Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Курсова работа по математика за педагози

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи и всякакви теми свързани с математиката.
Алгебра, линейна алгебра, математически анализ, векторен анализ, аритметика, геометрия, аналиитична геометрия, евклидова геометрия, диференциална геометрия, тригонометрия, математическа логика, статистика, теория на множествата, теория на числата, теория на вероятностите, числен анализ.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 284583
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 336134
Местоположение: Somewhere In Time

Курсова работа по математика за педагози

Мнение от Mozo »

ВТУ „Св.Св. Кирил и Методий”, гр. Велико Търново
ПЕДАГОГИЧЕСКИ ФАКУЛТЕТ
Филиал Враца

КУРСОВА РАБОТА

ПО
МАТЕМАТИКА


I. Теоретична част

1.Дефинирайте основните операции със съждения и посочете основните им свойства.
От елементарните съждения с помощта на съюзите или, и, на частицата не и др. могат да се образуват нови съждения. Те са резултат от определени операции. Тук ще разгледаме основните операции със съждения.
Определение 1. Ако и са две съждения, то изразът "p или q" задава ново съждение, което се нарича дизюнкция или логическа сума на тези съждения и е невярно само в случая, когато и са едновременно неверни. Означава се с (чете се p" или q").
Определение 2. Ако и са две съждения, то изразът "p и q" задава ново съждение, което се нарича конюнкция или логическо произведение на тези съждения и е вярно само в случая, когато и са едновременно верни. Означава се с (чете се "p и q").
Определение 3. Ако е съждение, то изразът "не е вярно, че p" или по-краткото "не p" задава ново съждение, което се нарича логическо отрицание на и е вярно точно когато е невярно. Означава се с (чете се "не p").
Определение 4. Ако и са две съждения, то изразът "ако , то q" задава ново съждение, което се нарича импликация с предходник и наследник , и е невярно само в случая, когато е вярно, а е невярно съждение. Означава се с (чете се "ако , то q", или още "p импликация q").
И тук, както при дизюнкцията, имаме различие при употребата на импликацията в разговорния език и в математиката, но няма да се спираме на този въпрос.
Определение 5. Ако и са две съждения, то изразът "p тогава и само тогава, когато q" задава ново съждение, което се нарича равнозначност или двойна импликация на тези съждения и се приема за вярно само в случаите, когато и двете съждения са едновременно верни или неверни. Означава се с (чете се "p тогава и само тогава, когато q" или още "p двойна импликация q").
Две съждения и се наричат еквивалентни, ако имат равни верностни стойности. Означава се с (чете се "p еквивалентно на q").
Не е трудно да се види, че между операцията равнозначност и релацията еквивалентност съществува следната връзка: тогава и само тогава, когато .
Еквивалентността притежава следните свойства:
1. Рефлексивност – всяко съждение е еквивалентно на себе си, т.е. за всяко съждение .
2. Симетричност – ако имаме , то и за всеки две съждения и .
3. Транзитивност – ако и , то за всеки три съждения , и .
2. По какви начини може да се зададе едно множество? Дайте примери!
Множеството се определя, като съвкупност от елементи със сходни свойства или признаци, но това не е точно определение в математиката.
Конструктивен начин – множеството е зададено, като се посочват всички елементи.
Пример: В множеството А са включени всички четни числа.
Деструктивен начин – като се задава характеристично свойство. Характелистично свойство - признака да е очевиден, с цел да се определи общото и различно между определени елементи.
Пример: Множество от двуцифрени числа, които завършвт на 0 и всички числа, които се делят на 10.

3. Дайте определение за обединение, сечение и разлика на две множества. Изобразете тези операции чрез диаграми на Ойлер – Вен!
Обединение (сума) на множествата и се нарича множеството, чиито елементи принадлежат на поне едно от двете множества. Означава се с "". Следователно в сила е .

Като използваме диаграмите на Ойлер-Вен, можем да представим тази операция по следния начин (черт. 3 и 4):


Черт. 3 Черт. 4

Сечение (произведение) на множествата и се нарича множеството, чийто елементи принадлежат едновременно на двете множества. Означава се с "". Следователно

Използвайки диаграмите на Ойлер-Вен можем да представим тази операция по следния начин (Черт. 5 и 6):


Черт. 5 Черт. 6

Разлика на двете множества и , взети в този ред, се нарича множеството, елементите на което принадлежат на и не принадлежат на Означава се с т.е. .

Ако използваме диаграмите на Ойлер-Вен, то можем да представим тази операция по следния начин (черт. 7 и 8):


Черт. 7 Черт. 8

4. Кога казваме, че едно множество е подмножество на друго множество?
Множеството се включва (нестрого) в множеството , ако всеки елемент на е елемент и на . Подмножеството се означава се с "".

5. Кога казваме, че две множества са равни?
Две множества се наричат равни (идентични), ако се състоят от едни и същи елементи или и двете са празни съвкупности. Означава се със знака "=". Следователно, ако и са непразни множества, то , за всяко . Фактът, че две множества не са в релацията "=", се означава с "".

6. Дайте определение за двучленна релация! Кои са основните свойства на двучленните релации?
Всяко подмножество на множеството се нарича двучленна релация от в . Множеството се нарича начално множество (множество на тръгване), а множеството – крайно множество (множество на пристигане) на релацията . Означава се с .
Основните свойства на двучленните релации са:
1. Рефлексивност – релацията се нарича рефлексивна (отразима), ако за е изпълнено .
2. Антирефлексивност – релацията се нарича антирефлексивна, ако за е изпълнено .
3. Симетричност – релацията се нарича симетрична (обратима), ако за , от следва
4. Антисиметричност – релацията се нарича антисиметрична, ако за, от и следва
5. Транзитивност – релацията се нарича транзитивна (преносима), ако за , от и следва

7. Дайте определение за релация на еквивалентност! Какво наричаме клас на еквивалентност относно дадена релация на еквивалентност?
Релацията се нарича релация на еквивалентност в множеството , aкo е рефлексивна, симетрична и транзитивна. Пример: Две прави от равнината ще наричаме обобщено успоредни, ако те са успоредни или се сливат. Тази релация е рефлексивна, симетрична и транзитивна, докато обикновената успоредност е само симетрична и транзитивна.
Aко e релация на еквивалентност в непразното множество и е фиксиран негов елемент, то множеството от всички елементи , които са в релацията с , се нарича клас на еквивалентност (на абстракция) с представител елемента , относно тази релация. Ще го означаваме с .

8. Дайте определение за равномощни множества!
Множествата и се наричат равномощни, ако или ако те са непразни множества и между елементите им има биективно изображение. Означава се с .

9. Дайте примери за операции, които не са алгебрични в множеството на целите числа.
Операцията, при която по две дадени естествени числа се намира тяхната разлика (ако съществува) се нарича изваждане. Изваждането не е алгебрична операция в . Ако се допусне, че , то тогава съществува естествено число такова, че и според последното свойство на операцията събиране, имаме или . Полученото противоречие доказва нашето твърдение.

Целият материал:
Прикачени файлове
Курсова работа по математика за педагози.rar
(73.45 KиБ) Свален 258 пъти
Прочетено: 2537 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Математика”