Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Възникване на политическите идеи в древния свят (Гърция и Рим). Платон. Аристотел. Цицерон

Безплатни реферати, доклади, есета, анализи и всякакви теми свързани с политологията и политиката.
Сравнителна политология, политическа философия, международни отношения, политическа икономия, публична администрация, държавна политика, национална сигурност, авторитаризъм, консерватизъм, анархизъм, демокрация, диктатура, комунизъм, консерватизъм, пацифизъм, милитаризъм, социализъм, теокрация, тоталитаризъм, фашизъм.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 284528
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 336034
Местоположение: Somewhere In Time

Възникване на политическите идеи в древния свят (Гърция и Рим). Платон. Аристотел. Цицерон

Мнение от Mozo »

КОЛЕЖ ПО ИКОНОМИКА И АДМИНИСТРАЦИЯ – ГР. ПЛОВДИВ


РЕФЕРАТ



ПО

ПОЛИТОЛОГИЯ


НА ТЕМА:


ВЪЗНИКВАНЕ НА ПОЛИТИЧЕСКИТЕ ИДЕИ В ДРЕВНИЯ СВЯТ
( ГЪРЦИЯ И РИМ).
ПЛАТОН. АРИСТОТЕЛ. М.Т. ЦИЦЕРОН


Изготвил:


