Доц. д-р Веселина Вълканова*
Съвременен вестникарски дизайн
Графичното лице на новата българска преса
След политическата промяна през 1989 г. българската периодика потърси нови комуникативни средства, инструменти за по-ефективна риторичност, нагледна предметност. Доскоро енигматичните или еретични термини “формална комуникация”, “оптически журнализъм”, “комуникационен дизайн”, “графичен дизайн” добиха актуалност и във всекидневните оформителски практики, и в полето на теорията, където очакват своето осмисляне и анализ.
Фактори на формообразуване
Интересът към графичния дизайн бе предизвикана както от световната културна вълна на ескалираща визуализация и хиперсигнификация, така и от почти пълното съвпадане във времето на три генерални комутации и важни предпоставки на печата: социокултурната, икономическата и технологичната промяна. Силата и мащабът на този трус повлияха новата физиономичност, структури и характер на вестника.
Кардинално променената реалност от началото на 90-те години беше влизането на пресата ни в нова обществена роля и трансформирането й от пропагандна машина на една партия в плуралистична периодика - свободен разпространител на информация и мнения. Падането на табутата и политическата либерализация имаха директни рефлексии във външния образ на изданията ни.
Дълго време и тук важаха марксистко-ленинските постулати за партийност, масовост, народност, а оформянето беше средство за ръководене вниманието на читателя, за изтъкване на идеологизираните статии и информации, още едно оръжие за партийна агитация и пропаганда. Затова в първите години след промяната някак еретично и неестествено ни звучаха навлизането в нашата преса на новината, сензацията - ярко и гръмко оформени, на еротиката, комикса, рекламата. Многобройни заглавия замениха строгата структура на осемте централни тоталитарни всекидневника. Заля ни вълна от нови теми, рубрики, ракурси. Пресата преоткри репортерската си, новинарска същност. Съвсем естествено тя се обърна към дизайна, където намери по-директни възможности за себеизява, за привличане на читателите и подпомагане на комуникацията. “Вестникът - стока, оформянето - опаковка” - доскоро еретичната формулировка на американския журналист Едмънд Арнолд стана част от една различна медийна философия, постепенно се формулираха новите критерии за качество, новите възгледи за комуникативните цели, ефективността и същността на графичния дизайн на периодиката ни. Всеобщ стана стремежът на журналисти и издатели да постигнат възможно най-добър дизайн на своите издания, и чрез дизайна да привличат читатели, и чрез дизайна да продават, защото той е и “най-ефективният рекламен продавач”.
Не по-маловажен и силно обвързан с политическото освобождаване на пресата ни е и фактът на икономическата промяна - създаването на частни издания и преходът от лимитираните тиражи към водовъртежите на пазара на вестникарската продукция. Излизането от непазарния уют на комунистическото време, от безметежното съществуване в сигурни и определени територии и потапянето в суровата конкурентна борба за читатели промени съществено публикационното мислене сред издатели и редактори, отрази се в най-голяма степен и върху дизайна.
Именно дизайнът като най-активно и гъвкаво реагиращо средство във вестника наложи новата матрица на печата. Сивотата, спокойствието на тоталитарните официози бързо бяха заменени с настъпателни, динамични, разкрепостени, дори кресливи и агресивни графични решения. Тази нова визия на пресата отрази и запечата “мисловния ритъм”, еуфоричността и духа на началото на 90-те години. Преобладаващо ръчната продажба и липсата на трайно завоювани читателски кръгове налагаше всекидневна борба “с лакти” на разпространителските маси. Какви са оръжията? Черни, свръхтежки гротескови заглавия - много едри, често възпроизведени диапозитивно; изобилие на цвят и линии, - целият арсенал от типографски елементи беше впрегнат, за да продава повече екземпляри от съответното издание, да налага марката му.
Така още в ранния преходен период у нас се прояви, а по-късно трайно се утвърди един считан за пазарен тип вестникарско оформяне, който приобщи към себе си голямата част от всекидневния централен и регионален печат, дори седмичниците, а и някои списания. Изданията, които се опитаха да следват други модели (къде имитативно, къде авторски), също се видяха принудени да направят решителни завои в оформителските си концепции, за да оцелеят. Така този наложил се типографски стил завладя почти целия периметър на всекидневните вестници. Основните му характеристики са: таблоидният формат, свръхнаблягането на заглавните комплекси, доминантните решения, унифицираността, стегнатото и очевидно “парцелиране” на страниците, изравняването на текстовите блокове в хоризонтална посока в ясни и лесно уловими йерархични полета.
