Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Иновации в предучилищното образование

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи и всякакви теми свързани с педагогиката.
Дидактика, образование, специална педагогика, социална педагогика, военна педагогика, възпитание, формиране на личността, предучилищна педагогика, училищна педагогика, педагогика за възрастни.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 295608
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 365596
Местоположение: Somewhere In Time

Иновации в предучилищното образование

Мнение от Mozo »

ТЕМА 1: ИНОВАЦИИ В ПРЕДУЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
( лекции проф.С.Въчева )
През последните десетилетия в Предучилищното образование се осъществяват редица реформи. Те се отнасят до организацията, съдържанието и управлението на Предучилищното образование( въвеждане на вариативни програми, въвеждане на делигирани бюджети и др.) Особени промени настъпват в Закона за Предучилищно образование, приет през 2015год. С него се замени понятието народна просвета с предучилищно и училищно образование. От 1948г. до 2015г. Образователния закон се нарича Закон за народната просвета. С новия закон ( или новия нормативен документ ) се промени названието на подсистемата предучилищно възпитание с предучилищно образование. Това наименование не е ново. Още през 1934г. е издадена Наредба за предучилищно образование. Тук важен принос има проф.Генчо Пирьов.
Новото наименование на подсистемата показва, че в ДГ се реализира не само възпитателен процес, а и процес на обучение.
ЦЕЛ НА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ:
Предучилищното образование осигурява възпитание, социализиране, обучение и отглеждане на децата до постъпването им в първи клас.
С въвеждането на закона се промени структурата на предучилищното образование. То се осъществява в ДГ и училища, в които има подготвителни групи. Отпада терминът ОДЗ(Обединено детско заведение ).Този факт ще създаде много грижи на персонала на ОДЗ-тата (смяна на логото, промяна в документацията и др.) Отпада и терминът ЦДГ. Всички възпитателни заведения вече ще се наричат само ДГ.
Новост е и въвеждането на наименованието Частна ДГ. Със Законът за предучилищното образование се запазва квалификацията на предучилищните заведения. В зависимост от източника на финансиране те се разделят на: - държавни;
• общински;
• частни. Държавните се финансират от държавния бюджет, но в тях постъпват само деца на военни и служещи в Министерството на отбраната. До този момент в държавните ДГ се приемат приемат деца със СОП. Поради тяхното интегриране към масовите ДГ (2003Г.) се налага в държавните ДГ да се приемат и др.деца. Общинските ДГ се финансират чрез общинския бюджет. Тези ДГ са най-многобройни в страната.
Частните ДГ се финансират от юридически и физически лица и организации. С новия образователен закон те получават възможност за държавна субсидия. По този начин се предотвратява несправедливостта за децата,неприети в общински ДГ и посещаващи частни ДГ.
Държавната субсидия ще е по желание на частните ДГ,но те ще бъдат принудени да събират такси за дейности, извън тези, за които получават субсидии. Освен това се задължават да осигурят безплатен престой на 20 % от децата- деца със СОП или при 20 деца- 4 със СОП.
С новия нормативен документ отново децата се разпределят в групи по възрастов признак:
• първа група- 3-4 год., а в случаите по чл.4,ал.2- от 2 до 4 год.
• втора група – 4-5 годишни деца;
• трета подготвителна група – 5-6 годишни деца;
• четвърта подготвителна група- 6-7 годишни деца.
Със закона е разрешено приемът на Д. в ДГ да се извършва през цялата година.
Децата могат да бъдат записани в целодневна, полудневна, почасова и самостоятелна организация.
Децата от подготвителните групи, записани в целодневни, полудневни и почасови организации могат да отсъстват през учебно време само по здравословни причини, а отсъствието по семейни причини( с писмено уведомяване от родителите) е допустимо за не повече от 10 дни за цялата учебна година. Почасовата организация е нова форма и има регламент за престой- 3 последователни астрономически часа на ден.
