В края на XIX - началото на XX век настъпва прелом в нравствените ценности на българското село. Традиционните устои на патриархата са разколебани. Нов морал определя нравствения облик на времето. Хората, здраво свързали съдбата си със земята и труда, са изправени пред труден избор -да приемат или отхвърлят ценностите на епоха, чужда на тяхната душевност. Връзката човек - земя, човек - трудово усилие не носи познатите нравствени плодове, не създава усещане за значимост и вътрешно удовлетворение на индивида. Отношението към земята и труда изисква нов поглед, ново разбиране и позиция. Времето с настъпилите обществено-икономически промени е неумолимо. Налага своите ценностни критерии за смисъла на човешкия живот, противопоставя традиция на съвременност, разделя близки и роднини, отчуждава ги помежду им. Отношението към земята и труда става залог за разрешаване на спора между поколенията.
Нравственият конфликт между традиция и съвременност е водещ в повестта „Гераците" на Елин Пелин. Доброто и злото в човешките души започват да спорят. Различни са критериите за добро и зло на Елин-Пелиновите герои. Те са представители на различни поколения, съзнателният им живот е свързан с нравствеността на патриархалното минало и на съвременност, бързо променяща действителността в българското село. 8 семейството на Йордан Герака настъпва нравствена и духовна криза. Поколенията започват да спорят. Баща и синове влизат в конфликт помежду си заради различното си отношение към земята и труда. Всеки изживява лична драма з спор с останалите. Времето на патриархата и на колективното стопанисване на земята си е отишло, изчезва някогашната представа за добро, когато всеки член на семейството дава своя индивидуален принос за общото благо на рода. Без принадлежността си към семейната задруга животът на отделния индивид се обезсмисля. Това е всъщност и представата за нравственост на стария Герак. Той не разбира новите обществено-иномически отношения в бъл-
гарското село, но синовете му, естествено, са подвластни на тях. Всеки тръгва по свой личен път. Времето изисква индивидуално, а не патриархал-но-колективно отношение към земята и труда. Личното трудово усилие, което е индивидуално адаптиране към новите условия за живот, определя стойностите на човешкото добро. Патриархат и съвременност се разминават в нравствените си ценностни критерии. В семейството на Йордан Герака срещата между представите за добро на две различни епохи предизвиква нравствен конфликт с трагични последици за индивидуалните човешки съдби.
Самият Герак - патриархалният стълб на семейството - е твърде различен в отношението си към земята, сравнен с живелите преди него поколения от рода. Елин Пелин деликатно подчертава тази разлика. Старият Герак от години проявява по-голямо пристрастие към работата в кръчмата, отколкото към труда в полето. За разлика от дедите си, той тръгва по свой път. Занимава се с търговия, без да занемарява полската работа. На пръв поглед не нарушава традицията, остава верен на изконните й ценности за връзка със земята чрез труда. Но се появява и нещо ново - кръчмата и работата в нея, което е доказателство за естественото адаптиране на Йордан Герака към времето, в което живее. Старият патриархален модел на живот в българското село е започнал да се разпада още в младостта на Герака. Той е проявил верен усет към новото, запазвайки колективната цялост на семейството. Но времето неумолимо е налагало нови критерии за начина на живот. Неусетно отношението на Йордан Герака към земята и полския труд се променя. Той запазва патриархалния възторг и умиление към празничното настроение на човешките души по време на жътва, но не отива на полето. Остава в кръчмата. Това е неговият свят, неговото лично завоювано пространство като цел и усилие в живота. Несъзнателно, разкривайки потенциала на човешките си възможности, Герака се е отчуждил от земята: „Когато почваше жътва, в къщата на Гераците настъпваше
усилна работа. Сутрин, пред зори още, по двора се чуваше бодрият глас на стария Герак, който обикаляше обора и сайванта, дето спяха ратаите, и викаше високо:
- Ставайте, момчета! Хайде на работа!
Дядо Йордан ги изпращаше до портата и като гледаше изток - ясен, побелял от предвест-ни зори, говореше възхитено:
- Ех, че време ли се отваря! Пак ще се къпе в човешки пот майката земя.
След това той отваряше за малко кръчмата, поливаше и помиташе сам пода, направяше си кафе и сядаше до го изпие пред вратата на чист въздух."
