възпитаване на толерантност в общуването с другите;
Развиваща: да се развият уменията за общуване.
Тип (вид) на урока): За овладяване на нови знания.
Клас: 9-ти.
Място: класна стая.
Учител:

Компоненти на структурата
Дейности на учителя
Дейности на учениците
Регулативен:
Организиране на учениците за предстоящите дейности в урока:


Представяне на темата;

Представяне на образователната цел на урока;


Външно митивиране за учене;



Провеждане на игра – „Развален телефон”.



„Комуникациите между хората”


Днес ще разберем какви са особеностите на комуникацията между хората и какво е нейното влияние във взаимоотношенията между тях.


Комуникацията ни помага да живеем един с друг, но не винаги това, което искаме да кажем съвпада с това, което другия разбира. Днес ще говорим точно за тези трудности в комуникацията, как те ни влияят и какво можем да направим, за да ги преодолеем и да взаимодействаме пълноценно с другите хора .
Учителят провежда игра и представя темата и целта на урока.


Участие в играта.

Теоретико-познавателен:

Възприемане и разбиране на новото учебно съсържание по темата.
Какво е общуване – Общуването е процес, който се състои от обмен на информация, взаимодействия и взаимовлияния, и взаимно възприемане и разбиране.
Дори самото физическо присъствие на друг човек в границите на индивидуалната пространствено обозрима зона на личността, е вече източник на стимуи, които предизвикват социалното общуване (общуването на човека с човека).
Определение: Социална комуникация – процеси на обмен на информация, взаимодействие и взаимовлияния и взаимно възприемане и разбиране, които протичат в и между социални общностни.

Комуникациите като обмен на информация между хората

Какво правите, когато искате да предадето някаква информация на някой?

Очаква се да дадат отговор – казваме му го, пишем му във фейсбук,изпраща ме му смс и т.н.

Да така е, вие кодирате информацията, която искате да предадете чрез кодове, които да са разбираеми за другите. Думите и несловесните знаци са кодовете, с които най-често боравим.

Словестното кодиране и декодиране на информационните послания
Само че, когато говорим с някой не означава, че той разбира на 100% това, което искаме да му кажем, чрез думите, които използваме. Това е така, защото думите като кодове имат свои специфични характеристики.
Първо думите сами по себе си нямат смисъл. Смисълът на нещата е притежание на хората и хората свързват смисъла с думата. Може да видите фигурата във вашите учебници на стр. 68. Думата се натоварва със смисъл от човека, които я използва, за да се изрази някаква идея. Няма директна връзка между думата и идеята.
Друга специфична характеристика на думите е, че те се отнасят до различни неща (имат различен смисъл) и смисълът на думите включва два компонента – денотативно и конотативно значение.

Определение: Думите са кодове, които имат денотативно и конотативно значение.
Определение: Денотативно значение – това, което фактически се обозначава с думата. Не зависи от индивидуалния опит на човека и е общо за всички носители. Определя се в тълковните речници.
Определение: Конотативно значение – второстепенно значение, което се определя от ситуацията (контекста), в която се използва думата. Тясно свързано е с индивидуалния опит на човека.

Конотативните значения влияят на оценката, която правим при интерпретацията на съобщението и за това е важно да искаме обратна връзка от събеседника си, за да сме сигурни, че правилно сме разбрали какво точно е искал да ни каже. По този начин можем да предотвратим недоразуменията по между си.

Имате ли въпроси до тук?

Учителя разказва урока, дава и изяснява определения, отговаря на въпроси.

Водят си записки по изложението на урока, записват определения, отговарят на въпроси, задават въпроси.

Несловестни знаци за кодиране и декодиране на информационните послания.

Знаете ли че, по време на комуникация получаваме 7% от информацията от казаните думи, 13% от тона на гласа и 80% от езика на тялото ( невербалната комуникация). Умението да говорим и да разчитаме езика на тялото  има определено място в умението ни да печелим позиции и приятели.

Сега ще разиграем една игра:
Нека трима по желание да застнат пред класа.
Вие се намирате в телефонна кабина и водите разговор по телефона, но с различно настроение. На всеки от вас ще кажа на ухо, какво е неговото настроение, кой за какво говори и какви чувства  изпитва.  Задачите са различни, но те са обединени от едно нещо - вие трябва да пресъздадете пред класа невербално телефонния разговор.

Роли: Единият е  разтревожен и притеснен, иска незабавно помощ. Другият е настроен  агресивно срещу човека, с когото разговаря, показвайки му ясно негативното си отношение. Третият – щастливо влюбен, който уговаря среща със своята любима. 

Тримата ученици трябва да замръзнат  в поза, в която  те смятат,  че най-точно предава състоянието на своя герой. Задачата на другите ученици в класа е да отгатнат настроението им,  приблизителното съдържание на разговора, който са пресъздали, интонацията, която са използвали.  

