Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Теми по сравнителна психология

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи и всякакви теми свързани с психологията.
Съвременна психология, биологична психология, възрастова психология, генетическа психология, диференциална психология, сравнителна психология, когнитивна психология, психология на личността, психопатология, социална психология, военна психология, икономическа психология, инженерна психология, трудова психология, консултативна психология.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 283202
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 332742
Местоположение: Somewhere In Time

Теми по сравнителна психология

Мнение от Mozo »

Конспект по сравнителна психология

1. Предмет и изследователски методи в сравнителната психология.

2.Филогенеза и психика. Основни закономерности и фактори за развитие на психиката. Етапи в развитието на нервната система и психиката.

3.Антропогенеза. Същност, фактори и стадии на развитие. Сравнителен анализ на човешката и животинската психика.

4.Интелект. Същност и водещи теоретични модели. Влияние на наследствеността и средата върху интелекта. Методи за измерване на интелектуалните различия.
5.Когнитивен типологичен модел. Теория на Дж. Кели (G.Kelly) за личностните конструкти. Локус на контрола - скала на Ротър (Rotter).
6.Диспозиционен типологичен модел. Теории на Г. Олпорт, Р.Кетел и Х. Айзенк. Формиране, промяна и класификация на личностните диспозиции. Методи за измерване на индивидуалните диспозиционни различия.
7.Психоаналитичен типологичен модел. Типологични модели на З.Фройд и А. Лоън.
8.Психоаналитичен типологичен модел. Типологичен модел на Е. Фром.
9.Психоаналитичен типологичен модел Типологичен модел на К.Г. Юнг.
10.Психоаналитичен типологичен модел. Типологичен модел на А.Самюелз.
11.Темперамент и характер. Типологични модели на К. Леонхард и А.Е.Личко.
12. Полови различия.
13.Различия, свързани със социалната принадлежност.
14. Различия в социалните дистанции и етническите стереотипи.
15.Културни различия.
Тема № 1 ПРЕДМЕТ И ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ МЕТОДИ В СРАВНИТЕЛНАТА ПСИХОЛОГИЯ
ПРЕДМЕТ : Сравнителната п.Изучава връзката между развитието на психиката във филогонеза (процес на развитие на животниския свят) и антропогенеза (процес на възникване и развитие на човека). Въпреки че психологията се интересува главно от хората, поведението и умствените процеси на животните също са важна част от психологическите изследвания.
Предмета включва проблемните области на еволюционната, диференциалната и кроскултуралната психология.Сравнява човека-животно/висшите бозайници/.Еволючионна теория /човекоподобни маймуни/.Търси общото между поведение,мотивация.
Диференциалната психология сравнява отделния човек / индивид/ по темперамент ,личностови характеристики.
Деференциалната и кроскултуралната психология сравняват големи групи от хора- етнически, национални, религиозни.
ОСОБЕННОСТИ НА ПРЕДМЕТА НА СРАВНИТЕЛНАТА П: СП е полипарадигмална наука, а психичните явления са свърх детерминирани с течение на времето.Парадигмата се променя/както се е твърдяло,че земята е плоска, а след това сферична/.
В СП има няколко водещи парадигми, като не може да кажем, коя е основната и на какво се дължи феномена ? Винаги си отговаряме на въпроса :”Според кого?”,у”Кой го е казал?”.
РАЗЛИКАТА МЕЖДУ НОРМА И ПАТОЛОГИЯ Е САМО КОЛИЧЕСТВЕНА, НО НЕ И КАЧЕСТВЕНА.
НОРМА – при повечето хора явлението е по един начин.Параноични мисли се преживяват когато нямаме инфхормация.Когато сме си в норма действителността ни отрезвява, а параноика не отчита действителността.Най-големият страх е от неизвестното.
ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ МЕТОДИ: В сравнителната психология изследователските методи са КОСВЕНИ ИЛИ ИНДИРЕКТНИ. Нагласи, препдоложенията немогат да се измерят директно .Феномените се изследват индиректно /АНКЕТИ,ЕКСПЕРИМЕНТИ/.Всички резултати са силно спорни.ФЕНОМЕНЪТ – „СОЦИАЛНА ЖЕЛАТЕЛНОСТ” –всеки се стреми да се представи най-добре, лъже и резултати са невалидни.Високият резултат е невалиден,но не означава че човека е мошенник.
ПРОЕКТИВНИ МЕТОДИ:На изследвания се подава стимул и го питат на какво прилича.Стимулът не е ясен / Теста на Розенцвайг, Роршах/
