Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Фирмено и корпоративно разузнаване

Безплатни есета, анализи, реферати, доклади и всякакви теми свързани с правото.
Публично право, частно право, материално и процесуално право, вътрешно право, международно право, субективно и обективно право, правна наука, правна система, континентално право, общо право, религиозно-традиционно право, философия на праото, социология на правото, правни институции.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 284008
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 334817
Местоположение: Somewhere In Time

Фирмено и корпоративно разузнаване

Мнение от Mozo »

Фирмено и корпоративно разузнаване

В условията на демокрация разузнаването престава да бъде държавен монопол. Това е тенденция, която се обосновава от неолибералния глобалистичен модел на развитие. При него организациите могат да функционират успешно само, ако обръщат необходимо внимание за изучаване на средата, в която действат. За сигурността на фирмата ( компанията, корпорацията ) голямо значение придобиват параметри като тенденции в развитието на бизнес, анализ на допустимите рискове , оптимално използване на слабостите на конкурента и др. Икономическите интереси на транснационалните копмании все повече размиват държавните граници и макркетинговото проучване също започва да придобива глобалистичен характер. Тези характеристики на средата налагат максимална защита на собствените технологични и търговски интереси.
В условията на остра конкурентна борба не само корпоративният, но и малкият и среден бизнеснес могат да решат този въпрос без необходимите собствени разузнавателни структури. Собственото (частно) разузнаване става задължителен компонент на съвременната бизнес култура. За да покрият възникналите нужди, частните структури изпитват все по – остра нужда от професионалисти със специфична разузнавателна подготовка.
Можем да посочем някои убедителни причини за нарастващия интерес към търсене на консултантски услуги в различни направления на стопанството и икономиката и особено в областта на корпоративната и фирмената сигурност. Редица предпоставки създадоха изобилие от впечатляващи с професионализма си специалисти, които се включиха в гилдията на свободните частни консултанти. Основна причина за подобно развитието е тенденциозното подценяване на техния специфичен опит и умения и управданието за необходимост от извършване на качествени промени в специалните служби след края на студената война. Освен службите за сигурност процесът засегна и доказани в управлението професионалисти – ръководители на стопански предприятия и организации от военнопромишления комплекс. По този начин хора с богат опит в ръководна корпоративна или държавна позиция, чиито професионализъм и репутация не будеха съмнение, бяха поставени пред дилемата да започнат нещо ново или да предприемат битността си на млади пенсионери.
Неблагоприятнтното финансово състояние обаче доста бързо накара и колебаещите се как да постъпят да започнат нова професионална кариера под формата на частни консултанти. Изборът се очерта като добър вариант, защото освен прилични доходи частната консултантска дейност предоставяше възможност за свобода и независимост в работата. С други думи, първата сериозна причина на засилен интерес към специфичните услуги на консултанти по сигурността е появята свободна пазарна ниша с наличие в същото време н потенциал за нейното запълване. Появи се необходимостта от определена услуга и в същия момент се породиха предпоставки за нейното задоволяване. Процесът имаше и особености. Обстоятелствата позволиха на друга от практици със съмнителни профисионални качества и не толкова добра репутация да се възползват. В широк смисъл тази втора група допринесе много за собственото си признание, поради недооценяването на силно променящия се бизнес свят в края на столетието. Подобно развитие е характерно и за бизнес културата в нашата страна.
Втората причина за непрекъснато търсене на консултанти в областта на сигурността е нарастващия стремеж всяка сериозно присъстваща на пазара компания да изгради комплексни по своя характер собствени структури за сигурност. Необходимостта от такава структура поставя изисквания към нейното ръководство, които на пръв поглед стоят в страни от проблемите на сигурността. Съвременното предприемачество се характеризира с активен, агресивен, изпреварващ и търговско ориентиран стил на действие. Това означава добра вътрешномаркетингова фирмена ориентация, която се възприема като фундаментална и необходима за професионалния консултант по сигурността.
Има и нещо повече от маркетинговата старана на въпроса. Вътрешния консултант трябва да оцени своята роля за възвръщането на инвестиции в хора, технологии, екипировка, умения и други активи в различните отдели, департаменти и групи на фирмата. Освен цената от ръководителя на отдела за сигурност се изисква да разбере разпределянето и управлението на ресурсите в съответствие с дейността, отчитайки какво струва струва всеки от служителите, работещи по проекта и т н. Много важно и ценно за ориентацията на вътрешния маркетинг е и разбирането как и какво следва да се оцени като услуги, които допринасят в материален аспект за гарантиране външната сигурност на компанията. Поради разнообразието и спецификата в отделните направления фирмените специалисти по вътрешната сигурност се виждат принудени да търсят консултации от професионалисти в различните области на сигурността. Дори в най – общ план сигурността на компанията има две основни измерения – на защита и нападение, които са доста различни в подходите и решенията.
