Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Методика на обучението по математика

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи и всякакви теми свързани с педагогиката.
Дидактика, образование, специална педагогика, социална педагогика, военна педагогика, възпитание, формиране на личността, предучилищна педагогика, училищна педагогика, педагогика за възрастни.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 284398
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 335774
Местоположение: Somewhere In Time

Методика на обучението по математика

Мнение от Mozo »

28. Методика за запознаване с мерните единици за дължина

Важна задача на учителя в първи клас е да уточни и усъвършенства представите на децата за: по- дълго, по- късо, по- широко, по- тясно, по- далеко, по- близо, по- високо, по- ниско, които имат съществено значение за ориентацията в пространството. Това се постига чрез система от подходящи упражнения, при които се сравняват предмети по дължина, широчина, височина, дебелина и др.
При изучаване на числата до 10 учениците се запознават с права линия, крива линия и отсечка. Сравняват отсечки на „око” и чрез налагане. По този нзчин постепенно се достига до необходимост от въвеждане на мерна единица. Въвежда се мерната единица сантиметър (см). По- подходящо е първо да се въведе сантиметърът. Тъй като учениците могат да работят непосредствено с него. Измерват отсечки, работят с число лъч. По- този начин те осъзнават и една от функциите на естественото число – отношение между две еднородни величини, едната от които е приета за единица мярка.
Следващата мерна единица, която също се въвежда в I клас е дециметърът (дм), който служи преди всичко, за да се възприеме по – добре понятието десетица. Той се въвежда като мерна единица, равна на 10 см. Показва се линийка дълга 1 дм и дециметър върху метъра, обяснява се съкратения му запис. Установява се аналогията между равенствата.
1 дм = 1 см и 1 дес = 10 ед.
При запознаването с метъра главната дидактична цел е учениците да добият представа за такава дължина. Методиката за запознаване с метъра е подобна на този за сантиметър и дециметър. Показват се различни модели на метъра – дърводелски, шивашки и др. и се налагат, за да се убедят учениците в равенството на дължините им. Дава се съкратения запис. Разкриват се отношенията му с изучените до този момент мерни единици за дължина.
1 м = 10 дм = 100 см 1 дм = 10 см
1 м = 10 дм
1 м = 10 дм = 100 см.
Най – сложната мерна единица за дължина е запознаването с милиметър и километър. Необходимостта от познаването и използването на мерната единица милиметър естествено се мотивира с изискването за по – голяма точност при измерването. Запознаването става нагледно като се използва чертожна линийка. Върху нея се виждат деленията на милиметрите, лесно се установява, че 1 см = 10 мм. Обеснява се съкратения запис мм. Учениците измерват отсечки в милиметри и записват 10 мм, 8 мм, 15 мм, а по – късно 2 см 3 мм, 7 см 8 мм и др.
За да се добие реална представа за мерната единица километър, се препоръчва запознаването с нея да стане на открото. Учениците могат да изминат това разтояние като го измерят в крачки, да отчетат времето, за което го изминават. Обяснява се съкратения запис км, провеждат се упражнения за развитие на окомера.
Изясняват се зависимостите:
1000 мм = 1 м
1000 м = 1км
Вниманието на учениците трябва да се насочи към следните свойства:
А) глобални отношения между пространствена големина на мерните единици:
1 мм < 1 см < 1 дм < 1 м < 1 км
Б) десетичното отношение между съседните мерни единици;
В) аналогията с десетичната бройна система ( сходството между съставните именувани числа и абстрактните числа )
2 стот. + 3 дес. + 5 ед. = 2 м 3 дм 5 см

29. Методика за запознаване с мерните единици за маса и вместимост

Първите представи за маса като свойства на предметите учениците придобиват в предучилищна възраст. Най – рано овладяват определенията леко и тежко.
От мерните единици за маса в началното училище се изучават килограм, грам, и тон.
Добре е запознаването с килограма като основна мерна единица за маса да стане в магазин, на пазар или в училищен стол. Това дава възможност на учениците да разглеждат пакетирани продукти по 1 кг, различни по размери и форма, да ги сравнят с по – леки и по – тежки от тях, да наблюдават различни измерителни уреди за маса.
Въвеждането на по – големи и по – малки мерни единици за маса от килограма може да се мотивира със силно вариращите размери на масата на предметите: 1 кг = 1000 г
1 т = 1000 кг.
Както при запознаването с мерните единици за дължина и маса и при запознаването с литъра учениците преди всичко трябва да се убедят в необходимостта от установяване на обща мерна единица за течности. След като посочи мерната единица за вместимост литъра, учителят трябва да покаже няколко негови модели ( от тенекия, от стъкло, от порцелан, от пластмаса и др.) с различна форма.
За да добият представа за обем по – голям от 1 л, целесъобразно е в 3 литров буркан последователно да се налее 1л вода, 2л вода, 3л вода като се отбелязва границата, до която се изкачва водния стълб. Десетични кратни и десетични дробни на литъра не се изучават.

Целият материал:
Прикачени файлове
Методика на обучението по математика.rar
(16.2 KиБ) Свален 30 пъти
Прочетено: 188 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Педагогика”