Запознаване на децата с предметите .
Представите на децата за явленията в природата и обществения живот, за света на предметите създадени от човешките ръце се изграждат преди всичко при непосредственото общуване със заобикаляща среда. Животът на детето вкъщи и детската градина им носи най-разнообразни впечатления /мебелите в стаята, домакинските прибори, съдовете, с които се храни, спалното бельо, дрехите, които носи/ това е света на предметите. Най-често хората свързват понятието предмет с определена материален образ. Предметът е определена материална вещ, изготвяна за изпозлването в някои области.
Още в първите месеци след раждането на детето, то е обградено с различни предмети. Постепенно то опознава предметите, които то възприема като играчки. Децата понякога считат, че предметите имат свой живот, че страдат. Във фантазията на децата предмите понякога приличат на човешки същества.
През ранното детство е характерна активността на детето към предметите. Предметите за тях представляват голям дразнителен, интерес и за това те имат стремеж да ги изследват. Много често разглобяват играчката, играят с частите и много често дори ги гълтат. Любоптството и интересът към техниката застават възрастните да се грижат за безопасността на децата. Често пъти те са опитват да разглобят и опасни предмети /ютия, котлон, телевизор/. Понякога децата разглобяват и части на колата даже. Тази потребност да действат, да изследват вещите не трябва да се унищожава със забрани, а да се обяснят последствията от тази дейност.
Този интерес към предметите трябва да се поддържа и в детската градина. Педагозите не трябва да пропускат случай, в който могат да превлекът вниманието на детето върху различни предмети.
Тригодишните деца трябва да се запознават с близките им предмети и явления, да се усъвършенства умението им да се ориентират в битта. Тригодишните деца трябва да се запознаят с качествата и свойствата на предметите. Това може да стане с различни занятия и игри. Ярките и красиви предмети предизвикват у тях желание по-дълго да ги разглеждат. Затова демонстрационният материал, който се използва трябва да бъде привлекателен, нагледен. Това, което предизвиква интерес у децата и им доставя радост по-лесно се запомня. Редица педагогически задачи се решават в педагогически ситуации от типа “Да сложим куклата да спи”, “Да нахраним мечока”. Своеобразието на тези педагогически ситуации се състои в това, че познавателното съдържание се поднася във вид на редица, последователни, игрови действия свързани по между в единна ситуация. Активно действайки с куклата и други играчки, детето се упражнява в употребата на думи, обозначаващи домашните съдове, трудовите операции. По времето на педагогическите ситуации от типа “Отгатни и назови”, децата се запознават с предназначението на предметите. Ако децата се затруднят, педагога трябва да помогне като внимава децата да назоват предмета правилно. След това задачите се усложняват. Например на децата се предлага да донесат и назоват предмет по определено предназначение – “Донеси това, с което пием чай”. В процесът на запознаване на децата с предназначението на домашните /съдове, мебели, дрехи/ възпитателя организа разглеждането на предмети, обединени в група по признака на тяхното използване. По време на първите занятия се разглеждат разни предмети, запомнят се техните названия, след което децата се учат самостоятелно да определят към коя група предмети принадлежат. След това децата групират предметите по функционален признак: домашните съдове се поставят на поднос, дрехите в шкафа. Необходимо е също децата се учат правилно да използват предметите от обстановката в детската градина. Да се запознават с правилата на съхраняване на играчките, книгите, домашните съдове. Да се подбуждат децата да спазват тези правила.
У четиригодишните деца трябва да се формират умения да отделят съществените и несъществени признаци и свойства на предметите. Да обобщават, групират и диференцират обектите по определени признаци. Да остановяват връзки и отношения между предметите и явленията.
На този етап нараства ролята на организираното запознаване с околния свят на специалните занятия/педагогически ситуации/. Те се запознават непосредствено с предметите и явленията, разширяват се наличните у децата представи. При първоначалното запознаване с предметите, възпитателят трябва да се погрижи за възприемането на техните свойства. Трябва да се даде възможност на всяко дете добре да дразгледа предмета, да го опипа, назове и т.н. Необходимо е да се обърне внимание на формата, цвета, основните части. Например на децата могат да се зададат следните, насочващи въпроси: “Как ти позна, че това е камион? От какво се състои той? Къде са му гумите, кабината?”. При повторното възприемане на предмета, педагогът насочва вниманието на децата върху признаците на предмета и разкрива тяхното значение.
