Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Мотивация. Същност на мотивацията

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи и всякакви теми свързани с психологията.
Съвременна психология, биологична психология, възрастова психология, генетическа психология, диференциална психология, сравнителна психология, когнитивна психология, психология на личността, психопатология, социална психология, военна психология, икономическа психология, инженерна психология, трудова психология, консултативна психология.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 283218
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 332742
Местоположение: Somewhere In Time

Мотивация. Същност на мотивацията

Мнение от Mozo »

ИКОНОМИЧЕСКИ УНИВЕРСИТЕТ -ГР. ВАРНА

по Икономическа психология
на тема:
МОТИВАЦИЯ-същност.
Мотивация на потребителското поведение

1.Същност на мотивацията - мотивацията това са целите и причините, поради които хората правят своят избор на поведение, определят действията си. Тя е мисловен процес, на основата на който хората формират поведение, за да постигнат своите цели. Тя също е и социален процес посредством който хората променят поведението на някой друг. Потребноста, желанието и очакването са нещата които дават енергия на човешкото поведение. Решенията и действията (вътрешно и външно) поведение са това което канализира човешкото поведение. Чрез мотивацията човек се доближава до целите си. А постигането на целите модифицира поведението, човекът се зарежда с нова енергия, която е обратната връзка към потребностите, желанието и очакването. Поражда се ново неравновесие, т.е нови потребности, нови желания, нови очаквания.
Всяко действие на един икономически субект е продиктувано от някаква вътрешна сила, наречена мотивация. Тя е разковничето на успеха във всяко начинание на човека. Ако правилно сме преценили съответствията между възможностите и условията при които ще ги използваме, от нашата собствена мотивация зависи дали ще успеем. Да познаваме природата на тази сила означава, че ние реално можем да контролираме процесите в една организация ще можем да контролираме най-значимите ресурси в съвременната организация- това са човешките ресурси. А това ще доведе до повишаване качеството на и количеството произвеждания продукт. Бъдещето на човечеството е в обработката и създаването на информация, но за да не остане знанието само на хартия или дискета е необходимо хората да са мотивирани да го извличат.
Строго психологическите науки считат, че произхода на думата мотивация идва от гръцкото ‘motivun’- причина, поради която нещо се движи, докато социалните науки приемат латинския произход ‘movere’ със значения “движа”, “раздвижвам”.
Най-общо мотивацията е съвкупност от сили, каращи човека да постъпва по определен начин. Именно мотивацията е градивната сила, която мобилизира неподозираните възможности на всеки от нас. Мотивацията, обикновено произтича от някаква потребност, която не е удовлетворена. Ние правим нещо, защото имаме необходимост от него, стремим се да постигнем някакви резултати, имаме определени желания, вътрешни позиции, цели и ценности, които ни карат да избираме това поведение. Това е механизмът на мотивацията. Мотивацията има най-общо три измерения- целите и причините поради които хората правят своя избор на поведение; мисловния процес на основата на който формират поведение; социален процес, посредством който някой променя поведението на друг.
Мотивацията е вечен процес. Под силата на едни или други фактори хората постоянно вършат нещо, но не винаги то е полезно за организацията. За да си отговорим на въпросите: какво подтиква, какво направлява и как може да бъде поддържано човешкото поведение е необходимо да разгледаме процеса на мотивация. Мотивацията се заражда от състояние на неравновесие, от наличието на потребност, желание, очакване. Следващия етап е решението, действието и формирането на определено поведение. После идва момента в който се реализират или не поставените цели. Това довежда до четвъртия етап, който представлява модификация на вътрешното състояние, което от своя страна е последвано от първия етап.

Фиг.1 Процесът на мотивация

2.Личност и мотивация
Теория на Мърей за демонстриране на потребностите – основни потребности: постижение; унижаване; обвързване; агресия; противодействие; уважение; доминиране; показ; автономност; обтягане; ред; отглеждане; игра; отказ; чувственост; секс; подкерпа; разбирателство. Според Мърей всяка потребност има 2 аспекта - какво е направлението й (предметът, обектът, личноста кам която е ориентирана потребноста), и каква е силата й (смисъл, ценност, значение която всеки човек по свой начин влага в съответната потребност).
Теория на Маслоу за иерархия на потребностите – основни потребности в йерархия от долу нагоре: физиологически (тези които са необходими за живота - храна, вода, подслон, облекло, отдих); сигурност (осигурена физиологична и психиологична защита - надежна работа, пенсионна система, работни условия); принадлежност (тези които приобщават към някого или към нещо - любов, поддръжка, участие в клуб и др.); уважение (чрез което човек се чувства личност); самореализация (потребност която дава възможност да се покажат и развият потенциалните сили на индивида). Задоволяването на една потребност поражда желание да се задоволи друга, по-висше стояща. Потребноста от самореализация не може никога да бъде задоволена, тъй като човек развива непрекъснато своите потенциални възможности.

Целият материал:
Прикачени файлове
Мотивация. Същност на мотивацията.rar
(33.34 KиБ) Свален 31 пъти
Прочетено: 777 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Психология”