Още един силен катаклизъм повлия графичното лице на новата българска преса - промяната в техническата и технологична база за производство на изданията ни: металният, оловен набор и високият печат отстъпиха място на компютризираните предпечатни процеси и офсетовия печат.
Зависимостта на стиловете и вида на вестникарските страници от техническия прогрес е установена - нуждата от по-масови тиражи тласка напред развитието на наборните и размножителните процеси в полиграфията; новите възможности и широката публика носят по-високи, различни изисквания към фтрмата и водят към нейното непрекъснато усъвършенстване.
Както откриването на фотографията, така и цветният печат повлияват графичното представяне на новините. Днес
дигиталното редактиране и оформяне на страницата;
високото качество на лазерни скенери, отличните софтуерни възможности за обработка на цветните илюстрации и прецизните експониращи устройства;
композирането, визуализирането и експонацията на цялостни вестникарски страници с интегриран текст и илюстрация и
офсетовият печат
са важни предпоставки за създаване на дизайнерски и полиграфически издържани продукти, но и фактори, променили съществено графичното представяне на новините. Усъвършенстването на новите технологии във всекидневника трябва да компенсира постоянната необходимост от скъсяване на технологичното време за сметка на редакционното. Всички типографски сложни елементи са “свалени” от вестникарската страница в името на бързата й подготовка за печат в индустриални количества. Налице е и друго ограничение - на вестникарските и оформителски конвенции. оловният способ с цялата си строгост си отиде, но остави съществен отпечатък върху маниера на подреждане на статиите, редица структурни и композиционни аксиоми.
Напълно естествено е именно всекидневният печат, свързан с конвенцията олово - остаряла техника - лош печат да се ориентира бързо и последователно да следва най-новите системи, най-съвременните организационни структури. Тук бързият и качествен редакторски и страниращ софтуер има важно значение за скъсяване на технологичното време за сметка на редакционното, за излизане на пазара с максимално късни новини, за лекота в общуването с персоналния компютър, мобилност и бързина при електронното композиране на страниците.
Бурното навлизане на електронната техника и технологии в производството на вестника са голямо предизвикателство към традиционализма на българските издатели и редактори, то изискваше бърза промяна в нагласи и начин на мислене. Десетилетно канонизираните типографски принципи, правила, похвати в някои издания отстъпиха място на експеримента и импровизацията. Не бяха малко несполучливите варианти на издания, преминаващи от оловен набор и висок печат към фотонабор и офсет. Някои от традиционно добрите в графиката седмичници от близкото минало (напр. “Поглед”, “Антени” и др.) не успяха да “изчистят” дизайна си след технологичната промяна. Приемниците на големи всекидневни вестници загубиха графичната си идентичност и се сляха в общата маса от издания, близки по оформяне.
От друга страна, новата техника и технология даде възможности за чист, качествен печат, непознати досега в българското вестникарство. Години, десетилетия наред родната вестникарска полиграфия се е снабдявала с машини от внос, предимно на старо и от различни производители. Оттук и трудностите да се създаде традиция по отношение на формати и на цялостен облик. Днес новите машини за офсетов печат заедно с богатите на типографски възможности програми за предпечатна подготовка създадоха технологични предпоставки за раждане на графичен образ на българския вестник, близък до световните стандарти.
Оформителски предпоставки на днешния печат
През първите години след Втората световна война българската вестникарска практика следва графичния почерк, установил се у нас през 30-те и началото на 40-те години. Това е стилът на представяне на информационния, непартиен, комерсиален тип печат, наложен от изданията на големите вестникарски предприятия по това време “Утро”, “Дневник”, “Зора”, “Заря” и др.: “Земеделско знаме”, “Народ”, ”Знаме”, “Изгрев”, “Свободен народ”, “Радикал” и т. н. Този графичен континуитет, макар и краткотраен, има своите политически, социокултурни и технологични предпоставки.
Но затихването на полемиката, изчезването от вестникарските страници на новината, сензацията и спирането на опозиционните вестници през 1947 г. водят към отлив от информационния тип похвати (сложна структура на заглавията, изявено вътрешно оформяне, изтъкване на отделни публикации).