Бъдещето предлага още една възможност пред професионалните консултанти по сигурност. След успешна дейност във фирмата като консултант специалистът по сигурността може да премине към услуги на външни потребители. Вече много компании в САЩ са надживели стремежа да си пазят консултантите и с готовност продават услугите на своите специалисти по сигурност на други външни клиенти. Разбира се, това става извън кръга на собствените конкуренти. От своя страна консултантът разбира цената си, ролята, която е имал, и това, че неговата дейност за фирмата в бъдеще ще бъде по – важна. На места този процес се разбира много по- бързо, отколкото някои очакват. Изявятя на професионалиста като частен външен консултант след края на кариерата му на държавен служител става предимство на живота в глобалистичния модел на развитие на съвременното демократично общество.
Казаното се потвърждава от действителността. В САЩ и в европейските страни непрекъснато нарастват влиянието и мащабът на специализираните професионални асоциации на консултантите по фирмената сигурност. Те имат конкретизирани програми за обучение, правят консултантски услуги и изготвят конкретни проекти за своите клиенти – малки и големи частни компании. Необходимостта от специфичните умения на вътрешния фирмен консултант по сигурност нараства непрекъснато. Тези нужди се удовлетворяват с подготовката на специалистите в специализираните курсове на много частни университети или в асоциациите на частни консултанти по сигурност. Затова и расте непрекъснато броят на учебните заведения, в които се преподават дисциплини кано корпоративно разузнаване, фирмено разузнаване, конкурентно разузнаване, промишлено разузнаване.
Моделът на фирменото разузнаване, който разглеждаме, има две основни направления:
• едното – насочено навътре;
• другото – навън от фирмата.
В първия случей целта е опазване на собствените секрети, а във втория - оптимално изучаване на околната среда с цел защита на фирмените интереси. Най – новите тенденции в управлението на организационното поведение разглеждат фирмата като жив организъм - силно отворена система, способна да се самообучава посредством оптимална реакция спрямо промените на външната среда. Това разбира се налага двете направления на фирмената сигурност да се изучават и развиват съвместно.
Това разбиране налага двете направления на фирмената сигурност да се изучават и развиват съвместно.
Фирменото (корпоративното) разузнаване може да се определи като придобиване на бизнес информация и на такава за конкурентите посредством ненаказуеми от закона методи.
За да конкретизираме понятията, засягащи проблематиката на частната разузнавателна дейност в областта на делови среди, използваме фирмено и корпоративно разузнаване. Определя се като частно (собствено) разузнаване, чиято цел е да изучава в най – общ аспект параметрите на средата, в която функционира фирмата. Задачите са най – различни, но гловно обхващат защитата на собствените интереси и неутрализиране и организиране на негативна кампания срещу фирмата. Основно това се постига посредством придобиване и анализ на всяка информация, отнасяща се до действията на конкурентите и другите променящи се параметри на средата – външни и вътрешни тенденции в икономиката, местни и чужди пазари, политиката на правителството в области, които биха засегнали фирмата, промени в характеристиките на работната сила и т. н. Този вид разузнаване може също да провежда специални операции за подобряване имиджа на компанията и нейното ръководство.
Организацията и дейността на фирменото и корпоративното разузнаване се извършват съобразно с няколко основни предпоставки. Според тях динамиката на външната среда и последиците от нея определят поведението на организацията, като динамиката на средата може да се следи само с планирани и съгласувани действия в рамките на фирмата. Действията за изучаване и контрол на външната среда се съгласуват с помощтта на специализирано звено по фирмено (или корпоративно) разузнаване. В съвременните условия на конкуренция дейността му се превръща в ключова за всяка частна структура, защото то придобива и предоставя на ръководството своевременна аналитична информация, както за вътрешното състояние на фирмата, в която тя действа.
Организирайки своя система за сигурност, ръководството на компанията създава частна разузнавателна структура. Задължително е да се отчита, че между нея и държавните структури за сигурност има съществена разлика. Държавата използва всички възможни средства и методи за придобиване на желаната информация - шантаж, подкуп, кражба, насилиеи др. Различните неетични подходи и методи като лъжата, пускането на компрометиращи материали и сведения също са честа практика. В своите действия, които биха послужили като основание на действащото местно законодателство.
Процесът на фирмено (корпоративно) разузнаване има някои особености, които гарантират ефективните резултати от неговото провеждане. То е непрекъснат процес на контрол на собствената дейност на конкурентната среда с цел да се открият породилите се заплахи към фирмата и да се определят възможностите за своевременното им противодействие. Легалната работа е за защита на собствените интереси, без да е детективска дейност или заблуждаващо представяне пред другите. Фирменото и корпоративното разузнаване е дейност за гарантиране сигурността на частната структура в две основни насоки:

Целият материал:
Прикачени файлове
Фирмено и корпоративно разузнаване.rar
(25.35 KиБ) Свален 17 пъти
Прочетено: 152 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Право”