Компютърът – ученическия чин на
ХХI век
Днес ,в началото на ХХI век ,никой не може да бъде учуден със съобщения за високи темпове на прогреса в отделните научни направления и отрасли на техниката ,за бързо увеличаващите се новости в различните области на живота .Това вече е общоприета констатация ,а фактите ,които я потвърждават ,са безброй .
Може да се смята ,че по стремителността на развитието си ,по интензивността и широтата на проникване буквално във всички области на дейността и бита на човека ,компютърът представлява един от най-уникалните феномени . Той нахлу в живота ни така бързо и категорично ,както нито едно човешко изобретение досега .Възприеман в началото като нещо средно между калкулатор и електронна пишеща машина ,скоро компютърът започна да завзема все нови и нови територии от нашето ежедневие и все повече да се доближава до изкуствения интелект от фантастичните романи .Започнал похода си от лаборатории и научни институти ,този електронен мозък се настани безапелационно в банки и държавни учреждения ,завзе с лекота летищата и железопътните гари , “почука” на вратата на собствения дом ,навлезе в класната стая .
Азбучна истина е ,че процесът на обучение представлява целенасочен процес на взаимодействие между учителя и учащите се .Днес се добавя нов ,активен компонент – компютърът .
Компютърът се приобщава към една система ,но не заменя нито един от нейните елементи .Със своите качества на акумулирана интелигентност ,компютърът е нова цел и качествено ново средство за обучение .
Важен въпрост е отношението компютър – учител .Компютърът няма да измести учителя ,няма да го замени в обучението на децата .Учителят е нещо повече от компютъра и той трябва да остане .
Преди да седне пред компютъра , детето трябва да бъде обучено от учителя как да го използва .Ще се промени съдържанието ,методите и принципите на обучение .Обучението трябва да бъде ново ,да стане по-глобално и интегрално .Подготовката на учащите се за работа с компютър следва да се разглежда като “втора грамотност “ .Днес компютърът се разглежда многофункционално :
като средство за интензификация на процеса на обучение
като учебно средство в помощ на обучението ,възпитанието ,управлението на образованието и информационното обслужване
като обект за изучаване и приложение в живота сега и в бъдеще
Компютърът е интегрално учебно-техническо средство ,което съчетава функциите на магнeтофона ,грамофона ,пишещата машина , телевизията , диапроектора , графоскопа и др .Приложението на компютрите допринася за значителна интензификация на процеса на обучението , а също и за неговата идивидуализация :
1. С използването на компютрите , постепенно се ликвидира и т.нар. ”информационен вакуум”.
2. Информацията , с която разполага компютърът , има редица достойнства .Тя може да се възпроизвежда по принцип неограничено толкова , колкото се налага .С помощта на компютъра могат да се моделират сложни процеси и явления , да се представят не само по-нагледно и по-обобщено , а и по-достъпно за учениците .
3. Компютърът позволява да се рационализира труда на всеки ученик .Чрез него може да се осигури надеждна обратна връзка , значително да се повиши активността и самостоятелността на учениците.
Компютрите изпълняват различни функции: информационна , моделираща , обучаваща , контролираща .
Информационнната функция се заключава в подаване на ученика на необходимата учебна информация по указани параметри .Този процес може да протече и под формата на консултации с компютъра , който предоставя на ученика допълнителна справочна информация , интересни научни факти , данни и др. , оказващи определено мотивационно и възпитателно въздействие върху него .
Моделиращата функция позволява изучаваните закономерности да се представят в символична и графична форма , при което учениците могат да задават различни стойности на параметрите , характеризиращи изучаваната закономерност , да получават графики , да наблюдават движещи се обекти и симулационни модели на физически и технологически процеси , да се “намесват” в тези процеси , да изменят техните параметри и да наблюдават резултатите .
Обучаващата функция се осъществява благодарение на предварително подготвена обучаваща програма , която може да бъде ориентирана ,както към усвояване на нови знания , затвърдяване на вече усвоени знания и осмисляне на въвежданите понятия , принципи , закономерности и т.н. , така и към решаване на разнообразни задачи с практическа насоченост . Предоставят се немалки възможности за изграждане на адаптивни обучаващи програми , за подбиране на задачи с нарастваща степен на трудност , позволяваща учебното съдържание да се овладява с непрекъснато повишаващ се интерес , с перманентно повишаваща се учебна и познавателна мотивация .
Контролиращата функция се заключава в предявяването на задачи и тестове , с помощта на които се определя равнището на подготовката и индивидуалните различия на учениците . При това за установяване на действителните учебни постижения на учениците , контролът по метода на избор на един от няколко готови отговори следва да се съчетава със свободното им конструиране , като се търсят възможности за използване на по- гъвкави начини за проверяването им .
Кое е интересно за децата ?
Ето мнение на ученици:
- Харесват ли ви компютърните езици ?
“ Да , защото няма двусмислици , няма “ала- бала ” .
- Но компютърът често ви “ наказва” ,а вие не му се сърдите . Защо е така?
“ Защото компютрите не ни обиждат !Компютърът винаги е прав !”
- Кой отговор на компютъра възбужда у вас най-голям интерес ,амбиция или яд ?
“ Най-обичам ,когато компютърът ми “ каже грешка “ , тогава започвам да я търся .Случва се по половин час или един ден да не мога да я намеря и едва тогава питам някого.”
Контактите на децата с компютрите разкриват нови хоризонти за разширяване на потенциални възможности на човечеството .В детските години най-естествено се привиква към високотехнизираната среда на компютъризирания свят ,без да се преживява “шок от бъдещето “ или да се поражда психологическа съпротива срещу новото и непонятното .Така следващите поколения се подготвят качествено новото равнище на производителните сили .Съкращава се и процесът на адаптация на човечеството към новото равнище на технологическата цивилизация .
Опитът показва ,че децата не само бързо привикват да използуват компютъра за това ,за което е предвиден –т .е .да използват началните програми ,но също така те веднага се насочват към разработване на собствени програми за неща ,които се занимават – компютърни игри ,изучаване на езици с помощта на компютър и т .н .Не са малко примерите ,когато такива програми имат значението на продукт за продажба .Разкриват се нови перспективи за използването на детското творчество не само в изкуството ,но и в науката , и в производството .
Компютърът може и трябва да помогне ученикът сам да достигне ,да открие истини ,които досега е получавал наготово .Пътищата за това са различни .Например – учебни игри .Формата може да бъде много атрактивна – “ космически полети “ , “висш пилотаж “ , “машина на времето “ .Важното е обучаемият да прилага и изработва знания , да прави изводи да открива печеливши стратегии ,да осъзнава сложни абстрактни понятия .Или пък учебни експерименти – компютърът е идеално средство да моделира практически всички процеси .От падането на тяло до реакции на ядрения синтез .И отново най-важното е ученикът да не е зрител , а активен участник –експериментатор .
Компютрите привличат с бързината на операциите ,с пестенето на време .А в това отношение те са с неограничени възможности .Но компютърът не може да прави разлика между традиционното и нетрадиционното мислене .Или ако той може да “мисли “ ,то засега не може да твори !Компютърът обаче може да помогне на човека да твори по-бързо и по-рационално .
Целият материал:
Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят. |
Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите. |
Ако не знаете как, кликнете тук |
Компютърът – ученическия чин на 21 век
- Mozo
- Skynet Cyber Unit
- Мнения: 283738
- Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
- Репутация: 334077
- Местоположение: Somewhere In Time
Компютърът – ученическия чин на 21 век
- Прикачени файлове
-
- Компютърът – ученическия чин на 21 век.rar
- (12.96 KиБ) Свален 3 пъти