Въведение
Над 70 милиона души в ЕС живеят с някаква форма на увреждане (дългосрочно физическо или психическо състояние, ограничаващо тяхното движение, сетива или дейности). Хората с увреждания, често се сблъскват с пречки, които ги възпрепятстват да участват в обществото наравно с останалите. Чрез своите политики, действия и законодателствo ЕС насърчава приобщаването и участието на хората с увреждания в обществения живот. Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания е първият правнозадължителен международен документ в областта на правата на човека, по който Европейският съюз и неговите държави членки са страни. Конвенцията изисква държавите, които са страни по нея, да насърчават, закрилят и гарантират пълноценното и равноправно упражняване от хората с увреждания на всички човешки права, на основните свободи и да способстват за зачитане на присъщото им човешко достойнство. У нас по данни на МОН за 2019 – 2020 г. децата със специални образователни потребности в детските градини и училищата са 25000, като 15000 от тях имат затруднения в общуването, заради наличието на увреждания - сензорни затруднения, разстройство от аутистичния спектър. Включването на тези деца в масови детски градини и училища, без въведени средства, които да улесняват комуникацията с останалите и без достатъчна подготовка и подкрепа за учителите, е неефективно и често дори невъзможно. Много от тези децa могат да изразяват потребностите си и да общуват много по-ефективно, ако педагозите в училищата са обучени да разпознават нуждите им и да използват средства за допълваща и алтернативна комуникация.
I. Видове ВТПС в зависимост от индивидуални особености и функционални затруднения
При определяне на помощните средства и технологии се визира следната дефиниция: „Всеки артикул, съоръжение или продукт независимо от това дали е в оригинален вид, или е модифициран или изработен по поръчка, и се използва да повиши, поддържа или подобрява функционалния потенциал на децата с увреждания”. В контекста на дефиницията, диапазонът на помощните технологии и средства е изключително широк и включва, както високо технологични (high-tech), така и ниско технологични (low-tech) решения. Съвременните помощни средства и технологии могат да бъдат, както прости, евтини и нискотехнологични елементи като уплътнител за химикалка, така и много по-комплексни високотехнологични устройства като брайлов дисплей и специализиран софтуер. От направено социологическо проучване сред родителите на деца със СОП, 36.0 % от тях смятат, че за адекватна подкрепа за обучение на деца със СОП са неоходими подходящи обучителни материали като: дидактически материали, образователни игри, компютърни програми, специални програми и др,
Източник: изследване сред родители на деца със СОП (Глобал Метрикс ООД и Център за приобщаващо образование).
1.1. Помощни средства и технологии по функционални затруднения
В зависимост от функционалните затруднения ВТПС са за: сензорни увреждания; физически увреждания; множество увреждания; интелектуални затруднения; езиково говорни нарушения; специфични затруднения на способността за учене (дислексия, дисграфия, дискалкулия); разтройства от аутистичния спектър; емоционални и поведенчески разтройста.
1.2. Помощните средства и технологии в зависимост от индивидуалните особености и обучителните затруднения
В зависимост от индивидуалните особености и обучителните затруднения ВТПС са за: писане; четене; математика; рисуване; общуване; изрязване; игра; самостоятелно обслужвне.
Таблица на видовете ВТПС според обучителните затруднения
ВТПС за писане и четене:
Диктофон; Брайлова пишеща машина; Електронен правописен речник; Скенери (устройства за сваляне на записки от печатни материали); Джобен електронен видео увеличител; Настолно електронно увеличително устройство.
ВТПС свързани с математическите умения:
Калкулатор с голям дисплей; Говорещ калкулатор с голям дисплей; Адаптиран електронен часовник.
ВТПС за комуникация. Устройства за алтернативна и допълваща комуникация с възможност за записване на реч:
Говорещо кръгче- устройство за алтернативна и допълваща комуникация с възможност за записване на реч; Говорещ бутон; Говореща щипка; Говорещ албум; 10- бутонен комуникатор с възможност за запис на реч; Табло с говорещи бутони; Комуникатор с възможност за запис на реч и контейнери за поставяне на текстилни и реални предмети; Джобен комуникатор; Преносим:комуникатор Go Talk 9+ и Go Talk 32+.
ВТПС за рязане:
Електрически ножици.
ВТПС свързани с комптърните умения. Периферни устройства:
Брайлова клавиатура Брайлов дисплей за клавиатура. Брайлова клавиатура и дисплей в едно. Брайлов принтер. Алтернативни клавиатури. Алтернативни мишки Електронни устройства за алтернативен контрол на курсора. Тъчскриин.
Адаптирани приложения към Операционни системи за работа с компютър:
Приложения за достъпност в операционни системи- Windows/PC; iOs/Mac; Linux.
Адаптирани софтуерни продукти:
Четец на български - Ирина; Camera mause – софтуер за контрол на мишката чрез движение на главата; Look To Lern – софтуер с пакет забавни обучителни игри за устройства за контрол на поглед; Light Box.
