Цени на лекарствените продукти
Понятието цена може да се дефинира по различен начин.
“Цената на стоката е паричният (а в бартерните сделки натуралния) еквивалент, който се получава в размяната срещу нея”;
“Пазарната цена е действителната цена, по която обикновено се продава една стока”;
Общите характеристики на тези твърдения са в това, че цената излиза на повърхността в процеса на покупко-продажба или размяна, че тя отразява стойността, респ. еквивалентната стойност на стоките и че тя се изразява в пари или в други блага.
Различията в дефинициите се дължат на различните теоретични подходи, чрез които се обяснява същността на цената. Според пазарната теория пазарната цена се формира, когато търсенето (определена от полезността на стоката) и предлагане (определена от разходите за производство) се срещнат на пазара. Според стойностната теория цената се определя от стойността на разходи за производство на продукта и печалбата на производителя.
Възниква въпросът до каква степен тези две теории важат за цените на лекарствата. Отговорът е че и двете имат частично отношение, тъй като при формирането на цените на лекарствата оказват влияние и много други фактори, освен пазарът и разходите за производство.
Като първи фактор може да се посочи намесата на държавните или обществени институции. Цените на лекарствата се контролират от държавата или от обществените фондове, които заплащат за лекарства във всички държави по света. Причините за този контрол са няколко. На първо място лекарствата са от първостепенна важност за здравето на всяка нация и по тази причина всяко правителство трябва да работи за това, те да бъдат икономически достъпни до населението. За се подобри финансовата достъпност се изграждат здравно-осигурителни или застрахователни фондове, които работят на принципа на солидарността и взаимопомощта.
Като втори фактор може да се посочи наличието на важни за здравеопазването обществени мероприятия, като програми за профилактика и имунизации, за които се заплаща с обществени средства. Тези програми се финансират от бюджетни или здравно-осигурителни средства и разходите за тях трябва да са под контрол.
На трето място като фактор могат да се посочат особеностите на здравния пазар. Той не е идеален пазар, при който потребителят се среща директно с производителя и може въз основа на своите желания и покупателни възможности да закупи необходимите лекарства. Потребителят има нужда от помощта на лекарите и фармацевтите, за да се диагностицира заболяването или проблема, да се определи необходимото лечение и едва тогава ако има възможност за избор да се подбере подходящото лекарство. В редица случаи обаче изборът е крайно ограничен и стандартите на терапия налагат точно определено лечение, върху чиято цена не могат да повлияят пазарните механизми.
На четвърто място това е монополния характер на голяма част от фармацевтичния пазар. За лекарства, на които все още не е изтекла патентната защита, а това са принципно нови молекули, без алтернатива на пазара, цената е монополна, защото се произвеждат и предлагат само от един производител.
Друг фактор е вертикалната интеграция между производство и разпространение, които пречат на влиянието на пазарните сили. Въпреки, че вертикалната интеграция е забранена от европейското законодателство в Директива 2001/ 83 този негативен феномен в България придоби изключително големи мащаби. Всички производители имат складове за търговия на едро, които разпространяват не само лекарства на конкретния производител, каквито са изискванията на директивата, но и всички други разрешени за употреба лекарства. Ситуацията се усложнява, ако към тази интеграция се добави и верига от аптеки, която е директно подчинена на фирмата производител и интегрирания дистрибутор. Много ясно на българския фармацевтичен пазар се чувства негативното влияние на подобна интеграция, при която търговецът на едро приоритетно предлага лекарствата на своя производител, обвързвайки покупките на другите продукти със задължително закупуване на собствени за веригата лекарства. Ситуацията се влошава, когато и в аптеката се доставят и се работи приоритетно с лекарствата на производителя от веригата. Потърпевши от подобно положение са не само пациентите, на и здравно-осигурителната каса, тъй като се променя, както желанието на пациента, така и се изкривява предлагането, а това неминуема променя и търсенето, т.е. вреди на пазарните механизми и повлиява цената.
Влияние също така оказва и маркетинговата политика на производителите и разпространителите, които се стремят да бъдат конкурентни на пазара и да отговорят на очакванията и търсенето на потребителите.
