Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Кратко резюме на "Под игото"

Безплатни есета, реферати, доклади, анализи и всякакви теми свързани с литературата.
Константин Преславски, Черноризец Храбър, Паисий Хилендарски, Любен Каравелов, Добри Чинтулов, Добри Войников, Петко Р. Славейков, Христо Ботев, Иван Вазов, Алеко Константинов, Пенчо Славейков, П.К. Яворов, Димчо Дебелянов, Елин Пелин, Гео Милев, Никола Вапцаров, Христо Смирненски, Атанас Далчев, Йордан Йовков, Никола Фурнаджиев, Елисавета Багряна, Димитър Димов, Димитър Талев, Веселин Ханчев, Йордан Радичков, Николай Хайтов, Блага Димитрова, Христо Фотев, Борис Христов и Виктор Пасков
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 295608
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 365596
Местоположение: Somewhere In Time

Кратко резюме на "Под игото"

Мнение от Mozo »

Под игото
(Резюме)
Част първа
xI. Гост
Чорбаджи Марко вечеря със семейството си на двора в прохлад¬на майска вечер. На трапезата са стопанинът, неговата майка (баба Иваница), жена му и многобройната му челяд. Чорбаджията, както обикновено, насърчава децата да се хранят или им прави забележки, като по този начин ги възпитава. Той е посвоему строг и отговорен родител, който държи на учението, добрите нрави и честността. Не-случайно, макар и необразован, Марко е училищен настоятел в Бяла черква и приема това като голяма чест.
След вечеря децата се събират около баща си. Чорбаджията прави забележка на майка си, която плаши малките с турците; интересува се как е болният Асен; кара Васил да разкаже нещо от наученото в училище за Русия.
Неочаквано се чува шум от падане на керемиди от оградата и в двора настъпва суматоха. Марко взема отнякъде два пищова и отива да види какво става. В обора той открива непознат човек и след като го разпитва, разбира, че е синът на негов стар приятел - дядо Манол от Видин. Младият мъж - Иван Кралича, идва от Диарбекир. Като изяснява това, чорбаджията отива да успокои семейството си. Казва им, че страхът им е напразен; не споделя с тях, че имат таен гост.
В този момент започва да се хлопа на външната врата. На Мар¬ко му става ясно, че е онбашията, и тръгва направо към обора, за да скрие Иван на друго място. Но Кралича го няма. Това поражда трево¬га у чорбаджията.
xII. Бурята
Кралича с бързи крачки се отдалечава от дома на чорбаджи Марко. В тишината на нощта той събужда едно куче и лаят привлича внима¬нието на стражата. Гонят го, стрелят по него, но успява да се измъкне. Само връхната му дреха остава в ръцете на един от преследвачите.
Кралича се озовава извън града. Там го застига силна буря. Нами¬ра подслон в една празна воденица. Принуден е да се скрие, когато се връщат воденичарят и дъщеря му.
Не след дълго вратата се разтриса от удари и се чува лай на хрътка. За зла участ във воденицата идват Емексиз Пехливан - добре познат на всички в околността със злодеянията си, и още един въоръжен турчин - негов другар. Воденичарят не е в състояние нито с молби, нито със сила сам да предотврати заплахата, която грози дъщеря му Марийка. Кралича не може да остане безучастен. Напада и убива с брадва Емексиз Пехливан, а след това, с помощта на воденичаря, успява да се спра¬ви и с другия насилник - наръгва го със собствения му нож.
Бащата на Марийка (дядо Стоян) не намира думи да изрази бла¬годарността си. Двамата мъже заравят труповете в една яма, убиват хрътката и я хвърлят във воденичния улей. После заедно с момичето тръгват към близкия манастир, да пренощуват при дякон Викентий. В мрака не забелязват, че някой е станал свидетел на случилото се.
III. Манастирът
Дядо Стоян, Иван Кралича и Марийка влизат тайно в манастира и намират дякон Викентий. Воденичарят разказва накратко за случи¬лото се. Свещеникът завежда непознатия мъж до една килия, в която да пренощува. Кралича му благодари и разкрива пред него името си и откъде идва. Викентий е истински въодушевен и споделя своите пат¬риотични идеи. Той уверява госта си, че в манастира е в безопасност, и му пожелава лека нощ.
Когато остава сам, Иван Кралича дълго време не успява да заспи. По-късно чува стъпки и пеене навън. Вижда странна фигура, излиза и се среща с Мунчо - безобиден слабоумен човек, който живее в ма¬настира и всъщност е тайнственият свидетел на случилото се по-рано във воденицата.
xIV. Пак у Маркови
След бягството на Кралича от дома на чорбаджи Марко, стопани¬нът бързо успокоява и отпраща онбашията.
