Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Корупцията: път към бедността (Реферат)

Безплатни есета, анализи, реферати, доклади и всякакви теми свързани с правото.
Публично право, частно право, материално и процесуално право, вътрешно право, международно право, субективно и обективно право, правна наука, правна система, континентално право, общо право, религиозно-традиционно право, философия на праото, социология на правото, правни институции.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Zeroadhesion
       
Мнения: 19276
Регистриран: нед апр 13, 2008 18:33
Репутация: 39577
пол: Мъж

Корупцията: път към бедността (Реферат)

Мнение от Zeroadhesion »

КОРУПЦИЯТА: ПЪТ КЪМ БЕДНОСТТА

От есента на изминалата 1998 г. в публичното пространство набра сили една нова кампания - борбата срещу корупцията. Темата, разбира се, не е нова. Обвиненията в корупция бяха сред най-силните аргументи за \"смяната на караула\" в българската политика след 1989 г. И пак корупцията бе поставена на обвиняемата скамейка заради криминализирането на цели сектори на икономиката и за незаконното източване на националното богатство в ръцете на кредитните милионери, особено през първата половина на 90-те. Накрая, обвиненията в корупция, адресирани към новите управляващи, както от страна на опозицията, така и от чуждестранни инвеститори, се превърнаха в най-сериозното предизвикателство пред правителството на ОДС.
И все пак, основният импулс за разгръщането на публична кампания срещу вечната сянка на човешката почтеност дойде от чужбина. Всъщност родната антикорупционна вълна е органична част от глобалното усилие на международни организации и правителствата на развитите демокрации. Всички те са сериозно загрижени за размерите, които напоследък взимат корупционните сделки в т. нар. \"развиващи се пазари\". \"Ако доскоро държавните функционери в развиващите се страни се задоволяваха с 2-3% от стойността на сделката, днес те вече искат до 20%\", твърдят от американското министерство на търговията.
Пионер в антикорупционните мерки бе Вашингтон. По силата на закон, приет през 1977 г., се криминализира даването на подкупи от американски фирми на чуждестранни държавни служители с бизнесцели.
Впоследствие американските аргументи бяха възприети и от Западна Европа. През декември 1997 г. 29 страни - членки на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), приеха Конвенция за противодействие на подкупването на чуждестранни официални лица.
Днес Световната банка и нейният Институт за икономическо развитие са сред ключовите актьори в глобалните мерки против корупцията. И това не е случайно. От направените проучвания става ясно, че именно корупцията е сред най-сериозните пречки за успеха на реформите в развиващите се страни и в държавите в преход. Борбата срещу корупцията, следователно, не е мотивирана само и дори предимно от егоистичния интерес на западните страни - от нейния изход зависи и съдбата на онези, за които благоденствието е все още само надежда.
Дали обаче е възможно тя да бъде овладяна и ограничена?
Дискусията
Българската общественост реагира доста вяло на антикорупционната кампания, доколкото тя намери място в средствата за информация. Социолозите разполагат с точни цифри, разкриващи причините за квиетистките настроения: ако 85% от българите смятат, че корупцията е зло, близо 50% от тях са \"толерантни\" към корупцията, т. е. склонни към участие в подобни сделки, а едва 26% от респондентите смятат, че тя не е ефективен път за решаване на лични проблеми. Що се отнася до бъдещето, съществува равновесие между оптимистите и песимистите. Горните цифри показват двойнствено състояние на българина, принуден - от обстоятелствата и собствените си нагласи - да се примирява с \"необходимото зло\".
Песимистите изтъкват предимно два аргумента: 1) че корупцията е неизкоренима, че както я е имало в миналото, така ще пребъде и занапред, и 2) че тя не подлежи на точно измерване и, следователно, не могат да съществуват достоверни данни за нейното овладяване. Към тях се добавят и типично либералните схващания за автоматичното действие на икономическите закони, които не оставят място на корупцията. \"Правителството не трябва да се бори срещу корупцията, а да си гледа реформите\", заяви неотдавна виден столичен политолог. Неговите аргументи: това е все едно да се бориш срещу безработицата - пазарът сам ще реши проблема с корупцията.