Драстичната трансформация в типологията на изданията не можеше да не потърси аналогична графична форма. Новината отстъпва на идеята, сензацията - на партийната агитация и пропаганда. (Тенденция, противоположна на процеса, протекъл през 30-те години в нашата журналистика и утвърдил един нов тип печат.) Много съществена предпоставка за генералната смяна на фтрмата в края на 40-те и началото на 50-те години е политическият курс към пълна комунизация, съветизация на страната. Тоталитарният режим, отхвърлил яростно всички похвати на буржоазната преса, предизвиква завоя към “усвояване на съветския опит” и в областта на вестникарското оформление. Най-генералната заемка от съветската графична школа - блоковото свързване (брусковая вёрстка), е “повсеместно възприета” още в началото на 50-те години (”Работническо дело” - август 1949).
Следват дългите години на унификация на вестниците в графично отношение, на силна повторяемост, подобие на формите и идентични графични решения на изданията ни, обяснявани с “обстановката на идеологическия фронт” и култа към личността. Именно с този трафарет на безличния, сив графичен образ на вестниците ни се идентифицира в масовото съзнание тоталитарната журналистика. Ако типографската еднаквост е по-относителна в края на 40-те години, то през 50-те тя е тотална. Текстовите маси са все по-обемни, заглавията стават по-дребни, по-светли.
Всеобщата сивота на графиката започва все пак да отстъпва в някои издания пред експеримента и новаторските похвати. В началото откъслечни (края на 50-те и началото на 60-те години), тези опити за оформителско индивидуализиране и излизане извън шаблона довеждат по-късно (през 70-те) до някои по-трайни и успешни графични решения. Откъсването от откровения сталинистки тип печат и преминаването към по-живи, разкрепостени графични решения (призвани да симулират промени, нов курс, ново съдържание), не протича гладко дори в най-големите ни издания, ползващи се с постоянна партийна подкрепа (”Работническо дело”, “Народна младеж” и др.).
“Вялата архаика” и “стенвестническо новаторство” на 60-те и 70-те години заедно с пъстротата на шрифтове и линии, пищността на рисуваните рубрики са заменени през късните 70-те и 80-те години от редица опити за преодоляване на шаблона, сковаността или еклектиката на графиката. Оформянето от това десетилетие се опитва да компенсира табутата над съдържанието с нова, различна графична форма. контрастният вид на страниците сериозно променя вече безнадеждно скучния стенвестнически пропагандистко-агитационен стил на изданията от 50-те години.
Въпреки поредицата от структурно-оформителски експерименти (“Поглед”, “Антени”, “Учителско дело”, ”Отечествен фронт”, “АБВ” и др.), немного вестници от тоталитарния период успяват да разчупят шаблона, да намерят своята индивидуална графична форма и да я възпроизвеждат последователно. Занаятчийството и прагматизмът продължават да властват. В типографска еклектика изпадат дори някои централни всекидневници. (”Земеделско знаме”, ”Труд”, “Кооперативно село” и др.) Недостатъчно естетичната, непълна като възможности, тоналности, ширини и оскъдна вестникарска шрифтова палитра от периода на металния набор заедно с ниското качество на старите високопечатни ролни агрегати (които допълнително развалят остротата на букви, линии, клишета) обясняват ниското типографско и оформителско ниво на българските вестници от близкото минало. Декоративъзмът, навлязъл в печата ни през 30-те, е преодолян напълно едва при преминаването ни от метален набор и висок печат към фотонабор и офсетов печат.
Типографски модели
на посткомунистическия вестник
В първите години след политическата промяна фтрмата на нашия печат се развива в напълно нова посока. Либерализацията на пресата, широкото навлизане в нея на новината и сензацията, частният характер на вестниците и конкуренцията налагат своя отпечатък и върху дизайна. Новите издания се разделиха със скуката, спокойствието и монотонните графични решения или с имитирането на похвати, различни от тези в една тоталитарна, несвободна преса. Технологичният трансфер също довежда до съществени промени в типографско отношение. Немаловажна е и професионалната рефлексия и стремежът към свободни, различни, качествено нови изяви в дизайна. Прицелването във висока степен на индивидуалност и неповторимост на избрания стил, уникалност на почерка и смайващи композиционни варианти води както до сполучливи модели и добър дизайн, така и до еклектика и безвкусни графични решения.