Последният представител на патриархата в семейството - Йордан Герака - е с противоречиво отношение към традиционните устои на човешката нравственост. Той знае, че връзката със земята е изконна ценност, която формира доброто у човека. Всяко нарушаване на тази цялост в естествения кръговрат на живота носи беди. Затова Герака държи синовете си близо до земята и по-далеч от кръчмата. Но самият той е дистанциран от патриархалните ценности на живота, привързан е здраво към пространството на кръчмата, което е знак, че патриархалната задруга се руши: „Дядо Йордан държеше синовете си по-далеч от кръчмарската работа, на която сметките си знаеше и гледаше сам. Синовете му бяха свикнали с това и когато случайно заместваха баща си или се намираха по друга работа там, те не се чувстваха като господари, а като слуги. Затова пък те бяха царе на полето, на нивите и на ливадите..."
Различни по нрав и характер са синовете на Герака, но и тримата се чувстват „слуги" в кръчмата. Еднакво реагират на непознатото усещане, което носи атмосферата на това пространство, така скъпо за душата на стария Герак. Сякаш и тримата чувстват, че „слугуват"на някакво зло, което ще ги раздели и противопостави, а семейният мир в дома ще бъде завинаги нарушен. И това зло не закъснява да се появи в живота им след смъртта на стопанката - баба Марга, съпругата на Герака.
(продължава от стр. 5)
Тя единствена е успявала да поддържа привидна хармония между дома и кръчмата - двете символни пространства, внесли драматизъм в живота на семейството: „Единственият и главен помощник в кръчмата на Герака беше неговата жена, баба Марга... Дядо Йордан беше главата, баба Марга - душата на кръчмата. Тя се грижеше за всичко и нареждаше нейното домакинство... Баба Марга и вкъщи беше пълна господарка... Тя тичаше цял ден от кръчмата до къщи, обикаляше из двора да види всичко ли е в ред..."
След нейната ненадейна смърт домашната идилия е нарушена: „Заедно с нея от къщата на Гераците изчезна добрият и строгият дух, който държеше всичко в ред."
Герака остава сам. Между условните художествени пространства на дома и кръчмата застава обърканата, смутена душа на дядо Йордан. Той е безсилен да възстанови реда, по който е текъл досегашният начин на живот. Останал затворен години наред в своята идилична представа за ненару-шен патриархален мир в дома, той се изправя пред страшното зло, което ще раздели семейството му. Отчуждението баща - синове става реалност. Всеки принадлежи на своя свят. Конфликтът между поколенията е неизбежен. Но едва сега Герака търси причините за злото, обсебило душите на децата му, разрушило покоя в дома му: „Вкъщи изпълзяха като змии, незнайно откъде, сръдни, недоразумения, крамоли и отровиха мекия домашен покой... Никой не знаеше как стана това, отде се роди тая завист между снахите, това недоверие между братята, което ги караше да се подозират. Дядо Йордан... знаеше, че доброто и злото се излуп-ват из яйцето, но той не знаеше, защо именно злото трябваше да се излупва в душите на неговите деца. Защо? И той дълго мислеше."
Общият родов дом вече не прави близки бащата и синовете, а засилва желанието им за разграничение. Мъчително е съжителството на Божан и Петър - двамата по-големи синове на Герака - под общата фамилна стряха на родния дом. Най-малкият брат - Павел, отдавна е напуснал дома. Живее в града и не изпитва желание за завръщане към родовите корени. Старият Герак се затваря в тъмните размисли на душата си. Тя странно прилича на неуютния му дом и на запуснатата, потънала в паяжини кръчма. Той не разбира ясно причините за злото, сполетяло и него, и децата му, но в голямото страдание на душата си се чувства по-спокоен сред тъмната и мрачна кръчма. Тя му е по-близка, макар че и в нейното пространство мъката и безсилието не го напускат. Но там, като в мрачен затвор, той може да се отдава на тъжните си мисли. Това е особен вид свобода за отчуждената му от семейството и дома душа. Къщата с многобройните си стаи го потиска, прави го неспокоен. Чувства се чужденец в собствения си дом. Единствено сред гробовния мрак на кръчмата Герака се успокоява. Потъва в самотата си: „Случваше се, че някоя работа задържаше стареца повече вкъщи. Тогава той ставаше неспокоен и му се струваше, че е душно. В тая стая влезе, в оная стая влезе, сякаш търси нещо, и никъде не го сдържаше... В празник или когато нямаше работа, дядо Йордан прекарваше повече от времето си в затворена-
та кръчма, ключът на която държеше сам той. Там той и нощуваше. В тая кръчма, мрачна, пуста, неприветлива и тъжна като неговата душа, беше тихо и пусто, не достигаше никакъв шум ни от улицата, ни от къщи, и той можеше спокойно да се предава на своите мисли."