Картинковият тест на Розенцвайг за фрустрация  (известен още и като пробата на Розенцвайг) е полупроективен инструмент, състоящ се от 24 сходни на комикси рисунки, всяка от които представлява фрустрираща ежедневна ситуация, подходяща за възрастта на респондента и включваща двама души. Лявата фигура е изобразена като казваща думи, които фактически са фрустриращи за другия човек или които описват ситуацията като фрустрираща. При формите за възрастни и юноши изследваното лице е инструктирано да разгледа картинките внимателно и да напише в "балончето" над главата на дясната фигура първата мисъл за това, което е било казано като отговор на думите на другия човек. При малките деца изследващият записва отговорите. Всеки отговор се оценява по два начина: посока на агресията (към средата, към респодента или чрез избягване - към нито едно от тях) и, второ, типът агресия (пречка-доминантност, при което отговорът подчертава бариерата, причиняваща фрустрацията; его защита и потребност от упорство, при което първоначалната цел продължава да съществува независимо от фрустрацията.
Теста ТАТ изисква специално обучение. Методиката представлява набор от 31 картини, специално подбрани от автора заради способността им да провокират фантазии и интерпретации. Изследваното лице разглежда картините една по една и съставя кратък разказ по тях – какво се случва на картината, кои са действащите лица, как се е стигнало до тази ситуация, как продължава тя и т.н.
ПРАВИЛО Ако човек смята, че няма проблем , то консултирането прекъсва.В училище проективните тестове се прилагат при децата.
При прилагане на този тестове е ВАЖНО КАКВО ЧОВЕК ВИЖДА, А НЕ КАКВО АСОЦИИРА.
ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИТЕ МЕТОДИ В СП СА СЪЩИТЕ КАКТО В ДРУГИТЕ ПСИХОЛОГИИ./ наблюдение, анкета, интервю/
В СП най-често се използва ЕКСЕПРИМЕНТА, ЛОНГИТЮДНОТО ИЗСЛЕДВАНЕ И СРАВНИТЕЛНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ НА ЕДНОЯЙЧНИ И ДВУЯЙЧНИ БЛИЗНАЦИ.
При изследванията трябва да се има в предвид ефекта на самосбъдващото сесамопредсказание/ От психологията е взаимствано, че човек сам извършва действия като предизвика съдбата/Изследваните започват да се държат съобразно резултатите от изследването.Пр: чете за интроверт и започва да се държи като такъв.
ЕФЕКТА НА СТАТИСТИЧЕСКАТА ГРЕШКА:Хората остават с впечатление , че резултатите от изследването са валидни за всички единици от популацията, което не е така, винаги има изключения./При мъжете има доминиращо зрително възприятие, умение- добре помнят карти, а при жените –слухово възприятие.
Хората са динамични, развиващи се и променящи са същества, следователно резултатите от тестовете фиксират временно състояние и не са глобана характеристика за човека.И за това се използват думи като : „Най - Вероятно, Много е възможнои т.н.”Използваните скали на измерване трябва да са свързани с изследователския предмет – т.е. да сме сигурни че измерваме това, което ни трябва.
ИМА ЧЕТИРИ ГРУПИ ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ МЕТОДИ:
Методи за избор на обекта на изследването .Как да се подбере.ИМА РАЗЛИКА МЕЖДУ ОБЕКТ И ИЗВАДКА.ОБЕКТА НА ИЗСЛЕДВАНЕ Е ЦЕЛЕВАТА ГРУПА, ЗА КОЯТО ЩЕ ТЪРСИМ,ЧЕ СА НЕВАЛИДНИ РЕЗУЛТАТИТЕ.А ИЗВАДКАТА Е ТАЗИ ЧАСТ ОТ ГРУПАТА, КОЯТО ЩЕ ИЗСЛЕДВАМЕ НАИСТИНА.
1.ИЗЧЕРПАТЕЛНА ИЗВАДКА – т.е.изследваме всички единици от групата.
2.СТОХАСТИЧНА ИЗВАДКА – случайна извадка.Използва се стохастичната формула :Пр.на 8 милиона българи- избираме от 10 000 –примерно 1,10000,20000,30000,40000
3.ГНЕЗДОВА ИЗВАДКА –подбор на няколко гнезда за които смятаме, че мнението им е представително за цялата група/достатъчно/
4.КВОТНА задават се квоти/характеритики/ пол, възраст, ориентация/тип маркетингово изследване/.
5.Комбинация от гнездова и квотна./избираме 100 човека- 50 %мъже и 50 % жени /
6.КЕЙС СТЪДИ- изследване на отделен случай.Феномени ,които има при всички хора- необходимо е да обхванем един или два случая и да ги изследваме и опишем.
МЕТОДИ В СРАВНИТЕЛНАТА ПСИХОЛОГИЯ :
1.Методи за избиране на обект
2.Методи за събиране на емпирични данни
3.Методи за скалиране/резултатие от цифри да се обърнат , кодират/
4.Методи за статистическа обработка.
Тема № 2.Филогенеза и психика
Въпроси: Какво е филогенеза и психика? Как се появя живота? Кои са закономерностите и факторите на филогенезата на психиката? Кои са етапите на развитието на нервната система и психиката? Кога и как се появява съзнанието?

