Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Казус-основи на правото

Безплатни есета, анализи, реферати, доклади и всякакви теми свързани с правото.
Публично право, частно право, материално и процесуално право, вътрешно право, международно право, субективно и обективно право, правна наука, правна система, континентално право, общо право, религиозно-традиционно право, философия на праото, социология на правото, правни институции.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 283199
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 332742
Местоположение: Somewhere In Time

Казус-основи на правото

Мнение от Mozo »

К А З У С

Лицето С.К работи като служителка в общинска администрация. В същото време тя участвала като вещо лице в съда и изготвяла експертизи. Поради тази й ангажираност, тя е отсъствала от работа в общината.
Ето защо кметът издал заповед до началника на финансовия отдел да удържи на С.К. 20% от вазнаграждението като вещо лице. Недоволна от това С.К оспорва заповедта на кмета на общината пред областния управител по реда на Административно-процесуалния кодекс.

В Ъ П Р О С И

1. Какви нормативни актове ще използвате?
2. Направете обша характеристика на правното положение на кмета на общината.
3. Направете обща характеристика на държавните служители и отговорете какъв е правният статут на служителката?
4. Направете обща характеристика на трудовиат договор по КТ и на гражданският договор за изработка по ЗЗД.
5. Какъв е правният характер на заповедта на кмета до началника на финансовия отдел?
6. Какъв е процесуалния ред за оспорване актовете на кмета по реда на Административно- процесуалния кодекс?
7. Решете спора!


I. Закон за местното самоуправление и местната администрация, ЗЗД - по договора за изработка, КТ - по трудовият договор в общината и гражданският договор като вещо лице, АПК и Закона за държавния служител.


II. Кмета на обшината е орган на изпълнителната власт. Кмета на обшината се избира пряко от населението за срок от 4 години. Кметът на обшината има всички права по трудово правоотношение,освен тези които противоречат или са несъвместими с неговото правно положение. Той назначава заместник-кметове в съответствие с одобрената численост и структура на общинската администрация и определя техните функции. Определя със заповед заместик-кмет,който да го замества при отсъствието му от общината. Също така може да оправомощава заместник-кмета да изпълнява негови правомощия в случаите,когато това е предвидено в закон. Заместник-кмета може да бъде освободен без предизвестие със заповед на кмета на общината. Кмета не може да изваршва търговска дейност по смисъла на Търговският закон,а бъде контрольори, управители или прокъристи в търговски дружества,търговски пълномощници,представители, търговски посредници, синдици, ликвидатори или да участват в надзорни, управителни и контролни органи на търговски дружества и кооперации за времето на мандата им. Кметът на общината назначава безсрочно секретар на общината. Кмета ръководи цялата изпълнителна дейност на общината,назначава и освобождава от длъжност заместник-кметовете на общината, кметските наместници, ръководителите на звената на издръжка от общинския бюджет, началниците и служителите в общинската администрация, с изключение на тези по чл. 46, ал. 1, т. 4, налага предвидените от закона дисциплинарни наказания; насочва и координира дейността на специализираните изпълнителни органи; отговаря за опазването на обществения ред, като за осигуряването му издава писмени заповеди, задължителни за началниците на съответните полицейски служби; отговаря за опазването на обществения ред, като за осигуряването му издава писмени заповеди, задължителни за началниците на съответните полицейски служби; организира изпълнението на общинския бюджет; организира изпълнението на актовете на общинския съвет и внася в общинския съвет отчет за изпълнението им два пъти годишно; възлага изпълнението на свои функции на кметовете на кметствата и районите, координира и осъществява контрол за целесъобразността и законосъобразността при тяхното изпълнение. Осъществява контрол по законосъобразността на актовете и действията на кметовете при изпълнение на техните правомощия и налага предвидените административни наказания; изпраща на общинския съвет административните актове, както и договорите и техните изменения и допълнения, издадени в изпълнение на актовете, приети от съвета, в тридневен срок от издаването или подписването им; В изпълнение на своите правомощия кметът на общината издава заповеди. Кметът на общината в случаите, определени от закона, изпълнява и функции, възложени му от централните държавни органи. Кметът на общината представя пред общинския съвет програма за управление за срока на мандата в тримесечен срок от полагането на клетвата. Програмата съдържа основните цели, приоритети, дейности, сроковете за изпълнение и очакваните резултати. Кметът на общината представя пред общинския съвет годишен отчет за изпълнението на програмата в срок до 31 януари.
Кметът:
1. изпълнява бюджета на общината в частта му за района или кметството;
2. организира провеждането на благоустройствени, комунални и други мероприятия;
3. отговаря за стопанисването на определени от общинския съвет обекти на общинската собственост;
4. назначава и освобождава служителите от общинската администрация в района или кметството, които подпомагат неговата дейност, в съответствие с утвърдената численост и структура;
5. приема мерки за подобряване и възстановяване на околната среда и организира охраната на полските имоти;
6. води регистрите на населението и за гражданското състояние и изпраща актуализационни съобщения до ЕСГРАОН;
7. организира и ръководи защитата на населението при бедствия и аварии;
8. представлява района или кметството пред населението, пред обществени и политически организации и пред други райони или кметства;