Подобна логика обаче контрастира с усилията на международната общественост. Без да се подценява ролята на пазарните отношения за изтласкането на нелегитимните сделки \"под масата\", редица световни институции и национални правителства с дейността си доказаха необходимостта и от специално антикорупционно законодателство, както и от постоянни усилия в тази насока от страна на държавата и обществото.
Ние нямаме амбиции да променим радикално човешката природа, а да засилим нетърпимостта на хората спрямо корупционните практики в страната, твърди Емил Георгиев, шеф на българската \"Коалиция 2000\". Тази нова структура включва както представители и ръководители на неправителствени организации, така и политици и обществени дейци. Идеята е да се въведе в дневния ред на обществото цялостна програма за антикорупционни мерки и инициативи, които да генерират промяна на нагласите и отношението на българина към това явление. На състоялата се през ноември миналата година първа сесия на обществено-политическия форум на \"Коалиция 2000\" бе апробиран и план за действие срещу корупцията, който включва конкретни мерки за прозрачност и отчетност както на държавната администрация, така и на бизнесотношенията. Предвиден е дори граждански контрол върху \"светая светих\" на българската политика - партийните финанси.
Гражданският фактор
Гарант за успеха на кампанията е самото гражданско общество. Ролята на секретариат на \"Коалиция 2000\" изпълнява една от най-динамичните граждански структури - независимият Център за изследване на демокрацията. В коалицията се включва активно и българският клон на световната \"Транспарънси интернешънъл\" - \"Прозрачност без граници\". Самата коалиция има амбицията, от една страна, да овладява инструментите на гражданския контрол върху властта, а от друга - да разгърне автономна публично-образователна кампания \"Чисто бъдеще\".
Главното в нея е да се убедят българите, че корупцията ощетява всички, включително и онези, които дават подкупи. Същевременно се залага и върху възраждането на традициите на почтеност както в предприемачеството, така и в обществените отношения като цяло. Особено внимание гражданските организации ще обърнат на младите. \"Чисто бъдеще\" визира именно скъсването с едно корумпирано и компрометирано минало в името на общество, което постепенно възприема съвременните демократични стандарти и норми на поведение. Днешните тийнейджъри ще могат да придобият самочувствието и навиците на европейци единствено, ако обърнат гръб на наследените от тоталитаризма и забавения преход традиции на нелегитимно преразпределяне на доходите.
В по-широк смисъл \"Чисто бъдеще\" се вписва в цялостното интегриране на нацията в европейското пространство. Борбата срещу типичните за Балканите форми на корупция: бакшиша и рушвета, е едновременно и усилие за отърсване от ориенталщината и възприемане на нормите на правовата държава и нормалните пазарни отношения. В тази борба младите са естествените съюзници на гражданските организации, ангажирани с този проект. Като всяка кампания и в рамките на \"Чисто бъдеще\" се предвиждат създаването на постери, радио- и тв клипове, публикации и публични прояви. Че прогрес в тази насока е възможен, доказва и досегашният опит на взаимодействие между политическата класа и гражданското общество, в частност в борбата срещу организираната престъпност и сенчестата икономика. Едва ли някой може да отрече факта, че след като в средата на 90-те \"борците\" бяха се превърнали в пълновластни господари на улицата и диктуваха своите условия на властта, сега ролите са разменени. Немаловажна роля за това имаше взаимодействието между граждански движения от типа на \"Не на страха!\" и представители на политическата класа.
\"Чисто бъдеще\" не е поредният лозунг, не визира утопични модели, с които злоупотребяваше в миналото комунизмът. \"Коалиция 2000\" има конкретни цели и реален модел в лицето на развитите западни демокрации. Европейската идентичност не е само въпрос на политически решения и институционални механизми. Според \"Коалиция 2000\", тя е преди всичко един постоянен опит да съизмерваме своите действия със стандартите на европейската гражданска и политическа култура.
Прочетено: 264 пъти
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Право”