Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Елисавета Багряна - "Кукувица" /анализ/

Безплатни есета, реферати, доклади, анализи и всякакви теми свързани с литературата.
Константин Преславски, Черноризец Храбър, Паисий Хилендарски, Любен Каравелов, Добри Чинтулов, Добри Войников, Петко Р. Славейков, Христо Ботев, Иван Вазов, Алеко Константинов, Пенчо Славейков, П.К. Яворов, Димчо Дебелянов, Елин Пелин, Гео Милев, Никола Вапцаров, Христо Смирненски, Атанас Далчев, Йордан Йовков, Никола Фурнаджиев, Елисавета Багряна, Димитър Димов, Димитър Талев, Веселин Ханчев, Йордан Радичков, Николай Хайтов, Блага Димитрова, Христо Фотев, Борис Христов и Виктор Пасков
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
dark_angel
VIP
VIP
Мнения: 10308
Регистриран: нед ное 02, 2008 14:05
Репутация: 749
пол: Жена

Елисавета Багряна - "Кукувица" /анализ/

Мнение от dark_angel »

Първата стихосбирка на младата Елисавета Багряна “Вечната и святата”
веднага е възприета от критиката като книга-провокация, както по
отношение на поетическата традиция, така и по отношение на мотивите и
битовите нагласи. Това е лирика, която от тогава до днес емблематично се
осмисля като символ на виталността, жаждата за промяна, порива за
волност и свобода. Философската сърцевина на творбите на Елисавета
Багряна е не толкова в поставянето и разрешаването на определени
промени, колкото в начина, по който са подредени и осмислени основните
елементи. Един от централните философски проблеми в лириката на
поетесата е проблемът за свободата. Тази свобода в нейните произведения
се възприема в един по-социален аспект – като освободеност от
условностите на патриархалния бит, като поезия на разбунтуваното женско
начало и оттърсване от настояваните психологически и социални роли.

Едно от най-характерните стихотворения в това отношение е “Кукувица” –
творба, придизвикала истински шок с появата си. “Самодивската” свобода
се осмисля от лирическата героиня като по-ценна и значима от децата,
съпруга, близките, уюта на домашното огнище.

В “Кукувица” са използвани фолклорни мотиви и образи, за да бъде
пресъздаден един по същество модерен бунт. Той е важен не само с
проблематиката, заложена в него – това е гласът на жената, която властва
срещу вековни традиции, отвърждавани от едно “мъжко” общество. Този бунт
има и поетически измерения – Багряна заговаря с пълнокръвни пластични
образи в период, в който абстрактното, духовното, мисловото все още имат
статута на “висок” образец в българската литература. А Багрянините
“напеви” пазят и живата си връзка с народната песен.

Как е формулиран този бунт? Ключовият механизъм на творбата е, че тя
разменя социалните роли на мъжа и жената. Мъжът е този, който мечтае за
дом, за улегнал и спокоен бит. Жената определя съдбата си в
алтернативната посока, противопоставяйки своето свободно битие на
общоприетия бит:

... няма нивга аз гнездо да свия,

рожби румени да ти отгледам,

вкъщи край огнището да шетам.

Като птицата кукувица и героинята на Елисавета Багряна застава срещу
природните закони – майчинското и социума, защитавайки правото си на
избор – скиталчество, което не знае насита. Отхвърляйки идеята за
майчинството, героинята се опълчва не само срещу един от най-древните
женски инстинкти, но и срещу един от основните закони на
патриархално-битовия свят, за рожбата продължение на рода.

“Кукувица” е творба, в която баладичната атмосфера, богата на различни
внушения, насочва читателя към възможната трагична развръзка. Това е
творба не толкова на осъзнатата свобода, колкото на осъзнатите граници.
Нарушаваики установените норми, излизайки изконното “своето”,
лирическата героиня трябва да понесе някаква санкция, възстановявайки
природното и социално единство на друго равнище. Така самотата и
бродничеството се възприемат едновременнно като избор и като изкупление.
Именно за това стихотворението излъчва една умъдрена болка, но и
неприклонност по отношение на направения избор.

