Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Планове по литература за 12 клас

Безплатни есета, реферати, доклади, анализи и всякакви теми свързани с литературата.
Константин Преславски, Черноризец Храбър, Паисий Хилендарски, Любен Каравелов, Добри Чинтулов, Добри Войников, Петко Р. Славейков, Христо Ботев, Иван Вазов, Алеко Константинов, Пенчо Славейков, П.К. Яворов, Димчо Дебелянов, Елин Пелин, Гео Милев, Никола Вапцаров, Христо Смирненски, Атанас Далчев, Йордан Йовков, Никола Фурнаджиев, Елисавета Багряна, Димитър Димов, Димитър Талев, Веселин Ханчев, Йордан Радичков, Николай Хайтов, Блага Димитрова, Христо Фотев, Борис Христов и Виктор Пасков
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 283709
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 334017
Местоположение: Somewhere In Time

Планове по литература за 12 клас

Мнение от Mozo »

ИНДЖЕ


1. Отпечатан за първи път в сп. "Демократически преглед" - 1926 г., с малки промени - в сб. "Старопланински легенди". Йовков е познавал нар. песни за Индже, използвал е извлечение от ръкописа на поп Йовчо от Трявна (от него е взето мотото), Историята на Сливен от д-р Табаков, статията на Д. Константинов за миналото на Жеравна, както и др. източници. Индже е българин, другар и сподвижник на известния с жестокостите си Кара Феиз. Превръщането му в народен закрилник е базирано единствено на народни песни, предания и легенди.
2. Композиция:
а) 9 части, отделени графически
б) мото - откъс от стар летопис, което насочва към страшното кърджалийско време - т.е. към образа на Инд. кърджалията
в) текстът е изграден на принципа на огледалното повторение - почти всички важни събития, даже конкретни детайли и сцени, се случват 2 пъти - веднъж като проява на злото в поведението на Инд. и втори път - в контекста на неговата промяна
г) използвана е ретроспекция
3. Името на героя, което стои в заглавието, озн. "тънък, строен, изящен" (в превод от турски). Инд. е онзи, който стои отвъд правилата, определящи същността на груповото битие, и то по своя воля. С хубостта и делата си той се противопоставя на останалите.
а) хубостта на Инд. не е детайлно описана - тя е в излъчваната от тялото му хищност и властност, в пищността и красотата на дрехите му; представена е и чрез въздействието й върху другите
б) делата на героя - пролива много кръв, причинява много страдания. Текстът акцентира върху неспособността му да изпитва милост, жал, боязън пред стореното (връзка с образа на Свръхчовека), да различава доброто от злото; дори не изпитва страх от смъртта (образът на сърцето камък). Посичайки детето си, Инд. сякаш прекъсва и последните човешки нишки у себе си.
г) метаморфозата на Инд. :
- болестта, срещата със смъртта го карат да "прогледне" (той е въведен в разказа именно в момента на "отварянето" на очите и "виждането" на злочестата земя)
- загубата на детето и Пауна го карат да осъзнае самотата си
- абсолютната свобода на Инд., живеещ без страхове и лишен от милост към другите, свършва, когато той започва да осмисля делата си чрез понятието "грях", да разпознава себе си като вършещ зло, което трябва да бъде изкупено и наказано
- Инд. загърбва злото, дори външният му вид се променя, но злото не може да остане ненаказано, затова героят загива от ръката на собствения си син (белязания от съдбата). Смъртта му отново е показана в контекста на празничното (умира на голям християнски празник), а заедно с нея идва и прошката на Сяро Барутчията и на Пауна.
- 3-те съдбовни срещи в живота на героя: с Пауна (с любовта), с умиращия поп (посредник между Бога и хората), който го анатемосва, с дядо Гуди - мъдрия старец, който не се бои от смъртта
- първата усмивка и първата сълза на героя
4. Пауна - присъства само чрез своята хубост (тънка, висока, с кафяви очи), не изговаря нито една дума, но образът й е свързан с мотива за прошката



