Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Анализ на "Гераците" от Елин Пелин

Безплатни есета, реферати, доклади, анализи и всякакви теми свързани с литературата.
Константин Преславски, Черноризец Храбър, Паисий Хилендарски, Любен Каравелов, Добри Чинтулов, Добри Войников, Петко Р. Славейков, Христо Ботев, Иван Вазов, Алеко Константинов, Пенчо Славейков, П.К. Яворов, Димчо Дебелянов, Елин Пелин, Гео Милев, Никола Вапцаров, Христо Смирненски, Атанас Далчев, Йордан Йовков, Никола Фурнаджиев, Елисавета Багряна, Димитър Димов, Димитър Талев, Веселин Ханчев, Йордан Радичков, Николай Хайтов, Блага Димитрова, Христо Фотев, Борис Христов и Виктор Пасков
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
akon
Почетен член
Почетен член
Мнения: 1953
Регистриран: вт дек 18, 2007 19:57
Репутация: 140
пол: Мъж

Анализ на "Гераците" от Елин Пелин

Мнение от akon »

В края на XIX - началото на XX век настъпва пре­лом в нравствените ценности на българското село. Традиционните устои на патриархата са разколе­бани. Нов морал определя нравствения облик на времето. Хората, здраво свързали съдбата си със земята и труда, са изправени пред труден избор -да приемат или отхвърлят ценностите на епоха, чужда на тяхната душевност. Връзката човек - зе­мя, човек - трудово усилие не носи познатите нрав­ствени плодове, не създава усещане за значимост и вътрешно удовлетворение на индивида. Отно­шението към земята и труда изисква нов поглед, ново разбиране и позиция. Времето с настъпили­те обществено-икономически промени е неумо­лимо. Налага своите ценностни критерии за сми­съла на човешкия живот, противопоставя тради­ция на съвременност, разделя близки и роднини, отчуждава ги помежду им. Отношението към зе­мята и труда става залог за разрешаване на спора между поколенията.
Нравственият конфликт между традиция и съв­ременност е водещ в повестта „Гераците" на Елин Пелин. Доброто и злото в човешките души започ­ват да спорят. Различни са критериите за добро и зло на Елин-Пелиновите герои. Те са представи­тели на различни поколения, съзнателният им жи­вот е свързан с нравствеността на патриархално­то минало и на съвременност, бързо променяща действителността в българското село. 8 семейст­вото на Йордан Герака настъпва нравствена и ду­ховна криза. Поколенията започват да спорят. Баща и синове влизат в конфликт помежду си за­ради различното си отношение към земята и труда. Всеки изживява лична драма з спор с останалите. Времето на патриархата и на колективното стопа­нисване на земята си е отишло, изчезва някогаш­ната представа за добро, когато всеки член на се­мейството дава своя индивидуален принос за об­щото благо на рода. Без принадлежността си към семейната задруга животът на отделния индивид се обезсмисля. Това е всъщност и представата за нравственост на стария Герак. Той не разбира но­вите обществено-иномически отношения в бъл-
гарското село, но синовете му, естествено, са под­властни на тях. Всеки тръгва по свой личен път. Времето изисква индивидуално, а не патриархал-но-колективно отношение към земята и труда. Личното трудово усилие, което е индивидуално адаптиране към новите условия за живот, опреде­ля стойностите на човешкото добро. Патриархат и съвременност се разминават в нравствените си ценностни критерии. В семейството на Йордан Герака срещата между представите за добро на две различни епохи предизвиква нравствен кон­фликт с трагични последици за индивидуалните чо­вешки съдби.