В този осъзнат трагизъм се чувства женският глас, опълчил се срещу
семейните радости и тревоги, на битовите нагласи. Не случайно образът на
душата-птица в литературната традиция се свързва с идеята за
безсмъртието и победата. Това тълкуване се подкрепя от образа на
самодивата – символ на свободата. И кукувицата и самодивата в
митологичен план имат общи излъчвания – те са гранични образи,
образи-посредници между живота и смъртта, свързани и с добро и със
заплаха. И двата образа в народното творчество асоциативно ни отвеждат
към идеята за свободата.

Тази съдба е заевена като нейн личен избор, докато мъжът, който в
патриархалното общество по право е този, който избира, в случая е
абсолютно безсилен като субект, безапелационно лишен от възможността за
избор. На него предварително му е казано: “Залудо пилееш дни и нощи...”.

В стихотворението мъжът се опитва да си върне любимата с магии (“не
помагат билки и магии”) – а в това в традиционните схващания е типичното
женско усилие в ситуациите на нещастна любов.

Отеснелият за мъжа свят е щастливо безкраен за жената. Ако мъжът залудо
пилее дните и нощите, жената преживява максимално пълноценно всеки миг.

Моите очи се ненаглеждат,

Моите уши се ненаслушват...

Това е така, защото Той е пленник, а Тя е свободна. Той е пленник на
страха да не изгуби битово-семейния ред. Тя е свободна да живее в целия
живот – не в семейството, не в дома, не в което и да е затворено
пространство, било то буквално затвореното пространство на дома или
символично затвореното пространство на съпружеската връзка.
Противопоставянето на патриархалния модел е преднамерено явно.

Стихотворението на Багряна използва един образ, завещан от фолклора.
Кукувицата, която има свое гнездо и снася яйцата си по чуждите, е
традиционен символ на една свобода, която буди едновременно упреци и
завист. Това е образът на вечното изкушение пред порядачния човек – то
заплашва сигурността на съществуването му, но го и привлича по силата на
някакъв изначален човешки копнеж по волност.

“Мен ме е родила сякаш веда” – казва лирическата героиня, вмъквайки още
едва фолклорна предства. Образът на ведата, вещателката в народните
поверия обикновенно се свързва с прокобата, с лошото вещание и орис.
Тези значения произтичат от страха от всеки мистичен пробив в нормалния,
познат и умопостигаем лик на битието. Образът на ведата е аналогичен по
смисъл на този на самодивата. И двете са опасни същества – изкушително
прекрасни, но и водещи към гибел. В тях са вложени едновременно ужасът
пред свръхестественото и тревожното влечение към него. Кукувицата
принадлежи на същото смислово поле – според народното поверие по нейния
глас човек разбира колко ще живее, колкото пъти изкука бездомната птица,
толкова години му остават.

И така, героинята, родена от веда и оприличаваща се на кукувица, понася
както щастливата звезда, така и тъжния кръст на своята необичайна орис.
Ведата й е “прокобила несрета” – това се оказва обратната страна на
свободата. След опиенението от свободното скитничество по света идва
закономерният на този живот свършек:

А кога умра, сама, в чужбина,

Кукувица-бродница ще стана.

Тук двете страни на нейната участ се събират в третия за творбата
“особен” образ – на бродницата. Според фолклорните предания бродниците
са жени с магически способности, които са надарени и с умението да
прокобват. “Правилото извън нормата”, по което героинята е живяла,
продължава да направлява и смъртта й. Нейното прераждане в
“кукувица-бродница” е синтезът на свободата и нисретата преживе.

Поетиката на свой ред “изобразява” необичайността и новотата на съдбата
на героинята. Стихотворението е осъществено изключително чрез представи
и речеви обрати от фолклора.

Така по поетически път Багряна създава най-убедително образът на
традиционния пласт, който трябва да бъде нарушен, тъй като именно
фолклорът е еталона за тродиционност. От друга страна, поетиката на
фолклора е в естествено съзвучие с предметно-пластичния израз на
стиховете й. Говорейки чрез фолклорни мотиви и образи, Багряна задава и
опровергава битови и поведенски модели, без обаче да излиза от границите
на националната традиция.

Нейната лирическа героиня маже да превъзмогне куп наложени
идентичности, засягащи женското й битие. Но жизнената си сила тя черпи
от изворите на родното, или – за нея националната идентичност е
неприкосновена територия.
Прочетено: 45328 пъти
  Of all the things I've lost, I miss my mind the most  
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Литература”