Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Мотивация на ученето в училище. Когнитивно и интелектуално развитие на учениците

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи и всякакви теми свързани с педагогиката.
Дидактика, образование, специална педагогика, социална педагогика, военна педагогика, възпитание, формиране на личността, предучилищна педагогика, училищна педагогика, педагогика за възрастни.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 284526
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 336034
Местоположение: Somewhere In Time

Мотивация на ученето в училище. Когнитивно и интелектуално развитие на учениците

Мнение от Mozo »

Пловдивски университет
“Паисий Хилендарски”
Гр.Пловдив


Учебна разработка


Учебна дисциплина:
Психология на обучението


Теми:
1. Мотивация на ученето в училище
2. Когнитивно и интелектуално развитие на учениците

Специалност:ПНУП/магистър/
Фак.№
Курс:I
Мотивация на ученето в училище

Понятието "мотивация"

В психологията, с понятието "мотивация" се обясняват постъпки, намерения, желания, стремежи, нагласи, ценности и др. С мотивация се обозначава активирането, насочването и регулирането на поведението и дейността.
Л. Десев определя термина мотивация като родово понятие, което в широк смисъл на думата означава:
* Процес на кристализиране на мотива от множество подбуди и на детерминиране на дейността от определени потребности и мотиви;
* Съвкупност от вътрешни детерминанти на поведение - влечения, мотиви, социални подбуди /жизнени цели, идеaли, ценностни ориентации/, биологични подбуди и различни когнитивни насочващи променливи /мотив за успех, за избягване на несполука.
Мотивацията е един от най-критичните компоненти на ученето и е сред най-трудните за измерване. Готовността да се вложат усилия в ученето е продукт на много фактори, простиращи се от личността и способностите на ученика до характеристиките нa определени учебни задачи, стимулите за учене, средствата и поведението на учителя. Работата на учителя не е да засилва мотивацията като такава, а да открие, да събужда и да поддържа мотивациятa на учениците да учат и да се ангажират в дейности, които водят до учене.

Изследвания върху вътрешната и външната мотивация

Изследователите разграничават вътрешната и външната мотивация в изследванията си на това,какво най-ефективно мотивира учениците.
Вътрешната мотивация е тласъкът,който учениците сами си дават;външната мотивация е тласъкът,получаван от преследването на външни награди или стимули.
От съществено значение е да се помни,че тези два типа мотивация не са взаимно изключващи се-те могат да се появяват заедно,а не само поотделно.
Възможно е и дори е желателно учениците да се насърчават да използват както вътрешни,така и външни мотиватори.
Външната мотивация работи особено добре с малки деца.
Учителите в основното училище осъзнават този факт,когато създават системи от награди,например златни звезди,точки или жетони,за да вдъхновят децата за ученето.
След като учениците поотраснат, трябва да развият вътрешна мотивация,за която често се открива,че намалява с напредването на учениците през класовете в училище,особено по предмети като математика.Ако учениците не развият вътрешна мотивация,никога няма да изпитат или развият радостта от ученето.
Освен това слабата вътрешна мотивация рано в обучението на учениците сигнализира особено рискована ситуация.
Съществуват много източници на мотивация.Въпросът от къде ученикът черпи мотивация-вътрешно,външно или чрез някаква комбинация от двете-е от критично значение и учителите трябва да го разбират.Да се знае кои мотиватори работят често е трудно,както научава Джим Дженсън със своите четвъртокласници.
Опитните учители осъзнават,че мотивирането на учениците изисква използването както на вътрешни,така и на външни мотиватори.
Чрез опита си учителите научават и точно кои фактори са най-важни,а следователно и мотивиращи за всеки ученик.например ако гимназист каже на учителя си,че по-скоро би искал да прави физически упражнения,вместо да пише есе,учителят може да предложи ученикът да се награди със специална тренировка,ако пише два часа/външен мотиватор/.Учителят може да предложи и ученикът да избере тема ,от която се интересува-например физически упражнения или спорт и да си напомня колко добре ще се чувства,когато осъществи целта си-написването на есето/вътрешна мотивация/.Чрез опита си с работа с ученици и от изпробването на различни подходи с всеки ученик,опитните учители научават,че при някои ученици оценките мотивират най-добре,докато за други радостта от себеразкриването е най-добрият мотиватор.Осъзнавайки това разнообразите от мотивиращи фактори,тези учители може да пробват няколко различни подхода ,за да мотивират всеки ученик.
Изследванията върху външната и вътрешната мотивация оценяват коя форма на мотивация е дългосрочно най-добра за насърчаване на ученето на учениците.
Ключов резултат е,че външната и вътрешната мотивация не са противоположностите
на един континуум,а по-скоро варират независимо една от друга.
Например един ученик може да има силна потребност учителят да го хвали и силно желание да учи заради самото учене,а следователно да е едновременно външно и вътрешно мотивиран.
Друг ученик може да има слабо развити тези две потребности или едната да е изявена,а другата-много слаба.Опитните учители вземат предвид тези различия,когато помагат на учениците да изграждат всеки тип мотивация,но поставят особено ударение върху подхранването на вътрешната мотивация,защото този тип е все по-важен с напредване на учениците в процеса на обучение в училище.
Учениците освен това може да са силно мотивирани по един предмет или в един контекст,но да са слабо мотивирани в друг-нещо,
което всички ние преживяваме ,когато ни се даде да пишем доклад по някоя от най-неприятните ни теми.
Ефективният учител използва мотиваторите от предмет или контекст,който учениците харесват,за да ги мотивира по предмет или тема,които те харесват.
Например ако Ива обича екипните проекти по социални науки и мрази самостоятелното учене по математика,учителят и може да предложи тя да направи групов проект в часовете по математика.Той дори може да поиска Ива да опита самостоятелна работа в часовете по социални науки,за да и покаже,че работата сам може да е положително преживяване.
Изследванията показват,че както за началното училище така и за университета наградата ,давана за добро представяне,може да намалява чувствата на автономия на учещите,но да засилва чувствата им на компетентност.
Очакваните награди освен това може да карат децата да рисуват донякъде по-малко творчески.Може би те са в по-малка степен готови да поемат творчески рискове,ако рискът може да доведе до загуба на наградата.Учителите трябва да помнят тези типове резултати и да обмислят плюсовете и минусите,свързани с използването на външни награди.

Мотивация и развитие на изключителни способности

Вътрешната мотивация може да овласти хората да изпълняват забележителни задачи.
Да разгледаме удивителния паметов експерт Радждан,който запаметил стойността на пи до десетхилядния знак след запетаята.Раджан работил за развитие на изумителната си паметова способност без никакво външно подкрепление,не получавал никакви външни награди.По признанието му неговото желание било да е „най-впечатляващият мнемонист на света”.Независимо дали ни прави впечатление,като постигнал голям успех човек,Раджан със сигурност е пример на изключителна мотивация.
Този тип вътрешен тласък е много важен за постигането на успех:светът е пълен с множество успели хора,които са развили силен вътрешен тласък рано в живота си
и неуморно са преследвали целите си.

Целият материал:
Прикачени файлове
Мотивация на ученето в училище. Когнитивно и интелектуално развитие на учениците.rar
(24.8 KиБ) Свален 8 пъти
Прочетено: 35 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Педагогика”