Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Компютърни мишки. Видове. Предимства и недостатъци

Безплатни реферати, есета, анализи, доклади и всякакви теми свързани с информатика, компютри, интернет.
Алгоритми, теоретична информатика, операционни системи, изици за програмиране, изчислителна техника, компютърни мрежии, бази от данни, компютърна графика, роботика, изкуствен интелект, криптография.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 283199
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 332742
Местоположение: Somewhere In Time

Компютърни мишки. Видове. Предимства и недостатъци

Мнение от Mozo »

УНИВЕРСИТЕТ
ПО БИБЛИОТЕКОЗНАНИЕ И ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ– СОФИЯ

КУРСОВ ПРОЕКТ
по Компютърни архитектури

Тема: “Компютърни мишки. Видове. Предимства и недостатъци”

Съдържание:

1. Определение ..................................................................стр.3
2. История ...........................................................................стр.4
3. Интерфейс……………………………………………….....стр.6
4. Принцип на работа..........................................................стр.8
5. Видове Компютърни мишки............................................стр.9
-Механични
-Оптични
-Лазерни
-Безжични
6. Заключение……….………………………………………...стр.12
7. Използвана литература………………………….…….....стр.13

1.Компютърни мишки.Определение:

Мишката е периферно устройство, използвано в персоналните компютри и някои други видове компютърни устройства. Тя е посочващо устройство, което превръща движението на ръката по хоризонтална повърхност в движение на показалеца върху екрана на компютъра. Тя е Х-У позициониращо устройство, което позволява на потребителя:
• да движи курсора по екрана.
• да избира опции от екрана.
Явява се базов инструмент за работа на потребителите с графичния интерфейс на компютъра. Да се даде възможност на потребителя, да посочи точната функция , която иска да се изпълни от компютъра, чрез избор на команди от списъци, дадени в меню.

2.История

За пръв път идеята за подобно устройство хрумнала на Дъглас Енгелбарт от института "Станфорд"- Калифорния през 1964г. и го патентовал през 1970. Идеята била да се разпредели работата с компютъра между двете ръце.На външен вид това устройство приличало на мишка, най- вече заради кабела, (напомнящ опашка на мишка) който го свързвал с компютъра. От там дошло и името на устройството- компютърна мишка.Първата мишка била доста обемиста и се задвижвала от две взаимно перпендикулярно разположени колела, съответно за двете равнинни координати. [1]

1961 г. По време на конференция д-р Дъглас Енгелбарт от Института за научни изследвания в Станфорд извадил тефтера, който носел със себе си, за да си води важни бележки и скицирал изображение на устройство със CRT екран, което ще позволи на хората физически да взаимодействат с компютъра и да го командват. През 1962 г. в своя научна публикация той описва устройството като "показалка". Статията се казва "Увеличаване на човешкия интелект: Концептуална рамка."

1964 г. Бил Инглиш, главен инженер в Изследователския център за развитие на Енгелбарт към Института за научни изследвания, изобретява първия прототип на компютърна мишка. Създадена от парче дърво (на снимката), мишката се състои от кълбо, което предава движението на устройството върху монитора чрез курсор. С един-единствен червен бутон отгоре и кабел, излизащ отзад, някой от лабораторията на Енгелбарт забелязва, че прилича на мишка. Името пасва на място. И до днес никой не си спомня кой точно я е кръстил така.

1968 г. мишката официално прави своя дебют. Енгелбарт и неговият екип от 17 учени правят 90-минутна презентация на живо по време на компютърната конференция "Фол джойнт" в Сан Франциско. Екипът демонстрира и хипертекст, адресиране на предмети, динамично свързване на файлове и взаимна екранна съвместна работа между двама души, комуникиращи чрез аудио- и видеовръзка в мрежа.

1974 г. По-новият вариант на мишката - с топче и два бутона, е разработен от Жан-Даниел Нику от Политехническия университет в Лозана, Швейцария. След като Енгелбарт изпраща на Нику рисунки на идеята си за мишка, швейцарецът заменя потенциометъра с оптично кодиращо устройство.

1981 г. Пиерлуиджи Дзапакоста, Даниел Борел и Джакомо Марини основават компанията Logitech в Аплес, Швейцария, като консултантска фирма. Дик Лайън и Стив Кърш изобретяват две нови мишки, които се определят като оптични. Тези мишки оперират върху специална подложка, маркирана с точки и линии.

1982 г. Logitech представя своята първа мишка - P4. Нейната оптично-механична технология комбинира оптично кодиращо устройство, свързано с въртящ се вал, които заедно дават страхотна за времето си прецизност.
1983 г. Apple представя своя компютър Apple Lisa, струващ $9,995, който е първият по рода си компютър с графичен интерфейс, пригоден за мишка. Въпреки че Lisa няма особен успех, той все пак поставя основата за представянето на персоналния компютър Macintosh.
Microsoft представя мишката Microsoft. Често наричана зеленооката мишка заради двата си зелени бутона, тя се продава за $195.

