Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Ран Босилек

Безплатни есета, реферати, доклади, анализи и всякакви теми свързани с литературата.
Константин Преславски, Черноризец Храбър, Паисий Хилендарски, Любен Каравелов, Добри Чинтулов, Добри Войников, Петко Р. Славейков, Христо Ботев, Иван Вазов, Алеко Константинов, Пенчо Славейков, П.К. Яворов, Димчо Дебелянов, Елин Пелин, Гео Милев, Никола Вапцаров, Христо Смирненски, Атанас Далчев, Йордан Йовков, Никола Фурнаджиев, Елисавета Багряна, Димитър Димов, Димитър Талев, Веселин Ханчев, Йордан Радичков, Николай Хайтов, Блага Димитрова, Христо Фотев, Борис Христов и Виктор Пасков
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 230784
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 173369
Местоположение: Somewhere In Time

Ран Босилек

Мнение от Mozo » вт яну 16, 2018 17:17

Съдържание:

1. Биография................................................................................ 3стр.
2. Творчество
2.1.Лирика.................................................................................... 4стр.
2.2 Приказката и римуваната проза ......................................... 5стр.
3. Кратка характеристика на произведения ............................ 6стр.
Литература ............................................................................... 10 стр.

1.Биография

Ран Босилек, или както е истинското му име Генчо Станчев Негенцов, е роден на 26 септември 1886 година в Габрово.. Две неща характеризират детските години на бъдещия писател-материални лишения и обич към книгата. Ран Босилек се учи в родния си град. През 1904 година завършва известната Априловска гимназия. Още като ученик проявява големи литературни интереси и за първи път се явява в печата. След като завършва гимназия, в продължение на шест години е учител в родния си град, а едновременно с това и нещатен библиотекар в читалище “Априлов-Палаузов”. Тази дейност му дава възможност много да чете, като се задълбочава в нашата и преводната литература и особено в сборниците с народни умотворения. Работейки с децата, Ран Босилек вижда огромното възпитателно въздействие на книгата. През 1906 година за пръв път печата свое оригинално произведение в сп. “Светулка” и се подписва с псевдонима Ран Босиляк, който по-късно става Ран Босилек. Тогава излиза стихотворението “На косичка”, герои на което са баба и внучка. Особено много пише в сп. “Картинна галерия”.
През 1910 година Ран Босилек прекъсва учителската си дейност и се записва студент по славянска филология в Софийския университет, където учи до 1912 година и разширява много литературната и общата си култура. Осъзнава нуждата от изучаване на чужди езици, той заминава за Мюнхен, гдето престоява около два месеца. От 1913 до 1915 година Ран Босилек следва правни науки в Брюксел, които завършва с докторат. След завръщането си в България известно време е столичен адвокат. Макар тази професия да му обещава добри доходи, той скоро се отказва от нея, за да се отдаде на любимото си занимание – литературното творчество за деца.
От 1923 до 1948 година Ран Босилек роботи в едно от столичните издателства. Голяма негова заслуга от това време е, че организира и редактира списанието “Детска радост” и вестничето “Врабче”. Списанието става школа за редица детски писатели. През цялото това време той е един от най - активните български детски писатели. Ран Босилек е починал на 8 октомври 1958 година.



