ВЕЛИКОТЪРНОВСКИ УНИВЕРСИТЕТ
„Св.св. Кирил и Методий”
Реферат
Тема: „България между Рим и Цариград през IХвек
- цивилизационният избор”
I. Увод
Международната обстановка през ІХ век на Европейския континент е изключително динамична и напрегната. Нейна основна характеристика е задълбочаването на различията между християнския Запад и Изток до такава степен, че те започват да се обособяват в две отделни културно – религиозни общности. Главни действащи лица в спора са Римският папа и Константинополският патриарх и към тях се присъединяват като светски фактори франкския крал и византийския император. Естествен резултат от задълбочаването на спора става отделянето и обособяването на два църковно – политически центъра в Европа, които през първата половина на ІХ век на два пъти влизат в остри противоречия. Пръв повод за конфронтация става коронясването на франкския крал Карл Велики за император на Свещената Римска империя точно на Коледа през 800 год. Византия е много обидена, тъй като се смята за единствена наследница на древния Рим. Вторият повод за нарастване на напрежението е свързан с държавното и културното утвърждаване на славянството чрез неговата християнизация. От една страна това засяга Великоморавия и нейното израстване като реален политически фактор по Средния Дунав, а от друга страна, в средата на същия век вътрешнополитическата и културна еволюция очертава пред България нуждата от християнизация. Кой да покръсти и организира църковния живот, били въпроси, които са разпалвали политическите амбиции на Рим и Константинопол.
Дипломатическите отношения на българските владетели и Църквата с Рим и Цариград през IX век не може да се разглеждат изолирано от общия ход на религиозното съперничество между православието и католицизма, които впоследствие намерили израз като политическа форма на противопоставяне между Изтока и Запада. В същото време те се определят и от стремежа на управляващите да се сдобият със статута на една независима, равна на Рим и Константинопол държава и църква. Византийският принцип на дейно участие на управляващите в делата на църквата(цезаропапизъм) , включително и в избора на църковен глава, бил възприет от Българския владетелски дом. Поради това политиката им оказвала пряко въздействие върху статута и положението на българската църква. Ако целите, до които се домогвали българските владетели от контактите с Папството и Цариградската патриаршия, и свързаните с това промени в положението на българската църква, бъдат приети за отправна точка във взаимоотношенията, то тогава услово би могло да се разграничат няколко етапа на тези отношения. Докато при Борис и Владимир основната цел на връзките с Папството може да се разглежда като контрареакция на засиленото византийско духовно и политическо влияние в страната, то при следващите владетели, Симеон, Асен I и Петър, Калоян, целта на техните стремежи е вече друга – царско достойнство и полагащия се към него сан на българския духовен глава – патриарх.
II. Извори
Отношенията на България с Рим и Цариград са представени в редица домашни и чужди извори.
Българските свидетелства са значително по-малко като обем. Без претенции за изчерпателност това са Балшенски надпис от времето на хан Борис; отговорите на патриарх Фотий, папа Николай I и Йоан III; открити в Плиска и Преслав надписи на латински език; писанията на Презвитер Козма; Българска апокрифна летопис; писма на папа Григорий IX до Иван II Асен; Станимашки надпис на Иван II Асен от 1231; и др.
Чужди извори, касаещи тези отношенията са : Фулденските анали ; „Царе” на Йосиф Генезий; Бертинските летописи; „Животописи на римските папи”; протоколите от втория Сплитски събор и Корчуланския кодекс; „Златопечатника” и писмата на цар Калоян и патриарх Василий I до папа Инокентий III; Историята на Георги Акрополит; Никифор Григора и др.
Сред учените медиевисти, които се занимават с разглежданата проблематика могат да се посочат имената на Марин Дринов, Васил Златарски, Петър Ников, Иван Дуйчев, както и авторите от по – ново поколение Б. Примов, Петър Петров, Васил Гюзелев и др.
III. Схизмата Константинопол - Рим
Рим е огромната империя, в която християнството получава своята легитимност и влиза в съюз с владетелската институция. По силата на този съюз християнството успява да се наложи като доминираща вяра на многолюдното и население, един съюз, чрез който монархията крепи властта над поданниците си.