ПРЕЗ ЧУМАВОТО

1. Отпечатан за първи път в сб. "Старопл. легенди"; възкресява спомена за епидемиите, които на няколко пъти спохождат Жеравна. Прототип на хаджи Драган е хаджи Драган Николов от Жеравна - ярка фигура и в стопанския, и в културния живот на селото през Възраждането.
2. Композиция:
а) мото - откъс от стар летопис, който разказва за чумавото време; въвежда темата за греха, на която разказът няма да даде ясен и еднозначен отговор
б) две части, обособени графически - едната въвежда вестта за чумата, а другата - вестта за сватбата
3. Заглавието - свързано е с един устойчив фолклорен образ - чумата, която е с женски черти и е обобщение на всички страхове, които владеят хората пред лицето на опасната неизвестност; този образ се среща често в баладите (фолклорни и литературни)
4. Сюжет:
а) 2 сюжетни линии
- първата описва опитите на общността да се справи с бедствието; тя няма кулминация
- втората, свързана с Тиха и Величко, има само кулминация - сватбата на Тиха с чумавия
б) премълчаното в разказа - едно постоянно движение между знаене и незнание, между слух и истина, чрез което се ражда легендата; финалът събира в едно реалното и митичното
в) решенията на кризисната ситуация, които творбата предлата:
- хората се събират да "тълкуват" новината за чумата, сплотяват се пред общата заплаха и символично побеждават страха чрез колективното споделяне
- всеки сам поема в ръцете си своето спасение, изолирайки се от останалите, изпълнен с недоверие към тях (залостените врати на къщитеІ
- символичните защитни действия срещу злото - чудноватите "китки", които се появяват по портите
- откриване на спасител на общността в образа на хаджи Драган (отварянето на хамбарите, което трябва да прогони глада; сватбата, която трябва да заглуши страха от смъртта)
- бягството на хората при появата на чумавия Величко - пределен израз на тяхната безпомощност пред злото
- саможертвената любов на Тиха (тя е "вградена" в ритуала, който трябва да спаси общността от страха и от смъртта)
г) наличие на знамения, които героите разчитат: отровеният въздух, прахът, огнената линия на пожарите, жълтите дюли и гроздовете в двора на хаджи Драган, орлите, черният конник (една апокалиптична визия за края на света)
д) символиката на червения цвят в разказа - защита срещу злото, любов, изкупление, червеното було - част от сватбения ритуал, виното
е) мотивът за лудостта:
- най-напред се появява във връзка с образа на х. Драган, решил да вдигне сватба в такова време
- хората, които играят на хорото "като луди"
- лудешкото веселие
- очите на Величковата майка , които са "като на луда"
- бракосъчетанието с чумавия, от когото избягва даже собствената му майка
5. Особености на худ. пространство - свързано с митологичните представи: тук-там, горе-долу, вътре-вънка (чумата идва от долните села)
6. Образи:
а) х. Драган - първенецът, който асоциативно припомня древния мотив за водача (царя), принасян в жертва от общността, за да бъде възстановено нарушеното плодородие: царствена осанка, пълна къща, изобилие; хаджия, божи човек
б) Тиха - въплъщение на женственост, дяволитост, цъфтяща младост; сравненията с плодове в портрет. й описание я свързват с плодовете в бащиния й двор; разплаканите й очи по време на сватбата; спокойният й поглед в края на разказа, когато приема чумавия със съчувствие и обич (ролята на символичния жест на Христос - благослов и опрощение)
в) Величко - неговият образ материализира представата за чумата (почернял, прашен)
г) липса на образа на младоженеца на Тиха
д) образът на общността - смяната на техните преживявания



Българският символизъм (С.)

