Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Памет в учебния процес - реферат

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи и всякакви теми свързани с психологията.
Съвременна психология, биологична психология, възрастова психология, генетическа психология, диференциална психология, сравнителна психология, когнитивна психология, психология на личността, психопатология, социална психология, военна психология, икономическа психология, инженерна психология, трудова психология, консултативна психология.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 283773
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 334127
Местоположение: Somewhere In Time

Памет в учебния процес - реферат

Мнение от Mozo »

РЕФЕРАТ
по
Педагогическа психология

ТЕМА:
Памет в учебния процес и развитието й

ПАМЕТ В УЧЕБНИЯ ПРОЦЕС И РАЗВИТИЕТО Й

Без памет няма учене.За това термините запаметяване и заучаване се употребяват като синоними.Паметта в най-голяма степен придава своеобразие на учебния процес като специфична форма на познание.
Паметта е продукт на обучението и същевременно една от първостепенните му психологически предпоставки.
За учениците е задължително да овладеят основите на науките-закономерности, принципи, правила, понятия, определен минимум от знания, умения, навици, привички и главно методи за самостоятелна по-нататъшна работа по пътя на самообразованието и самовъзпитанието.Без натрупан известен фонд от знания не може да се развива и усъвършенства мисленето.
Като когнитивна функция и звено в механизма на психическа регулация на дейността, паметта се включва в процеса на вземане на решение, формиране на цели, планиране на поведение и общуване.
Мнемическа обработка на материала и креативни функции на паметта
Обработката на учебния материал във вътрешния, психическия свят на ученика се осъществява главно чрез мнемически процеси и логически операции.
Най-общото определение на паметта е:отражение на минал опит.Като сложно психическо явление тя включва в себе си три процеса:запомняне, задържане и възпроизвеждане.Така е съгласно ретенционния подход към нея.В по-ново време се предлага и интенционен подход.Г.К.Серада определя паметта като психически процес-продукт на предходно и условие за предстоящо действие.
В съвременната психология се диференцират две основни функции на паметта:отражение на миналото и служене на бъдещето, като първото е необходимо за второто.
Три особености отличават мнемическата преработка на материала на опита в процеса на неговото „съхранение” от мисловната му обработка:
• Паметта е непрекъснат процес на „самоорганизиране” на индивидуалния опит;
• Паметта е безсъзнателен процес, който не се поддава на непосредствено самонаблюдение;
• Паметта е релевантна на смисловите отношения на опита.
Както мисленето и въображението, така и паметта изпълнява креативни функции, особено важни за възпитателно-образователния процес.Фантазни образи, мечти, идеали са невъзможни без мнемически процеси.
Своеобразното действително творчество на паметта е относително слабо проучено и малко известно.Специфично за него е, че се проявява в областта на формирането на личността.Основа за формирането на личността е опитът като съвкупност от взаимоотношения между човека и обективния свят.Съдържанието на паметта, т.е. какво се помни и продължителността на съхраняването му са критерии на личността и силата на чувствата й.
Съществуват три типа човешка памет, които създават голямото многообразие на паметта у отделните ученици:
• в зависимост от типа на материал за запомняне, съхраняване и възпроизвеждане, паметта бива: вербална /езикова/, образна, двигателна и емоционална.
• в зависимост от анализатора /сетиво, проводникови нерви и мозъчен център/, който взема най-голямо участие в запомнянето, съхранението и възпроизвеждането, паметта бива: зрителна, слухова и осезателна.
• в зависимост от времето за съхранение на информацията, паметта бива: кратковременна, която задържа информация до 30 сек. и дълготрайна, която осигурява съхранение на информация за неограничено време
Единство между памет и мислене
Сетивно и абстрактно познание е не възможно без известен минал опит на познаващия субект. От своя страна пък запаметяването непосредствено зависи от ясното и точно възприемане на учебния материал, от неговото правилно разбиране и осмисляне.
Паметта е „перспективно” мислене отбелязва Г.К.Серада.Тя е своеобразно нейно продължение и предпоставка за по-нататъшно движение.
Паметта е познавателен психически процес, отражение на индивидуален и родов минал опит, който активно се проявява в човешките способности, характер, поведение.Благодарение на нея човек предвижда, съзнателно прогнозира с по-голяма или по-малка точност бъдещето и се подготвя за предстоящи дела.Прогностичната и креативна функции са общи за паметта и мисленето.
