ВЕЛИКОТЪРНОВСКИ УНИВЕРСИТЕТ
“СВ. СВ. КИРИЛ И МЕТОДИЙ”
НА ТЕМА:
ПРИОБЩАВАЩО УЧИЛИЩЕ – ОСНОВНА ХАРАКТЕРИСТИКА
Въведение
От 01.08.2016 г. влезе в сила новият Закон за предучилищното и училищното образование (ЗПУО)1, който регламентира функциите, организацията, финансирането, както и взаимоотношенията между образователните институции и всички участници. Акцент в него е приобщаващото образование, което поставя в центъра личността на детето. За постигане на образователните цели и осигуряване на резултатите в системата на образование законодателят е определил това да става чрез спазването на деветнадесет държавни образователни стандарта (ДОС). Един от тях е държавният образователен стандарт за приобщаващото образование.
А какво е приобщаващо образование? Кое училище е приобщаващо? Как да направим нашето училище приобщаващо? Защо е нужно да изграждаме приобщаваща училищна среда?...
Тези и редица още въпроси, свързани с приобщаващото образование, все по-често се чуват в пространството, особено след приемането на новия Закон за училищното и предучилищното образование, където за първи път изрично се постановява, че „приобщаващото образование е неизменна част от правото на образование” (чл. 7. (2)).
На въпросът КАК то да се случи обаче все още няма еднозначен отговор. И това е нормално. Темата е широка, противоречива, понякога болезнена, обхваща много и разнообразни сфери и интереси и дори в световен мащаб се споделят различни гледни точки. Освен всичко друго, за нашата действителност тази тема е сравнително нова и в процес на изследване.
В тази връзка, М. Баева дава пример за приобщаващо образование с училище, в което „всички ученици, независимо от своите силни или слаби страни в която и да било област, стават част от училищната общност. Те са приобщени в усещането си за принадлежност”2. М. Баева е категорична в твърдението си, че приобщаващата детска градина/училище „приобщава за обучение деца, принадлежащи към различни етнически групи и култури, говорещи на различни езици, имащи различен физически, ментален, социален и икономически статус, с различни способности, интереси и цели на обучението. За тази цел училището/детската градина не трябва да се ограничава от единен учебен план и единен подход към обучението на всички деца. Учениците/децата трябва да усвоят общообразователната програма, но всеки постига това чрез индивидуален темп и понякога с различни резултати”3.
През последните десет години Центърът за приобщаващо образование търси отговори по тези въпроси – за кого е приобщаващото образование, защо приобщаващо образование, как се случва то... Изследвани са световни модели, партньорство с български училища и детски градини, за да адаптират някои от тези модели към нашия контекст.
В резултат на този процес ЦПО изведе Модел на за организиране на училищните процеси за изграждане на приобщаваща училищна среда и методология как този модел да се въведе във всяко едно българско училище, което се е отворило към идеята, че децата са различни и това е по-скоро ценност, отколкото недостатък.
Дълги години в близкото и по-далечно минало българските учители имаха комфорта да работят в образователна среда, значително изчистена от „проблемни” деца и ученици, както следва:
- децата със СОП попадаха в помощни и други специализирани образователни институции;
- ромските деца и ученици бяха насочвани в детските градини и училищата в рамките на самите ромски градски квартали, които бяха единствената опция за тяхното образование;
- децата с противообществени прояви бяха изпращани в трудововъзпитателни училища (ТВУ-та).
И така, до началото на прехода към демократични промени след 1989 г., когато в образователната ни система се наложи правото на избор на образователна институция (детска градина и училище), като описаните по-горе училища бавно и постепенно тръгнаха към историята. В наши дни съвсем възможна опция за формиране на паралелка в училището е участието на деца и ученици в тях, които:
• имат специални образователни потребности;
• нямат никакви формирани навици за умствен труд и не знаят български език;
• растат в семейства, в които агресията е ежедневие и те рано или късно я пренасят в образователната институция;
• имат регистрирани противообществени прояви;
• за техните семейства образованието не е висша ценност;
• възприемат учебния материал с лекота и се справят със задачи, които надхвърлят изискванията за тяхната възраст, и т.н.4
Като прибавим към всичко това и че голям проблем при една значителна част от родителите е липсата на компетентност, която да им позволява да помагат на децата си при усвояването на уроците и писането на домашните за училище, картината на паралелката/класа в училището става с доста тежки краски и сама по себе си доста стресова за съвременния български учител. В сравнение със ситуацията от близкото минало, когато той имаше своята неприкосновена зона на комфорт, сега ситуацията е много по-различна, а от неговата зона на комфорт почти нищо не остана. Като прибавим и факта, че редица нови явления в българското образование, към които можем да причислим и приобщаващото образование, изискват нови знания, умения и компетентности, често противоположни на онези, на които бяха обучавани учителите около и над 50-годишна възраст в педагогическите факултети (един значителен дял от българското учителско съсловие).
Целият материал:
Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят. |
Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите. |
Ако не знаете как, кликнете тук |
Приобщаващо образование - основна характеристика
- Mozo
- Skynet Cyber Unit
- Мнения: 283994
- Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
- Репутация: 334747
- Местоположение: Somewhere In Time
Приобщаващо образование - основна характеристика
- Прикачени файлове
-
- Приобщаващо образование - основна характеристика .rar
- (68.58 KиБ) Свален 26 пъти
-
- Подобни теми
- Отговори
- Преглеждания
- Последно мнение
-
-
Приобщаващо образование - презентация
от Mozo » съб окт 07, 2023 14:16 » в ПедагогикаПП: Приобщаващо образование
Тема
Характеристики на приобщаваща
класна стая
,, Всяко дете учи по различен начин и е важно да му дадем
възможност да се... - 0 Отговори
- 114 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
съб окт 07, 2023 14:16
-
-
-
Приобщаващо училище. Приобщаваща класна стая - презентация
от Mozo » пон окт 02, 2023 18:14 » в ПедагогикаПРИОБЩАВАЩО
УЧИЛИЩЕ
ПРИОБЩАВАЩА
КЛАСНА СТАЯ
Специалност :ПНУП
Дисциплина: Приобщаващо образование
Проверил:
гл.ас. д-р Петя Веселинова... - 0 Отговори
- 105 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пон окт 02, 2023 18:14
-
-
-
Философия на приобщаващото образование - презентация
от Mozo » съб окт 07, 2023 14:17 » в ПедагогикаВъведение
• Приобщаващото образование е изградено върху
определен набор от ценности, в основата на които е
правото на достъп до качествено... - 0 Отговори
- 110 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
съб окт 07, 2023 14:17
-
-
-
Същност и особености на приобщаващото образование - презентация
от Mozo » съб окт 07, 2023 14:13 » в ПедагогикаТЕХНИЧЕСКИ УНИВЕРСИТЕТ - СОФИЯ
ИНЖЕНЕРНО - ПЕДАГОГИЧЕСКИ ФАКУЛТЕТ –
СЛИВЕН
КАТЕДРА,,ПЕДАГОГИКА И МЕНИДЖМЪНТ,,
ПРИОБЩАВАЩО
ОБРАЗОВАНИЕ
ТЕМА
СЪЩНОСТ И... - 0 Отговори
- 114 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
съб окт 07, 2023 14:13
-
-
-
Правителството прави висшето образование безплатно, докторантите също няма да плащат такси
от Mozo » пон яну 29, 2024 18:33 » в Любопитни новиниСтудентите по държавна поръчка - бакалавърска и магистърска степен, се освобождават от семестриални такси. От такса се освобождават и докторантите.... - 2 Отговори
- 31 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пон яну 29, 2024 21:28
-