В тази възраст децата се учат да сравняват предметите по цвят или форма, строеж. Отначало се възпитава умение да сравняват познати предмети, след това нов предмет. В тази възраст децата се учат и да различават предмите по форма, предназначение.
У петгодишните деца трябва да се усъвършенства умението да групират предметите по признаци и да сравняват група предмети с друга група. Децата трябва да се научат и да извършват обобщение /обувки, мебели, играчки, дрехи/. Необходимо е вниманието на децата да се привлича към естетическите качества на предметите /цвят на стената, на пода, на пердетата, мебелите и други/.
Шестогодишните деца се запознават с всичко изброено до тук, като се усъвършенстват уменията да различават като различават качествата на предметите. В тази възраст децата се запознават и с ученическите пренадлежности /молив, химикал, острилка, пергел, тетрадка, сметало, буквар/. Ученическите пренадлежности се класифицират в зависимост от предназначението си на:
1. Предмети, с които се пише /молив, химикал, флумастер/ - “Подрети предметите, с които се пише”
2. Предмети, на които се пише /хартия, тетрадка/
3. Предмети, в които се съхраняват ученическите принадлежности /раница, несесер, чанта/
Децата трябва да получат информация за полезността, структурата, формата, материала, от които са изготвени принадлежностите и способа на използването им.
Например: моливът е много полезен предмет им казваме. Той се използва от децата, учениците, учителите и всички възрастни. С моливът освен да се пише се и рисува. За да може с него да се пише, той има определена конструкция. Тази негова част, с която се пише се намира вътре, в средата. Тя е изготвена от графит, който се добива под земята от миньорите. Външната част на молива се състои от твърдо дърво, за да бъде молива по привлекателен той се боядисва с боя. Някои от моливи са тънки, а други дебели. Моливът може да бъде мек и твърд. Изработката на молива е дълга процедура. В мините се добива графита, който се обработва във фабриките. Дърветата също се обработват, след които моливите се боядисват и върху тях се пишат букви, цифри.
Прочетено: 689 пъти
Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят. |
Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите. |
Ако не знаете как, кликнете тук |
Запознаване на децата с предметите
-
- Глобална котка-идиотка
- Мнения: 29946
- Регистриран: пет ное 30, 2007 12:06
- Репутация: 58101
- пол: Жена
Запознаване на децата с предметите
Не ми казвай какво да правя... За да не ти кажа къде да идеш...!
Опознават ме само тези, на които позволя... за останалите съм просто това, което виждат!
Опознават ме само тези, на които позволя... за останалите съм просто това, което виждат!
-
- Подобни теми
- Отговори
- Преглеждания
- Последно мнение
-
-
Запознаване с главна ръкописна буква Л
от Mozo » пон ное 18, 2024 01:57 » в Български езикЮгозападен университет „Неофит Рилски”
гр. Благоевград
Факултет по Педагогика
ПЛАН – КОНСПЕКТ
На урок по писане
За първи клас
Тема на урока:... - 0 Отговори
- 296 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пон ное 18, 2024 01:57
-
-
-
Децата в яслите вече ще се гледат и почасово
от Mozo » чет апр 10, 2025 13:59 » в Любопитни новиниДецата в яслите вече ще могат да се отглеждат и при полудневен или почасов режим. Тези, които посещават сутрешните часове ще се предават на... - 0 Отговори
- 47 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
чет апр 10, 2025 13:59
-
-
-
До 80 лв. на месец плащат за паркинг родители, за да водят децата си на училище
от Mozo » чет авг 29, 2024 16:21 » в Любопитни новиниТези разходи ще отпаднат, ако се въведат специални паркоместа около учебните заведения
Поне 11 277 ще са, предвижда внесен в Народното събрание... - 0 Отговори
- 58 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
чет авг 29, 2024 16:21
-
-
-
Проф. Атанас Семов: Оставили сме децата си в лапите на злото
от Mozo » пон сеп 23, 2024 12:39 » в Любопитни новиниОставили сме децата си в лапите на злото, а си говорим за независимост. Това каза в предаването „120 минути по bTV конституционният съдия и... - 1 Отговори
- 59 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пон сеп 23, 2024 12:39
-
-
-
Явор Колев: Родителите да не качват снимки и клипове на децата си в интернет
от Mozo » вт апр 01, 2025 13:03 » в Любопитни новиниМогат да се използва за измами и създаване на фалшиво съдържание
Явор Колев е международен експерт по киберсигурност и противодействие на... - 1 Отговори
- 71 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
вт апр 01, 2025 13:04
-