Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Конспекти на Яворовите произведения

Безплатни есета, реферати, доклади, анализи и всякакви теми свързани с литературата.
Константин Преславски, Черноризец Храбър, Паисий Хилендарски, Любен Каравелов, Добри Чинтулов, Добри Войников, Петко Р. Славейков, Христо Ботев, Иван Вазов, Алеко Константинов, Пенчо Славейков, П.К. Яворов, Димчо Дебелянов, Елин Пелин, Гео Милев, Никола Вапцаров, Христо Смирненски, Атанас Далчев, Йордан Йовков, Никола Фурнаджиев, Елисавета Багряна, Димитър Димов, Димитър Талев, Веселин Ханчев, Йордан Радичков, Николай Хайтов, Блага Димитрова, Христо Фотев, Борис Христов и Виктор Пасков
Нова тема Отговори
angelche
Спамер
Спамер
Мнения: 4241
Регистриран: нед юли 27, 2008 22:35
Репутация: 1403
пол: Жена
Местоположение: Анкх-Морпорк

Конспекти на Яворовите произведения

Мнение от angelche »

„Градушка”

1. Творческа история
- пред своя анкетьор, Професор Михаил Арнаудов, Яворов казва, че конкретен повод за написването на стихотворението няма, по скоро авторът се е върнал към ранните си детски спомени
- след написването й, творбата търпи постоянни корекции до смъртта на твореца (1914)
- отпечатана за първи път в списание „Мисъл” през 1900

2. Жанр – поема

3. Композиция
- състой се от шест части, обособени помежду си смислово / емоционално / композиционно / стихово / графично
- кръгова композиция
- измества се точката на говорителя от лирическия Аз, който изгражда лирическият герой


„Заточеници”

1. Творческа история
- написана в края на 1901
- публикувана в списание „Мисъл” със заглавие „Към Подрумкале”
- второ заглавие – „Заточеници” – със замяната на заглавието се постига по-голяма обобщителност на темата за родината като загубен рай
- отнася се до всички патриоти лишени от правото да се бунтуват

2. Жанр – идва от основните чувства (страдание / мъка / обреченост) => елегия

3. Композиция

- форма: изповедномонологична
- лирически говорител: се идентифицира с героите в 1л. мн.ч.

а/ мотиви
- за изгнаничеството = раздялата на революционера с родината (препратки към „На прощаване” / „Арменци” / „Немили – недраги”

б/ образи
- колективният образ на заточениците
- образът на родината = основен символичен образ на родното, постигнат чрез образите на трите реки и планини
- на предателството (с библейски препратки)
- борбата = основен вид религиозна жертва

в/ отличителни белези
- реалистичен рисунък и национална проблематика

„Сенки”
- заглавие: говори за мистиката и безплътността в стихотворението / за потайността и отражението не на душата, а на тялото
- символистичното значение на „сенки” прави творбата символистична
- отнася се до втория творчески период на Яворовото творчество – отдалечава се от социалните проблеми
- говори се за екзистенциалната криза на човек
- публикувана в „Подир сенките на облаците”
- главен похват: контраст
- проблем: за екзистенциалната криза на човек, въведен чрез образът на сенките
- тема: за неосъществимата любов
- конфликт: породен от контрастните думи „искат и не могат”
- лирически субект: описва любовният копнеж като наблюдател
- образи и мотиви: „две тъмни сенки” = неяснота / колебание; „глава” / „чудят” / „сепнат” / „ръце” = изграждат образа на една невъзможна любов / нереална връзка
- композиция: трите строфи са изградени чрез градация:
Іва строфа: описателна / „разказва” само за двата образа („сянка на мъж и сянка на жена”)
ІІра строфа: разкрива конфликта и представлява развръзка между действията на двете „фигури”; конфликтът е между сигурност и боязън / „можене” и невъзможното
ІІІта строфа: кулминация на градацията и заключителната част


„Песен за човека”
- представя човешкото присъствие в света като постоянно движение, предопределено от търсенето на абсолютното (идеалната хармония / абсолютното равновеские на битийните полюси)
- типична творба, носеща образа на човешкото страдание
- лирическият герой: обитава пространството между Бог и земята (страдащ)
- основни символи: слепотата / нощта / сенките / мрачното небе / злото / незнанието / бездуховното съществуване / смъртта
- основни мотиви: свободата / неизлечимото страдание / безсилието на личността
- творбата е посветена на д-р Кръстев
- публикувана в „Подир сенките на облаците”

“Маска”
- написано през 1907 в Нанси, Франция
- посветена на Владимир Василев
- принадлежи към групата творби като „Нирвана” – посветена на Боян Пенев / „Песен на човека” – посветена на д-р Кръстев, където Яворов споделя неудовлетвореността от битието
- публикувана в „Подир сенките на облаците”
- проблеми: за търсещия себе си човек, за лицето и страданията му
- образи: карнавалът (свързва се с живота); поетът (странник и философ); вакханката (залутан слънчев лъч, изчезващ като в бял ден”
- заглавие: внушение за непоносимостта / неистинността на битието
Прочетено: 6602 пъти
:слънце: Ако имате съмнения, постарайте се да звучат убедително!
"Другаде нямаше разумна раса, която да е изобретила скуката. И може би тъкмо скуката, а не интелектът, бе тласнала хората нагоре по стълбата на еволюцията. " - Тери Пратчет
Нова тема Отговори

Върни се в “Литература”