Самият Герак - патриархалният стълб на семей­ството - е твърде различен в отношението си към земята, сравнен с живелите преди него поколе­ния от рода. Елин Пелин деликатно подчертава та­зи разлика. Старият Герак от години проявява по-голямо пристрастие към работата в кръчмата, от­колкото към труда в полето. За разлика от дедите си, той тръгва по свой път. Занимава се с търго­вия, без да занемарява полската работа. На пръв поглед не нарушава традицията, остава верен на изконните й ценности за връзка със земята чрез труда. Но се появява и нещо ново - кръчмата и работата в нея, което е доказателство за естест­веното адаптиране на Йордан Герака към времето, в което живее. Старият патриархален модел на жи­вот в българското село е започнал да се разпада още в младостта на Герака. Той е проявил верен усет към новото, запазвайки колективната цялост на семейството. Но времето неумолимо е налага­ло нови критерии за начина на живот. Неусетно отношението на Йордан Герака към земята и пол­ския труд се променя. Той запазва патриархалния възторг и умиление към празничното настроение на човешките души по време на жътва, но не оти­ва на полето. Остава в кръчмата. Това е неговият свят, неговото лично завоювано пространство ка­то цел и усилие в живота. Несъзнателно, разкри­вайки потенциала на човешките си възможности, Герака се е отчуждил от земята: „Когато почва­ше жътва, в къщата на Гераците настъпваше
усилна работа. Сутрин, пред зори още, по дво­ра се чуваше бодрият глас на стария Герак, кой­то обикаляше обора и сайванта, дето спяха ратаите, и викаше високо:
- Ставайте, момчета! Хайде на работа!
Дядо Йордан ги изпращаше до портата и ка­то гледаше изток - ясен, побелял от предвест-ни зори, говореше възхитено:
- Ех, че време ли се отваря! Пак ще се къпе в човешки пот майката земя.
След това той отваряше за малко кръчмата, по­ливаше и помиташе сам пода, направяше си кафе и сядаше до го изпие пред вратата на чист въздух."
Последният представител на патриархата в се­мейството - Йордан Герака - е с противоречиво от­ношение към традиционните устои на човешката нравственост. Той знае, че връзката със земята е изконна ценност, която формира доброто у човека. Всяко нарушаване на тази цялост в естествения кръ­говрат на живота носи беди. Затова Герака държи синовете си близо до земята и по-далеч от кръчмата. Но самият той е дистанциран от патриархалните цен­ности на живота, привързан е здраво към прост­ранството на кръчмата, което е знак, че патриар­халната задруга се руши: „Дядо Йордан държеше синовете си по-далеч от кръчмарската работа, на която сметките си знаеше и гледаше сам. Синовете му бяха свикнали с това и когато слу­чайно заместваха баща си или се намираха по дру­га работа там, те не се чувстваха като госпо­дари, а като слуги. Затова пък те бяха царе на полето, на нивите и на ливадите..."
Различни по нрав и характер са синовете на Герака, но и тримата се чувстват „слуги" в кръч­мата. Еднакво реагират на непознатото усещане, ко­ето носи атмосферата на това пространство, така скъпо за душата на стария Герак. Сякаш и тримата чувстват, че „слугуват"на някакво зло, което ще ги раздели и противопостави, а семейният мир в дома ще бъде завинаги нарушен. И това зло не за­къснява да се появи в живота им след смъртта на стопанката - баба Марга, съпругата на Герака.
(продължава от стр. 5)
Тя единствена е успявала да под­държа привидна хармония между дома и кръчмата - двете символни пространства, внесли драматизъм в живота на семейството: „Единственият и главен помощник в кръчмата на Герака беше неговата жена, баба Марга... Дядо Йордан беше главата, баба Марга - душа­та на кръчмата. Тя се грижеше за всичко и на­реждаше нейното домакинство... Баба Марга и вкъщи беше пълна господарка... Тя тичаше цял ден от кръчмата до къщи, обикаляше из двора да види всичко ли е в ред..."
След нейната ненадейна смърт домашната иди­лия е нарушена: „Заедно с нея от къщата на Гераците изчезна добрият и строгият дух, кой­то държеше всичко в ред."
Герака остава сам. Между условните художест­вени пространства на дома и кръчмата застава обърканата, смутена душа на дядо Йордан. Той е безсилен да възстанови реда, по който е текъл до­сегашният начин на живот. Останал затворен годи­ни наред в своята идилична представа за ненару-шен патриархален мир в дома, той се изправя пред страшното зло, което ще раздели семейството му. Отчуждението баща - синове става реалност. Всеки принадлежи на своя свят. Конфликтът между поко­ленията е неизбежен. Но едва сега Герака търси причините за злото, обсебило душите на децата му, разрушило покоя в дома му: „Вкъщи изпълзяха ка­то змии, незнайно откъде, сръдни, недоразумения, крамоли и отровиха мекия домашен покой... Никой не знаеше как стана това, отде се роди тая за­вист между снахите, това недоверие между братята, което ги караше да се подозират. Дядо Йордан... знаеше, че доброто и злото се излуп-ват из яйцето, но той не знаеше, защо именно злото трябваше да се излупва в душите на него­вите деца. Защо? И той дълго мислеше."