Старият Герак ще остане затворен в тъмния размисъл на душата си, неразгадал тайната причина за злото, обсебило и него още в младостта му, когато е поел по свой път, различен от този на дедите му. Йордан Герака е първият, разклатил устоите на патриархалното родово общество. Сега е свидетел на трагичното разделение между членовете на семейството си, далечни и чужди на колективното битие на родовото съжителство. Отчуждението в дома на Гераците е най-голямото нравствено наказание за човешките души. Всеки от синовете на Йордан Герака страда по своему, изживява своята лична драма.
Божан - първородният син в дома - запазва пристрастието си към земята. Но отношението му към труда и плодовете от него е нравствено деформирано, изродило е душата му. Хищническа е страстта на Божан да трупа пари и богатство чрез ненаситен труд, в чието усилие се усеща нечиста, меркантилна цел. Вътрешният свят на този герой е студен, грозен и отблъскващ. Той кипи от енергия, която е разрушителна, насочена срещу традицията и целите на патриархата: „Божан сега бе в стихията си. Съблечен по риза, с голяма като палария сламена шапка на главата си, той се хвърляше да връзва снопите, като върху скъпоценна плячка. Той работеше бързо, неуморно, като че се състезаваше. Той повдигаше всеки вързан сноп, както скъперникът повдига торба със злато."
Божан е господар на съдбата си. Адаптирал се е към ценностите на времето, в което живее. Поел е по свой път, различен от този на стария Герак и на дедите си. Но силно деформираните частнособст-венически страсти в душата му го довеждат до трагичната кулминация в изживяването на нравствената криза в семейната, вече разколебана общност. Изчезват парите на стария Герак. Съмнението пада върху Божан. Злото унищожава и последните остатъци на патриархално добро в душите на всички. Тримата братя се озлобяват един към друг. Петър и Павел се сбиват с Божан. Жълтиците на Герака са последното дяволско изкушение, което разделя душите на родните братя. Всеки остава сам със своето разочарование и болка. Патриархалният свят е разрушен. Чувството за родова принадлежност и колективна взаимност -мъртво. Имотът на Гераците е поделен. Павел се връща отново в града. Земята му е чужда, семейството и домът - също. Петър получава своя дял от родовата земя, която го плаши. Изпълва душата му с тъга: „На Петър бу меше мъчно.
На своето ново собствено огнище той погледна без ищах. Неговото сърце се изпълни с безсилна завист към Божан. Едно време, когато мислеше, че ще падне и в неговата ръка нещо от приказните пари на баща му, на широката му душа не тежаха грижи и той беше спокоен... Сега той имаше само земя, широка и корава земя, с която трябваше да се бори... Трудът го плашеше. Той гледаше тая обширна буренлива земя, облещена към небето за благодат, и мислите му се носеха над нея черни и нерадостни като орляк врани."
Нищо не е останало в душата на Петър от патриархалното възторжено отношение към земята и труда. Мъртъв е нравственият свят на миналото. С него си отива и човешкото щастие в дома на Гераците. Минало и настояще трагично са се срещнали в опустошените и ограбени човешки души. Всички са наказани от непознато и неразгадано нравствено зло.
За неразгаданата тайна на злото, намерило трайно убежище в дома на Гераците, говорят не само нравствените терзания на Елин-Пелиновите герои, но и художествените внушения, идващи от родовия символ на семейството - „кичестия бор", донесен от светите рилски гори. Той е като знаме - „хералдически" знак на една отиваща си епоха. Издига се гордо в двора на Гераците. При всеки порив на вятъра клоните му шумят и разказват за отминалите патриархални времена на родовия свят. Под неговата сянка е преминал животът на поколения от рода. Борът -„семейното знаме" на патриархалния дом - е свидетел на доброто и злото в живота на всеки от рода на Гераците. Заедно с всички от семейството на Йордан Герака святото дърво изживява нравствената криза на времето. В началото на повестта „Гераците" художественото описание на „семейното" родово „знаме" не предвещава драмата на човешките души, за която разказва сюжетното развитие на повествователното действие: „Всред широкия двор,..., се издигаше високо и право като стрела самотен кичест бор - единственият бор в цялата околия. Той бе донесен като малко борче от светите рилски гори и посаден тук в незапомнени времена от прадедите на Гераците. Това бе тяхното семейно знаме, с което се гордееха. Под неговата света сянка бяха отраснали няколко поколения. Под нея бяха преживели последните си дни много старци от рода им."