В сферата на интегрираното обучение тези помощни средства и технологии, за децата и учениците със специални образователни потребности, са необходимост. Те дават възможността да реализират своя потенциал по същия или по подобен начин със своите връстници. Включвашите технологии могат да имат различен дизайн. Дизайн за специални цели, който се грижи за специфични увреждания; Адаптиран дизайн, така че един продукт да може да се конфигурира, за да посрещне нуждите на потребителя; Дизайн, съобразен с потребителите, който цели да развие традиционните продукти, за да включи колкото е възможно повече потребители
При проектирането на помощните технологии, най-важното е да се вземат предвид индивидуалните потребности на детето или ученика с увреждане. Ако едно устройство е добро за някого, за друг то може да е неподходящо.
II. ВТПС при хора със сензорни нарушения
Увреденият слух ограничава възможността да се долавят разликите между звуците, поради което думите се чуват и заучават грешно. Това затруднява съществено схващането на основните правила за структуриране на речта – устна и писмена.
Нарушеното зрение води до липса на възможност да се правят разлики във форми, обърнати букви или числа; прескачат се думи и редове; нарушава се възприятието за дълбочина и разстояние, както и координацията между зрение и движения. Подобни проблеми могат да засегнат моторните умения, разбирането на прочетен текст, а така също и математическите умения. Свойството на писмеността, точно да отразява мислите и да ги запазва за практически неограничено време, я прави най-удобната форма, под която се запазва и разпространява знанието. Като съвкупност от графично изобразени (плоскопечатни) символи и знаци, тя е недостъпна за непосредствено възприемане от незрящите. Това налага нейното преобразуване обратно в реч или използването на специален шрифт, наречен Брайлова азбука. Съвременните методи на достъп до информация са свързани с електронните технологии. За щастие, чрез специални устройства и програми незрящите могат да ползват компютър, сами да набират и обработват информация, както и да ползват огромно количество информация, събрана и обработена от други хора. Като изключим работата с графични изображения (снимки и видеофилми), незрящите са напълно равнопоставени със зрящите си колеги при ползването на компютърните технологии. Работата с компютър е свързана с обмен на информация между потребителя и компютъра. За да подава команди към компютъра, незрящият може да работи със стандартна клавиатура. Стандартната мишка обаче е неудобна за ползване от него.
Целият материал:
Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят. |
Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите. |
Ако не знаете как, кликнете тук |
Високотехнологични помощни средства при обучение на деца със СОП
- Mozo
- Skynet Cyber Unit
- Мнения: 296701
- Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
- Репутация: 368092
- Местоположение: Somewhere In Time
Високотехнологични помощни средства при обучение на деца със СОП
- Прикачени файлове
-
Високотехнологични помощни средства при обучение на деца със СОП.rar
- (118.07 KиБ) Свален 62 пъти

-
- Подобни теми
- Отговори
- Преглеждания
- Последно мнение
-
-
540 млн. рубли за обучение на руските ученици да боравят с дронове
от Mozo » пон яну 20, 2025 12:40 » в Любопитни новиниПрез декември 2024 г. военният министър на Русия Андрей Белоусов анонсира създаването на войски от безпилотни системи в руската армия. Към този... - 0 Отговори
- 56 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пон яну 20, 2025 12:40
-
-
-
Meta тества първия си чип за обучение с изкуствен интелект
от Mozo » ср мар 12, 2025 13:03 » в Любопитни новиниКомпанията майка на Facebook - Meta Platforms, тества първия си собствен чип за обучение на системи с изкуствен интелект, предава Reuters. Това е... - 0 Отговори
- 47 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
ср мар 12, 2025 13:03
-
-
-
Граждани настояват за повече средства за зелени площи в София
от Mozo » ср апр 02, 2025 12:32 » в Любопитни новиниГраждани от всички 24 района на София призовават общината да отпусне 20 млн. лева от бюджета за 2025 г., оценен на 2 млрд. лева, за придобиване на... - 0 Отговори
- 87 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
ср апр 02, 2025 12:32
-
-
-
Унгария блокира средства от ЕС заради спрения транзит на петрол от "Лукойл"
от Mozo » ср юли 24, 2024 12:30 » в Любопитни новиниУнгария ще блокира възстановяването на средства от Европейския съюз (ЕС) за страните членки, които са предоставили боеприпаси на Украйна, докато Киев... - 0 Отговори
- 45 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
ср юли 24, 2024 12:30
-
-
-
Смартфоните в ЕС със защита да не ги ползват деца
от Mozo » вт май 20, 2025 15:50 » в Любопитни новиниЕвропейският съюз върви в посоката да стане световен лидер в забраната на децата да използват социални медии според ново предложение, набиращо все... - 0 Отговори
- 23 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
вт май 20, 2025 15:50
-