При самостоятелната организация родителите отговарят за подготовката на децата си, а в края на годината то ще бъде тествано от комисия.( Това, обаче може да стресира децата.) Учебната година включва учебно и неучебно време. Неучебното време е без педагогически ситуации и е в периода 01.06 - 14.09. В неучебното време се реализират допълнителни форми на педагогическо взаимодействие.
Учебната седмица е с продължителност 5 учебни дни. Учебният ден включва основни и допълнителни форми на педагогическо взаимодействие, както и време за почивка и самостоятелна дейност по избор на детето. Основна форма на педагогическо взаимодействие е педагогическата ситуация, която протича под формата на игра.
Още Елка Петрова пише, че играта трябва да присъства в учебния процес, изпълнявайки различни функции- игрова мотивация, игрови похвати, методи и форми.
Педагогическта ситуация има за ЦЕЛ:
Формиране на редица компетенции у детето: знания,умения и отношения.
С новите държавни образователни стандарти е определен за първи път и броя на педагогическите ситуации в отделните възрастови групи: - първа група - 11 бр.
- втора група - 13 бр.
- трета подготвителна група – 15 бр.
- четвърта подготвителна група – 17 бр.
Максималният седмичен брой на педагогическите ситуации за всяка възрастова група не може да надвишава минималния общ брой с повече от 5 педагогически ситуации за целодневно обучение и 2 – за полудневно и почасово обучение. Положителен момент е условното определяне на продължителността на ситуациите: 1 и 2 група- 15-20 минути; 3 и 4 група – 20 - 30 минути.
Допълнителните форми включват: игрова дейност, хранене на децата, сънят им и дейността по избор.
По отношение на съдържанието на предучилищното образование се осъществява въвеждането на нови педагогически технологии: хуманно-личностни, игрови технологии, технологии, основани на здравословния начин на живот, технология на проектната дейност, информационни технологии, технологии на интегрираното обучение и др.
Иновация в детските градини също е въвеждането на допълнителни педагогически и др.услуги: чуждоезиково обучение, изобразително изкуство, музика, бойни изкуства, езда и др.
В момента в ДГ работят и други специалисти: логопеди, ресурсни учители, психолози, педагогически съветници и др.
Друго нововъведение е въвеждането на диагностика в ДГ. Това се потвърждава и в новия образователен закон.
През последните години се осъществяват и редица иновации в управлението на предучилищното образование. С новият образователен закон се запазват следните органи на управление: Министерски съвет, Образователно министерство, управление на местно общинско ниво и управление на ниво ДГ (директорите). Създава се нов управляващ орган- Регионален инспекторат по образованието, чиято дейност е инспектираща. На всеки 5 години всяка ДГ трябва да бъде инспектирана, тъй наречената акредитация.
Освен това се създава още един орган- Обществен съвет. Във всяка ДГ ще има такъв, в който ще членуват представители на обществеността, родителите, ДГ и на Регионалния инспекторат
В новия образователен закон са посочени само 3 учителски длъжности: учител, старши учител и главен учител. Отпадат длъжностите младши учител и методик.
През последните години се въвежда новата длъжност заместник – директор, отговарящ за учебната и проектна дейност в ДГ.
Продължава дейността и на родителските настоятелства.
С новата нормативна база ще се осъществяват акредитации. На 4 години всеки учител ще бъде атестиран , с цел установяване на неговите компетенции ( с оценки за учебна дейност и за административна дейност).
С новия нормативен документ са регламентирани и часовете за квалификационна дейност- минимум 16 ч. на година.
Важна нормативна дейност е въвеждането на делигирания бюджет. С него се дава възможност на педагогическия колектив сам да разполага със своите финанси и да се въведе диференцираното заплащане на персонала.
Въвеждането на делигирания бюджет води до някои слабости, свързани с приема на повече от допустимия брой деца.