Но времената на задружния родов свят са отминали. Последният представител на патриархата - Йордан Герака - дочаква края на дните си не под сянката на святото родово дърво, а пред прага на кръчмата. Непознато и неразгадано от душата му нравствено зло е разделило поколенията. Бащата - старият Герак - умира далеч от поделения семеен двор, в който всичко е различно и патриархалната идилия, съпътствала живота на рода, отдавна е минало. Синовете на Йордан Герака се разделят помежду си, но и с миналото на дедите. Символ на нравствената разруха, отчуждението и самотата - новото и непознато зло в дома на Гераците - е съдбата на кичестия бор, „семейното знаме"т рода, извисило горда снага в двора: „Подир някоя година от обширния двор на Гераците не остана нищо. Той бе разделен, преграден и по него безразборно се издигаха недоправени плевници, сайванти, купи със сено. Навсякъде личаха локви и боклуци... Петър отсече големия бор, който пречеше на хармана му. Това свето дърво, обожавано от прадедите, рухна под брадвата на внуците и дълго лежа в калта."
Патриархатът „умира". Доброто и злото остават да „спорят" в човешките души на Елин-Пелиновите герои от повестта „Гераците". Обща е трагичната им съдба. Родовият свят е минало, а настоящето - тежко нравствено изпитание за човешките им съдби. Всеки остава сам след преживяната семейна драма. Поема свой път в живота
Прочетено: 35576 пъти
Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят. |
Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите. |
Ако не знаете как, кликнете тук |
Анализ на "Гераците" от Елин Пелин
Анализ на "Гераците" от Елин Пелин
Пълно ръководство и съвети за Търсене в интернет
http://www.facebook.com/profile.php?id= ... 3&ref=name
http://www.facebook.com/profile.php?id= ... 3&ref=name
-
- Подобни теми
- Отговори
- Преглеждания
- Последно мнение
-
-
Човешка грешка при подготовка на пиротехника за сватба е възможна версия за взрива в Елин Пелин
от Mozo » пет юли 26, 2024 15:10 » в Любопитни новиниФирмата собственик на склада с взривените фойерверки е имала поръчка за сватба, която ще се състои днес. Човешка небрежност или техническа... - 0 Отговори
- 59 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пет юли 26, 2024 15:10
-
-
-
Анализ на текст научнопопулярен стил
Софийски университет Св. Климент Охридски
Факултет по Славянски филологии
Стилистика
Анализ на текст
Научнопопулярен стил
Българска филология –... - 0 Отговори
- 124 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пон яну 06, 2025 00:08
-
-
-
Как ще отговори Китай на стопроцентовите мита на Тръмп? Анализ
от Mozo » ср апр 09, 2025 12:51 » в Любопитни новиниСАЩ ще наложат допълнителни мита на Китай, като ставките за китайския внос ще достигнат 104 процента. Това обяви Белият дом, цитиран от световните... - 0 Отговори
- 20 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
ср апр 09, 2025 12:51
-
-
-
Анализ в републиканско издание: Русия трябва и ще загуби в Украйна
от Mozo » ср окт 09, 2024 12:06 » в Любопитни новиниВойната в Украйна ще завърши с поражението на Русия, пише The National Interest. Тя ще погребе всички по-нататъшни опити за възкресяване на старата... - 0 Отговори
- 49 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
ср окт 09, 2024 12:06
-
-
-
Пътищата ни са лоши, а за ремонт и поддръжка се харчат милиарди: Анализ на ИПБ
от Mozo » чет апр 10, 2025 13:43 » в Любопитни новини40% от всички катастрофи са причинени от неправилно възприятие на пътните условия от страна на шофьорите. Основна причина за това е липса или... - 0 Отговори
- 23 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
чет апр 10, 2025 13:43
-