Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Реалити предаване - анализ

Безплатни реферати, доклади, есета, анализи и всякакви теми свързани с журналистиката.
Разследваща журналистика, културна журналистика, спортна журналистика, музикална журналистика, криминална журналистика, фотожурналистика, радиожурналистика, телевизионна журналистика.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 230776
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 173326
Местоположение: Somewhere In Time

Реалити предаване - анализ

Мнение от Mozo » нед яну 26, 2014 16:19

Медийна комуникация, II курс


АНАЛИЗ НА ПРЕДАВАНЕ

Предаването, което съм избрала да разгледам има се състои от отделни елементи с различни заглавия, използващи специфични похвати и изразни средства, но обединени от общата идея на проекта. Първият етап започва като част (5 до 15 минути) от предаването „Горещо“. Той е озаглавен по името на проекта „Да намерим жена на Пацо“ (по името на главния герой Панайот, познат на аудиторията от изявите си в Биг Брадър, който се впуска в търсене на любовта). Вторият елемент носи името „Укротяване на опърничавия“ и е оформен като самостоятелен програмен елемент, който показва борбата на претендентките за сърцето му. Ефирното му времетраене е 60 минути, но това включва рекламните блокове, което оставя чистото време на предаването между 48 и 52 минути в различните му епизоди. И двете части на проекта са част от програмата на почивните дни. Първият елемент, включен в „Горещо“ се излъчва в събота 22:00 часа, вторият – самостоятелният в неделя 22:50 часа (по НОВА ТВ). Предаванията са шоу програми и имат развлекателен характер и съответните изразни средства. Самостоятелният елемент „Укротяване на опърничавия“ е риалити формат, а предхождащият го елемент „Да намерим жена на Пацо“ има интересна структура, която ще разгледам по-подробно, заради начина, по който е отделено от същинското предаване и специфичните му похвати.
„Да намерим жена на Пацо“ се развива в „Стаята на Пацо“. Тя съпоставката с една вече доста популярна и харесвана рекламна стратегия от отделни клипове направени в едно особено пространство - „Стаята на Хенди“. Това веднага ни доближава до идеята за своеобразен вид реклама на това, което предстои да се случи в същинската част на предаването. Чрез видеомишунг е добавен добре познатият глас, който със средствата на хумора, иронията и дори сарказма смекчават нелепостта на случващото се. Понякога този глас има волунтативна функция като казва на героя какво да направи, друг път коментира казаното или прочетеното от него. Всъщност в „стаята“ Пацо чете изпратените, от желаещите да участват в предаването момичета, писма и други коментари и въпроси и им отговаря. Използваният похват, който отъждествява обстановката с тази на „Стаята на Хенди“, прави въпросният елемент от предаването забавен и сравнително лек за възприемане до и от по широка аудитория. Ситуацията и героя са лишени от сериозност, не само чрез звуковия монтаж, но и чрез други чисто визуални техники. За заснемането на клиповете (по моя преценка) е използван крайно широкоъгълен обектив или по електронен път е добавен съответния ефект „рибешко око“. Перспективата е осезаемо изкривена. Това изкривяване може да се възприеме и като метафора на образа и живота на героя, изкривени от медийната слава. Самото пространство на стаята е малко и празно (вероятна съпоставка с вътрешния свят на героя). Това се подчертава допълнително от ефекта „рибешко око“, който кара задната част на помещението (черна завеса, на която е поставен чрез специален ефект неонов надпис „Стаята на Пацо“) да притиска въздуха и героя. Самото движение в това пространство е ограничено.
Последната част от„Стаята на Пацо“ ни показва кастингите и по-точно представянето на момичетата, които ще се състезават за сърцето на героя. Те са своеобразното спояване на двата елемента на предаването. Задължителната част на риалити предаванията – изборът на участници, е монтиран с характеризиращия „Стаята на Пацо“ мишунг (гласът от „Стаята на Хенди“). Следващият елемент от предаването („Укротяване на опърничавия“) се развива на конкретно място – град Гълъбово, най-вече в домът на Панайот и родителите му. Тук вече се разчита изцяло монтажа, за да бъдат представени пространствено-времевите характеристики на действието. Епизодите имат форшпан, където се показват елементи от предишния епизод и нахшпан, в който се показва най-интересното от следващия епизод. Така се улеснява следенето на сюжетната линия. Коментарите, които всички участници в предаването правят на случващото се ни дават тяхната интерпретация и ги представят в по-личностен план. Техниката, която е използвана постига и внушението за пряк диалог с аудиторията.
Непрекъснатото и прогресивно развитие на новите технологии, оставя аналоговата ера далеч за себе си. Изображенията, които ни заобикалят, вече не са отражения или модели на реалността, а са друга реалност, плод на технологиите, на нечие въображение и на режисирания сценарий. Телевизията е загубила част от своята магия – отчасти заради технологиите, отчасти поради опорочаването (меркантилизацията) на процеса на масовата комуникация. Така наречените „риалити предавания“ започнаха своя възход в момент, когато телевизията започна да губи водещата си роля на прозорец към света. Когато новата информационна среда, набираща все по-голяма скорост – интернет – разшири много повече този прозорец и промени функциите му. От пасивен получател на съобщения аудиторията се превърна в активен участник в комуникационния процес. Това изправя телевизията пред едно ново предизвикателство – тя трябва да става все по-зрелищна, интригуваща и обърната към хората и техните проблеми, за да успее да задържи интереса им. Това, което ни вълнува и интересува вече не е онова, което се случва на другия край на света, защото този край отдавна вече не е толкова далечен и непостижим. Далечното вече не е толкова далечно, а непозната вече не е така интригуващо, защото е станало нещо достъпно, което можем да опознаем винаги когато поискаме. Интересът на аудиторията все повече се обръща не към далечното, а към това което е до нас или част от нас. Погледите се насочват все повече навътре, а не навън.
В „живата“ телевизия реалното и екранното време могат да съвпаднат с времето на възприятието. Съчетанието на времеви пластове, където събитието, неговия показ и възприемането му от аудиторията се извършват едновременно, създава основата на телевизионния ефект на присъствието, който от своя страна обуславя съучастието на зрителя, активното му отношение към действието на екрана. Този ефект на присъствие и съучастие на зрителя е основополагащ за риалити предаванията, но се постига чрез различни техники, а не толкова чрез „живо“ предаване. Самия начин на правене на този тип предавания се стреми да го наподобява, но като цяло предаването на живо е малък елемент, а не основа на риалитито. Като институт от надстроечен порядък, телевизията, заедно с другите средства за масова комуникация, се определя от базата на конкретната социална структура. Тя отразява общественото мнение, но същевременно го формира. Колкото и убедителна да е илюзията за реалност на жизнената действителност, всъщност зрителят възприема непосредствено не самия живот, а неговия изоморфен образ. Този образ запазва основните белези на реалното битие, но благодарение на субективната авторска намеса у него се разкриват нови качества и черти. Социалният експеримент „Big Brother” и съпътстващите го коментарни предавания, въплъщават тези функции. Героят на разглежданото от мен предаване навлезе в публичното пространство и се разгърна като личност именно там. Дали става въпрос за градация или деградация на този образ и неговата публична функция, е въпрос на спор, който няма да застъпвам тук, защото той би бил доста обширен и извън темата на работата ми. Но е необходимо да се отбележи телевизионната поява на път на героя за неговото по-пълноценно разбиране.

Целият материал:
Нямате нужните права за да преглеждате прикачените към това мнение файлове.
Прочетено: 681 пъти
Изображение

Нова тема Отговори

Върни се в “Журналистика”