Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Високотехнологични помощни средства при обучение на деца със СОП

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи и всякакви теми свързани с педагогиката.
Дидактика, образование, специална педагогика, социална педагогика, военна педагогика, възпитание, формиране на личността, предучилищна педагогика, училищна педагогика, педагогика за възрастни.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 296701
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 368092
Местоположение: Somewhere In Time

Високотехнологични помощни средства при обучение на деца със СОП

Мнение от Mozo »

Въведение
Над 70 милиона души в ЕС живеят с някаква форма на увреждане (дългосрочно физическо или психическо състояние, ограничаващо тяхното движение, сетива или дейности). Хората с увреждания, често се сблъскват с пречки, които ги възпрепятстват да участват в обществото наравно с останалите. Чрез своите политики, действия и законодателствo ЕС насърчава приобщаването и участието на хората с увреждания в обществения живот. Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания е първият правнозадължителен международен документ в областта на правата на човека, по който Европейският съюз и неговите държави членки са страни. Конвенцията изисква държавите, които са страни по нея, да насърчават, закрилят и гарантират пълноценното и равноправно упражняване от хората с увреждания на всички човешки права, на основните свободи и да способстват за зачитане на присъщото им човешко достойнство. У нас по данни на МОН за 2019 – 2020 г. децата със специални образователни потребности в детските градини и училищата са 25000, като 15000 от тях имат затруднения в общуването, заради наличието на увреждания - сензорни затруднения, разстройство от аутистичния спектър. Включването на тези деца в масови детски градини и училища, без въведени средства, които да улесняват комуникацията с останалите и без достатъчна подготовка и подкрепа за  учителите, е неефективно и често дори невъзможно. Много от тези децa могат да изразяват потребностите си и да общуват много по-ефективно, ако педагозите в училищата са обучени да разпознават нуждите им и да използват средства за допълваща и алтернативна комуникация.
I. Видове ВТПС в зависимост от индивидуални особености и функционални затруднения
При определяне на помощните средства и технологии се визира следната дефиниция: „Всеки артикул, съоръжение или продукт независимо от това дали е в оригинален вид, или е модифициран или изработен по поръчка, и се използва да повиши, поддържа или подобрява функционалния потенциал на децата с увреждания”. В контекста на дефиницията, диапазонът на помощните технологии и средства е изключително широк и включва, както високо технологични (high-tech), така и ниско технологични (low-tech) решения. Съвременните помощни средства и технологии могат да бъдат, както прости, евтини и нискотехнологични елементи като уплътнител за химикалка, така и много по-комплексни високотехнологични устройства като брайлов дисплей и специализиран софтуер. От направено социологическо проучване сред родителите на деца със СОП, 36.0 % от тях смятат, че за адекватна подкрепа за обучение на деца със СОП са неоходими подходящи обучителни материали като: дидактически материали, образователни игри, компютърни програми, специални програми и др,