Стремленията на християнството и на управляващите са фокосирани в една цел - господство – било то в духовната сфера, било над територии. Така на Запад се оформила концепцията за двустранната теократично – светска власт, която получила теоретичната обосновка в максимата „Един бог на небето, един император на земята”. С разделението на Римската империя на източна и западна половина, надеждите и стремежите са погубени. Разделение, което превръща в мираж идеята за световната обхватност на християнството и неговата институционна проява – Римската църква.
На изток възниква едно ново политическо формирование – Византия, което има всички претенции за наследник на рухналата държава, със своя църква, имаща не по – малки надежди от тази в Рим. Цялостта на Църквата обаче е погубена с разпадането на Римската империя, от различните интерпретации на християнската религия водещи до догматичен разкол и обредни различия, пренесли тежестта си върху векове на ожесточено съперничество ...
Различното тълкуване на библейските писания се оказва противоречие, което може да се разглежда като една начална, макар и винаги присъстваща, форма на противопоставяне, която впоследствие надхвърля тесните рамки на религиозните прения. Както на Изток, така и на Запад, в своите стремежи за власт, Църква и Държава обединяват силите си. С известна разлика, най-вече в съотношението на силите – източната църква представлявала средство в осъществяването на държавната политика, докато на запад Папството диктувало отношенията духовна – светска власт. Но моделът е един, обслужващ еднакво интересите и на едните, и на другите – с Кръста и Евангелието към духовна и политическа власт.
Целият материал:
Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят. |
Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите. |
Ако не знаете как, кликнете тук |
България между Рим и Цариград през IX век - цивилизационният избор
- Mozo
- Skynet Cyber Unit
- Мнения: 283199
- Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
- Репутация: 332742
- Местоположение: Somewhere In Time
България между Рим и Цариград през IX век - цивилизационният избор
- Прикачени файлове
-
- България между Рим и Цариград през IX век - цивилизационният избор.rar
- (24.21 KиБ) Свален 7 пъти
-
- Подобни теми
- Отговори
- Преглеждания
- Последно мнение
-
-
Сърбия и Северна Македония ще изграждат високоскоростна жп линия между Ниш и Скопие с разклонение през България
от Mozo » пет юни 23, 2023 13:35 » в Любопитни новиниПравителствата на Северна Македония и Сърбия водят активни преговори за изграждането на железопътна високоскоростна линия, която ще свързва Ниш със... - 0 Отговори
- 27 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пет юни 23, 2023 13:35
-
-
-
Строежът на магистралата между Варна и Бургас почва през 2025 г.
от Mozo » ср сеп 13, 2023 11:53 » в Любопитни новиниНяма да тръгва от Аспаруховия мост, а от село Слънчево, ще бъде до 50 километра западно от брега, свързват я с “Хемус” и “Тракия”
Строежът на... - 0 Отговори
- 14 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
ср сеп 13, 2023 11:53
-
-
-
Кои са най-караните мотоциклети в България през 2023?
При леките автомобили в България германските марки имат тотално превъзходство - само регистрираните Volkswagen са повече от всички японски марки,... - 0 Отговори
- 29 Преглеждания
-
Последно мнение от шони
ср апр 19, 2023 14:24
-
-
-
25-те най-евтини нови коли в България през 2024
от шони » вт яну 02, 2024 11:18 » в Лафчета, лични проблеми, въпроси и ощеВ навечерието на всяка Нова година Automedia.bg прави традиционната си справка за най-евтините автомобили на българския пазар. Но след бурното... - 0 Отговори
- 75 Преглеждания
-
Последно мнение от шони
вт яну 02, 2024 11:18
-
-
-
15-те най-скъпи коли, регистрирани в България през 2023
Отминалата 2023 е била добра година за пазара на нови автомобили в България, както показва традиционната справка на Automedia.bg. Но в най-високите... - 0 Отговори
- 21 Преглеждания
-
Последно мнение от шони
съб яну 13, 2024 14:27
-