Разграничените в психологията пет последователни етапа на логическото запомняне:
• разбиране смисъла на запомненото
• анализиране на материала
• откриване на съществени мисли в него
• обобщаването им
• запомняне на обобщения материал
са свидетелство за органическо единство между процеси на мислене и памет.Развитието и усъвършенстването на това единство прави възможно все по-дълбокото проникване в същността на изучаваните предмети и явления, усвояването на закони и закономерности, принципи и правила, използването им в живота, предвиждане на бъдещи събития и изменението на лично и социално поведение.
Друго свидетелство за единство между памет и мислене е, че мисловно-евристичните способности на човека се оказват тясно свързани с мнемическите.
Първоначално и вторично запомняне
Първоначалното запомняне на учебния материал се осъществява по време на преподаването му от учителя.Това запомняне се отличава от запомнянето при заучаването със следните особености:
• липса на мнемическа насоченост, запомнянето тук е на втори план, но е необходимо за осмислянето;
• като непреднамерено запомняне е без специална цел и без специални волеви усилия;
• наличие на несъзнателно запомняне с разход на по-малко енергия и използване ресурсите на човешката психика;
• запомняме при първоначално възприемане без повторения, репетиции, проверка и контрол;
• неточност, непълнота, пропуски.
Първоначалното запомняне е съставка на краткотрайната памет използвана в процеса на решаване на задачи.При определени условия в оперативната памет се образува „работна смес” от материали, постъпващи от краткотрайната и дълготрайната памет.
За разлика от дълготрайната памет, за която е специфично повторение и продължително запазване на даден материал след повторното му възпроизвеждане, краткотрайната памет се характеризира с много кратко съхранение след еднократно непродължително възприемане и незабавно възпроизвеждане в първите секунди след запомнянето.
Вторичното запомняне на учебния материал при заучаването му се отличава с противоположни особености:
• мнемическа насоченост на дейността;
• преднамереност на запомнянето, предварително поставени цел и задачи, специални волеви усилия;
• съзнателност във висша степен и чувство за отговорност у ученика;
• повторения, репетиции, проверка, контрол и самоконтрол;
• точност, сравнително пълно и без съществени пропуски запомняне.
Със заучаването е органически обвързано обогатяването и усъвършенстването предимно на дълготрайната памет на учениците-процес на продължително съхраняване на по-рано запомнени обекти и тяхно възпроизвеждане след относително дълъг период.Информацията идва обикновено от краткотрайната памет, като в дълготрайната се кодира смисълът на наученото.
Фактори за запаметяване и забравяне
Запаметяването и забравянето са противоположни, взаимосвързани процеси.Обикновено се забравя това, което е било първоначално в краткотрайната памет, и се запомня част от учебния материал за сметка на забравяне на други негови части.Абсолютно забравяне обаче няма.В съзнанието и в подсъзнанието винаги остават известни, макар понякога и твърде бледи, следи, които при благоприятни обстоятелства, ситуации, състояния на човека могат да се актуализират, възпроизведат във вид на повече или по-малко адекватни на действителността психически образи.
• Закономерности на запаметяването и забравянето.Във връзка с действието на факторите за запаметяване и забравяне са установени две закономерности:
1. Скоростта на забравяне е право пропорционална на обема на материала и сложността му и обратно пропорционална на неговата логическа организация, методико-дидактическа обработка и емоционална привлекателност;
2. Неравномерност на забравянето.
• Фактори за заучаване.Факторите за заучаване са най-разнообразни по характер.Те могат да бъдат външни и вътрешни, обективни и субективни, рационални и емоционални, съзнавани и несъзнавани или недостатъчно осъзнавани от субекта на познавателната дейност.
От вътрешните фактори за заучаване първостепенно значение имат:
• Отношението на личността, изявявано във внимание, интерес, желание да се запамети определен материал, мотивация, установка;
• Готовност за учене;
• Развитието на обучаемостта и волята;
• Временните психически състояния на ученика, които са променливи величини и могат да бъдат оптимални или да се отразяват неблагоприятно върху продуктивността на паметта.

Целият материал:
Прикачени файлове
Памет в учебния процес - реферат.rar
(16.89 KиБ) Свален 45 пъти
Прочетено: 1557 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Психология”