Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Юначният Марко - Борец срещу злото и несправедливостта

Безплатни есета, реферати, доклади, анализи и всякакви теми свързани с литературата.
Константин Преславски, Черноризец Храбър, Паисий Хилендарски, Любен Каравелов, Добри Чинтулов, Добри Войников, Петко Р. Славейков, Христо Ботев, Иван Вазов, Алеко Константинов, Пенчо Славейков, П.К. Яворов, Димчо Дебелянов, Елин Пелин, Гео Милев, Никола Вапцаров, Христо Смирненски, Атанас Далчев, Йордан Йовков, Никола Фурнаджиев, Елисавета Багряна, Димитър Димов, Димитър Талев, Веселин Ханчев, Йордан Радичков, Николай Хайтов, Блага Димитрова, Христо Фотев, Борис Христов и Виктор Пасков
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 296663
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 368012
Местоположение: Somewhere In Time

Юначният Марко - Борец срещу злото и несправедливостта

Мнение от Mozo »

Юначният Марко-Борец срещу злото и несправедливостта

Песните за Крали Марко са сътворение през 15 век,когато едно след друго падат феодалните владения на българите по време на османското нашествие на Балканите.Образът на Крали Марко е най-забележителното доказателство за това как хората могат да сътворят в песен и слово чудодеен юнак над юнаците.Възвеличена е една личност,открита е нравствената опора на страдащите,за да бъде съхранена вярата им в доброто и справедливостта.Основен герой в юнашките песни е Крали Марко-Херкулес за славяните,но не в митичното им време,а в една от най-драматичните епохи от тяхното съществуване.
Крали Марко не е измислен литературен герой,а реална историческа личност.По потекло той е благородник,син на известен феодал.Като човек и владетел има противоречива съдба.Баща му Вълкашин успява да се домогне до кралския престол на Сърбия през 1366г.Боляринът Марко не става крал,но титлата на баща му е запазена пред името на сина поради възхищението на хората от него.Наричат го Крали,защото в размирните времена,в които живее,Марко успява да запази спокойствието в земите на областта Прилеп,оставени като наследство от баща му.Изключително добър дипломат(бил е посланик на цар Урош в Дубровник),той става османски васал.За да се отговори на въпроса:защо е толкова почитан от славянските народи,трябва да се има предвид страшната им участ и относителния мир,който осигурява на хората велможата на своите земи.
Песента „Събра Марко триесе юнаци” не поставя Крали Марко в обичайния двубой със заклетите врагове на славянската общност-турци и еничари,а с първичното зло,олицетворено в образа на триглавата змия.В тази фолклорна песни,както и в други подобни творби,където героя се бие със змейове и змии,е засилен митичният елемент за сметка на историческия.Творбата е изградена на митологична основа,представена чрез класическата за митовете схема хаос-космос.Като представя битката с триглавата змия,която е носител на злото,песента напомня митовете за сътворението и реда в света.Както Зевс и младите олимпийски богове побеждават хаоса и установяват космоса ,така и Крали Марко е борец за хармония.Той се стреми да възстанови нарушения в пределите на царството ред.Макар и да не е божество,със своята свръхестествена сила Марко прилича на старогръцките богове.
„Събра Марко триесе юнаци” е песен за юнашката отзивчивост и храброст,олицетворени в образа на закрилника ,какъвто човешките общности винаги са имали в лицето на достойните мъже.Но тя е песен и за човешкото малодушие,за непочтеността,за отхвърлената дума,за недостойното поведение на морално дребните мъже,които винаги се срещат сред хората.В зависимост от това,в песента „Събра Марко триесе юнаци” се преплитат две сюжетни линии:едната,свързана с триглавата змия-злото извън човека,другата,свързана с лъжеприятелите на героя,т.е. със злото,което човек носи в себе си.В случая то е страх,измама,предателство.Опростената схема на сюжета съдържа няколко основни епизода.Крали Марко свиква „Триест юнаци,кой от кой по юнак”,за да убият триглавата змия,която е преградила пътищата и никой не може да мине през тях.Триест юнаци е дружина достатъчна,за да се справи с три глави,макар и на чудовищно същество,но когато виждат змията,юнаците побягват.Младият Марко остава сам ,но с помощта на сабята си дамаскиня и на легендарния си кон Шарколия побеждава триглавото зло.Като се връща от битката той заварва „трийсетте юнаци” да пият вино в механата и наказва невярната си дружина.
Основният конфликт в песента „Събра Марко триесе юнаци” е вечното противоборство между доброто и злото.Привидно опозиционна двойка са Крали Марко и триглавата смия.Но в заглавието на творбата като основна опозиционна двойка са заложени Марко и „трийсетте юнаци”.Оказва се,че от значителна важност за твореца е идеята за сговорната дружина.Ако съотнесем образите и събитието към времето,когато е създадена песента,ще открием удивително съвпадение между идеята за борбата на Крали Марко с поробителя(олицетворен в образа на триглавата змия) и липсата на единство между останалите боляри.Подобно на тях в началото на песента „трийсетте юнаци” влизат в ролята на представители на доброто,но след това се оказват лъжегерои.Противопоставянето е на принципна вярност-предателство,дълг-безчестие пред приятеля и общността,страхливците побягват,а Марко достойно изпълнява мисията си.
Внушението за огромната сила на злото е постигнато чрез образа на змията,изграден с помощта на хипербола и повторение.Хипербола откриваме в образните детайли,чрез които са внушени необикновените и размери-тя е с три глави,огромна е,запушила е „цареви друмове”,не дава пиле да прехвръкне,а камо ли човек да мине.За да проличи скромността на юнак Марко,това нейно представяне се повтаря три пъти в песента-два пъти от народния певец и един път-от коня Шарколия.Чрез описанието на главите и у слушателя се създава убеждението за необичайни,гигантски размери:едната глава на змията е високо горе до небето,втората стига до земята,а третата е по средата.Страшният и вид се разкрива не само хиперболично,а чрез реакцията на „трийсетте юнаци”-щом я виждат те побягват.Постъпват така,както и двамата по-големи братя от приказката „Тримата братя и златната ябълка”.На фона на тяхната страхливост извършеното от Марко е изключителен,необикновен подвиг.

Целият материал:
Прикачени файлове
Юначният Марко - Борец срещу злото и несправедливостта.rar
(7.17 KиБ) Свален 14 пъти
Прочетено: 300 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Литература”