Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Лекции по МОБЕЛ за 3-ти курс Начална и предучилищна педагогика

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи и всякакви теми свързани с педагогиката.
Дидактика, образование, специална педагогика, социална педагогика, военна педагогика, възпитание, формиране на личността, предучилищна педагогика, училищна педагогика, педагогика за възрастни.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 283199
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 332742
Местоположение: Somewhere In Time

Лекции по МОБЕЛ за 3-ти курс Начална и предучилищна педагогика

Мнение от Mozo »



II.ПЛПСО.1.Психолог.характеристика на четенето и писането
Началното ограмотяване вкл. четене и писане.Четенето има две
страни:съзнателна(разбиране на прочет.)и автоматизирана
(техника на чет.)М/у тези двестрани съществува взаимно връзка и
обослувеност.Процесът на разбиране на четенето е в пряка
зависимост с възприемането и обратното.Четенето е сложен
процес при който Опитния четец :*схваща думата изцяло,още с
първите 2-3букви водейки се от това което чете той интуитивно,без
да се замисля изчита правилната дума.Пр/Нил-крокодил
*осъзнаването на прочетеното става в момента на самото
четене.Движенията при възприемане и произнасяне са
автоматизирани,бързи и леки а съзнанието е съсредоточено в/у
съдържанието.Всички действия са сляти в едно,и четящия не ги
осъзнава като отделни такива.Начинаещия четец-*чете не думата,а
буквата,така четенето става бавно.* мисли за техническата част на
самото четене и не може да осмисли това което чете.*Отделните
действия които образуват процеса на четене са разчленени и
допълнително затрудняват четящия.
ЧЕТЕНЕ:аналитичен етап-овладяване на звуковете и буквите и
обединяването им в срички и думи.Според Егоров в този етап има
две степени
-буквено аналитична /овладяв. на звукове и букви и сливането им в
сричка.Осн. четивна единица е буквата.Дет.я възприема но я
задържа в съзнанието си за да я свърже с др.буква за да се
образува сричка.Това става мн. бавно и дет. често греши буквите а
разбирането идва след прочитането./и
-сричково аналитична-осн. четивна единица е сричката.Дет. я
възприема като част от думата.Идеята е то да започне да слива
сричките и да чете думата изцяло.Разбирането е все още след
прочитането.
етап на овладяване на цялостни похвати за четене-характеризира
се с преход към цялостно възприемане и прочитане на думата.Тя
се възприема като част от фразата.Детето се опитва да прави
смислови догадки по време на четене,но няма време да я провери
и това може да се превърне в
синтетичен етап-бързо синтетично четене.Похватите на четене са
овладени,четенето е автоматизирано и вниманието е насочено към
съдържанието на прочетеното.Умело се използва смислова
догадка.Трудности при четене- а /М/у звуковия образ а думата и графичното
и изражение няма пряко еднозначно съответствие.Разл. варианти
на една фонема се означават с една и съща буква./л/Ученикът
трябва сам да съобрази това спрямо конкретния звук. вариант.б
Тъй като сн. единица в думата е буква,дец.се стремят да четат по
буквено,но осн. произносителна единица е сричка и учениц. трябва
да възприемат четенето по срички,което за тях представлява
трудност.
в/
ПИСАНЕ-то е вед речева дейн.В неговата същност са отразяване
на мисли,преживяван. и др. ч/з графични знаци.Тази дейн. има
сложен и комплексен характер-от една страна какво ще изразява
написаното,от друга как ще се изразява/т.е
лексикално,граматично,фонетично,стилово оформяне на съдърж.и
от трета техниката на писане.При възрастния чов. вниманието на
пишещия е насочено към съдържанието и отчасти към
стила,техниката е автоматизирана.Пишещия не обръща вниман. на
позата на тялото,стила на писане,това как държи
химикалката,правописа,начина на свързване на буквите и др.При
начинаещия това е мн. сложен проц.,състоящ се от мн. действия
освен изброените при възрастния+точното образуване на звуковия
състав на думата и многото правописни особености.Особености на
писане на учен.-1 кл.изписване на елемент. на буквите и тяхното
свързване само по себе си е сложен акт за дет.,а изписването на
всяка следваща буква в думата дет. възприема като отделна
графична зад.След дълги упражн. идва интеграцията на движен.
при писане.Писането е съпроводено с волево,интелектуално и
физич. напреж.То се отразява на изписването на буквите-те са
неравни съотношението м/у елементите и буквите е нарушено.Дец
от 1кл. имат вярна образна представа за образа на буквата,но
немогат да я напишат красиво.
Етапи на проц. на писане:
Iетап:Ориентировъчен/за Пув/IIетап:Аналитичен-преобладава
анализа пред синтеза.В него се овладява първо писането на
елементите,а след това и буквите.Гуриянов нарича тови етап
още”елемент”При писане учен. мислено разделя буквите на
отделни елемен. и изписва всеки от тях с отделно движение.IIIетап
Аналитико-синтетичен-според Гуриянов се постига единство на
аналитичната и синтетичната дейн.на учениц. в процеса на
писане.децата вече са усвоили елементи и букви и се уражн. да
изписват думи и изречен.Този етап е наречен отГуриянов”буквен”Учениц. изписват буквите в думите с един волев
импулс.IVетап Синтетичен етап-вниман. на учен. е съсредоточено
към изписването на думата и спазването на съответните графични
изискв.→еднакъв наклон,вис.ширина и др. Гуриянов нарича този
етап”етап на свързаното писане”Самият процес на изпълнен.на
звуковия образ в писмен/буквен/е сложен и включва няколко
процеса:*възприемане на звуковата форма на думата*съотнасяне
на звуковия вариант към съответната звукова фонема*долавяне на
звуков.варианти в тяхната поредност*актуализиране на
буквата*свързване на буквите в дума.При четенето учениц.
превеждат буквите в звукове,а при писането-обратно.Пр. пише се
щъркел,а се чува штъркел.
2.Звукова с-ма на БЕи ограмотяването.-Обуч. по начална
грамотност е свързано с фонемната и графична с-ма на БЕ.В обуч.
по грамотност е важно да се спазва реда на овладяване на
звуковете,свързването им в срички,тях в думи,изречан. и текст.В
съвременната фонетика говорния звук се изучава в три аспекта:1и
2асп.-Артикулация-звуков.имат място и начин на
образуване.Учленяването им става в говорния апарат/включват се
дихателните органи-уста,гръклян,гърло и нос/Звуковете се
образуват от издишаната въздушна струя.В гръкляна се извършва
озвучаването ч/з действието на гласилките.Гърлената,устната и
носната кухина модулират резонантно идващия от гръкляна глас и
образуват опр. звукове.

Целият материал:
Прикачени файлове
Лекции по МОБЕЛ за 3-ти курс Начална и предучилищна педагогика.rar
(39.6 KиБ) Свален 23 пъти
Прочетено: 464 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Педагогика”