Общият родов дом вече не прави близки бащата и синовете, а засилва желанието им за разгра­ничение. Мъчително е съжителството на Божан и Петър - двамата по-големи синове на Герака - под общата фамилна стряха на родния дом. Най-мал­кият брат - Павел, отдавна е напуснал дома. Живее в града и не изпитва желание за завръщане към родовите корени. Старият Герак се затваря в тъм­ните размисли на душата си. Тя странно прилича на неуютния му дом и на запуснатата, потънала в паяжини кръчма. Той не разбира ясно причините за злото, сполетяло и него, и децата му, но в голя­мото страдание на душата си се чувства по-споко­ен сред тъмната и мрачна кръчма. Тя му е по-близка, макар че и в нейното пространство мъката и без­силието не го напускат. Но там, като в мрачен затвор, той може да се отдава на тъжните си мисли. Това е особен вид свобода за отчуждената му от семейството и дома душа. Къщата с многобройни­те си стаи го потиска, прави го неспокоен. Чувства се чужденец в собствения си дом. Единствено сред гробовния мрак на кръчмата Герака се успокоява. Потъва в самотата си: „Случваше се, че някоя ра­бота задържаше стареца повече вкъщи. Тогава той ставаше неспокоен и му се струваше, че е душно. В тая стая влезе, в оная стая влезе, ся­каш търси нещо, и никъде не го сдържаше... В празник или когато нямаше работа, дядо Йордан прекарваше повече от времето си в затворена-
та кръчма, ключът на която държеше сам той. Там той и нощуваше. В тая кръчма, мрачна, пуста, неприветлива и тъжна като неговата душа, беше тихо и пусто, не достигаше никакъв шум ни от улицата, ни от къщи, и той можеше спокойно да се предава на своите мисли."
Старият Герак ще остане затворен в тъмния раз­мисъл на душата си, неразгадал тайната причина за злото, обсебило и него още в младостта му, когато е поел по свой път, различен от този на дедите му. Йордан Герака е първият, разклатил ус­тоите на патриархалното родово общество. Сега е свидетел на трагичното разделение между члено­вете на семейството си, далечни и чужди на ко­лективното битие на родовото съжителство. Отчуж­дението в дома на Гераците е най-голямото нрав­ствено наказание за човешките души. Всеки от си­новете на Йордан Герака страда по своему, изжи­вява своята лична драма.
Божан - първородният син в дома - запазва пристрастието си към земята. Но отношението му към труда и плодовете от него е нравствено де­формирано, изродило е душата му. Хищническа е страстта на Божан да трупа пари и богатство чрез ненаситен труд, в чието усилие се усеща нечиста, меркантилна цел. Вътрешният свят на този герой е студен, грозен и отблъскващ. Той кипи от енергия, която е разрушителна, насочена срещу традици­ята и целите на патриархата: „Божан сега бе в сти­хията си. Съблечен по риза, с голяма като палария сламена шапка на главата си, той се хвърляше да връзва снопите, като върху скъпоценна плячка. Той работеше бързо, неуморно, като че се състеза­ваше. Той повдигаше всеки вързан сноп, както скъ­перникът повдига торба със злато."
Божан е господар на съдбата си. Адаптирал се е към ценностите на времето, в което живее. Поел е по свой път, различен от този на стария Герак и на дедите си. Но силно деформираните частнособст-венически страсти в душата му го довеждат до тра­гичната кулминация в изживяването на нравстве­ната криза в семейната, вече разколебана общ­ност. Изчезват парите на стария Герак. Съмнени­ето пада върху Божан. Злото унищожава и пос­ледните остатъци на патриархално добро в души­те на всички. Тримата братя се озлобяват един към друг. Петър и Павел се сбиват с Божан. Жъл­тиците на Герака са последното дяволско изку­шение, което разделя душите на родните братя. Всеки остава сам със своето разочарование и бол­ка. Патриархалният свят е разрушен. Чувството за родова принадлежност и колективна взаимност -мъртво. Имотът на Гераците е поделен. Павел се връща отново в града. Земята му е чужда, семейс­твото и домът - също. Петър получава своя дял от родовата земя, която го плаши. Изпълва душата му с тъга: „На Петър бу меше мъчно.