1984 г. Apple представя Macintosh като "компютър за всички нас". Със своя графичен интерфейс Macintosh демонстрира силата на една опростена концепция: "посочи и кликни". Logitech прави своето първо OEM споразумение с Hewlett-Packard и започва да доставя мишките си с работните станции на HP. Logitech създава първата безжична мишка като OEM продукт за Metaphor. Мишката използва технологията на инфрачервените лъчи (IR) и се захранва с четири батерии Ni-Cad. IR мишката, която отстранява стандартния кабел и предоставя някаква форма на свобода, трябва да бъде насочена директно към IR приемник, свързан с компютъра. Така мишката не предоставя качествен пренос на данни, както при модела с кабел. [2]
3.Интерфейс

По-старите мишки бяха съвместими със серийния порт. Мишките за сериен интерфейс се свързват към серийния порт (СОМ1-СОМ4) на компютърната система чрез 9-пинов конектор.
Софтуерните драйвъри, нужни за функционирането на мишката, осигуряват приоритет за нея, като генерират прекъсвания всеки път, когато код за ново движение на мишката премине през порта. Драйвърът след това предава засечения код на съответния софтуер, който управлява компютъра в момента.
В по-новите модели компютри има вградени портове за мишки. Най-разпространени са „bus mouse” интерфейсът на Microsoft и интерфейсът за PS/2 на IBM. Всички тези интерфейси използват миниатюрен DIN-конектор. Интерфейсът от тип PS/2 обикновено е интегриран на дънната платка. Този вид мишка, макар и по-скъп, е най-лесен за инсталиране.
Последните модели дънни платки имат вграден USB-порт, към който могат да се включат теоретично до 127 устройства, в това число и мишки. Сравнени с останалите интерфейси, USB-мишките имат следните преимущества:
Показалецът при използване на USB-мишка се движи много по-гладко, отколкото при използване на традиционните PS/2-мишки. Това е така, защото честотата, с която мишката съобщава своята позиция, е много по-голяма. Една типична PS/2-мишка съобщава състоянието си 60 пъти в секунда (60 Нz), докато една USB-мишка го прави 125 пъти в секунда (125 Нz).
Мишките с най-модерните възможности се проектират специално за USB-порта. USB-мишките и посочващи устройства подобно на всички останали USB-устройства, могат да се включват и изключват горещо. Това означава, че можете по всяко време на работа на вашата компютърна система да замените мишката с тракбол и обратно, без това да предизвика някакъв проблем. USB-мишките могат да се свържат към USB-хъб. Използването на USB-хъб прави свързването и откачването на вашата мишка много лесно, без да се налага да търсите USB-порта на задната част на компютъра си.
PS/2 или USB интерфейс за мишката
Тук има два лагера, всеки от които защитава единия от двата интерфейса като по-добър и по-подходящ за използване за връзка на мишката към компютъра. Факт е обаче, че при мобилните компютри от известно време насам не се вгражда PS/2 порт (понякога такъв има на докинг станция или порт репликатор, но отново не винаги). Причината е по-голямото удобство при използването на USB мишка, защото тя е hot-pluggable или с други думи може да бъде включена по всяко време при нужда и съответно изключена и отново включена, като компютъра си я засича и активира наново всеки път. Именно това е един от сериозните недостатъци на PS/2 интерфейса (водещ началото си още от ранните 80 години на миналия век), невъзможността да включите мишката след като сте пуснали компютъра и тя да бъде засечена, необходимо е да я свържете преди да включите системата. От друга страна при настолен компютър много рядко се налага да изключите мишката в движение, така че там това не е недостатък.
Продължаваме с това, че скоростта на трансфер при PS/2 е по-ниска, едва 40 килобита спрямо 12 мегабита или повече при USB интерфейса, което отново не е такъв проблем, тъй като в PS/2 порта се връзват само устройства нуждаещи се от прехвърляне на наистина малки обеми от данни. Консумацията не електроенергия от PS/2 порта е ограничена до 0,5 вата (5V x 100 mA), а при USB е до 2,5 вата (5V x 500 mA). Също така в един PS/2 порт може да се свърже само едно устройство, докато в USB може до 127 (с помощта на USB хъбове).
Друг важен момент е "честотата на опресняване" на данните от порта към който е свързана мишата, стандартно при PS/2 тя е 40 Hz за Windows 95/98 и 60 Hz за Windows XP, а при USB е 125 Hz, което си е доста повече. Естествено по софтуерен път и при двата интерфейса тази честота може да бъде ускорена съответно до 400 Hz за PS/2 и 1000 Hz за USB, макар не винаги хардуера на мишката да позволява задаване на максималните стойности. При това действие и използване на USB мишка обаче можете допълнително да натоварите процесора, тъй като обръщението към порта до 1000 пъти в секунда става с помощта на едно прекъсване, което обаче е общо за всички USB портове (а понякога и за други устройства). Този проблем липсва при устройствата свързани към PS/2 порта. [3]

4.Принцип на работа


Мишките могат да се класифицират по четири основни признака:
• технологията, която използват
• броя на бутоните
• начин на свързване с компютъра
• протокол за кодиране на изпращаната информация към компютъра.
Според технологията, която използват биват:
- механични
- оптични мишки.

Целият материал:
Прикачени файлове
Компютърни мишки. Видове. Предимства и недостатъци.rar
(140.56 KиБ) Свален 33 пъти
Прочетено: 1127 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Информатика, IT, интернет”