Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Информационни технологии и Интернет в образованието

Безплатни реферати, есета, анализи, доклади и всякакви теми свързани с информатика, компютри, интернет.
Алгоритми, теоретична информатика, операционни системи, изици за програмиране, изчислителна техника, компютърни мрежии, бази от данни, компютърна графика, роботика, изкуствен интелект, криптография.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 284012
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 334827
Местоположение: Somewhere In Time

Информационни технологии и Интернет в образованието

Мнение от Mozo »

Информационни технологии и Интернет в образованието


Предпоставки и необходимост от използване на Информационни технологии (ИТ) и Интернет в образованието

Цялостната система на използване на ИТ и Интернет в работата на преподавателите за повишаване качеството на преподаване може да се нарече с обобщеното наименование – електронно обучение. Електронното обучение е новата парадигма в областта на образователните технологии. Кои са основните предпоставки и причини за широкото използване на Електронното обучение?
1. Натискът на информационното общество. Обществото, в което светът влезе с идването на 21-я век е общество на знанието. Вече е изживяно схващането ученето да се свързва непременно с училището – средно или висше. В резултат на високото технологично развитие някои професии отмират, други се преобразуват, трети се раждат. Повишават се изискванията към професионалните качества на заетите, а също и тяхната отговорност. За да запазят работното си място в условията на силна конкуренция, да израстват професионално, да се справят с огромните количества обкръжаваща ги информация и като цяло да се впишат успешно в динамичното информационно общество хората трябва непрекъснато да се учат, да учат през целия живот.
2. Глобалността като характерна черта на информационното общество. Сега във времето на информационните технологии, Internet и прогреса на комуникациите, обществата са много по-отворени, следователно по-зависими едно от друго и това взаимодействие непрекъснато се разширява. Налице е силно обвързване на пазара на труда в посока на заличаване на националните граници и създаване на световна трудова борса. Това неминуемо води до глобализация на образованието и използване на глобални информационни ресурси и стандарти.
3. Изключително динамично развитие на информационните и комуникационни технологии (ИКТ). Известният закон на Мур за развитието на електронната елементна база (полупроводниковите чипове), съгласно който степента на интеграция (количество полупроводникови елементи на единица площ от силициевата пластинка) се удвоява на всеки 18 месеца, става валиден и за тактовата честота (бързодействието) на микропроцесорите, предаването на данни по комуникационни канали и другаде.
Развитието на ИКТ създава онази ефективна основа, върху която се изгражда и функционира Е-обучение.
4. Ръст на натрупваните от човечеството знания по експоненциален закон и невъзможност чрез традиционни методи и подходи да се възприемат ефективно. Това налага интензификация на процесите на усвояване на знания, тяхното актуализиране и прилагане в практиката.
5. Практическо изчерпване възможностите на традиционното обучение за посрещане предизвикателствата на новото време.
6. Недостиг на ИKТ специалисти: над 60% от общия брой открити работни места в ЕС са за професии от т.нар. област “интензивни знания и електронни умения”; поява на нови професии и коренна промяна на съществуващите; търсенето на ИКТ специалисти ще надвишава предлагането с около 12% годишно през идните пет години [4]. Един от пътищата за решаване на този проблем е използването на нови интензивни методи и техники за подготовка и квалификация, в това число и Електронното обучение.
7. Образованието се превръща в мета-индустрия[4]:
• през 2004 г. глобалният пазар на електронно обучение имаше оборот над $23.1 млрд.;
• през 2004 г.Северна Америка имаше дял от 65.2% от пазара, а Западна Европа е най-динамичният и бързо-развиващ се пазар на такова обучение;
• през 2000 г. делът на електронното обучение извън ИКТ областите бе 24%, докато през 2005 е 53,8%;
• през 2005 г. електронното обучение беше най-използваното корпоративно ИТ приложение;
• появява се една нова, много бързо развиваща се индустрия – електронното обучение – производители на съдържание, издатели на електронни материали, разработчици на софтуерни средства, услуги, портали;
• нарастваща тенденция за коопериране на училища, университети и големи ИТ компании, създаване на виртуални университети, виртуални центрове за обучение.
Като основни характеристики и особености на електронното обучение могат да се посочат:
• възможност за интерактивно взаимодействие между преподавателя и обучаемия в диалогов режим, което в редица случаи може да се приближи по форма към взаимодействието при традиционния начин на обучение;
• бърза доставка на учебните материали в електронен вид;
• оперативен достъп до базата от знания, поместена в мрежата Internet;
• възможност за проверка и контрол на знанията в дистанционен режим;
• възможност за отработване на лабораторни практикуми във виртуален режим;
• възможност за реализация на отдалечен мрежов достъп към реално лабораторно оборудване;
• създаване на “виртуални групи” за оперативно взаимодействие между обучаваните;
• възможност за натрупване на статистически данни и на основата на статистически и други модели да се въведат обратни връзки в обучението и управлението му;
• повишаване на качеството на обучението и неговото управление;
• възможност за въвеждане на автоматизирани системи за управление на качеството;
• индивидуализация на обучението чрез създаване на индивидуални графици за отделните учащи се.
На фона на тази картина следва да се отбележи фактът, че България се намира в началния стадий на прилагане на Е-обучение. Това се установява и от проучване на агенция Alpha Research Ltd. и IDG България за участието във форми на електронно обучение на студенти от български университети (фиг.1) [5].

Целият материал:
Прикачени файлове
Информационни технологии и Интернет в образованието.rar
(76.62 KиБ) Свален 18 пъти
Прочетено: 123 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Информатика, IT, интернет”