Проверил:
проф. Г.Манолов



Древността е „люлка на човешката цивилизация”. През тази епоха се формират и еволюират теоретически идеи, възгледи и концепции от почти всички сфери на научното знание. Тогава се поставя и началното развитие на теориите на политиката, възникнали на базата на политическата практика в античните държави. Първи в най-древната политическа теория в Гърция могат да се посочат Демокрит (около 470-370г. пр.н.е.) с неговите схващания за управлението като изкуство и за държавата и частната собственост; Ксенофонт и идеите му за „идеалния управител” от така наречената „правилна държава” и др. Най-висок връх в развитието на политическите идеи през античността достигат великите древногръцки философи Платон и Аристотел, които могат да се определят като основатели на първата класическа политическа школа, независимо от съществуващите различия в техните концептуални виждания.
Платон. Платон (427-347 г.пр.н.е.) е един от най-крупните философски мислители на древността, оставил значими следи от цялостното историческо развитие на теорията за политиката. Като талантлив ученик на Сократ, с право е смятан за един от създателите на политическата наука. Развивайки редица политически идеи в трудовете си „Държавата”, „Пирът”, „Федър, „Федон”, „Политикът”, „Законите” и др., Платон се нарежда сред първотворците на клесическата политическа теория в света.
Политическа същност на Платоновата „идеална държава”. Платон е известнен с концепцията си за „идеална държава”. За древният мислител, политиката заема твърде важно място в обществото, поради което той я определя като царско изкуство, изискващо знания, умения и навици да се управляват хората и държавата. Според Платон политикът е пастир на човешкото стадо и като такъв, той е длъжен да свързва в едно цяло изкуството за управление на държавата с постоянна грижа за законите. Или т.е., политиката не е частно дело на един или друг управник, а универсално съчетание на личностни и политически качества, с помощта на които изкусно се управляват държавните дела. В този смисъл Платон поставя един голям въпрос – строго и принципно да се разграничават частните и държавните дейности от страна на управниците. И според неговите разбирания за политиката не е маловажно и това дали държавниците управляват според законите или не. Тук древният мъдрец съзира генетичната връзка между политиката и властта, като подчертава, че „всяка власт създава закони според това, което е полезно за нея, тъй като справедливото навсякъде е едно и също – полезното на силния”. Според Платон политиката не е самоцелно начинание, а нещо, което представлява една реална прагматична сила и едновременно с това могъщ лост за управление на образцовата държава. Освен това в схващанията му за политиката се третира ролята на законите (в труда „Законите”), които трябва да отчитат общите интереси въз основа на частните, за да се постигне т.нар. „евномия” – хармония в законността и справедлив ред, направляван от мъдросттта.
Най големия принос на Платон разработената концупция за идеалната държава в диалога му „Държавата”. Самата идея за идеална държава произтича от Платоновия абективен идеализъм и свързаните с него постулати за обяснение на света. В тази философска докторина изпъкват ред обществени възгледи, сред които най-важни са: систематизацията на теорията за идеите, глобалната идея за общото благо, безсмъртието на човешката душа и нейната връзка с тялото и др. Върху такава основа Платон конструира своята идеална държава, изхождайки от съответствието между трите ключови всемирни начала – космоса, държавата и човешката душа (по негово мнение). От такива философско-методологически позиции длевният мислител изяснява и същността на идеалната държава. В труда си „Държавата” Платон прави характелистика на идеалната държава, която трябва да бъде копие на божествената идея за държавата и в този смисъл най-съвършената, най-справедливата и най-добрата държава. Най-отличителната черта на идеалната държава е, че в нейната основа лежи една висша идея – идеята за общото благо, а самата държава е въплъщение и продукт на тази висша идея. Идеята за общото благо се разглежда като нещо универсално, без което е невъзможно съществуването на държавата. Тук ярко се открояват двата основни принципа на Платонововата политическа философия, сполучливо формирани от Ф.Уайт: единият, че политическото изразява и представлява едно цяло със свое достойнство и общо благо; и другият, че политическото общество на общото благо трябва да се гледа като първа негова цел, която при евентуален конфликт има предимство пред осаналите. В идеалната държава на Платон друг съществен белег приоритетното място на справедливостта. Според него тя не е само морална категория, справедливостта е резултат от хармонията на посочените вече три начала, където налице е съгласие между всички съсловия относно управлението (кой ще управлява), воюването (кой ще воюва) и т.н. Това разбиране за хармонията произтича от факта, че от една страна всеки гражданин на полиса ще се използва само за онова, на което той самия е способен, а от друга, всичко което е в противорес на общото благо и нанася социална вреда, е несправедливо.
За Платон управлението на държавата е ключовият фактор за нейното ефективно функциониране и той смята, че това е най-трудната професия, изискваща специално обучение и просвещение за разлика от всяко друго занятие. Затова в диалога „Държавата” отговорът на въпроса кой може да управлява е: ”философите да бъдат царе или царете – философи”. Тоест политическият идеал на Платон (подобно на Сократ) е сведен до т.нар. софокация, или до управлението на знаещите и мъдрите хора на държавата. Древният философ определя двете имена на идеалната държава: царство (монархия), когато между управниците се отличава едн държавен мъж със свойте качества; и аристокрация, тогава, когато в държавата се упражнява от мнозина. И още – превилегиите като например предаване на властта по наследство и др. са несъвместими с общото благо, справедливостта и ценностната система в идеалната държава. Ето защо Платон смята, че първите хора в държавата трябва да се лишават от достойни за другите съсловия ценности – от собственост; пари; от жените и собствените им деца и т.н.
В книга осма на „Държавата” Платон класифицира видовете държавна уредба съобразно с господстващата обществена ценност и смята, че нравите орледелят държавното устройтво. Според него държавната уредба бива четири вида: аристокрация – това е най-добрата форма, защото при нея „най-очевиден е стремежът към честолюбие и славолюбие поради господството на изпълнен с дързост управник; олигархия – държавна уредба, която зависи от имуществената оценка на хората, управляват само богатите (без участие на бедните в управлението) и при която „управлението е изпълнено с много злини”; демокрация – форма на управление възникваща „когато бедните побеждават...придават равни права на власт и управление..., а длъжностите се раздават чрез жребии”, която форма обаче форма обаче не притежава необходимото компетентно управление; тирания – държавна уредба, при която властта е самоцел, понеже тирънинът се домогва до нея като „протеже” на народа и управлява извън законите.
Аристотел: политиката като наука. Историческата еволюция на древната политическа мисъл достига апогея си в творчеството на Аристотел (384-322г. пр.н.е.), който е основател на политологията като наука. Роден в малкия елински град Стагира, Аристотел (наричан още Стагирит) най-напред учи, а след това и преподава в Платоновата академия и израства до равнището на един от най-големите енциклопедични умове на Древността. Дори нещо повече – той се смята за най-всеобхватния и универсален ум на античността.
Предметният обхват на Аристотелово творчество включва фундаментални проблеми и въпроси на знанието в областта на: Философията – трудът „Метафизика”; Логиката – „Органон” (състои се от няколко тематични изследвания – „Категории”, „За тълкуването”, „Първа аналитика”, „Втора аналитика”, „Топики” и „Опровержението та софистичните доказателства”); Психологията – „За душата”; 4. Физиката, философията и биологията – „Физиката”, „За небето”, „Опикание на животните” и др.; Литературата и естетиката – „Никомаховата етика”, „Поетика”, Етика”; Политиката и политологията – „Политика”, „Атинската политика” и т.н..
Великият Аристотел посвещава голяма част от живота си на изследването на гръцките полиси и на политиката и държавните уредби в тях. Той и неговите ученици са проучили и анализирали държавното устройство на 158 гръцки и други градове-държави в различни аспекти: исторически, сравнителен и т.н. Например според твърденията Стагирит от „Атинската политология” („Атинското държавно устройство”) възловите моменти във всяко от тези съчинения са историята на предходните институции и описанието на тяхното съвременно състояние. На практика тази огромна научноизследователска дейност и разноонбразието от използвани методи при извършването и превръщат Аристотел в първия крупен теоратик на политиката и в създател на политологията като наука.

Целият матриал:
Прикачени файлове
Възникване на политическите идеи в древния свят (Гърция и Рим).rar
(20.43 KиБ) Свален 27 пъти
Прочетено: 563 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Политология, политика”