Въпроси за дискусия:
• Беше ли лесно да се отгатне настроението на участниците в играта?
• Успяхте ли да отгатне приблизителното съдържание на разговора?
Несловесните знаци (езика на тялото) са мимиките, жестовете, тембъра на гласа, интонацията, паузите включени в речта и др. Те също са кодове, с които предаваме информация, и както се вижда, от тях може да получим повече информация отколкото от думите.

Учителя дава насоки и провежда играта, води дускусия след играта.



Водят си бележки по разказа на учителя.


Участват в играта.

Участват в дискусията.

Комуникациите между хората като взаимодействия.
Определение: Взаимодействие – някакво действие на един човек – реплика, изказване, жест, предизвиква у другия мисли, преживявания, спомени, и ответни поведенчески реакции. Процеса е двупосочен.
Според Ерик Бърн човекът може да се намира в три състояни, три позиции, които се проявяват в общуването. Това са: Аз-Дете, Аз-Родител и Аз-Възрастен.
Определение: Аз-Родител – безкритичен запис в психиката на всички външни събития, които се случват с детето през първите 5 години от живота му.
През този период децата най-често общуват с родителите си. Всичко, което те правят и говорят се записва буквално и безкритично в Аз-Родителя на детето. Основно се записват правила, които родителите дават – „не може”, „може”, „винаги”, „длъжен си”.
Определение: Аз-Дете – запис в психиката на вътрешните собствени преживявания, чувства и реакции на детето по отношение на това, което то вижда и чува.
Аз-Детето – това са положителните емоции: любопитство, творчество, желание да се пробва и узнае новото и т.н. Също така съдържа и отрицателни записи – когато детето тъгува, когато се ядосва и сърди.
Обикновенно към края на петата година се прекъсват записите в Аз-Родителя и Аз-Детето, но в своето поведение ние независимо от възрастта, до края на жизнения си път проявяваме тези свои състояния.
Определение: Аз-Възрастен – Запис на това, което знаем за себе си – какво можем да правим, какво искаме да правим. Започва от десет месечна възраст – до края на живота ни.
В рамките на 2 минути може да погледнете в учебника на страница 72, кои са характерните словесни и несловесни знаци за различните състояния.

Учителят се обръща към някой от учениците с молба за помощ:

„Иванчо, би ли ми помогнал след часовете да пренаредим чиновете в класната стая?”

През отговора на ученикът се дава обяснение за коплементарната и пресечената комуникация.

Ако „Иванчо” отговори, че ще помогне на учителя:
В момента аз реализирах своето Аз-Дете и очаквам Иванчо да ми помогне т.е той да реализира своя Аз –Родител. Иванчо отговаря на очакванията ми като реализира своя Аз-Родител и се съгласява да ми помогне. Това е успоредна (комплементарна) комуникация.

Определени: Комплементарна комуникация – Аз-състоянието, към което е насочена стимулната реплика е източник на ответната реакция.
При този вид комуникации взаимодействието със събеседниците ни се проявява като съгласие.

Ако „Иванчо” отговори, че няма да помогне на учителя: В зависимост от отговора се коментира коя „АЗ” позиция е използвал ученика и какъв този вид комуникация.

Определение: Пресечена комуникация – Аз-състоянието, към което е насочена стимулната реплика, не е източник на ответната реакция.
При този вид комуникации взаимодействието между партньорите протича като несъгласие, а много често и като конфликт.

Взаимното възприемане и разбиране в комуникациите между хората
Много често, заради външния вид и нагласите ние възприемаме хората погрешно – изграждаме си погрешно първо впечатление. Механизмите, с които можем да предотвратим погрешното възприемане, както на външния вид, така и на думите на партньора ни, са идентификация и рефлексия.
Определение: Идентификация – умение да се поставяме на мястото на партньора си въз основа на сходни знания и опит.
Освен знанията и опита, другото общо между нас хората, което ни помага да се разбираме са нашите чувства.
Определение: Емпатия – умение за съпреживяване с партньора.
Определение: Рефлексия в общуването – умение за самоанализ и самооценка в общуването и за осъзнаване на това, как ни възприема и разбира партньорът.
Друг механизъм, който ни помага за адекватната комуникация е подържането на активна обратна връзка.

Имате ли въпроси?

Учителя разказва урока, дава и изяснява определения, отговаря на въпроси.

Водят си записки по изложението на урока, записват определения, отговарят на въпроси, задават въпроси.

Целият материал:
Прикачени файлове
Методическа разработка на урок по психология на тема %22Комуникациите между хората%22.rar
(25.6 KиБ) Свален 5 пъти
Прочетено: 58 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Психология”