Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Анализ на стихотворението "Пловдив" на Димчо Дебелянов

Безплатни есета, реферати, доклади, анализи и всякакви теми свързани с литературата.
Константин Преславски, Черноризец Храбър, Паисий Хилендарски, Любен Каравелов, Добри Чинтулов, Добри Войников, Петко Р. Славейков, Христо Ботев, Иван Вазов, Алеко Константинов, Пенчо Славейков, П.К. Яворов, Димчо Дебелянов, Елин Пелин, Гео Милев, Никола Вапцаров, Христо Смирненски, Атанас Далчев, Йордан Йовков, Никола Фурнаджиев, Елисавета Багряна, Димитър Димов, Димитър Талев, Веселин Ханчев, Йордан Радичков, Николай Хайтов, Блага Димитрова, Христо Фотев, Борис Христов и Виктор Пасков
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
akon
Почетен член
Почетен член
Мнения: 1953
Регистриран: вт дек 18, 2007 19:57
Репутация: 140
пол: Мъж

Анализ на стихотворението "Пловдив" на Димчо Дебелянов

Мнение от akon »

Като типичен символист, Дебелянов вижда греха, убийството на личността и морала, смазването на духа в града – в новото, в материалната цивилизация. Противопоставя му гората, полето, градините и най-вече – силата на красотата и любовта. Градът (Пловдив, София или който и да еІ е гибелната пустиня, пясъците на забравата, нераждащи нищо, поглъщащи всичко. Темата за песимизма и погубената вяря е като че основна в лириката на Дебелянов. Въпреки забраните поетът търси път, търси бъдеще чрез миналото. Спомняйки си за детството, той мечтае да излезе от плена на границите на града – стена за мисълта и виденията. Скръбта не е само от спомена, а и от настоящата безизходица:
И днес аз бродя в тоя скръбен град - едничък дом за мойта скръб бездомна -
Аз бродя за утехата нерад –
И кат загубен в пустощта огромна.
Градът, символ на бездуховната забава е град “пустош”. Това противопоставяне на физически и материално съществуващото на духовното прави картината мрачна, трагично вярна, поетично извисена.
Последните два стиха звучат като че ли песимистично, но тяхната сила е именно в противопоставянето на минало и настояще:
И толкоз черни мисли ми тежат,
Че аз не искам нищо да си спомна.
Победил в битката за себе си, поетът скърби не толкова за пораженията, нанесени върху духа му, колкото за другите, многобройните домове, приели оганиченията и забраните. Стхотворението “Пловдив” е не само спомен от миналото, но и трагична картина на настоящето, скръб не само по детството, но и песимизъм за сегашните негови връстници.
В този сонет поетът поставя ред проблеми на битието. Утвърждава вярата в идното, вярата в силите на човека, вярата в душата му правят съществото личност, която води до висшата награда на личността – любовта. Димчо Дебелянов очертава и пътя на всяка личност към самоусъвършенстването, към духовните висини – вяра, търсене, любов и борба. Борба срещу надзирателите, стремящите се да покорят човека чрез забрани. Тези откровени размисли носят усещане за скръб и песимизъм (“...аз бродя за утехата нерад – и кат загубен в пустощта огромна”).
Мъката на Димчо Дебелянов не е личностно ограничена, това е мъката на духовното пред низините на материалното. Не напразно тези тежки спомени са от детството, от изживяното вече:
Как бяха скръбни мойте детски дни!
Оценката е направена – опасността от загуба на себе си, на личността е изстрадана. Поетът назовава стихотворението “Пловдив” и от тази гледна точка то носи автобиографичен характер, но в стиховете не споменава повече конкретни данни, а обобщава, анализира, прорицава.
Мотивът за спомена е най-трайно разработваният мотив в поезията на Дебелянов. Още първото четиристишие на сонета “Пловдив” поставя темата: погубеното детство, несправедливо отнетата радост, излъганите надежди, илюзии. Темата има своите дълбоки корени в националната ни поетическа традиция. “Пловдив” е провокирано от реални преживелици: с конкретния спомен за годините, прекарани в Пловдив (1895-1904), където пристига 40дни след смъртта на баща си и живее в оскъдица и лишения. Накърнено е нещо свято, стоящо твърде високо в ценностната скала на лирическия аз. Скръбното детство е черен знак, поставил фатален отпечатък върху съзнанието. Лирическият герой на Дебелянов е орисан завинаг на безприютност, бездомност, самота.
Второто четиристишие развива поставената вече тема в първото: внушението, че “на любовта плодът” е забранен, че щастие, мир, покой за духовно възвисената личност няма и не може да има, следователно ненужни и излишни са вярата и надеждата по някаква хармония на “Аз”-а със света. Цялата творба е антитезно изградена на основата на сложни емоционално-психологически състояния. Детските дни са скръбни, сълзите – спотаени, взорът е стъмнен, мечтите пленени в зли страни.
В сонета “Пловдив” няма лъч от светлина. Всичко е потопено в мрака на болката и страданието. Някога и днес не се противопоставят, но и подчертано се съотнасят (изравняват): “Как бяха скръбни моите детски дни!” и “И днес аз бродя в тоя скръбен град-...” Чрез съчинителният съюз “и” в началото на стиха недвусмислено се подчертава този тип връзка.
В стихотворенията на Димчо Дебелянов чувствата меланхолия и мъката от спомена се преплитат с огромната му вяра в силите на човека и безкрайната любов към хората. Сонетът “Пловдив” – едно от класическите произведения в литературата ни, искрен и хуманен копнеж по доброто и красотата.
Прочетено: 32358 пъти
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Литература”