слабата приемственост между графичните стилове на изданията от различните епохи - основен белег на вестникарската форма у нас - намира най-очевидното си и недвусмислено доказателство в прехода от тоталитарния към посттоталитарния печат. Продължилите съществуването си (преименувани или не) партийни, специализирани по тематика или седмични магазинни вестници драстично смениха графиката си под влияние на новите социокултурни, икономически, технологични условия: “Дума”, “Земеделско знаме”, “Земя”, “Българска армия”, “Отечествен вестник”, “Труд”, “Вечерни новини”, “Антени”, “Поглед”, “Спектър”, “Телевизия и радио” и т. н. Нововъзникналите всекидневници намериха за най-необходимо да излязат на пазара с дизайн, напълно различен от стила на тоталитарните официози: ”24 часа”, “Стандарт”, “Континент”, “Демокрация”, “България”, “Денят”, “Експрес”, “Врабец”, “Вечерен спорт”, “Нощен Труд”, “Пари”, “Сега”, “Новинар”, “Монитор”, “Дневник”.
Разнопосочните търсения и експериментирането на графични модели, протичащи в печата ни през посттоталитарните години, се установи в една оформителска философия, сбор от относително близки по звучене дизайнерски концепции. Общата й картина е:
контрастна, плътна тоналност на страниците (създаваща се повече от черните заглавия, линии, кратките текстове, а в края на 90-те години и от изобилието на растерови илюстрации;
избор на шрифтовете “Гротеск” за типографски стил на всекидневната ни преса, и то в плътни дуктуси, изцяло заемане на наборното пространство;
ясно структуриране на територията на страницата в прегледни, подчертано хоризонтализирани йерархични полета - 3-4 на страница, изградени първоначално и от вертикалното изравняване на няколко заглавия;
голяма степен на константност дори в по-малките по обем издания;
силна унифицираност на типографските стилове, отсъствие на шрифтова изненада, типографско едноезичие;
трудно обособяване на графично индивидуални коментарни, развлекателни, тематични страници;
категорични контрасти на типографските “смесвания” - например при оформлението на етажите на заглавния комплекс, но също така и във вътрешнотекстовите изтъквания като изява на стремежа към визуална категоричност, недвусмисленост, яркост на българската периодика;
преобладаване на прекомерно тясната колона във всекидневния печат - израз и средство на преобладаващо информационния му характер и динамичен дизайн.
Синхронията на постоталитаризма не е статична. Има различни етапи в краткия изминат период и особено в такава динамична област като фтрмата на печата. Най-очевидното различие е в първоначалното многообразие на стилове и в по-късната относителна повторяемост на стилове. По отношение на тази нова графична унификация изданията ни през 1996 г. приличат повече на вестниците през 1986, отколкото на тези през 1992 г. Официализирането на графиката на “24 часа”, крепяща много силно първоначалната му различност, новостта, динамиката, сякаш е призвано да поддържа мита за свободния, независим, неконюнктурен, пазарен печат, свободен от властта и от временни господари. Консервирането на тази форма в значително повторяемите офрмителски стилове на всекидневния ни печат в средата на десетилетието беше преодолявано трудно. Развитието на други, алтернативни концепции придоби видимост едва в края на века – най-вече в графичния стил на в. “Монитор” и новите повлиявания, които той предизвика.
По типографското представяне на най-бързо комуникативния шрифтов елемент във вестника - заглавията, българските издания са по-близо до стилистиката на достъпната, масова преса, отколкото на “качествения” печат. Раждането на новата периодика у нас от самото си начало водеше към задълбочаване на сензационността като графична линия на всекидневните издания. И докато на “жълтия” край на типологичния диапазон имаме богати примери, то трайни публицистично-взискателни антиподи все още липсват.
Неустановеността на пазара и колебливостта на тиражите, икономическите войни между вестникари и разпространители, както и редица социокултурни фактори забавят налагането на сериозен тип преса у нас. Дори откровените подражания на някои от изданията ни на европейски, сутрешни “качествени” всекидневници не дадоха желаните резултати.
