Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

"Нежната спирала" - анализ

Безплатни есета, реферати, доклади, анализи и всякакви теми свързани с литературата.
Константин Преславски, Черноризец Храбър, Паисий Хилендарски, Любен Каравелов, Добри Чинтулов, Добри Войников, Петко Р. Славейков, Христо Ботев, Иван Вазов, Алеко Константинов, Пенчо Славейков, П.К. Яворов, Димчо Дебелянов, Елин Пелин, Гео Милев, Никола Вапцаров, Христо Смирненски, Атанас Далчев, Йордан Йовков, Никола Фурнаджиев, Елисавета Багряна, Димитър Димов, Димитър Талев, Веселин Ханчев, Йордан Радичков, Николай Хайтов, Блага Димитрова, Христо Фотев, Борис Христов и Виктор Пасков
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 295549
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 365456
Местоположение: Somewhere In Time

"Нежната спирала" - анализ

Мнение от Mozo »

„НЕЖНАТА СПИРАЛА” – ЙОРДАН РАДИЧКОВ

1.Творческа история
Разказът е провокиран от реални преживявания на автора, свързани с впечатленията му от ловджийски похождения, приятелски разговори и индивидуални наблюдения върху природата.На базата на конкретни действителни случки писателят поднася размисли по основни въпроси на човешкото съществуване.

2.Жанрова характеристика
„Нежната спирала” е разказ, с мозаечна форма – в смислова цялост са свързани елементи, описващи природни картини, пресъздаващи случки, разказващи спомени, разгръщащи размисли.Това е един по-скоро безсюжетен разказ, различен от останалите, в който водещи са случката и човешките характери.За Радичков е значимо преживяването и осмислянето на случилото се, а не самата случка.

3.Проблематика
Тема на разказа са сложните взаимоотношения между човека и природата.Според творбата природата е необятен и неизчерпаем източник на познание, примамлив и загадъчен свят, който трябва да се опазва внимателно, търпеливо и предпазливо.
Човешкото неуважение и посегателство срещу природата е проявление на невежество и бездуховност, които не могат да останат безнаказани.Природата е красива и щедра, но когато човекът се отнася към нея грубо и презрително, тя става враждебна и заплашителна.Чрез епизодите, които разказва, повествованието се стреми да открие баланса между напредъка и съхраняването на онази неоспорима справедливост, която съществува единствено в природата.

4.Образите в разказа
В разказа човешките и природните образи са равнопоставени.Редом с човешките лица и съдби повествованието представя многоликата природа, проявяваща своя сложен живот чрез зимната гора, шипковия храст, гълъба...
Човешкото присъствие е забележително със събирателния образ на
ЛОВЦИТЕ
Те нямат имена и индивидуални характеристики.Притежават само материални оразличаващи знаци / гуцулска шапка / или отличителни физически белези /сини очи/. Колективният им образ се отличава с характерната за много хора нелепа забързаност, високомерна апатия и необяснима агресия срещу природата.Но дълбоко в себе си те таят основателен страх от нея, защото усещат превъзходството и.Затова и удареният шипков храст, приличащ на вампир, ги безпокои, а мъртвата птица ги кара да се стъписат и да замълчат.Поведението им съдържа песимистични внушения, намекващи за закърнелите им души, и същевременно дава надежди за облагородяването им.Радичковите ловци създават обобщена представа за хората, лутащи се между стремежа да превъзхождат в света и необходимостта да живеят смирено в хармония с природата, която ги е създала.Откровен сред тях е
РАЗКАЗВАЧЪТ
Най-млад, и неопитен в ловните приключения.Именно на него правят впечатление всички проявления на природния и човешкия свят заедно със сложните връзки помежду им.Той забелязва кипящия в природата живот, наситен с дълбок и непонятен за човека смисъл.От неговия поглед не убягват и трепетите на човешките души.
Със сходни внушения повествованието натоварва и образа на покойния режисьор
МЕТОДИ АНДОНОВ
Ловците и шипковия храст напомнят за разказвача за едно друго общуване с природата на човек, склонен да проявява към нея не агресия, а интерес, внимание и уважение.Творецът Методи Андонов открива в един шипков храст красивата простота на природата, силата и очарованието на естествения живот, магнетизма на истинската връзка с Вселената.Взирайки се в този невероятен храст, той изпитва желание да говори, да превърне общуването си с него в послание на своето театрално изкуство.С изострена чувствителност, младият талантлив режисьор чувства и осъзнава необходимостта от възстановяване и почитане на връзката човек – природа.
Темата за смъртта и за границата между земното и отвъдното е разгърната и чрез образа на
ПРОСТРЕЛЯНИЯ ГЪЛЪБ
Символ на красота и волност, птицата за миг е поразена от смъртоносния изстрел на самодоволните ловци.Раненият гълъб се превръща в олицетворение на уязвената природа, той е жертва на човешкото насилие.Пестеливо, но убедително повествованието представя мигновената метаморфоза на гълъба от поривист и елегантен „в сива дрипа” и поставя въпроса за стойността на живота.В подкрепа на идеята, че посегателството срещу живота всъщност е насилие срещу хармонията в света, намеса в природните закони и злина за самия човешки род, са размислите на разказвача и реакцията на ловците след смъртта на птицата.Впечатлени от знаците, които умиращият гълъб оставя с кръвта си върху снега, мъжете се стъписват, овладяват ловджийската си страст и се отказват от своя трофей.На границата между живота и смъртта птицата ги принуждава да размишляват, за да се смирят и да почувстват изгубената си връзка с природата.Спиралата, символ на съвършенството и познанието, очертана с кръвта на умиращия гълъб, им напомня, че нито са сами на този свят, нито са негово начало или край, че съществуването им е миг в безкрая и за да оставят следа, трябва да създават, а не да убиват.

5.Особености на повествованието
Аз-повествованието придава на разказа достоверност, убедителност на случките и преживяванията, дълбочина на разсъжденията.Свидетел и участник в събитията, съпреживяващ настроенията на ловците, разказвачът поднася историята естествено, просто, с ритъм, близки до делничното човешко говорене.Спецификата на Аз-формата се проявява не толкова при регистрирането на случката, колкото при нейното осмисляне.Коментарите на разказвача, размислите му, въпросите, които задава, са всъщност ядрото на творбата.
Прочетено: 19630 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Литература”