ВЕЛИКОТЪРНОВСКИ УНИВЕРСИТЕТ
„Св. Св. Кирил и Методий“
Педагогически колеж
Педагогическа ситуация по Български език и литература за II възрастова група (4 – 5г.)
Дидактична игра по БЕЛ
План-Конспект
на педагогическа ситуация по „Български език и литература“
за II-ра възрастова група
Образователно направление: Български език и литература
Тема: „Под гъбата“
Вид на организираната форма: основна
Цел: Възприемане на приказката „Под гъбата“ от Владимир Г. Сутеев
Задачи:
• Преразказване и пресъздаване на народна приказка;
• Възприемане на текст и илюстрации;
• Осмисляне на действията и постъпките на героите;
• Преразказ по картинка.
Очаквани резултати:
• Активно възприема приказката и отговаря на въпроси по съдържанието на текста.
• Участва в разговори за взаимоотношения между героите.
• Включва се в уточняване на добрите постъпки и разграничаване на лошите намерения.
• Разглежда илюстрации по произведението, разпознава, посочва и назовава героите от него.
• Създава разказ по моменти от приказката
• Участва в игри за пресъздаване на приказката.
Педагогическа технология
Подходи: създаване на емоционална нагласа у децата
Принципи: комуникативно-речеви принцип
Методи и похвати: разказ на учителя, беседа, онагледяване, самостоятелна работа, игра, игра драматизация
Способи: диалог, заучаване на приказка,
Средства за онагледяване: познавателни книжки, картинки
Предварителна подготовка на учителя: - запознаване с програмното съдържание; работа с учебни материали; подготовка на нагледни материали и пособия, заучаване на приказката, интерактивна топка с джобове и карти, необходими за играта, материали за играта драматизация.
Предварителна подготовка на децата: - подготовка за слушане; умение да работят с текст; емоционално отношение
Дизайн на образователната среда
Сценарий на педагогическото взаимодействие
Етапи на педагогическото взаимодействие Дейност на учителя Дейност на децата Забележка
Насочване към предстоящата речева дейност -Деца вижте, кой ни е дошъл на гости. Познахте ли го? Кой е той?
-Точно така! Това е приятелят ни зайчето Бъбривко.
- Дааа, това е нашият приятел Зайо.
Съобщаване на темата -Деца, Бъбривко отново ни е дошъл на гости и този път ни е донесъл нова книжка.
Приказката се казва “Под гъбата” Може би е хубава и интересна. Искате ли да я чуем?
-Хайде, нека чуем приказката на Бъбривко.
Искам да слушате много внимателно!
- Да!
Конкретизиране на задачата по развитие на свързаната реч Прочит на приказката
Приказка: Веднъж силен дъжд застигнал мравката. Къде ли да се скрие?
мравката видяла на поляната малка гъбка, изтичала и се скрила под нейната шапка. Седнала под гъбата и зачакала да спре дъждът.
А дъждът валял все по-силно и по-силно...
Допълзя до гъбата мокра пеперуда:
Мравчице, пусни ме под гъбата! Цялата се измокрих, не мога да летя!
-Как да те пусна?- казала мравката.- То и за мен самата няма място.
-Нищо. Все някак ще се сместим.
И мравката пуснала пеперудата под гъбата.
А дъждът валял все по-силно...
Дотичала мишката:
-Пуснете ме под гъбата! Цялата съм вир-вода!
-Къде да те пуснем? Тук и за нас няма място.
-Сместете се малко!
Посместили се и пуснали мишката под гъбата.
А дъждът все валял и не спирал...
Край гъбата подскочил с плач врабчо:
-намокриха ми се крилцата. Пуснете ме под гъбата да се поизсуша, да си почина, да изчакам дъжда.
-Тук и за нас няма място.
-Посместете се малко, моля ви!
Посместили се - намерило се място и за врабчо.
Изскочил на полянката заек и видял гъбата:
-Скрийте ме!- викнал той.- Спасете ме! Кума лиса ме гони!
-Горкият заек - казала мравката.- Хайде още да се посместим. Едва скрили заека, дотътрила се Кума лиса:
-Да сте видели заека?- попитала тя.
-Не сме го виждали.
Дошла Лисана по-близо и започнала да души:
-Да не би да се крие тук?
-Къде може да се скрие?
