Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Компютърни технологии

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи и всякакви теми свързани с педагогиката.
Дидактика, образование, специална педагогика, социална педагогика, военна педагогика, възпитание, формиране на личността, предучилищна педагогика, училищна педагогика, педагогика за възрастни.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 283199
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 332742
Местоположение: Somewhere In Time

Компютърни технологии

Мнение от Mozo »

Компютърната дидактична игра- средство за личностното развитие на детето


Изискванията на времето и обществените нужди, изключително бързото развитие на информационнитеи комуникационни технологии поставят на дневен ред пред българските образователна система и училище абсолютната необходимост от нов тип обучение, промяна на учебни програми, учебници, учебни помагала, способи и средства, прилагането на нови и различни стратегии на преподаване. Нещо повече пред съвременното обучение стоят за решаване редица сериозни въпроси като застъпването все повече на проблемното и развиващо обучение, интегративност на знанията,
поставянето на детето в активна и творческа позиция, за сметка на механичното възпроизвеждане на запомненото.Един от пътищата за решаването на тези актуални проблеми е широкото използване на компютрите и компютърните игри като средство на обучение.От дълбока древност до наши дни, най–известните представители на философската, психологическите и педагогическите науки подчертават огромното значение на играта за развитието личността на детето във физически, емоционален, умствен, нравствен и естетически аспект.Играта е основна водеща дейност чрез която се формират и развиват всички страни на детската психика като усещанията, възприятията, вниманието, както и волевите качества –организираност, последователност, упоритост, постоянство, инициативност.Развитието на
съвременните информационни технологии позволяват редица от познатите дидактични игри да се превърнат в компютърни игри, които успешно да се
използват, както за реализиране на познавателните дейности, така и за мотивиране на децата към учебните дейности и подпомагане усвояването на учебното съдържание.Използването на образователните компютърни игри положително влияе на развитието на детето особено при развитието на мисленето, формиране на умения за обобщение и класификация, развитие на паметта и вниманието, на координацията и моторни действия.Още от най-ранна възраст съвременните малчугани се „потапят“ във виртуалния свят, предпочитайки електронните игри и забавленията пред тези в реалния живот. Точно тези стихийни интереси и увлечение трябва да се превърнат в целенасочен процес за повишаване интереса на учениците към ученето и развиване на техния потенциал и творческо въображение.За съжаление педагогическата наука е в положение на догонваща в това отношение, въпреки че в последните няколко години се налага тенденция за сериозно включване на информационните технологии в учебно-възпитателния процес. Вярно е и обаче, че все още немалка част от учителите подхождат с недоверие към новите тенденции и стратегии на преподаване, дължащо се до голяма степен на инертност, но и на високата степен на затруднения,които срещат дори и при използването на готови софтуерни продукти. Разбира се, има и преподаватели,които ежедневно използват компютър,а интерактивните дъски, електронните учебници и на практика доказват, че уроците с използване на
презентации и използването на компютърни игри в преподаването правят знанията по-трайни, заниманията по-интересни, вниманието по-устойчиво, повишават плътността на урока, мотивират ученика, провокират интересите
му и творческата му активност.Много важно при избора на игра е съблюдаването на принципите на обучение -достъпност и последователност. Играта трябва да стимулира децата, а не да ги обезсърчава.От съществено значение за съвременния учител е познаването на основните характеристики на образователните компютърни игри и възможностите за тяхното интегриране в урочната и извънкласна дейност. Правилно подбраните компютърни игри са изключително подходящи за децата в предучилищна възраст. Те са средство за опознаване на живота и се превръщат в безценно средство за обучение и възпитание. Компютърните дидактични игри трябва да се използват премерено и след прецизен подбор, направен по ясни и точни критерии и вярна професионална преценка.В същото време те могат ефективно да се приложат:
-Частично в урока при усвояване и затвърдяване на знания и умения
-За осъществяване на индивидуално обучение
-За получаване на информация за постиженията на децата на всеки етап от
обучението
-За съчетаване на индивидуалната работа с работата в групата
-За съчетаване на обучението с играта
-За управление на самостоятелната дейност на децата.
-За мотивиране на учебно-познавателната дейност
-За развитие на алгоритмични умения.
-За развитие на творческо мислене.
-За създаване на проблемна ситуация и т.н.
Всяка компютърна дидактична игра може да се опише като се вземат под
внимание нейните основни дидактически и технологични характеристики:
-Цел
-Предназначение
-Взаимодействие на детето с компютъра и/или останалите участници в
играта
-Развиваща функция
-Сценарии
-Нива на трудност
-Брой играчи
-Отчитане на постигнатите резултати
-Положително стимулиране на играча
-Начин на предоставяне на играта на детето
-Изисквания към използвания хардуер
-Навигация
-Дизайн на интерфейса
-Наличие на указания за правилата на играта.
Въз основа на посочените изисквания могат да се направят и класификации