Източник: изследване сред родители на деца със СОП (Глобал Метрикс ООД и Център за приобщаващо образование).
1.1. Помощни средства и технологии по функционални затруднения
В зависимост от функционалните затруднения ВТПС са за:  сензорни увреждания;  физически увреждания;  множество увреждания;  интелектуални затруднения;  езиково говорни нарушения;  специфични затруднения на способността за учене (дислексия, дисграфия, дискалкулия);  разтройства от аутистичния спектър;  емоционални и поведенчески разтройста.
1.2. Помощните средства и технологии в зависимост от индивидуалните особености и обучителните затруднения
В зависимост от индивидуалните особености и обучителните затруднения ВТПС са за: писане; четене; математика; рисуване; общуване; изрязване; игра; самостоятелно обслужвне.
Таблица на видовете ВТПС според обучителните затруднения
ВТПС за писане и четене:
Диктофон; Брайлова пишеща машина; Електронен правописен речник; Скенери (устройства за сваляне на записки от печатни материали); Джобен електронен видео увеличител; Настолно електронно увеличително устройство.
ВТПС свързани с математическите умения:
Калкулатор с голям дисплей; Говорещ калкулатор с голям дисплей; Адаптиран електронен часовник.
ВТПС за комуникация. Устройства за алтернативна и допълваща комуникация с възможност за записване на реч:
Говорещо кръгче- устройство за алтернативна и допълваща комуникация с възможност за записване на реч; Говорещ бутон; Говореща щипка; Говорещ албум; 10- бутонен комуникатор с възможност за запис на реч; Табло с говорещи бутони; Комуникатор с възможност за запис на реч и контейнери за поставяне на текстилни и реални предмети; Джобен комуникатор; Преносим:комуникатор Go Talk 9+ и Go Talk 32+.
ВТПС за рязане:
Електрически ножици.
ВТПС свързани с комптърните умения. Периферни устройства:
Брайлова клавиатура Брайлов дисплей за клавиатура. Брайлова клавиатура и дисплей в едно. Брайлов принтер. Алтернативни клавиатури. Алтернативни мишки Електронни устройства за алтернативен контрол на курсора. Тъчскриин.
Адаптирани приложения към Операционни системи за работа с компютър:
Приложения за достъпност в операционни системи- Windows/PC; iOs/Mac; Linux.
Адаптирани софтуерни продукти:
Четец на български - Ирина; Camera mause – софтуер за контрол на мишката чрез движение на главата; Look To Lern – софтуер с пакет забавни обучителни игри за устройства за контрол на поглед; Light Box.

В сферата на интегрираното обучение тези помощни средства и технологии, за децата и учениците със специални образователни потребности, са необходимост. Те дават възможността да реализират своя потенциал по същия или по подобен начин със своите връстници. Включвашите технологии могат да имат различен дизайн.  Дизайн за специални цели, който се грижи за специфични увреждания;  Адаптиран дизайн, така че един продукт да може да се конфигурира, за да посрещне нуждите на потребителя;  Дизайн, съобразен с потребителите, който цели да развие традиционните продукти, за да включи колкото е възможно повече потребители
При проектирането на помощните технологии, най-важното е да се вземат предвид индивидуалните потребности на детето или ученика с увреждане. Ако едно устройство е добро за някого, за друг то може да е неподходящо.
II. ВТПС при хора със сензорни нарушения
Увреденият слух ограничава възможността да се долавят разликите между звуците, поради което думите се чуват и заучават грешно. Това затруднява съществено схващането на основните правила за структуриране на речта – устна и писмена.
Нарушеното зрение води до липса на възможност да се правят разлики във форми, обърнати букви или числа; прескачат се думи и редове; нарушава се възприятието за дълбочина и разстояние, както и координацията между зрение и движения. Подобни проблеми могат да засегнат моторните умения, разбирането на прочетен текст, а така също и математическите умения. Свойството на писмеността, точно да отразява мислите и да ги запазва за практически неограничено време, я прави най-удобната форма, под която се запазва и разпространява знанието. Като съвкупност от графично изобразени (плоскопечатни) символи и знаци, тя е недостъпна за непосредствено възприемане от незрящите. Това налага нейното преобразуване обратно в реч или използването на специален шрифт, наречен Брайлова азбука. Съвременните методи на достъп до информация са свързани с електронните технологии. За щастие, чрез специални устройства и програми незрящите могат да ползват компютър, сами да набират и обработват информация, както и да ползват огромно количество информация, събрана и обработена от други хора. Като изключим работата с графични изображения (снимки и видеофилми), незрящите са напълно равнопоставени със зрящите си колеги при ползването на компютърните технологии. Работата с компютър е свързана с обмен на информация между потребителя и компютъра. За да подава команди към компютъра, незрящият може да работи със стандартна клавиатура. Стандартната мишка обаче е неудобна за ползване от него.

Целият материал:
Прикачени файлове
Високотехнологични помощни средства при обучение на деца със СОП.rar
(118.07 KиБ) Свален 62 пъти
Прочетено: 946 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Педагогика”