Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Анализ на учебник

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи и всякакви теми свързани с педагогиката.
Дидактика, образование, специална педагогика, социална педагогика, военна педагогика, възпитание, формиране на личността, предучилищна педагогика, училищна педагогика, педагогика за възрастни.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 296701
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 368022
Местоположение: Somewhere In Time

Анализ на учебник

Мнение от Mozo »

Анализ на учебник




Заглавие: „Буквар”
Клас: 3
Издателство: Даниела Убенова
Авторски колектив: Наталия Огнянова, Ангелина Жекова, Мария Герджикова, Мария Йотова
Художници: Иво Дончев, Стефана Аврамова




Изготвил:
Лилия Емилова Мартинова
Педагогика III курс
Фак.номер: 32 151






Учебникът е съобразен с рамката, определена от ДОИ и Учебната програма по отношение на целите и задачите на обучението по български език, очакваните резултати от обучението, обема на знанията, вида на уменията и основния понятиен апарат. Структурирането на учебния материал постига последователно и системно единство в езиковата и речевата подготовка на учениците. Учебникът включва определеното в Учебната програма за 3 клас учебно съдържание за езиково обучение (от с. 2 до с. 80) и формиране на комуникативноречеви умения (от с. 81 до с. 113).
Учебникът започва с преговор на изученото по български език във втори клас (от с. 2 до с. 9). Учебното съдържание по български език за трети клас е включено в учебника от с. 10 до с. 71. От с. 72 до с. 80 е включен материал за годишен преговор на изученото в трети клас, завършващ със самостоятелна работа.
Учебното съдържание с цел формиране на комуникативноречеви умения е изведено в самостоятелна част на учебника “Учим се да преразказваме и съчиняваме”.
Учебникът завършва с кратък правописен и синонимен речник, включващ всички думи, дадени в упражненията.
Учебното съдържание, включено в учебника, съответства на учебното съдържание, регламентирано от учебната програма по отношение на целите и задачите на обучението, както и очакваните резултати от него.
Обемът на учебното съдържание, застъпен в учебника, отговаря на предвидения обем на учебно съдържание на база очаквани резултати по теми, основни нови понятия и предвидени дейности за учениците.
За всяка езикова единица разработването на учебното съдържание е извършено по следния модел:
- нови знания
- затвърдяване на знанията – чрез употреба в устна и писмена реч
- правописни и правоговорни знания и умения
- обобщаване на знанията
- самостоятелна работа за оценяване постиженията на всеки ученик в овладяването на дадената езикова единица
Този модел е ценно предимство за разглеждания материал.
Материалът за всяка методическа единица е разработен на една страница и е
предвиден за изучаване за 1 учебен час.
Новите понятия са изведени към всяка езикова единица. Новите понятия се изясняват чрез различни форми на онагледяване – словесно – чрез подходящ езиков материал, чрез схеми, модели, извеждане на основно учебно съдържание на фона на цветни карета.
Новите понятия са изяснени научно вярно и адекватно, без наличие на груби грешки и неточности. Теоретичните познания се извеждат на основата на конкретни наблюдения, натрупан езиков, речеви и читателски опит и служат за осмисляне на собствената речева дейност на учениците.
В посочения учебник изключително удачно е съотношението между нови знания и упражнения за затвърдяване на знанията.
За всяка езикова единица са предвидени по една методическа единица както за нови знания, така и за затвърдяване на знанията.
Задачите за упражнение към всяка езикова единица имат за цел затвърдяване на съответните знания чрез употреба и приложение на натрупания речеви, читателски и езиков опит в устна и писмена реч.
Засиленото присъствие на задачи за включване на езиковите знания в самостоятелна речева дейност цели формиране на умения за усъвършенстване (редактиране) на собствена речева изява в устна и писмена форма, както и затвърдяване на основните правописни и правоговорни знания и умения.
В тази връзка учебникът предоставя най-разнообразни възможности и варианти на задачи и начини на затвърдяване на знанията: работа с текст, подчертаване и изваждане на съответните думи от текста, морфемен и морфологичен разбор, съставяне на думи, на изречения и на цял текст, съчинение по картина, извеждане на основни правописни правила.
Особено ценно е това, че в методическата единица за упражнение по съответната езикова единица основните знания са изведени в самостоятелни карета към съответните задачи.
Ценно предимство на учебника са предвидените методически единици за обобщаване и систематизиране на знанията на учениците за основните езикови единици. Материалът за обобщаване и систематизиране на знанията на учениците за дадена езикова единица е разработен на две страници, като включва езиков път с най-основните теоретични знания и различни задачи с практически приложен, частично-творчески и творчески характер.