“Стандарт” много бързо се отказа от формулата “вестникът на елита” и избра коренно различен девиз -“вестник за всички”. Тази промяна на 180 градуса в издателската политика намери съвсем конкретна изява в дизайна: елегантният, силно просветлен “Опал” от стила “Безсерифна Антиква”, избран за набор и на заглавията, и на текстовете от “елитарния” период, отстъпи място на “масовия”, тежък, рекламен “Гротеск” (1994-1995 г.), шрифтов стил на почти цялата ни всекидневна преса. “Стандарт” се върна към първоначалния си типографски стил в последните години на десетилетието, като модернизира дизайна си и представя страници с ярки визуални центрове, активна употреба на цвят – едно вече утвърдено и запомнящо се графично звучене.
“Континент”, който се опита да следва стила на британските елитни всекидневници (особено на в. “Индипендънт”), успяваше да продава един нищожен дори за България тираж и прие доказалия се формат и една “по-демократична” според редакторите му графична дреха (1996 г.). И други централни всекидневници (в по-голяма или по-малка степен) избраха типографската реч на достъпната, скандална преса: “Нощен труд”, “Новинар”, “24 часа”, “Дневен труд”, “Демокрация” (до юли 1996 г.), “Денят”, “България” и т. н. Нещо повече: към нея се приобщиха редица специализирани седмичници, дори списания.
“достъпният”, “пазарен” тип оформление се утвърди благодарение на това, че визуалните кодове на пресата ни бяха разчетени по най-адекватния за времето (90-те години) и мястото (България) начин:
демократичен, четивен - като антипод на скучния и дехуманизиращ печат от близкото минало;
обективен, неприкрит - като антипод на манипулативния код на тоталитарния вестник, използващ 60-пунктов шрифт само за “изключителни” случаи - конгрес, пленум, тезиси, но не и за война, атомна авария, “възродителен” процес;
новинарски, информационен, сензационен - в противовес на идеологическия, агитационно-пропагандистки стил;
агресивен и дързък - в противовес на спокойния, скучен, равен, сив тон на тоталитарната преса;
нетрадиционен, модерен, привлекателен - като антипод на архаизма на шарки, клишета, декоративизъм, трудно преодолявани в нашия печат до 60-те – 70-те години на ХХ век.
Посланието на типографския език и на цялостното оформление се “превежда” по начин, зависим от различните социокултурни условия и от определени “правила за компетентност и интерпретация”.
Наблюденията и анализът на посткомунистическата преса показват ендемичната различност на кодовете на българина, тяхната хетероклитност, необичайност, изкривеност. Те сякаш са подложени на допълнителна екстензия вследствие на близката историческа травматика на тоталитарната журналистика и изобщо пропаганда.
Някои емпирично и интуитивно, други - като резултат от драматични сблъсъци с пазара, българските печатни медии се опитват да намерят кода, който е най-близък до аудиторията и уважава нейното разбиране. Не мога да нарека посланието, кодирано така, жаргонно. По-скоро то е “предписано” от практиката в съответствие с нашата “клинична” картина. Така като антипод на “дървения” език и скучен наш печат (и като графика) от времето на тоталитаризма идва “демократичният”, читаем език. На мястото на грубо идеологизирания дискурс на оформлението от близкото минало идва “обективният, неприкрит” дискурс. Новинарският, сензационен език заменя тромавия пропагандно-агитационен слог, агресивността и дързостта - сивотата, а нетрадиционността - доскорошното спокойствие, безметежност, скука, архаизъм.
Нашите кодове за разчитане на “качествен” и “жълт” печат са изкривени от времето, когато комунистическата преса активно се препоръчваше за публицистично-взискателна и “качествена”, а за пропаганден антипод служеха прийомите на жълтия печат. Оттогава “жълт” за българина се конотира не толкова като грубо-сензационен, лъжлив, а по-скоро като свободен.
Честотният типографски “речник” на основата на специално разработената за изследването матрица показва явното предпочитание на централните ни всекидневни и седмични издания към “Гротеска” като шрифтов стил на заглавията. Седем от общо 12 изследвани всекидневника (58 %) са предпочели типографския стил “Гротеск” пред шрифтовете “Роман” и “Безсерифна Антиква” като основно оформителско средство на заглавните елементи*. Изследването се основава на наблюдения от януари 1997 г., но най-общо шрифтовата картина е относително устойчива, това статукво се запазва от 1991 г. насам въпреки честите смени в стиловете, спиране на издания и поява на нови вестници.
