Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Ян Кохановски. Биографични и творчески бележки

Безплатни есета, реферати, доклади, анализи и всякакви теми свързани с литературата.
Константин Преславски, Черноризец Храбър, Паисий Хилендарски, Любен Каравелов, Добри Чинтулов, Добри Войников, Петко Р. Славейков, Христо Ботев, Иван Вазов, Алеко Константинов, Пенчо Славейков, П.К. Яворов, Димчо Дебелянов, Елин Пелин, Гео Милев, Никола Вапцаров, Христо Смирненски, Атанас Далчев, Йордан Йовков, Никола Фурнаджиев, Елисавета Багряна, Димитър Димов, Димитър Талев, Веселин Ханчев, Йордан Радичков, Николай Хайтов, Блага Димитрова, Христо Фотев, Борис Христов и Виктор Пасков
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 283199
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 332742
Местоположение: Somewhere In Time

Ян Кохановски. Биографични и творчески бележки

Мнение от Mozo »

Поезията на Ян Кохановски

Кратко въведение:

Ян Кохановски е представител на средната шляхта ( в Жечпосполита,общестевена прослойка) и израства в дом,изпълнен с духовност и интелектуален уют.Има седем братя и пет сестри,които се отличават с хуманитарни способности.

Биография:

1544г. - записва се студент в Ягеловския университет,където получава хуманитарно обучение от Шимон Марициус,Пьотр Розиуш.Тук К.усвоява латински език,благодарение на което започва да чете европейска хуманистична поезия и дори прави първите си опити да пише на латински език.

1552г.-1558г. - поетът заминава за Италия и постъпва в Португалския университет,където учи философия и древни езици.Чете Омир в оригинал и прави опити да преведе фрагменти от ,,Илиада”. Негов професор там е Робертело, който му предава неповторимите си знания по Стара литература. Кохановски учи анализ на стари текстове,което му помага да проникне в същността на античната литература.

1559г. - Кохановски пътува до Париж, където се запознава с Ронсар (1524-1585;

фр.- Pierre de Ronsard ; френски поет и член на Плеядата, наричан от своите съвременници принцът на поетите). От Ронсар Кохановски получава вдъхновението да твори на роден полски език, защото си дава сметка, че на латински не може да разгърне изцяло себе си и поставя нячало на творенето на роден език. През същата тази година се завръща окончателно в Полша и бива назначен за кралски секретар от крал Зигмунд Август и след няколко години творецът е изправен пред дилемата дали да продължи да гради кариера при краля или да се посвети изцяло на творческата си способност. Като типичен представител на Ренесанса Кохановски избира второто.



В началото на 70-те години на века Кохановски се отказва от кралския двор и се премества в имението Чарноляс (по-късно ключов топос за поезията му), наследено по бащина линия, където живее със съпругата си Доротея Подлодовска и многобройната си челяд.

Творчество:

Поезията на Ян Кохановски може да бъде определена като връх и символ на полския Ренесанс. В своето творчество той възприема идеи от Ранния Ренесанс, но ги претопява и облагородява чрез стремежа си към творческа индивидуалност, белег за което е създаването на литература на роден език.

Трени:

Поетически връх в творчеството на Ян Кохановски

Жанрът е известен още от античната литература.

Появяват се 1580г. и са посветени на дъщеря му.

,,Трени” са потичен цикъл-жалба за смъртта на обичната дъщеря Оршула.

Цикълът се състои от деветнадесет части, подредени в една отмерена градация.

Осезаемо авторово присъствие, не само заради тежката бащина скръб, но и заради опита за съизмеримост с божеството, в ,,прометеизма”, появяващ се за първи път.

Развито религиозно чувство.

Цикълът е силно лиричен по тон, на моменти авторът припокрива лирическия герой.

Фрашки:

Латинските фрашки предтавляват малки епиграми и показват откритата природа на младия поет, както и привързаността му към духа на съмишлениците.

Същинските фрашки представляват малки, кратки лирични произведения на полски език. Представят ни ренесансовия живот на Полша в последните години от управленито на Зигмунд Август.

Образите в тях са на хора от обкръжението на твореца от времето на пребиваването му в кралския двор: продворните дворцови дами, лъженабожни, егоцентрични, срещат се подигравателни подхвърляния по адрес на църковната институция (посредством ирония и сарказъм, редуване на висок/нисък стил); типичният ренесансов човек в Полша с неговите любовни страдания, хармонията на духа му и преклонението му пред радостите на живота, осъзнал неимоверната му краткост.

Могат да се определят още като разговори-откровения с музата

Тема тук е и природата и нейната прослава (напр. шеста фрашка от Книга втора е посветена на липата; има и прототип, именно липата от имението Чарноляс, под която Кохановски вероятно е размишлявал. На тази липа са посветени и още две фрашки , шеста и седма от Книга трета).

Песни

Събрани и издадени в 2 книги след смъртта на поета.

Определят се като сеизмограф на неговите вълнения и преживявания.

Ако във Фрашките предмет на афористична характеристика е отделния миг, в Песните е състоянието.

Целият материал:
Прикачени файлове
Ян Кохановски. Биографични и творчески бележки.rar
(8.04 KиБ) Свален 7 пъти
Прочетено: 520 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Литература”