В този момент у Маркови идват съседът му Иванчо Йотата и док¬тор Соколов. Те са въведени в стаята за гости, богато украсена и под¬редена, приличаща на музей и на галерия заради старите предмети в нея и литографическите картини по стените.
Доктор Соколов е млад човек с буен характер. Знае добре турски език и нравите на турците, другарува с онбашията, а вечер стреля през комина, за да създава смут. Отглежда мечка на име Клеопатра. Учас¬тва във всички младежки увеселения и комитетски съзаклятия. Няма медицинско образование, но го наричат доктор и има доста пациенти, при чието лечение рядко прибягва до лекарства. Той е дошъл у Мар¬кови като лекар на семейството, за да види как е Асенчо.
Тримата мъже разговарят за случилото се по-рано вечерта. Става ясно, че Иванчо (изплашен, макар да не си признава) е съобщил в ко¬нака за суматохата у съседите. А Соколов е срещнал Кралича, упътил го е къде е домът на чорбаджията и му е дал връхната си дреха. Марко отрича у тях да е идвал някой и подхваща разговор за Херцеговското въстание. Докторът прави сравнение между херцеговците и българи¬те, разпалено говори за неправдите и страданията.
В това време влиза баба Иваница и казва, че са се чули изстрели от пушки. Марко се притеснява за Кралича. Гостите си тръгват - Со¬колов през външната врата, а Иванчо през комшулука1.
V. Продължение на нощта
Доктор Соколов се прибира. В килерчето, в което преди три го¬дини е нощувал покойният вече Левски, се крие Клеопатра. Младият мъж играе с мечето, говори му и пее.
Идва онбашията Шериф ага и отвежда Соколов в конака. Там са беят, Кириак Стефчов и Нечо Пиронков, аазата2. Оказва се, че у тях са връхната дреха, която Соколов е дал на непознатия, и бунтовнически книжа, намерени в джоба й. Докторът обяснява, че е съжалил един сиромах, дал му е дрехата си и вероятно книжата са негови. Не успява да убеди разпитващите го, че не е стрелял по заптие, защото не казва къде е бил по това време. Оставят го да нощува в затвора.
xVI. Писмото
След неспокойната нощ Марко Иванов е първият посетител в Танковото кафене. Той научава от кафеджията, че Соколов е задържан и какви са причините за това. Чорбаджията е озадачен.
Когато идва онбашията, Марко споделя увереността си, че док¬торът е невинен. Разбира, че Соколов вече е отведен от Бяла черква и че след малко онбашията също тръгва към К. с бунтовните книжа и писмо от бея.
Чорбаджията действа бързо, решително и успява да подмени писмото.
xVII. Геройство
В двора на манастира са старият дядо Йеротей, дякон Викентий, отец Гедеон и Мунчо - всеки отдаден на своите мисли и занимания. Игумен Натанаил се връща от града и донася вестта за задържането на Соколов.
1 комшулук - вратичка между съседски дворове
2 ааза - член на съвет, управник
Викентий отива веднага в килията при Кралича и му казва какво се е случило. Иван се чувства длъжен да се предаде, за да помогне на доктора. Игуменът ги изненадва, докато разговарят. След като разби¬ра кой е гостът в манастира, той го прегръща и целува като свой син.
xVIII. У чорбаджи Юрдана
Чорбаджи Юрдан е заможен възрастен човек, коравосърдечен, със стари разбирания, много близък с турците и необичан от българите.
Обядът в дома му преминава весело и шумно - има гости по случай отвратки3. Там са: кака Гинка - дъщеря на чорбаджи Юрдан, много приказлива и дръзка; госпожа Хаджи4 Ровоама - сестра на чор¬баджи Юрдан, калугерка, злъчна, със слабост към сплетните5; Хаджи Смион - зет на чорбаджи Юрдан; Хаджи Павли - сват на чорбаджи Юрдан; Михалаки Алафрангата - със самочувствието на модерен и учен човек, какъвто е бил преди тридесет години; Дамянчо Григорът - заможен търговец и родолюбив българин, с богата фантазия; мъжът на кака Гинка, Генко Гинкин - слабохарактерен и мълчалив пред жена си; Кириак Стефчов - чорбаджийски син, който стои далеч от родо¬любивите идеи и е харесван от турците, горделив, злобен и завистлив, според мълвата - бъдещ зет на чорбаджи Юрдан (бъдещ съпруг на дъщеря му Лалка); Нечо Пиронков и други.
След обяда, по време на кафето, се водят шумни разговори на различни теми. Стефчов обяснява за бунтовническите книги, откри¬ти в дрехата на доктор Соколов, и се чуват остри изказвания срещу размирниците. Кириак категорично заявява, че за такива като доктора трябва да има смъртна присъда или доживотно заточение. Това силно смущава Лалка, която не е безразлична към Соколов. Докато стои до прозореца, за да се успокои, тя вижда, че докторът се връща. Развъл¬нувана съобщава новината на гостите и това предизвиква противо¬речиви коментари - едни роптаят (Стефчов), а други се радват (кака Гинка, Хаджи Смион).