- появява се десетина години по-късно след залеза на европейския С.
- С. е основна фаза в развитието на модернизма, една от най-ярките му и трайни прояви
- първите прояви на С. у нас Г. Цанев вижда в стихотворенията на Яворов, печатани в сп. "Мисъл" през 1905 г., влезли след това в стихосбирката "Безсъници" ("Дни в нощта", "Без път", Насаме", "Угасна слънце" и др.)
- съществува спор кой е родоначалникът на БС - Яворов с "Песен на песента ми" или Траянов с "Новият ден"
- символистите публикуват своите творби в сп. "Художник" (до войните), сп. "Съвременник", сп. "Наблюдател", сп. "Звено", сп. "Везни", сп. "Хиперион"
- БС се проявява най-вече в поезията :Яворов, Теодор Траянов, Людмил Стоянов, Емануил Попдимитров, Николай Лилиев, Димчо Дебелянов, Христо Ясенов, а в прозата може да бъде видян чрез книгите на Николай Райнов; Гео Милев и Иван Радославов са основните теоретици на БС
- говори се за два етапа в развитието на БС - до войните и след това, но своя апогей той достига около 1910 г.
- БС се появява като отрицание на дотогавашния литературен живот и под влияние на европ. С. (руски, френски, немски)
- символистите поставят в центъра на своята естетика символа - връзка между материалния и духовния свят, между света и човека и чрез символа се стремят да достигнат до подсъзнателното, до ирационалните сили на човешкия дух и съзнание
- използват митологични, народно-песенни образи, баладни мотиви
- променя се функцията на пейзажа - той се превръща в пейзаж импресия (вътрешен пейзаж, пейзаж на душата), израз на моментното чувство и настроение на лирическия човек, на неговото отношение към света, средство за постигане тайните на битието, за докосване до детството и мечтата, за дълбок самоанализ
- музикалност на стиховете (алитерации, асонанси, повторения, вътрешни рими…)
- използване на антитези
- наличие на философски и социални мотиви
- сътворява се нов, духовен и естетически модел за възприемане на света
- взаимодействие на БС с романтизма, импресионизма, експресионизма
- основен е конфликтът личност - общество, чувство за трагическа самотност на лир. герой и за изолираност от света, съзнание за излишност и прокълнатост; героят е раздвоен между вяра и неверие, очакване и безперспективност, блян и действителност, жажда за хармония и дисхармонията в живота



Димчо Дебелянов (1887 - 1916)

- роден в Копривщица, истинското му име е Динчо
- след смъртта на баща му (Деб. е на 9 г.) семейството се установявя в Пловдив
- Деб. учи в Пловдивската мъжка гимназия, а после - в Първа софийска мъжка гимназия; на абитуриентското утро рецитира "Елате ни вижте!" на Вазов в присъствието на Фердинанд
- работи като чиновник в София, репортер, коректор, стенограф в Народното събрание
- следва право и литература, но не успява да завърши поради липса на средства
- завършва Школата за запасни офицери в Княжево
- през 1916 г. е изпратен по свое желание на Южния фронт, където загива
- погребан е в Демир Хисар (Гърция), а през 1931 г. тленните му останки са донесени в Копривщица в двора на църквата "Св. Богородица"

- Лириката на Деб. е едно от най-значителните постижения на бълг. л-ра от началото на 20-те г. Приживе поетът няма издадена книга - издават я негови приятели през 1920 г. под заглавие "Стихотворения".
- Деб. започва да публикува в сп. "Съвременник" през 1906 г. (пейзажна и любовна лирика) - цикъл "Посвещение"
- през 1910 г. заедно с Димитър Подвързачов издават "Българска антология. Нашата поезия от Вазов насетне"
- 1912 г. е най-плодотворната в неговото естетическо оформяне (изпитва силното влияние на Пенчо Славейков и му посвещава стихотворение, което Сл. изобщо не прочита, но казва, че от човек с такова име не може да излезе поет)
- хумористични и сатирични стихове : "Криза", "Орден", "Кихавици", "Бохемски нощи" и др.
- съредактор на сп. "Звено", в което излиза неговата поема "Легенда за разблудната царкиня"
- през 1916 г. създава едни от най-хубавите си стихотворения: "Старият бивак", "Тиха победа", "Един убит", "Сиротна песен" и др.
- сам изучава фр. език и превежда от него
- един от най-големите майстори на стиха в бълг. л-ра, след Яворов е най-радушно приетият от бълг. критика поет
- Г. Милев: "Животът беше за него страдание, а страданието - неговата поезия".

Целият материал:
Прикачени файлове
Планове по литература за 12 клас.rar
(17.71 KиБ) Свален 40 пъти
Прочетено: 4515 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Литература”