Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Балзак - Растиняк - новият герой (ЛИС)

Безплатни есета, реферати, доклади, анализи и всякакви теми свързани с литературата.
Константин Преславски, Черноризец Храбър, Паисий Хилендарски, Любен Каравелов, Добри Чинтулов, Добри Войников, Петко Р. Славейков, Христо Ботев, Иван Вазов, Алеко Константинов, Пенчо Славейков, П.К. Яворов, Димчо Дебелянов, Елин Пелин, Гео Милев, Никола Вапцаров, Христо Смирненски, Атанас Далчев, Йордан Йовков, Никола Фурнаджиев, Елисавета Багряна, Димитър Димов, Димитър Талев, Веселин Ханчев, Йордан Радичков, Николай Хайтов, Блага Димитрова, Христо Фотев, Борис Христов и Виктор Пасков
Нова тема Отговори
gadabout
Ветеран
Ветеран
Мнения: 1050
Регистриран: пон юли 16, 2007 23:27
Репутация: 131
пол: Мъж
Местоположение: Townsville
Контакти:

Балзак - Растиняк - новият герой (ЛИС)

Мнение от gadabout »

Оноре дъо Балзак принадлежи към направлението на реализма и на натуралистичната школа.Амбицията на неизтощимия творчески дух на Балзак е да създаде грандиозен цикъл от романи със заглавието “ЧОВЕШКА КОМЕДИЯ” и в него да побере “всички обществени типове ,всички обществени прослойки, всички социални промени” така ,че да не останат забравени.Чрез трагичната история на дядо Горио, Балзак извежда представата си за един свят, в който по думите на Вотрен хората наподобяват “паяци в буркан”,самоизяждат се, разрушават зародишите на почтеност и доброта.В романа на Балзак дядо Горио е основен образ.Бащината му любов води до крайно обедняване,саморазруха и себепрезрение.Наред с неговия образ се очертават и други сюжетни линии; такава е историята на Йожен Растиняк ,който търси път към салоните на аристокрацията.Като образ Растиняк има освен възлова,символична,и важна композиционна роля,понеже водеща в романа е темата за постигането на успех,а в този персонаж се пречупват различни стратегии,които водят до победа или до провал. Растиняк е лишен от определен характер,а е типичен във външен план-в този роман той е все още в началото на своя живот, а в разбирането на Балзак характерът не е вроден –той се гради от връзките на индивида с окръжаващата го социална среда.По тази причина Йожен е средище на различни житейски възгледи- с дядо Горио го свързва схващането за семейство, с виконтеса дъо Босеан –схващането за съсловна определеност,с Анастази и Делфин –жаждата за наслаждения,с Вотрен –жаждата за могъщество и власт .и ролята му в романа е да ги проверява, приема ,отхвърля,като по този начин се приспособява към околния свят.
Младият студент по право е противоречива личност. Той е обладан от отвращение към възможността да живее мизерно във “Воке”. Историята на фабриканта недвусмислено му показва ,че с честност и труд не може да осъществи амбициите си и да навлезе в обществото.Финала на романа подчертава ,че решението “аз трябва непременно ,на всяка цена да забогатея”влиза в действие.Чувствителния младеж ,когото цинизма на Вотрен дълбоко докача и уязвява,а драмата на бащата разтърсва ,навлиза в етапа на действено разграничаване от благородните жестове и душевна безкруполност.
Растиняк възприема урока на виконтеса дъо Босеан ,която в личната си раздразнителност и обида очертава принципите ,написва входния билет за висшето общество,предназначен за млади,неукрепнали още в покварата си умни и целеустремени младежи”Колкото сте по-хладнокръвно пресметлив,толкова по-далеч ще стигнете .Удряйте безмилостно-ще се боят от вас”.
Извън композиционните особености образът на Растиняк е силно историчен;в неговата съдба се отразява разпадането на феодално-патриархалните норми на живот и победата на ценностите на буржоазната цивилизация.Самият той усеща разликата между провинциалните си възгледи и парижките нрави.
Във финала на романа Балзак връща читателя към квартала и дома на мадам Воке.Тук се носи ‘миризмата на нещо спарено,мухлясало,гранясало”Такава нищета без”никаква поезия” царува не само в това място,не единствено в низшия еталон на човешкия свят ,а и в салоните на дъоРЕсто,дъо нюсенжан и виконтеса Босеан.В такав свят не само родителската обич е обречена,не само дългът на младото поколение към родителите е деформиран ,а всички етични механизми на човешкото общуване са заразени от проказата на покварата.
Прочетено: 9986 пъти
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Литература”