Стремежът им да се разграничат едни от други и чрез графиката, да се докажат, да се индивидуализират, доведе (в ранния посттоталитарен период) до непрекъснато търсене на нови, непознати шрифтови стилове, някои от които - доста непригодни за заглавия на вестник. Напълно естествена след скуката на до болка познатите и ограничени като кегли и тоналности високопечатни гарнитури от металния набор, подобна пъстрота имаше дори сред сутрешните ни политически всекидневници. Техните аналози в Европа и Америка се характеризират с относителна повторяемост по отношение на стила на заглавията (доминира “Таймс Роман”). У нас има ориентация предимно към гротесковия стил. Аксиомите, извлечени от обобщената световна практика за по-малката пригодност на шрифтовете без серифи за набор на заглавията във вестника и предубежденията към тях като монотонни, скучни, неиндивидуални, студени, почти идентични по дизайн, у нас сякаш са неизвестни. И още - безсерифният стил на заглавията се сочи като атрибут на булевардния печат: “По-едри, черни, гротескови шрифтове се използват в булевардния журнализъм, по-дребни шрифтове и стилове “Антиква” се използват по-скоро във взискателни, сериозни издания.”
Въпреки тези предписания основен типографски стил на заглавията в повечето наши вестници е “Гротескът” и то в най-плътните му варианти. Това са създадените за рекламни цели ултратежки безсерифни букви* – предпочитана версия и ъв всекидневници, и в бизнесвестници, и в седмични магазини.
Тази ориентация е от една страна типографската адекватност на вестникарския “новоговор” - стигащ до бруталност език, уж непресторен, ежедневен, фолклорен, “раздисциплиниран”, търсещ подобни раздисциплинирани форми и в графиката - неидеологически, непризнати, отхвърлени, неофициозни, “некачествени”. От друга страна, този типографски избор е резултат от всеобщия стремеж към визуална отчетливост и сила на българските издания.
Плътните тоналности, които са предпочетени от сутрешния ни политически всекидневник, съчетани с общо едрите кегли, правят заглавието много силен формообразуващ компонент. Достигнали крайния предел на гамите, изданията ни прибягват до сложни начини на възпроизвеждане на заглавните комплекси.
Силно ограниченият шрифтов подбор в рамките на дадено издание - само един стил за набор на заглавията - преодолява еклектичността на страниците от близкото минало. тази значителна, дори прекомерна типографска унифицираност не е изоставане на фтрмата или неин каприз: дължи се до голяма степен на сравнително силното еднообразие по отношение на изказ, жанр, стилове на писане и поднасяне на текстовете; на еднопосочността и едноезичието на изданията ни.
Категоричните контрасти при типографските “смесвания” - например при оформянето на над- и подзаглавията и тяхното разграничаване, са един от най-характерните белези на българския дизайнерски стил. В почти всичките ни всекидневници предпочитат версиите на съвсем ясното противопоставяне - чрез друг шрифт, дуктус, наклон, ширина, с допълнителни линии и драстична разлика в размера. Това надмощие на острия контраст в проектирането на заглавния комплекс пред по-меките решения на нюансирането е още едно доказателство за стремежа към визуална категоричност, недвусмисленост, различимост, яркост на българската периодика.
първоначалият аматьорски вид на голяма част от изданията ни от ранния посттоталитарен печат постепенно отстъпва място на професионално изградената графика, стремяща се да бъде индивидуална, макар и в така очертаната оформителска парадигма.
И друга съществена трансформация претърпява българският всекидневник през последните години. Доскоро нашата преса беше едно класическо типографско явление. Да си припомним какво беше качеството на фотоцинкографските клишета и техния отпечатък преди преминаването на изданията ни към офсетов печат. Неслучайно големият брой растерови репродукции беше избягван от оформителите. Картината не става по-благоприятна с връщането по-назад в историята. Българският вестник по традиция е градил външния си образ на основата на типографията. Шрифтът е основен носител на информация, на “аранжимента и ефекта от шрифта” се основава и естетиката, и комуникацията на страниците. Чистата, качествено репродуцирана снимка или рисунка са нещо сравнително ново за печата ни. Същото се отнася и за цветните елементи.