I.Какво е филогенеза и психика?
1.Психика – качество на животните и хората, които притежават нервна система, чрез която могат да отразяват въздействието на дразнители от външната среда и организма.
2.Филогенеза – eволюционното/историческо/ развитие на даден биологичен вид
3.Онтогенеза – индивидуалното развитие на организма (индивида) от раждане до смърта.
4.Антропогенеза – eволюционното/ историческо / развитие на човека.

II.Как се появя живота?
Живота се появява след образуването на белтъка от неорганичните вещества.
А.И. Опарин: Органичните съединения, въглеводородите, които са необходими за живота се срещат в природата навсякъде и могат да се създават по абиогенен път. Живота възниква при образуването на коацерватни капки в първичния океан. Коацерватните капки представляват колоидни капки от белтъчни вещества, които се обособяват в световния океан в течение на милиони години. С течение на времето се образуват по-сложни системи от такива капки, които се превръщат в протоплазма.Така промяната на околната среда води до случайни мутации, тя помага на организма да се приспособи и се закрепва , а тези които пречат отпадат. Така възникват първите и най-елементарни организмови същества, при които обмяната на веществата се осъществява под формата на асимилация и дисимилация. Наред с това тези организми започват да се размножават чрез просто делене (4).От различните биологични видове през отделните етапи на еволюцията започва развитието на нови същества, които по един или друг начин попадат в нови условия на живот в околната среда. Останалите екземпляри от този вид, които не попадат в нови условия, не еволюират, а запазват стария начин на живот и форма (част от водораслите попадат на сушата и еволюират в сухоземни растения, но останалите водорасли остават в морето и се запазват). От водата излизат земноводните, от тях влечугите, от тях птиците и бозайниците, от бозайниците маймуните(4).

Целият материал:
Прикачени файлове
Теми по сравнителна психология.rar
(136.45 KиБ) Свален 49 пъти
Прочетено: 891 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Психология”