Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Методи на педагогическото изследване - наблюдение, експериментиране, анкетиране и контентанализ

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи и всякакви теми свързани с педагогиката.
Дидактика, образование, специална педагогика, социална педагогика, военна педагогика, възпитание, формиране на личността, предучилищна педагогика, училищна педагогика, педагогика за възрастни.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 284021
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 334853
Местоположение: Somewhere In Time

Методи на педагогическото изследване - наблюдение, експериментиране, анкетиране и контентанализ

Мнение от Mozo »

4 .Методи на педагогическите изследвания – наблюдение , екпериментиране , анкетиране , контентанализ
Развитието на педагогическата теория и прерастването й в педагогическа наука е съпроводено с прилагането на все по-съвършени методи на мислене и изследване. Методиката на педагогическите изследвания е призвана да търси методи и средства за издователска дейност в областта на педагогиката. Сред авторите няма единомислие по въпроса за функциите и равнищата на Методиката. Повечето говорят за нормативна, дескриптивна и евристична функция на Метода.
Равнища на М: Най-високото равнище на метода представлява философската методика. Второто равнище е образувано от конкретно-научната, частната методика. Третото равнище включва метода на научните изследвания в една група или група науки. Границите между тези равнища не са строго фиксирани. Между тях съществуват връзки на зависимост и отношения.
Наблюдение като метод на изследване се разбира непосредственото възприемане, регистриране и оценка на обекти, явления, процеси, събития, прояви и състояния в обект Наблюдение – Чрез наблюдението получаваме информация под формата на видими признаци за събития,ситуации,модели на поведение...
Видовете наблюдения са :
• естествено – то се извършва без намеса и в естествена (еколкогична ) среда
• пасивно – незабележимо е за изследваниете лица
• контролирано – наблюдателят контролира до известна степен обстановката
• активно – наблюдателят взема участие в дейностите на изследваната група
• структурно – подредено е по определени категории или времеви интервали
• самонаблюдение
• с прибори и без прибори
За да се извърши наблюдението има няколко изсисквания – фиксация и записване на резултатите ; обективност ; целенасоченост ; организираност и системност ;
Наблюдението може да бъде повлияно от социалния статус на наблюдателя , от предварителни нагласи и очаквания , от настроението на наблюдателя , от стремеж да не се изпада в крайни квалификации .
Като цяло,наблюдението изсисква употреба на точна и адекватна терминология , определено време , избор на извадка , вярна и удобна схема за водене на записки
Педагогически експеримент в него човек действа активно. За неговото успешно провеждане се създават условия, при които протича интересуващото ни явление или процес и те могат да бъдат наблюдавани пряко или косвено. За експериментално изследване говорим тогава, когато са налице най-малко следните основни елементи: идея, хипотеза; организация, чрез която да се провери хипотезата; система от методи; заключителен анализ и оценка. Главна особеност на педагогическия експеримент се състои в това, че по своята най-дълбока характеристика той е социален експеримент. Структурата на педагогическия експеримент започва с един констатиращ етап, основната цел на който е да се получи информация за изходното равнище и особеностите на обекта. Формиращият или преобразуващият експер изследването се провежда в извадка. В заключителния етап целта е да се получи инфо за настъпилите изменения в знанията, уменията, навиците на изследваните лица като резултат. Тази структура има някои недостатъци. Значително по-издържана е следната структура: 1)предварителен експеримент 2)основен експеримент 3)заключителен етап 4)допълнително изследване 5)отсрочена проверка. Форми на педагогическия експеримент са : Дидактически чрез него се изследва ефективността преди всичко на учебната дейност на учениците. Възпитателен предмет на изследването тук е съзнателното и целенасочено организиране на дейността и взаимоотношенията между учениците. Социално-педагогически-налице е съчетаване на предимствата на социалния и на педагогически експеримент.
Анкета система от въпроси и отговори към тях, които се дават на изследваните лица за мнение или отношение. За разлика от анкетирането на възрастните при подрастващите е необходимо значително по-заострено внимание на предварителната подготовка. Трябва да се гарантира анонимността на данните. Форми на анкетата стандартизирана, частично стандартизирана, нестандартизирана (свободна анкета, интервю). Процесът на интервюиране кратко може да се представи в следн 3 фази: 1)Установяване на контакт 2)Основна фаза 3)Завършване на интервюто.

Целият материал:
Прикачени файлове
Методи на педагогическото изследване - наблюдение, експериментиране, анкетиране и контентанализ.rar
(9.44 KиБ) Свален 17 пъти
Прочетено: 104 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Педагогика”