Врътнала лиса опашка и избягала.
А в това време дъждът спрял и грейнало слънцето.
Всички радостно изскочили изпод гъбатa.
Мравката се замислила и казала:
-Как стана така? Отначало за мен едва се намери място под гъбата, а после се наместиха петима.
-Ква-ха-ха! Ква-ха-ха!- изсмял се някой.
Всички погледнали нагоре - върху гъбата седяла жаба и се смеела:
Ама, че сте! Гъбата...
И без да довърши избягала.
Всички погледнали гъбата и се семили защо отначало било тясно за един, а после се намерило място за петима.
А вие сетихте ли се?
-Деца хареса ли ви приказката на Бъбривко?
Децата с интерес слушат приказката.
-Да, много
Уточняване на основния проблем -Хайде тогава да кажем на Зайо, кои са героите в тази приказка?
-Точно така!
Нека сега да разгледаме Моливко какво ни е нарисувал. И той като Бъбривко изглежда харесва тази приказка! Да се опитаме заедно като отговорим на въпросите да преразкажем приказката по картинките на Моливко.
Кажете ми сега кой се е присъединил към мравката първи?
Какво направила мравката? Пуснала ли е пеперудата под шапката на гъбата да се скрие от дъжда?
-Добре, а кой идва след това?
Какво казала мишката на мравката и на пеперудата? „Пуснете ме под гъбата, цялата съм вир вода”.
Мравката и пеперудата какво отговорили?
Точно така, нямало място и за трите под гъбата, но те щели да намерят местенце и за мишката.
Кой се появява след това?
Деца, защо той е тъжен?
След малко Зайо подскочил до гъбата уплашен и видял, че там може да намери подслон. Но от какво бягал той деца? От дъжда ли е искал да се скрие?
-Добре, защо заека бяга от Лиса?
-Точно така!А какво казват героите на Лиса за да скрият Зайо?
- Браво, деца. А сетихте ли се, защо всички са успяли да се съберат под гъбата? - Мравката, пеперудата, мишката, врабчето, заека, лисицата и жабата.
-Пеперудата.
-Да, мравката направила място за пеперудата.
- Мишката.
-Казали, че няма място
- Появява се врабчо.
- Защото крилцата му са мокри.
- Той бяга от лисицата.
- Защото ще го изяде.
- Казват й, че не са го виждали.
-Защото от дъжда тя е пораснала
Мотивиране на децата за разрешаване на проблема и договаряне на резултата -Хайде сега да разкажем отново приказката като ползваме таблото с картинки.
Така ще я запомним и научим по лесно.
С помощ от учителката и насочващи въпроси децата разказват отново приказката по картинки.
Представяне на резултата и неговите елементи -Браво, деца! Справяте се чудесно!
Бъбривко е много доволен, че научихте нова приказка и бяхте толкова послушни. Затова той ви е подготвил още една изненада.
Децата се радват.
Обща преценка на активността и затвърждаване на наученото чрез игра. - Той ни е донесъл тази интерактивна топка Хитрушка.
Искате ли да поиграем? - Дааа!
Вид на игровата ситуация: Дидактична игра
Тема: „Под гъбата“
Възрастова група: II група
Цели на игровата ситуация:
• Развитие на индивидуалната и груповата игрова култура.
• Затвърдяване на знания за приказката „Под гъбата“ чрез игри.
Очаквани резултати:
а) знания: децата знаят основни моменти от приказката, могат да ги свържат със съответните изображения
б) умения: децата спазват игровия замисъл на всяка една от дидактичните игри и използват по предназначение игровите материали
в) отношения: имат опит от предходни дидактични игри и са положително настроени
Подготовка на игровата ситуация:
а) на учителя – подготвя всички дидактични материали – мека топка с джобове, карти с изображения от приказката, материали играта драматизация.
Целият материал:
Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят. |
Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите. |
Ако не знаете как, кликнете тук |
"Под гъбата" - В. Сутеев
- Mozo
- Skynet Cyber Unit
- Мнения: 295443
- Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
- Репутация: 365161
- Местоположение: Somewhere In Time
"Под гъбата" - В. Сутеев
- Прикачени файлове
-
%22Под гъбата%22 - В. Сутеев.rar
- (245.13 KиБ) Свален 11 пъти