ТЕМА 3: СЪВРЕМЕННИ ТЕХНОЛОГИИ НА ОБУЧЕНИЕТО И ВЪЗПИТАНИЕТО В ПРЕДУЧИЛИЩНИТЕ ВЪЗПИТАТЕЛНИ УЧРЕЖДЕНИЯ (лекции проф.Въчева)

Качеството на предучилищното образование се определя до голяма степен от педагогическите технологии, които представляват системи от методи,похвати и средства, които използва учителят.
В.Беспалко и Ш.Амонашвили разглеждат педагогическата технология като средство за взаимодействие на педагога и детето в педагогическия процес.
Педагогическите технологии осигуряват възможност децата да усвояват знания, умения и отношения. Те усъвършенстват възпитанието и обучението на децата,като създават условия за развитие на децата.
Затова в условията на образователни реформи особено значение придобива иновативната дейност, насочена към въвеждане на нови технологии.
Иновационните технологии включват в себе си не само съвременни технологии, а също и тези, които през годините са доказали своята ефективност,напр. хуманно-личностната технология.
Съвременната хуманно-личностна технология е възпитателна система, в центъра на която се поставя детето. Личностно – ориентираното възпитание се основава на хуманно отношение към детето, на съобразяване с неговите интереси, потребности, на спазване на правата му и създаване на условия за успешното му развитие.
Иновационни са и игровите технологии. Понятието игрови педагогически технологии включва обширна група от методи,похвати и форми на организация на педагогическия процес. Те обхващат част от педагогическия процес и включват разнообразни игри и упражнения.
С новия закон се регламентира провеждането на игрови технологии, както в учебно, така и в неучебно време, което е положителен момент.
Проектната дейност в ДГ е иновационен модел за развитието на детето. Проектът се разглежда като метод за постигане на определена цел с решаване на даден проблем. В хода на решаване на проблема децата използват своя опит и знания. На настоящия етап проектите се разделят на игрови,творчески,
изследователски, комуникативни и информационни.
В зависимост от времетраенето проектите са:
краткосрочни, средни и дългосрочни.
В зависимост от количеството участници в тях:
индивидуални, групови и колективни.
Проектната дейност в ДГ досега се реализира чрез организационната форма познавателен сценарий, която е основана на метода на проектите.
Иновация в предучилищното образование е използването на специални съвременни технически информационни средства – компютър, мултимедия, аудио, видео, интерактивна дъска. В ДГ най-често се използват компютърът и мултимедията.
Съвременните информационни технологии повишават познавателната активност на децата и съдействат за тяхното интелектуално развитие. Приложението им,обаче трябва да бъде съобразено с възрастта на Д. и да отговарят на психо-хигиенните изисквания.( Японците първи въвеждат компютърът в обучението в ДГ , но по-късно съобщават за проблеми със зрението на известен % от децата и занижена двигателна активност.)
Проблемното обучение е такава организация на педагогическия процес, която предполага създаване на проблемни ситуации, характеризиращи се с известно напрежение и интелектуално затруднение на детето, когато то не намира обяснение на някой факт или явление. За да реши проблемната ситуация детето трябва да използва нови способи на действия, но също и своя опит от преди.
Проблемната ситуация съдържа следните компоненти:
1. Неизвестни знания
2. Противоречия, когато личния опит не разрешава да се реши познавателната задача.
3. Нужда- познавателна потребност и интелектуална възможност на детето да открие новото.
Според И.Подласи: ,, Предимството на проблемното обучение се състои в самостоятелно овладяване на знания по пътя на собствената дейност, висок интерес към учебната дейност, крайни резултати „.
Към недостатъците се отнасят: слабото поднасяне на знания от страна на учителите и голяма загуба на време за постигане на целта.
Технологиите, основани на здравословен начин на живот на децата имат за цел не само да се подобри здравето на децата, но и да се повиши тяхната двигателна активност.
Тези технологии също така формират у децата първоначални представи за здравословен начин на живот.
Технология на интегрираното обучение- при нея се осъществяват връзки между различните образователни направления.

ТЕМА 2: ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКИ ОСНОВИ НА ПЕДАГОГИЧЕСКИЯ ПРОЦЕС В ДЕТСКАТА ГРАДИНА
( ЧАСТ ОТ ВЪПРОСА : ХАРАКТЕР И ОРГАНИЗАЦИЯ НА ПЕДАГОГИЧЕСКИЯ ПРОЦЕС В ДГ ( лекции проф.Въчева )
Педагогическият процес се разглежда в педагогиката като съдържателно, наситено и организационно оформено взаимодействие на възрастния и детето. Този процес се нарича освен педагогически и учебно-възпитателен и образователен. Той е двустранен процес. В него участват учители и деца, които се явяват обекти и субекти на възпитание. По отношение на учителя се явяват обекти, които са насочени към възпитание на децата, а по отношение на връстниците и другите деца – субекти.

Целият материал:
Прикачени файлове
Иновации в предучилищното образование.rar
(19.35 KиБ) Свален 122 пъти
Прочетено: 2688 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Педагогика”