Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Big data (Големите данни) като източник на информация в бизнеса

Безплатни реферати, есета, анализи, доклади и всякакви теми свързани с информатика, компютри, интернет.
Алгоритми, теоретична информатика, операционни системи, изици за програмиране, изчислителна техника, компютърни мрежии, бази от данни, компютърна графика, роботика, изкуствен интелект, криптография.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 296660
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 367992
Местоположение: Somewhere In Time

Big data (Големите данни) като източник на информация в бизнеса

Мнение от Mozo »

Big data (Големите данни) като източник на информация в бизнес изследванията

Съдържание
I. Увод. 2
II. Видове данни използвани за бизнес изследванията. 2
III. Големите данни (Big data) 2
IV. Анализ на големи данни. 4
V. Необходимостта от анализи на големи данни 4
1. Обем / Volume 5
2. Разнообразие / Variety 5
3. Скорост / Velocity 5
4. Видимост (Разбираемост) / Visibility 6
VI. Видове анализи на големи данни 7
1. Описателен анализ 7
2. Диагностичен анализ 7
3. Прогнозен (предсказващ) анализ 7
4. Прескриптивен (предписващ) анализ 7
VII. Изкуствен интелект. 7
VIII. Технологии 9
IX. Източници: 9

I. Увод.
Бизнес изследването е „систематичен процес на извличане на информация, необходима за взимането на бизнес решение“.1 Обикновено се използват статистически анализи и предсказуемо моделиране, за да се установят тенденциите - да се разбере защо се е случило и да се направи предположение за това как ще се развиват нещата в бъдеще. Видно от дефиницията, решенията се взимат на базата на бизнес информация. Ето защо до голяма степен качеството на бизнес решенията са в пряка зависимост от качеството на информацията (надежността, достоверността, актуалност) и количеството й (с огледа на осигуряване на пълнота, изчерпателност и ликвидиране на статистически и аномалии).

II. Видове данни използвани за бизнес изследванията.
Данните биват вторични и първични. Първичните данни се генерират от чрез целенасочено събиране в процеса на определено бизнес изследване от самите изследователи. Те служат за решаване на изследователските въпроси и поставените задачи и чрез тях в крайна сметка се реализира изследователската цел. Вторичните данни са събрани и обработени по друг повод, те са съхранени на материален носител и са достъпни за изследователите.2 Вторичните данни се делят на различни видове: количествени и качествени; за целите на каузални или на описателни анализи; необработени или обработени (претърпели някаква подготовка за употреба в анализи); вътрешни (от собствените източници на организацията – счетоводни книги, собствени бази данни за доставчици, клиенти, проекти, продажби и др.) и външни – статистически доклади, доклади на от бизнес изследвания на други дружества и организации, анализи в периодичния печат и др.
III. Големите данни (Big data)
В днешния технологичен свят хората генерират и съхраняват повече данни откогато и да е преди. Данните се превръщат в новата валута, а тези, които имат достъп до нея и до методите за нейното управление, анализ и целенасочена употреба, получават и ключа за осребряването й. Големите данни (Big Data) e термин, използван за обозначаване на масиви от данни, които са твърде големи или сложни за обработка от традиционните софтуерни програми3.
Големите данни са и ще стават все по-актуална тема. Количеството данни в света продължава да расте с невероятна скорост. IDC4 предполага, че до 2025 г. ще има 163ZB (зетабайта, като 1 зетабайт = 1021 байта) от данни - от 4.4ZB през 2013 г5. Това огромно увеличение на данните е едновременно предизвикателство и възможност за бизнеса. В тези данни се съдържат прозрения, необходими за подобряване на решенията, повишаване на производителността и стимулиране на иновациите. Анализът на големите данни е ключът към разшифроването и правилния анализ на информацията, съхранявана в базите данни на една компания. Дори една нововъзникнала организация с едва няколко години история, при използването на съвременните PR-методи, успява да натрупа огромно количество данни, които да използва при вземането на своите решения. Не става дума само за стандартните данни като счетоводните книги, брой новоназначени или напуснали хора в рамките на година, количество продадени стоки и услуги. Информационното общество и съвременните средства за комуникация, позволяват на организацията да придобие реално съществуване в дигиталната среда. Организацията може да си направи страница във Facebook, страница в LinkedIn, профили в Инстаграм и Twitter, канал в youtube. И разбира се ще има и интернет страница, за която ще иска да получи и по-добро индексиране в Google и да излиза на челните места. Затова освен стандартните методи за SЕO (search engine optimization) ще започне и активно да пуска интернет реклами. Няма да пропусне да се рекламира и във Facebook, LinkedIn, Instagram.

Така маркетинговият специалист (а ако няма такъв, спешно ще трябва да бъде нает) започва да получава обратна информация за всеки пост и действие на организацията в социалните мрежи – колко хора е привлякъл, какви са реакциите, с какво образование са тези хора, какви предпочитания имат, къде е географската им локация и в кои градове има най-голям интерес, в колко часа и т.н. Т.е. организацията получава обратна връзка в реално време за начина от потребителите й (потенциални клиенти и реални клиенти). Същевременно организацията трябва да си адаптира бизнеса и да изпреварва конкуренцията, като опростява процесите, предугажда желанията и нуждите на потребителите и клиентите си и създава юзър-френдли съдържание. Как обаче може да разбере какво искат потребителите и клиентите – пак отговорът е лесен и се крие в анализа на Big Data. Най-простичкият начин да се видят тенденциите може да се открие в Google Trends.

IV. Анализ на големи данни.
За да се разбере какво точно е анализирането на големи данни, фразата трябва да се раздели на две части: „големи данни“ и „анализи“.
Големите данни могат да бъдат описани като огромно количество информация (вторични данни!), до която организациите са имали достъп през последното десетилетие. Поради технологичния напредък, сега е много по-евтино и по-лесно да се събират данни с терабайт или повече, от по-широк кръг от източници - не само от традиционните бизнес софтуери, но и от социалните медии, проведените разговори, цифровите изображения, интернет на нещата и много други. Тези огромни колекции от данни могат да разкрият всякакъв вид скрити закономерности и безценни насоки, които да се използват от ръководителите на организациите.
С понятието „анализ на големите данни“ се обозначава предизвикателството достатъчно бързо и ефикасно от тези данни да се извлича полезна и достоверна информация, която да позволява вземане на важни решения за бизнеса и разпознаване на нови възможности.
Анализът на големите данни може да обработва както структурирани данни - от записи на бази данни, така и неструктурирани данни - като имейли, документи на Word или публикации в социалните медии. Най-добрите инструменти за анализи на големи данни обединяват всички тези данни в голямо хранилище за данни - често наричано „езеро с данни“ (data lake) - където данните могат да бъдат приведени в „нормално“ – т.е. работимо състояние, така че спрямо тях да се прилагат аналитични похвати.
Повечето софтуери за обработка на големи данни включват инструменти за извличане на данни и за анализ на данни. Те поддържат множество методи за анализ, включително анализ на дърветата с решения, клъстерни анализи, прогнозни анализи6, анализ на склонностите и анализ на настроенията. Често инструменти за анализ на големи данни имат сегментационен софтуер за разделяне на групи - като например разпределянето на записите на отделните клиенти в по-малки сегменти за по-прецизен анализ.

Целият материал:
Прикачени файлове
Big data (Големите данни) като източник на информация в бизнеса.rar
(267.09 KиБ) Свален 12 пъти
Прочетено: 224 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Информатика, IT, интернет”