III. Слъжителката в общинската администрация не е държавен служител,същата се назначава от кмета на общината.
Държавен служител е лице, което по силата на административен акт за назначаване заема платена щатна длъжност в държавната администрация и подпомага орган на държавната власт при осъществяване на неговите правомощия.
Длъжностите, които се заемат от държавни служители, се определят в Единен класификатор на длъжностите в администрацията, който се приема от Министерския съвет и се обнародва в "Държавен вестник".Длъжностното разписание се утвърждава от органа по назначаването на съответната администрация. Длъжностните характеристики се утвърждават от главния секретар, съответно от секретаря на общината, или от упълномощен от него служител на ръководна длъжност. Длъжностната характеристика на главния секретар, съответно на секретаря на общината, се утвърждава от органа по назначаването. Структурата на длъжностните характеристики и процедурите за тяхното разработване и изменение се определят с наредба на министъра на държавната администрация и административната реформа.
Не са държавни служители по смисъла на този закон лицата, които:
1. са еднолични органи или техни заместници;
2. са членове на колегиални органи;
3. са членове на политически кабинети или съветници и експерти към тях, с изключение на ръководителя на звеното за връзки с обществеността;
4. изпълняват технически функции в администрацията.

Държавният служител при изпълнение на своята служба се ръководи от:
1. закона и законосъобразните актове на органите на държавната власт;
2. спазването и защитата на правата, законните интереси и свободите на гражданите;
3. интересите на държавата.
Държавният служител при изпълнение на своята служба трябва да бъде политически неутрален.

IV. Трудовият договор по КТ може да бъде договор за определено време и догор за неопределено време. Договорът за определено време е с определен срок на договора след изтичането, на който същият се прекратява без да има задължение за нито една от страните да пуска предизвестие за прекратяване. Работодателят е длъжен да предостави на работника или служителя преди постъпването му на работа екземпляр от сключения трудов договор, подписан от двете страни, и копие от уведомлението по чл. 62, ал. 3, заверено от териториалната дирекция на Националната агенция за приходите. Работодателят няма право да допуска до работа работника или служителя, преди да му предостави документите по ал. 1. Работникът или служителят е длъжен да постъпи на работа в едноседмичен срок от получаването на документите по ал. 1, освен ако страните са уговорили друг срок. Ако работникът или служителят не постъпи на работа в този срок, трудовото правоотношение се смята за невъзникнало, освен ако това се дължи на независещи от него причини, за които той е уведомил работодателя до изтичането на срока. Изпълнението на задълженията по трудовия договор започва с постъпването на работника или служителя на работа, което се удостоверява писмено.

Целият материал:
Прикачени файлове
Казус-основи на правото.rar
(14.01 KиБ) Свален 8 пъти
Прочетено: 554 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Право”