3 отвратки - част от сватбен обред; посещение на младоженците у родители¬те на булката след сватбата
4 Забележка: В резюмето правописът на приложението хаджи пред имената на герои съответства на правописа в творбата на Вазов; според актуалната правописна норма приложението следва да се пише с малка начална буква (хаджи Ровоама, хаджи Смион и пр.) и тази норма трябва да се спазва в интерпретативни съчинения и други продуктивни текстове.
5 сплетня - клюка, интрига
IX. Разяснения
Соколов отива у чорбаджи Марко, за да разкаже за преживявани¬ята си. Той споделя как, дори за негово учудване, „бунтовническите" книжа се оказват съвсем безобидни - вестник, списвай в Цариград, и „Практически лечебник от доктора Ивана Богорова", а в писмото беят пише, че не го смята виновен за раняването на заптието. Кадията6 му се извинява и го освобождават.
Чорбаджи Марко се успокоява. Но историята на доктора има про¬дължение. На връщане от К. той среща дякон Викентий и човека, на ко¬гото е дал дрехата си. Свещеникът му представя Бойчо Огнянов, който е тръгнал да го избави, защото се чувства виновен за задържането му.
Марко отново е развълнуван - този път изпитва гордост от пос¬тъпката на сина на дядо Манол. А Соколов не престава да се чуди как и кой е подменил документите. Чорбаджията му разкрива, че самият той е сторил това, и споделя с доктора какво знае за мъжа, представил се като Бойчо Огнянов.
Х. Женският метох
Женският метох7 в Бяла черква е шумно място, обитавано от 60-70 калугерки. В него не само се знаят, но и се раждат голяма част от новините и тайните в града.
Особено активна в това отношение е Хаджи Ровоама. Напоследък тя е недоволна заради освобождаването на Соколов. Намира свое обяснение за загадъчното мълчание на доктора къде е бил през нощта. Според Хаджи Ровоама той е бил при жената на бея. Тази мълва бързо се разнася из Бяла черква.
След това обект на вниманието на калугерките става Иван Кралича. Появяват се много и разнообразни версии за него и за пребива¬ването му в града. Говори се, че е търговец, учител, кандидат-жених, руски княз, а според Хаджи Ровоама той е турски шпионин. Сестрата на чорбаджи Юрдан бързо разпространява това мнение, подразнена, че новопристигналият в Бяла черква не е проявил уважение към нея и не я е посетил. След църковната служба в неделя той отново не я зачита и отива при госпожа Христина, известна сред калугерките с родолюбиви¬те си идеи и връзките си с хора, близки до комитетските дела.
6 кадия - духовно лице при мюсюлманите, което изпълнява служба на свет¬ски съдия
7 метох - клон от манастир, манастирски имот със сгради в населено място
xXI. Радини вълнения
Рада, малка останала сираче, е храненица8 на Хаджи Ровоама и затова я наричат Рада Госпожина. Тя е красива, скромна и добродуш¬на девойка. Послушница9 е в метоха и учителка в местното девическо училище.
В деня на годишния изпит Рада, силно притеснена, дава послед¬ни наставления на ученичките си, докато гостите (важни личности и родители) заемат местата си в класната стая. Изпитът започва и върви добре до момента, в който се намесва Кириак Стефчов. Той изпит¬ва по българска история, държи се високомерно, притеснява децата и те не успяват да отговарят на въпросите му. Рада е много смутена, а в класната стая напрежението силно нараства. Тогава думата взема Бойчо Огнянов. Той съумява да успокои присъстващите и да предраз¬положи момичетата, които отговарят безпогрешно на въпросите му. Напрежението отново се покачва, когато Събка се обърква и говори за освобождение от турско вместо от гръцко робство. Но духовете бързо се успокояват и изпитът приключва. Рада благодари на Огнянов за подкрепата, която е оказал на нея и на ученичките й.
XII. Бойчо Огнянов
Кралича става известен в Бяла черква с името, с което Викентий го представя на Соколов - Бойчо Огнянов. Подкрепян от новите си приятели - дякона, доктора и игумена, той решава да остане в града и там да работи за освобождението. Бързо е приет от будните граждани. Започва да преподава в девическото училище, сближава се с Рада и между тях се заражда силна любов.
В искрена изповед пред младата жена Кралича разкрива своята същност, разказва й за миналото си (за осемгодишното заточение в Диарбекир и за убийството на двамата турци) и споделя плановете си за бъдещето (да участва в организирането на въстание). Тези призна¬ния засилват любовта и близостта между двамата.

Целият материал:
Прикачени файлове
Кратко резюме на Под игото.rar
(39.42 KиБ) Свален 624 пъти
Прочетено: 30471 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

Върни се в “Литература”