Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Бай Ганьо пътува

Безплатни есета, реферати, доклади, анализи и всякакви теми свързани с литературата.
Константин Преславски, Черноризец Храбър, Паисий Хилендарски, Любен Каравелов, Добри Чинтулов, Добри Войников, Петко Р. Славейков, Христо Ботев, Иван Вазов, Алеко Константинов, Пенчо Славейков, П.К. Яворов, Димчо Дебелянов, Елин Пелин, Гео Милев, Никола Вапцаров, Христо Смирненски, Атанас Далчев, Йордан Йовков, Никола Фурнаджиев, Елисавета Багряна, Димитър Димов, Димитър Талев, Веселин Ханчев, Йордан Радичков, Николай Хайтов, Блага Димитрова, Христо Фотев, Борис Христов и Виктор Пасков
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 295443
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 365167
Местоположение: Somewhere In Time

Бай Ганьо пътува

Мнение от Mozo »

БАЙ ГАНЬО ПЪТУВА
Връх в творчеството на Алеко Константинов е сборникът му с хумористични разкази “Бай Ганьо”. Първият разказ от книгата “Бай Ганьо пътува” ни запознава с героя и разкрива пред нас един наивен и простоват човек, който не разбира, че влакът маневрира на Пещенската гара и се втурва след него, за да не го изпусне.
Читателят се сме на невежеството на Бай Ганьо. Простичкият нашенец изчезва от бюфета, където са се разположили спокойно с разказващия събитието събеседник, преди да отпътуват. Разказвачът не се притеснява за изчезналия Бай Ганьо, защото той вече го е опознал и си мисли, “че е отишел във вагона да прегледа да не е отпънал някой килимчето му”.
Чрез поведението си пътуващият за Европа българин започва сам да разкрива нахалството и грубостта си, скрити зад маската на престорена наивност. “С голям примес от енергични псувни” той разказва за случилото се с маневриращия влак. Речта му е груба и изпълнена с повторения – “знаеш”, “разбираш ли”, “гледам”. Тя издава неговата необразованост и липсата на култура и възпитание. Чистосърдечно героят си признава – “не си поплювам”; подиграва се с чуждия език – “хеке-меке”; възклицава – “Унгарска работа!”. Всичко това показва самочувствие без покритие и презрение към другите на един простак и нахалник. А при разговора за неплатената бира и платената сметка пред нас се разкрива и използвачът, дребният келепирджия, който гледа от всичко и от всеки да извлече облага: “Имал си бол пари – платил си я”.
Сцената във влага изгражда цялостния образ на Бай Ганьо. Липсата на култура и възпитание го карат да застане гърбом към своя спътник, който му е платил бирата, и скришом да си отреже хляб и кашкавал. Без срам той мляска, оригва се и мърмори, че не е зле някой да го почерпи едно винце.
Пътуването на Бай Ганьо не е продиктуван от желание да види, да опознае света, а за “търговийка”. Той не иска да се обогатява духовно – просто продава розово масло и трупа капитал. Пътуването му в Европа е следствие от материалния му интерес Но учтивото предложение да почете, за да се разнообрази по пътя, прословутият нашенец любезно отказва, “защото бил чел доста навремето си” и заспива. Отрицателното му отношение към книгите го разкрива пред читателите като човек, който не е необразован и няма интерес към културата и изкуството.
Пристигането му във Виена и настаняването в хотела раждат нови комични ситуации, в които проличават негативните качества на Алековия герой. С просташката си недоверчивост и мнителност Бай Ганьо влиза в контакт с общоприетите норми на поведение и става смешен. Той не дава дисагите си на носачите, страхува се да ги остави на касата, винаги е сит, за да не харчи пари в ресторанта. Бай Ганьо е недодялан, изпълнен с подозрение и у всекиго вижда потенциален крадец. За другите той съди по себе си. Вижда у тях собствените си недостатъци: “… ще бръкне да извади някое шише – иди го гони сетне! Знам ги аз тях! И не ги гледай, че са такива мазни…, не гледай, че се увиват около тебе. Защо се увиват? Мигар доброто ти мислят?” Той не се доверява на никого. Дори и на своя сънародник – “свят много, хора всякакви, кой знае и туй хлапе какво е”. Натъпквайки мусалите в пояса си, той вече се чувства сигурен и защитен.
Бай Ганьо пътува, за “да удари келепира”, да спечели, да извлече полза от всичко. Докато неговият млад спътник разглежда с удоволствие австрийската столица и нейните забележителности, Бай Ганьо отива в кантората на един български търговец да завърти своята “търговийка”. И наистина успява, защото вечерта зашива нов джоб на антерията си, в който да скрие спечелените пари.
Така авторът разширява представата ни за героя, който носи френски дрехи, за да покаже, че вече е цял европеец. Но под тях са неизменната антерийка и червеният пояс. Бай Ганьо е само един смешен човек, защото материалното, дрехата не могат да му помогнат да достигне културата и поведението на европейците.
В “Бай Ганьо пътува” Алеко Константинов разкрива отрицателните черти на героя – използвачество, невежество, простотия и егоизъм. Бай Ганьо търси “келепир” на дребно. Смехът на автора е насочен срещу културната изостаналост на част от българите, наскоро освободени от османското робство. Той внушава, че Бай Ганьо не е типичен българин, а просто човек простак, на който не трябва да подражаваме.
Прочетено: 14617 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Литература”