От коментарът на посочените фактори се налага заключението, че принципите на пазарната теория при формирането на цените на лекарствата не могат да се приложат при преобладаващата част от продуктите. Възможно е само при тези, при които съществуват или генерични еквиваленти и то поне от пет производители, или при тези, които се отпускат без рецепта, тъй като при тях не се контролират цените, а само се регистрира предложената от производителят цена. Същo така не е възможно да се приложи директно и стойностната теория, тъй като големите многонационални производители могат да произведат различни продукти или да проведат отделни етапи на производствените процеси в различни държави и така стойността трудно се контролира.
Особености на формирането на цените на лекарствата
Формирането и контролът на цените на лекарствата се основават на използването и на двете групи подходи (пазарни и стойностни), но те са с различен успех през различните периоди от време и в различните държави.
В структурата на цената на лекарствата се включват различни елементи, като производствена цена, митнически разходи, данъци, такси обслужване, надценки (3 нива-вносител, ТЕ, аптека) и др. Тези елементи подлежат на самостоятелно формиране и контрол.
В литературата съществуват редица доказателства, че законодателният контрол и развитието на конкурентен пазар, чрез въвеждане на генерична лекарствена политика, водят до съществено намаление на цените, а свързано с тях и задържане на растежа на разходите за лекарства. По данни на СЗО в държави, в които има законодателен контрол цените на лекарствата намаляват до 6 пъти за 10 годишен период, а при липса на контрол се увеличават близо 2,5 пъти за същия период. При наличие на генерична конкуренция за пет годишен период цените на лекарствата намаляват до 3 пъти, а при липса на такава остават почти непроменени.
Някои изследователи считат, че цената на лекарствата е близка до реалната пазарна цена, когато на пазара един продукт ( като INN) се предлага от поне пет производители. Разработването на мерки за стимулиране на генеричната лекарствена политика (обучение, предписване и отпускане по международно непатентно име на лекарствата, икономически и законодателни стимули за производство и употреба на генерични лекарства, образователни кампании за населението и др.), позволява удовлетворяване на нуждите от лекарства на 40% от населението с едва 10% от стойността на лекарствените разходи. Това позволява отделяне на повече средства за по-скъпо лечение на действително нуждаещите се, тогава когато няма други алтернативи.
Сегашна наредба за контрол на цените и структура на цените в България
Целият материал:
Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят. |
Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите. |
Ако не знаете как, кликнете тук |
Цени на лекарствените продукти
- Mozo
- Skynet Cyber Unit
- Мнения: 283199
- Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
- Репутация: 332742
- Местоположение: Somewhere In Time
Цени на лекарствените продукти
- Прикачени файлове
-
- Цени на лекарствените продукти.rar
- (20.16 KиБ) Свален 5 пъти
-
- Подобни теми
- Отговори
- Преглеждания
- Последно мнение
-
-
Без продукти, произведени с принудителен труд, на пазара в ЕС
от Mozo » вт мар 05, 2024 12:02 » в Любопитни новиниСъветът на Европейския съюз и Европейският парламент постигнаха временно споразумение за забрана на вноса на продукти, произведени с принудителен... - 0 Отговори
- 16 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
вт мар 05, 2024 12:02
-
-
-
Тези автомобилни продукти могат да увредят колата ви
Много хора обичат да бърникат по колата си през уикендите и да правят различни подобрения по нея. Сред тях попада дори елементарното измиване на... - 0 Отговори
- 17 Преглеждания
-
Последно мнение от шони
нед фев 25, 2024 15:36
-
-
-
Полша иска от ЕС санкции срещу вноса на руски селскостопански продукти
от Mozo » пет мар 08, 2024 15:18 » в Любопитни новиниПолският парламент прие с почти единодушно резолюция, която призовава ЕС да наложи санкции върху вноса на руски и беларуски селскостопански продукти,... - 0 Отговори
- 4 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пет мар 08, 2024 15:18
-
-
-
Екстремните цени изчистиха дългове в енергетиката
от Mozo » ср май 10, 2023 12:04 » в Любопитни новиниПриходите и печалбите в сектора са започнали да спадат
Въпреки намаляващите енергийни цени, държавните дружества са успели да поизчистят дълговете... - 0 Отговори
- 14 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
ср май 10, 2023 12:04
-
-
-
Русия въвежда специални цени на дизела за поляци
Депутатите от Държавната дума в Русия предложиха на правителството да въведе специални, двойно по-високи цени на горивата за полски превозвачи.... - 2 Отговори
- 37 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
чет май 25, 2023 13:17
-