Основни средства на визуалния текст (особено в условията на непрекъснатата конкуренция на печата с телевизията, видеото, киното), фотографиите, цветът, инфографиките и активните графични елементи като диапозитиви, рамки, фонове и т. н. напоследък разширяват своя периметър и сред българските всекидневни издания. Те все по-често се ориентират към изграждане на ярки центрове на визуално привличане на различно място на страницата, като разполагат големи цветни снимки, ярки диапозитивни заглавия и плътни рамки. Оптическата сила на територията допълнително ескалира от включването в общото звучене на атрактивни инфографики, автопрезентиращи илюстрации и доминантно оформени рубрични части. Активното офериране на съдържанието вече е нормална видимост не само за първите страници на всекидневниците, но и за техните последни страници, откъдето често “тръгва” четенето, а с него и офертите, преносите, авторекламата.
Новите оформителски концепции на вестника, комуникационният дизайн, съзнанието за възможностите на инфосъюза между снимки, графики и текст намират потвърждение и в българските редакционни практики. Те все повече опровергават господствалата близо едно десетилетие типографска доктрина за йерархическото етажиране на визуалното пространство чрез едри, низходящо затихващи заглавия, изравнени във вертикален план и отделящи неголеми шрифтови пояси при почти пълното отсъствие на растерови или щрихови “илюстрации”.
Все пак пътят, изминат от българската вестникарска практика особено в цветния дизайн, е недостатъчен за да бъдат правени съществени обобщения и заключения за стилове, трайни пристрастия или национални вкусове.
* * *
редактори и дизайнери навсякъде по света днес насочват усилията си към увеличаване удобството и атрактивността на вестника, търсят нови пътища да служат на читателя. И въпреки това универсална формула за добър дизайн не е открита, а сполучливите модели са просто индивидуални форми, подходящи за определено време, място, публика.
И друга тенденция влияе върху графичното представяне на новините: синкретизмът на медиите, стандартизираното им производство и хомогенизираното им потребление изискват обръщане към всички читатели - хора от различни възрасти, полове, социални групи. Универсалната ориентация към аудиторията през последните десетилетия търси доминанти в младежките тематични категории, насочва се към риторика, по-близка до младежката възраст. Такъв акцент поддържат достъпната, информационна преса, таблоидите и скандалните вестници.
Все повече и представители на пресата на общественото мнение, на сериозния печат демонстрират подобно риторическо поведение - дали под въздействие на “юношеските доминанти”, или в резултат от космополитно унифициране на стилове, смесване на форми и размиване на ярките типологични контрасти. Става дума за въвличане на дизайна в един по-динамичен, жив, въздействащ, необичаен, понякога скандален, по-ярко насочващ, наблягащ дискурс. Гротесковите черни заглавия, ярки графични доминанти, повече цветни елементи и силни контрасти са конкретните прояви на този изказ.
въпреки все по-настъпателната интернационализация и в дизайна на вестници не можем да игнорираме запазването на относително ненакърними култури в тази област - на нации, региони, групи. Причината за това различие са не просто в географията, а много по-дълбоко - в сферата на подсъзнателните архитипове - “модели, родени в нашето въображение, скрити форми и значения, които варират от култура в култура”.
Именно архитиповете и визуалните конвенции изграждат и крепят специфичните културни версии на вестникарските форми - от истанбулския “Хюрриет”, през лозанския “Журнал дьо Женев” и цюрихския “Тагес Анцайгер”, до парижкия “Монд” и лондонския “Гардиън”.
Българската преса също има своите архитипове, изгражда собствени визуални конвенции - модели, формирани от социокултурни, геополитически, технологични фактори, от особеностите на националния характер и екстремните условия в развитието на печата ни. Редица устойчиви белези, генерални характеристики се налагат като елементи на общия графичен стил на българската периодика, преминавайки през оформителското различие на отделните етапи.
Традиционните влияния върху българския национален оформителски стил (например от германската, френската, руската графични школи) все повече се оказват изместени от американския модел на структуриране и графично проектиране на вестниците. “Универсалното е американско” - американизирането е безспорен факт и най-очевидната му проява е вече напълно интернационализираният дизайн на масовата преса, на т. нар. вестници за ръчна продажба в Европа. Техният прототип е американският високотиражен “жълт вестник”.
Уморена от почти полувековната скованост и идеологизирания дискурс, и българската посткомунистическа периодика потърси най-напред графика, близка до стила на скандалната преса - по-ежедневна, по-достъпна, по-масова.
