Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Сблъсъкът на ценностите в трагедията "Хамлет" от Уилям Шексп

Безплатни есета, реферати, доклади, анализи и всякакви теми свързани с литературата.
Константин Преславски, Черноризец Храбър, Паисий Хилендарски, Любен Каравелов, Добри Чинтулов, Добри Войников, Петко Р. Славейков, Христо Ботев, Иван Вазов, Алеко Константинов, Пенчо Славейков, П.К. Яворов, Димчо Дебелянов, Елин Пелин, Гео Милев, Никола Вапцаров, Христо Смирненски, Атанас Далчев, Йордан Йовков, Никола Фурнаджиев, Елисавета Багряна, Димитър Димов, Димитър Талев, Веселин Ханчев, Йордан Радичков, Николай Хайтов, Блага Димитрова, Христо Фотев, Борис Христов и Виктор Пасков
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
akon
Почетен член
Почетен член
Мнения: 1953
Регистриран: вт дек 18, 2007 19:57
Репутация: 140
пол: Мъж

Сблъсъкът на ценностите в трагедията "Хамлет" от Уилям Шексп

Мнение от akon »

Шекспир създава една от най-значимите си творби - трагедията "Хамлет", в края на ренесансовата епоха. Това е период на упадък за всички идеи на хуманизма. Отчаянието се е вселило във всички идеалисти на Възраждането, защото те разбират, че действителността коренно се различава от мечтите им. Техните ценности, вярата им в човека, жизнеността им и стремержът към опознаване на света и собствената индивидуалност са в криза. Разбира се, тези промени в мисленето и душевността на хората от Късния ренесанс са отразени във всички изкуства, включително и в литературата. В творбите често се наблюдава сблъсъкът на ценностите от ръзцвета на Ренесанса с тези, които се появяват като резултат от упадака в него. Автори като Мигел де Сервантес със своя "Дон Кихот" и Шекспир с "Хамлет" извеждат лудостта като логична развръзка на този сблъсък.
Но именно в трагедията "Хамлет" Шекспир успява най-пълно да разкрие драмата, която се развива в епохата. Той умело показва дисхармонията в обществото, несъоветствиетомеждъ идеалите и реалността. Пред зрителите се разгръща в цялата си сила битката между истината и привидността; любовта, приятелството и измяната. Сложните характери в трагедията "Хамлет" предполагат и вътрешен сблъсък на ценности - дългът се среща с чувствата, ресителността - с колебанието и меланхолията. Идеалът за човешка личност също е поставен под съмнение - още във втора сцена от I действие Хамлет разкрива контраста между своя идеал - баща му, убития крал, и брат му - Клавдий. Датския принц умело прави сравнение между двамата - бившия крал е ностиел на всичко положително у човека, на ренесансовите ценности. Докато той е "човек (мъж) от край до край - със всичко надарен", новият крал е кръвосмесител, носител на онези "качества", които карат Хамлет да погледне на света с други очи - за хуманиста вече всичко изглежда "гадно, блудкаво, безплодно".
Всъщност Хамлет е много по-разочарован и огорчен от срутването на пиадестала, на който е изградил сам той образа на майката. До този момент Гертруда олицетворява всичко, пред което се предкланя синът й. Тя е вярна на баща му, а само месец след неговата смърт пада в "кръвосмесителното ложе". Кралицата се превръща в най-голямото разочарование на Хамлет, защото като неин син той носи в сърцето си нея като олицетворение на идеала за нравственост и любов. С падението й умира част от самия него, той вече не вярва в една от ценностите - жената, майката. Показателно е, че именно заради майка си той възкликва: "О, слабост, твойто име е жена!" Идеалът на хуманиста загива с тази въздишка.
Хамлет обаче не губи вярата си само в жената и майката - той се съмнява в човека като цяло. Това е продиктувано от ситуацията в замъка Елсинор - всички са надянали маски, никой не показва истинската си същност. Ярък пример за това е Клавдий - той "може да се усмихва, усмихва, и пак да е злодей". Крие се зад паравана на честен владетел, загрижен за Дания, а и на притеснен за племенника си чичо. А всъщност братоубиец и подлец. Хамлет се чувства сам и предаден сред този маскарад. Ето защо и на него му се налага да надене маска - тази на лудостта. Това е единственият му шанс да оцелее физически, а и да се измъкне безнаказан от ситуациите, в които попада. Хамлет знае, че идеалите на хуманизма са недостижими, но продължава да се бори за тях. Прикритзад мнимата си лудост, той ясно може да разбере истината, да провери приятелството и любовта. Героят ни дава да разберем, че неговите ценности не са ценности за обкръжението му - любимата Офелия е послучна дъщеря и сестра, която не осъзнава или пък крие чувствата си. В нейният образ се сблъскват средновековното възпитание и любовта й, но тя така и не успява да осъзнае истински ценното и да покаже истинската си личност. Нейното разочарование от разминаването между желаното и реалността я кара да полудее - тя не е достатъчно силна да преодолее ударите на съдбата - смъртта на баща си и отхвърлянето на чувствата й от Хамлет.
Главният герой преживява още по-драматична вътршна борба. Той, носителят на хуманистичните ценности, трябва да ги погази и отмъсти за убийството на баща си. Дългът е този, който го кара да обещае възмездие за убиеца. А идеалите му на ренесансов човек са една от причините, които го карат да се колебае и да отлага отмъщението.
Един истински сблъсък между Ренесанса и Средновековието се разиграва в прочутия монолог на прица от I сцена на III действие. Животът срещу смъртта. Но дали това е именно въпросът, който Хамлет си задава - "Да бъдеш или не..." Може би дилемата е по-скоро в това да бъдеш, но как. Дали да запазиш ценностите, които са ти останали, или да се научиш да търпиш:
"потъпкването на законите,
безочието на властта, онуй
презрение, което получава
смиреното достойнство във награда".
Хамлет избира дълга си на средновековен принз - възмездие, отмъщение - физическо и душевно. Той е достатъчно силен и пренебрегва ценностите си. А може би не само ги пренебрегва, но ги и губи. Защото, докато търси искреност от другите, той самият не е откровен. Съзнателно лъже Лаерт, че не той убива баща му, а неговата лудост. Но тази лудост е мнима. Хамлет не запазва ценностите на хуманизма. Всъщност един от най-малко ренесансовите образи, този на Офелия, успява да съхрани в себе си някои от идеалите - тя се самоубива, за да не загуби човешкото в себе си, за да не се превърне след време в една нова Гертруда.
Хамлет жертва ценностите на живота, издигнат в култ от Ренесанса, в името на един друг идеал - на бащата и на дълга си като син на достоен крал.
Прочетено: 4632 пъти
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Литература”