Предложените начини за обобщаване и систематизиране на знанията са най-разнообразни както по характер и същност, така и по онагледяване и представяне в учебника. След обобщението за всяка езикова единица са включени самостоятелни работи, разработени в два варианта – за първа и втора група. Самостоятелната работа има за цел оценяване постиженията на всеки ученик в овладяването на дадената езикова единица. Те успешно систематизират и обобщават основните знания за всяка езикова единица, както и правописните и правоговорните знания и умения при нейната употреба.
В материала за годишен преговор от с. 72 до с. 80 е изведено и систематизирано по много интересен и разнообразен начин със схеми, карета и задачи изученото в 3 клас по български език за текст, изречение, състав на думата, съществително име, прилагателно име и глагол.
Авторският колектив на учебника използва разнообразен методически апарат като извеждане на основна, допълнителна и подпомагаща информация, оформяне на езиков път.
При излагане на новите знания, затвърдяване на знанията, извеждане на основните правописни и правоговорни знания и умения, обобщаване на знанията, годишния преговор и в съответните самостоятелни работи са включени най-разнообразни задачи, изискващи различна по характер дейност – репродуктивна или продуктивна (частично – творческа, творческа, занимателна, изследователска, с приложен характер).
По степен на самостоятелност задачите са по образец, конструктивни и творчески. При изпълнението им участват и се развиват мисловни операции за анализ, синтез, сравнение, обобщение, систематизиране, класификация, конкретизация и абстрахиране.
Въпреки голямото разнообразие на методическите похвати, тяхното приложение в учебника е напълно подходящо и адекватно.
Графичният дизайн на учебника е много добре изпълнен. Знанията са изведени в таблици, схеми, цветни карета, езиков кът, цветни петна, илюстрации, снимки. Всичко това позволява удачно съчетаване на обучаващата функция на учебника с игрова и занимателна дейност, свързана с възрастта на третокласниците.
Прави впечатление, че конкретните задачи в учебника, предназначени и адресирани към учениците, въпреки голямото си количество и многообразие, са ясни, точно формулирани и достъпни.
Формата на провеждане на различните упражнения е различна: колективна, групова и индивидуална.
Съотношението на задачите в учебника, предполагащи самостоятелна работа, работа по групи и общи за целия клас задачи е в полза на съчетание между общи за целия клас и самостоятелна работа на учениците.
Тук като препоръка към авторския колектив на учебника би могло да се посочи да се засили участието на задачи предвидени за работа в групи и със състезателен характер. Това е от знчение за формиране у децата от най-ранна ученическа възраст на умения за работа в екип, умения за организация на работата и развитие на състезателен дух.
По отношение на формиране и развитие на познавателната самостоятелност на учениците, учебникът предоставя доста добри възможности с всички предложени варианти на задачи и упражнения.
Друго ценно предимство на разглеждания учебник са разнообразните възможности за оценяване и самооценяване на знанията и уменията, на постиженията на учениците – чрез задачите в примерните самостоятелни работи след обобщението на всяка езикова единица в трети клас и след годишния преговор. От една страна задачите са примерни и дават възможност за творческа изява на всеки учител. От друга страна могат да бъдат използвани за оценяване и самооценяване на знанията, уменията и постиженията на учениците при тяхната подготовка от самите тях и от техните родители.
Като известен недостатък на учебника може да се посочи, че игровият подход е застъпен в твърде малка степен, няма достатъчно приложение на игрови похвати в учебника. Те като основни интерактивни методи на обучение за трети клас биха могли да създадат положителна мотивация у повечето ученици, биха направили по-достъпно и оригинално, и по-забавно изучаването на основните езикови единици по български език.

В заключение може да се обобщи, че учебникът по български език на издателство Булвест 2000 за трети клас отговаря на учебната програма. Авторският колектив удачно и успешно интерпретира конкретното учебно съдържание, като прилага оптимално съотношение между подходящо поднесени нови знания, затвърдяване, обобщаване и систематизиране и преговор на основните езикови единици по български език в трети клас.
Като известни препоръки към авторския колектив с цел усъвършенстване на учебника и на интерпретацията на учебното съдържание, регламентирано от учебната програма, могат да се посочат:
- акцентуване на правописните и правоговорни знания за думи със струпани
съгласни.
- по-широко включване на задачи, предвидени за работа по групи и на задачи
със състезателен характер
- по-голямо приложение на игрови похвати при разработване на някои задачи
за упражнение и обобщение.
Прочетено: 2227 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Педагогика”