2.Творчество

2.1. Лирика
Стихотворенията на Ран Босилек се отличават с оригиналност и свежест. Написани под силно влияние на фолклора, те притежават най – хубавите качества на едно вълнуващо с големите си постижения оригинално художествено творчество. Неговата лирика е твърде разнообразна в тематично отношение. Стиховете му могат да бъдат групирани около няколко основни теми – природа и годишни времена, бащин дом и роден край, интимен свят на детето, труд, празници и пр. Природата като обект на изображение заема особено място в творчеството на Ран Босилек, който умее да вижда в нея живота. В стихотворенията му се чува шепотът на горските и полските цветя, прохладата на планинските извори, песента на птиците. Явленията в природата се свързват с мечтите на децата, с техните грижи и радости. Понякога стихотворенията му, посветени на природата, приличат на народни песни поради особената образност и ритъм.
По обем тя не е голяма. При това в стихотворенията си авторът не засяга непознати до момента теми и проблеми. Най-популярните му лирически произведения са „Родна стряха”, „Родна реч” и „Я кажи ми облаче ле бяло”,написано в духа на гурбетчийска народна песен. Тези творби са съхранили непокътната художествената си стойност и до днес и обикновено са отпечатани на първите страници по учебниците за начално училище.
Всъщност по тематика и трите творби се обединяват от патриотичната тема ,нещо повече-бихме могли да ги разглеждаме като един по-късен във времето еквивалент на старите творби на Вазов и Славейков „Татковина” и „Аз съм българче”. Ако съпоставим стиховете на Славейков и Вазов с тези на Генчо Негенцов,веднага ще забележим чувствителни разлики в начина по който творците от различни поколения разработват мотива за родното:
Ако Славейков и Вазов хиперболизират родното пространство,то при Ран Босилек е обратното-мащабите на родното не са окрупнени ,а сякаш съзнателно са сведени до най-малкото („Бяла спретната къщурка”)
Ако при Славейков и Вазов чувството е мажорно приповдигнато,то при Ран Босилек е интимно,с лирично звучене и напомня шепот на съкровено споделяне.
За Славейков и Вазов обичта към родното се свързва с исторически и социални категории(които принципна са трудни за детското мислене),то при Ран Босилек е обратното-обичта към бащината земя се обяснява с доводи,които са съвсем детски(безгрижието в игрите,веселите приятели, майчината ласка).
При съпоставката личи какъв път всъщност е извървяла детската ни поезия за няколко десетилетия-тя максимално се е доближила до детското мислене и светоусещането на малкия човек.
Ран Босилек е един изключителен автор на детска литература.И не само,той бил и редактор,активен общественик,който отдава всичките си сили за издигане ролята на литературата за деца на по-високо професионално равнище.
2.2.Приказката и римуваната проза
Ран Босилек е написал или преразказал много приказки. Най-напред той ги отпечатва в детски списания и след време ги събира и написва в отделни книжки. Посвещава живота си на богатия и неповторим свят на детето. Силно е привързан към тях и с приказките си иска да ги научи да бъдат добри,послушни и да вършат само най-доброто. Със своите приказки той ги учи да бъдат състрадателни един към друг,да обичат животните и най-вече да научан своя майчин български книжовен език. Всичко това Ран Босилек го поднася на децата със звучни и игриви стихове,непринудени весели разкази и шеговити случки. Много често Ран Босилек обичал да казва,че:”Във всяко дете живее душата на поет”. И може би това го подтиква да пише римувани и ритмувани приказки в проза,разкази,случки,игри,диалози. В своите приказки той отново се опира на народното творчество,отново черпи с пълни шепи от вълшебния български фолклор,където в сблъсъка между доброто и злото,доброто винаги побеждава.Отново героите му са животните,но този път представени като човеци,които вършат човешки дейности. И го прави така умело и майсторски,че завладява не само детския ум,но и възрастните.И всичко това лишено от фантастика,толкова естествено и истинско. Постепенно между животните герои Ран Босилек въвежда и познатите на децата образи-баба с внуче, баща с малкият си син, приятелите.Всичко това е нововъведение в народната приказка,защото до този момент те не са използвани като герои,присъстват само животните.Авторът не набляга основно върху характерът им,а върху действията.Светът му е движение,а диалогът,основен в творбите му.Диалогът ни дава представа за събитията,за характерите на героите.Използвайки глаголите ,Ран Босилек развива една динамика,непрекъснато развитие,нови случки и всичко това е достъпно и привлекателно за детското съзнание.Това винаги ги държи будни и приказките много увлекателни и интересни.

Целият материал:
Нямате нужните права за да преглеждате прикачените към това мнение файлове.
Прочетено: 400 пъти
Изображение

Нова тема Отговори

Върни се в “Литература”