На своето ново собствено огнище той поглед­на без ищах. Неговото сърце се изпълни с безсил­на завист към Божан. Едно време, когато мислеше, че ще падне и в неговата ръка нещо от приказни­те пари на баща му, на широката му душа не те­жаха грижи и той беше спокоен... Сега той имаше само земя, широка и корава земя, с която трябва­ше да се бори... Трудът го плашеше. Той гледаше тая обширна буренлива земя, облещена към небе­то за благодат, и мислите му се носеха над нея черни и нерадостни като орляк врани."
Нищо не е останало в душата на Петър от пат­риархалното възторжено отношение към земята и труда. Мъртъв е нравственият свят на миналото. С него си отива и човешкото щастие в дома на Гераците. Минало и настояще трагично са се срещ­нали в опустошените и ограбени човешки души. Всички са наказани от непознато и неразгадано нравствено зло.
За неразгаданата тайна на злото, намерило трайно убежище в дома на Гераците, говорят не само нравствените терзания на Елин-Пелиновите герои, но и художествените внушения, идващи от родовия символ на семейството - „кичестия бор", донесен от светите рилски гори. Той е като знаме - „херал­дически" знак на една отиваща си епоха. Издига се гордо в двора на Гераците. При всеки порив на вятъра клоните му шумят и разказват за отминалите патриар­хални времена на родовия свят. Под неговата сянка е преминал животът на поколения от рода. Борът -„семейното знаме" на патриархалния дом - е свидетел на доброто и злото в живота на всеки от рода на Гераците. Заедно с всички от семейството на Йордан Герака святото дърво изживява нрав­ствената криза на времето. В началото на повестта „Гераците" художественото описание на „семейно­то" родово „знаме" не предвещава драмата на човеш­ките души, за която разказва сюжетното развитие на повествователното действие: „Всред широкия двор,..., се издигаше високо и право като стрела самотен кичест бор - единственият бор в цялата околия. Той бе донесен като малко борче от светите рилски гори и посаден тук в неза­помнени времена от прадедите на Гераците. Това бе тяхното семейно знаме, с което се гордееха. Под неговата света сянка бяха отраснали някол­ко поколения. Под нея бяха преживели последните си дни много старци от рода им."
Но времената на задружния родов свят са отминали. Последният представител на патриар­хата - Йордан Герака - дочаква края на дните си не под сянката на святото родово дърво, а пред прага на кръчмата. Непознато и неразгадано от душата му нравствено зло е разделило поколе­нията. Бащата - старият Герак - умира далеч от поделения семеен двор, в който всичко е различно и патриархалната идилия, съпътствала живота на рода, отдавна е минало. Синовете на Йордан Герака се разделят помежду си, но и с миналото на дедите. Символ на нравствената разруха, отчуждението и самотата - новото и непознато зло в дома на Гера­ците - е съдбата на кичестия бор, „семейното знаме"т рода, извисило горда снага в двора: „По­дир някоя година от обширния двор на Гераците не остана нищо. Той бе разделен, преграден и по него безразборно се издигаха недоправени плевници, сайванти, купи със сено. Навсякъде личаха локви и боклуци... Петър отсече големия бор, който пречеше на хармана му. Това свето дърво, обожавано от прадедите, рухна под брад­вата на внуците и дълго лежа в калта."
Патриархатът „умира". Доброто и злото остават да „спорят" в човешките души на Елин-Пелино­вите герои от повестта „Гераците". Обща е тра­гичната им съдба. Родовият свят е минало, а на­стоящето - тежко нравствено изпитание за чове­шките им съдби. Всеки остава сам след прежи­вяната семейна драма. Поема свой път в живота
Прочетено: 35576 пъти
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Литература”