Съвременните тенденции на “сублимация на събитията”, конкуренцията с киното, видеото, телевизията, изобщо интересът към визуалната предметност доведоха до нарасналия стремеж на редактори и оформители към възможно най-активното и зрелищно представяне на съобщенията чрез инструментите на типографската реч и графичния дизайн. Дизайнът се превръща във все по-актуална и у нас културна форма, комуникативно средство за по-голяма риторическа ефективност на днешните печатни медии.
Прочетено: 2339 пъти
Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят. |
Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите. |
Ако не знаете как, кликнете тук |
Дизайн на вестника
Безплатни реферати, доклади, есета, анализи и всякакви теми свързани с журналистиката.
Разследваща журналистика, културна журналистика, спортна журналистика, музикална журналистика, криминална журналистика, фотожурналистика, радиожурналистика, телевизионна журналистика.
Разследваща журналистика, културна журналистика, спортна журналистика, музикална журналистика, криминална журналистика, фотожурналистика, радиожурналистика, телевизионна журналистика.
Отиди на
- Въпроси, информация, новини
- ↳ Въпроси и проблеми, свързани с Kaminata.net
- ↳ Информация и новини
- ↳ Анкети
- ↳ Поздрави!!!
- Обсъждане
- ↳ Лафчета, лични проблеми, въпроси и още
- ↳ Любопитни новини
- ↳ Всичко за електронната цигара
- ↳ Поезия, лично и чуждо творчество!!!
- ↳ Миг в кадър
- ↳ Спам, спам, спам!!!
- Забавление и образование
- ↳ Музика
- ↳ Филми
- ↳ Книги
- ↳ Всякакви игри
- ↳ Форумни игри
- ↳ Реферати, есета, доклади, анализи
- ↳ Заявки за сваляне от Помагало
- ↳ Биология
- ↳ Български език
- ↳ География
- ↳ Геодезия, геология
- ↳ Геополитика
- ↳ Геофизика
- ↳ Европейска интеграция
- ↳ Екология
- ↳ Журналистика
- ↳ Информатика, IT, интернет
- ↳ Икономика
- ↳ История
- ↳ Литература
- ↳ Математика
- ↳ Медицина
- ↳ Механика
- ↳ Митология
- ↳ Педагогика
- ↳ Политология, политика
- ↳ Полиция, отбрана, национална сигурност
- ↳ Право
- ↳ Психология
- ↳ Радиоелектроника
- ↳ Религия
- ↳ Социология и социална политика
- ↳ Статистика
- ↳ Технически науки
- ↳ Транспорт
- ↳ Туризъм
- ↳ Физика и астрономия
- ↳ Физкултура и спорт
- ↳ Философия
- ↳ Химия
- ↳ Чужди езици
- ↳ Други
- Свободно време
- ↳ Свободно време
- ↳ Спорт
- ↳ Авто-мото
- ↳ Кулинария и рецепти
- ↳ Салати, предястия, аламинути
- ↳ Супи
- ↳ Ястия с месо
- ↳ Ястия с птиче месо
- ↳ Десерти и тестени ястия
- ↳ Ястия с риба
- ↳ Вегетариански ястия
- ↳ Пици
- ↳ Напитки и коктейли
- ↳ Други
- Компютри, интернет, програмиране
- ↳ Хардуер
- ↳ Интернет свят
- ↳ Софтуер
- ↳ Линукс - инсталация, настройки, проблеми
- Мобилен свят
- ↳ GSM новини, проблеми и въпроси
- ↳ Полезни нещица
- Много смях и закачки
- ↳ Вицове и смешни истории
- ↳ Забавни клипове и картинки
- ↳ Развлечения, тъпизми и всякакви подобни
- Архив
- ↳ Архив
- ↳ Софтуерни продукти
- ↳ Аудио и видео
- ↳ Изображения
- ↳ Текстови редактори
- ↳ Браузъри
- ↳ Windows инструменти
- ↳ Инсталация
- ↳ Антивирус
- ↳ Почистване и отпимизация
- ↳ Чертане и 3D моделиране
- ↳ Отдалечен достъп
- ↳ Плейъри
- ↳ Хард диск инструменти и бекъп
- ↳ CD/DVD/BlueRay инструменти
- ↳ FTP клиенти
- ↳ Интернет/Мрежи
- ↳ Програмиране
- ↳ Архивни мениджъри
- ↳ OCR - оптично разпознаване на текст
- ↳ Друг софтуер
- ↳ IT Новини