Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

АБСОЛЮТИЗЪМ

Безплатни реферати, доклади, есета, анализи и всякакви теми свързани с политологията и политиката.
Сравнителна политология, политическа философия, международни отношения, политическа икономия, публична администрация, държавна политика, национална сигурност, авторитаризъм, консерватизъм, анархизъм, демокрация, диктатура, комунизъм, консерватизъм, пацифизъм, милитаризъм, социализъм, теокрация, тоталитаризъм, фашизъм.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
sko4
Я елате пиленца при батко...
Я елате пиленца при батко...
Мнения: 9413
Регистриран: съб май 19, 2007 15:14
Репутация: 2744
пол: Мъж
Местоположение: ХС

АБСОЛЮТИЗЪМ

Мнение от sko4 »

АБСОЛЮТИЗЪМ
/ Един теоретичен поглед върху класическия абсолютизъм в Европа /

“ В своята гордост на самодържец Людовик ХІV бе казал: “ Д ържавата съм аз “, но това правило, дори преди да бъде изказано от Людовик ХІV, е било, и преди, както и след това, правило на всяка деспотична кралска власт.”
Александър Дюма- Баща

Едно от първите определения на абсолютизма / абсолютната царска власт/ е дадено от Аристотел. В своята “ Политика “ големият мислител пише :” Колкото до така наречената абсолютна царска власт / а това е властта , с която царят управлява всички според своята воля/, то някои смятат , че е против природата един човек да има власт над всички, когато държавата е съставена от равни граждани – равните по природа трябва да имат еднакви права и еднакво достойнство.”Но обикновено, когато става дума за абсолютизъм, е прието да се разбира формата на проявление на политическата власт- монархия в периода от втората половина на ХVІІ в .до края на 80- те години на ХVІІІ в.Най-ярката проява на тази форма на проявление на политическата власт е царуването на Луи ХІV – всемогъщия френски крал, чиято прославута фраза “Държавата съм аз “ кара голям брой историци да оприличат неговото управление като личен режим. По това време всички европейски владетели се стремят да подражават на Луи ХІV, като с това дават на цялата епоха името “век на абсолютизма “
В действителност абсолютизмът се налага в Европа доста по-рано. В Англия това става с идването на власт на династията на Тюдорите/ 1485 г./. В края на 15 век абсолютизмът се установява в Испания, с тази особеност, че прилича повече на азиатските форми на управление, отколкото на абсолютните монархии в Европа.Силна кралска власт се установява още в началото на ХVІ век във Франция, която разчиства пътя на неограничената, абсолютна монархия.Най- късно абсолютизмът завладява Германия, след края на 30- годишната война, завършила с Вестфалския мир/ 1648 г/.Раждат се 300 дребни държави, в които малки князе, напълно независими от императора, подражават във всичко на големите монарси в Европа- бляскави дворове, собствени армии,жестока експлоатация на собствените си поданици и др.
Абсолютизмът, ако вземем за пример френския по времето на Людовик ХІV, бележи завършек на централизацията и бюрократизацията на управлението.Думата крал става олицетворение на същността на държавата, както думата Бог е същността на религията. Цялата политика – вътрешна и външна, преследва една цел- “ славата на краля “. Всички държавни дела се решават в тесния съвет на краля и се свеждат за изпълнение от няколко секретари, подчинени на генералния контрольор на финансиите Жан Колбер, чието влияние е толкова голямо, че французите измислят термина “ колберизъм “,като синоним на “меракантилизъм “/ меркантилен е човек , обърнат единствено към себе си /. Старите институции загубват смисъла си, стават послушно оръдие в ръцете на краля и непосредствен изпълнител на неговата воля.
Бляскавият крал- “ Кралят – слънце “ има и своето бляскаво обкръжение, съсредоточено в двореца Версай, близо до Париж.- И до днес се смята, че Версай е най-величествения и предизвикателен жест на самодържавието. Такова е било деспотичното желание на Луи ХІV : да изгради бляскав олтар на своята лична самоувереност, на склоннстта си да се обожествява. Този краен самодържец и властолюбец победоносно налага на разпокъсаната страна желанието си да я обедини, той диктува реда в кралството, нравите на обществото, дворцовия етикет, единството на вярата, чистотата на езика. “ Където съм аз, там е държавата”, където живея аз , там е центърът на Франция , там е пъпът на света: за да онагледи безогледното си пълновластие, Кралят – слънце умишлено измества своя своя палат вън от Париж.С това намерение, кралят подчертава , че няма нужда от града, гражданството и масата като опора или фон за своята власт.Достатъчно е само да протегне ръка и да заповяда – и ето ,че дори тресавищата и пущинаците ще се превърнат в градини и гори, във водопади и пещери, в най- красивия и могъщ дворец. Версай е построен, за да бъде дадено на Франция доказателство, че народът е нищо, кралят – всичко
Абсолютизмът от средата на ХVІІ и през целия ХVІІІ век има еднакви черти във всички европейски монархии, независимо от националните особености . Те могат да бъдат сведени до следното:
1. Престижен крал, чието легитимно царуване не подлежи на никаква дискусия, т.е. кралят е Бог и притежава божественото право да да царува, той е олицетворение на самата държава.
2. Власт на суверенен владетел, разпростираща се върху цялата територия на съответната страна и упражнявана с помощта на силно развит бюрократичен и централизиран апарат, специализирани държавни органи и министерства, пряко подчинени на монарха.
3.Кралски съвет с пълномощия за фискалната политика и правораздаването.
Абсолютизмът е личен режим, особена форма на политическа власт.Като модел отразява съотношението на социалните и политическите сили в европейското общество и не бива да се смесва с азиатския деспотизъм /според проф. Андрей Пантев / .Абсалютизмът в Европа е метод за функционирането на държавата. Той е временно равновесие между двора , аристокрацията и третото съсловие, временна пауза в противоречията им в навечерието на революциите.Така абсолютизмът гарантира политическото равновесие в обществото. В края на ХVІІІ век обаче,вече никой не е удовлетворен от съсловнопредставителните монархии, определени от Томас Пен като мехури , трик на кралските дворове, с които те печелят пари.
Абсолютните монархии създават необходимите обективни и субективни предпоставки за формиране на националните държави. Завършващата работа в този процес принадлежи на политическите революции, които оставят в историята съсловната обществено-политическа система и поставят началото на нови национални държави, в които се появява нова форма на власт на обществото – представителната демокрация.
ЛИТЕРАТУРА:
Наско Петров “Политическата власт през вековете” 2002 г.
“Нова история” –част първа 1975 г.

РАЗРАБОТИЛ:
Мария Радославова Генчева І Х “б”. кл.
Прочетено: 4395 пъти
Старостта не е порок , порок е глупостта !
Нова тема Отговори

Върни се в “Политология, политика”