Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

“Една българка” - Анализ

Безплатни есета, реферати, доклади, анализи и всякакви теми свързани с литературата.
Константин Преславски, Черноризец Храбър, Паисий Хилендарски, Любен Каравелов, Добри Чинтулов, Добри Войников, Петко Р. Славейков, Христо Ботев, Иван Вазов, Алеко Константинов, Пенчо Славейков, П.К. Яворов, Димчо Дебелянов, Елин Пелин, Гео Милев, Никола Вапцаров, Христо Смирненски, Атанас Далчев, Йордан Йовков, Никола Фурнаджиев, Елисавета Багряна, Димитър Димов, Димитър Талев, Веселин Ханчев, Йордан Радичков, Николай Хайтов, Блага Димитрова, Христо Фотев, Борис Христов и Виктор Пасков
Нова тема Отговори
simeon8999
Регистриран
Мнения: 20
Регистриран: ср мар 31, 2010 19:36
Репутация: 5
пол: Мъж

“Една българка” - Анализ

Мнение от simeon8999 »

Встъпление - Със своето подзаглавие “Исторически епизод” творбата посочва своята нехудожественост, своята неизмисленост и поставя ударението върху истинността си. Авторът смесва две истории – едната е част от героичната история на нацията, а другата – историята на една жена от Челопек. Цитатът от народната песен съобщава едно предварително признание за стореното от нея и възпява постъпката и. Така разказът е един вид връщане към темата за истински героичното.
Първи епизод – Датата въвежда конкретният исторически момент – разбиването на Ботевата чета. Епизодът започва с описание на разминаването между значимостта на събитието и безразличието на селяните. Живеещи в своето делнично време, завладяни от страха, неотърсили се от робската психика, мъжете са се скрили, а жените покорно отстъпват пред забраната на Хасан ага да преминат Искъра. Сред тях се откроява баба Илийца– дръзка, настойчива, упорита. Тя преглъща клетвите, обидите и униженията и дори благославя агата, за да спаси детето си. Нещо повече – провокира бащините му чувства, готова е да се помоли на своя бог за него, за да го убеди да я пусне на отсрещния бряг.
Втори епизод – Делничното време, в което живее баба Илийца се слива с историческото. На преден план е представен животът на героинята, а след това Вазов ретроспективно уточнява срещата и с бунтовника. Изживяла лична трагедия, тя е сполетяна от нова беда – внучето и е болно. Единствената и надежда е да се помоли на Света Богородица. Но за да получи добро, тя самата трябва да стори добро, като спаси бунтовника, тръгнал “за християнска вяра, курбан да става”. Спасението му тя вижда в неговото преобличане. Махането на чудатите дрехи ще го изравни с обикновените хора, ще премахне неговата необикновеност. Четникът изглежда напълно безпомощен и е готов на това преобразяване – от историческото време да премине в делничното. В думите: “Ще те чакам, бабо; върви, бабо, благодаря” се крие надеждата му за спасение. Диалогът между тях е силно развълнуван, драматичен, напрегнат. Кратките, често непълни и недовършени изречения изразяват състоянието им. Мислите на баба Илийца са ту изречени на глас, ту предадени като вътршна реч. Вазов описва емоционалната реакция на героинята и откроява мотивите и да поеме големия риск: “българин е, тръгнало е за християнска вяра, курбан да става” и “ние сме христиени”. Тя поема риск за своя живот, защото са и присъщи човешко милосърдие, вяра в бога, българско самосъзнание и чувство за родова принадлежност. Темата за съчувствието и помощта става важна, защото се откроява на фона на общото равнодушие сред обикновените българи към саможертвата на Ботевата чета.
Трети епизод – На път за манастира тайнствената природа дошълва внушенията на Вазов за неизвестността. Чувствата на безпокойство идват и от мътната река, от канарите, от спящия манастир. Блъскането на портата увенчава пристигането на баба Илийца пред манастира, който я посреща “глух и пустинен”. Над него властва страхът. Получила само хляб, като начин по – скоро да се отървът от нея, тя не намира духовна опора в светата обител и се озовава отново сама в страшната нощ.
Четвътри епизод – Той е най - описателен. В него няма срещи и разговори, а само едно действащо лице, изправено пред най – голямото изпитание на волята и духа. Сама в зловещата нощ , “много смутена”, изпълнена с тревога и безпокойство, баба Илийца се чувства за момент безпомощна. Но само в тъмнината на нощта тя може да помогне. За нея това е време на изпитания.
Пети епизод – Тук е истинската среща между старата жена и бунтовника след майчините и грижи – да го нахрани и облече – у нея надделява любопитството да проумее защо е тръгнал срещу царщината. В съзнанието и редом с желанието да направи добро се поражда и желанието да прозре смисъла на борбата. Решението и да го заведе у дома е продиктувано не само от милосърдие, но и от съпричастност към делото. Угрижен за своята съдба, той не забелязва личното и нещастие. Чувайки отчаяния и вик, тръгва из гората “потресен, безнадежден”. Те се разделят всеки сам със своята мъка. И тогава неочаквано гласът на баба Илийца го настига и обнадеждава “Довечера – пак тук, та да те намеря”.
Шести епизод – Той започва с различна природна картина. Изчезнала е зловещата тайнственост на нощта. Настъпило е дългоочакваното просветление. Бунтовникът е приел самоубийството като единствено възможно решение. Така той остава в историческото време, в което открива истинското спасение на духа си като човек, верен на борбата за свобода. Преминаването му в делничното време с помощта на баба Илийца за него би означавало физическо спасение, но и снемане на ореола му на герой.
Прочетено: 3169 пъти
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Литература”