и на игрите. Например по отношение на предназначението, компютърните образователни игри могат да бъдат дидактични, свързани с определен учебен предмет или игри за свободното време с цел развлечение. Компютърните образователни игри могат да бъдат достъпни и предоставяни на децата чрез локална мрежа, Интернет. Важен елемент в проектирането и разработването на дидактични компютърни игри е осигуряването на високо качество по отношение на интерфейса и взаимодействието на детето с компютъра. Съобразяването с психолого-педагогическите характеристики на децата в предучилищна възраст, също определя избора на дизайн, навигация, осигуряване на звукови елементи.Наблюдава се тенденция към постепенно увеличаване на образователния софтуер на български език подходящ за обучението на децата. Този софтуер е разработен по формата на компютърни игри и предизвиква интереса на децата. Има редица компютърни игри, които могат да намерят място в урочната дейност.Целта им е да се осъществи реализиране на задачите на определено образователно съдържание.Именно това ще улесни познавателната дейност и възприемането на нови знания от страна на учениците.
С компютърните дидактични игри се постига голяма ефективност при овладяването на нови знания и умения в областта на математиката, овладяването на речта и запознаването с обществената и природна среда.
Компютърът се явява като средство за решаване на отделни познавателни задачи, за самостоятелно занимание и предизвиква голям интерес от страна на децата.Като най-модерна интерактивна играчка за детето, намира широко приложение в съвременната епоха.Той има комплексен характер,защото се явява и като предмет, и като метод на обучение.В предучилищната възраст компютърът и дидактичната игра доминират през цялото време.Ние като учители,използвайки такъв вид игри, трябва да целим да дадем по-голяма самостоятелност на децата, при затвърдяването на вече усвоените знания и умения.Разучаването на една такава игра е свързана предимно с възприемането, запомнянето и точното спазване на правилата, по които е построена тя.Обяснявайки правилата на компютърната игра, ние забелязваме у децата желание за работа и усещаме как се забавляват.У тях започват да се формират различни умения- да приемат поставената задача, да насочват усилията си решаването и, да постигат резултат ида работят с компютър.Формирането на тези умения е сложен,продължителен процес, който води до личностното развитие на детето.Детето се доизгражда като самостоятелна личност, която запознавайки се с играта инейните правила, се стреми да приложи на практика вече усвоените знания и умения.Компютърните дидактични игри развиват у децата комбинативност на ума, наблюдателност и съсредоточеност.Те водят до прогресивното развитие на детето както в личностен план, така и в творчески план.Децата, играейки на тези игри,започват да се чувстват по-сигурни,вярват в собствените си възможности,гордеят се със себе си, че могат да се справят сами със съвременните технологии.Обогатявя се въображението им и започват да виждат компютъра като техен "приятел".Играейки, децата общуват с компютъра,обменят си информация.Те го виждат като едно живо същество, което притежава емоции,чувства,психика и морал.Ако например в една дидактична игра има герои, децата ги възприемат като истински, защото правят някакви движения и издават звуци.На тях им става по-интересно и се стремят да ги последват, като повтарят всичките им реплики.Именно това привлича детската психика и въображение.
Доскоро социолози и психолози смятаха, че комютърът и компютърните игри имат вредно влияние за социалното развитие на децата. Изказваха се опасения, че пред компютъра детето се усамотява, няма възможност да общува със свои връстници, не може да упражнява своята реч и става своенравно. Всъщност самият компютър като най-мощното средство за предоставяне на информация чрез интернет и добре разработен софтуер е идеално средство за преодоляване на редица недостатъци и несъвършенства на формиращия се характер на детето. Използването на специално разработени програми с образователен характер под формата на обучаващи игри (компютърни дидактични игри) дават възможност на детето да получава не само нови знания, но и да се научи да спазва определени правила, да проявява търпение, да следва постигането на краен резултат. Всички други видове дидактични игри (словесни, предметни, настолни, предметно-словесни, подвижни) притежават определени достойнства – имат определено познавателно съдържание, стимулират и развиват мисленето, учат децата да спазват определени правила, предлагат форми за съвместни дейстивя, учат на търпение, отстъпчивост, честност, но и определени недостатъци – не винаги предлагат система за контрол на действията и обратна връзка, не предпазват от появата на конфликти, задължително изискват наличието на реални партньори (деца или възрастни), не предлагат възможност за участието на повече сетива. За разлика от изброените традиционни игри компютърните игри притежават всички изброени достойнства на игрите плюс възможността за представяне на игровия замисъл едновременно зрително, звуково, анимирано, което ги прави изключително желани от децата, защото напълно отговарят на техните възрастови особености и възможности. Участието на повече от един анализатор гарантира привличане на детското внимание за по-дълго време. Динамиката на игровото действие не позволява на детето да се отегчава и да не достига да крайния резултат. Анимираните герой се възприемат от детето като герои от приказка, която ги привлича и интригува. Правилното решение винаги е последвано от поощрителна оценка, допуснатите грешки не се наказват и порицават, а само се насочва детското внимание към отстраняването им.

Целият материал:
Прикачени файлове
Компютърни технологии.rar
(129.58 KиБ) Свален 9 пъти
Прочетено: 514 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Педагогика”